Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Η Lectra το έκανε πρώτη αλλά η Tesla το έκανε σωστά! (+video)

Ελλάδα 4:23
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Η Lectra το έκανε πρώτη αλλά η Tesla το έκανε σωστά! (+video)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Η Lectra το έκανε πρώτη αλλά η Tesla το έκανε σωστά! (+video)

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ποια εταιρία δοκίμασε την  ηλεκτροκίνηση και πειραματίστηκε με μπαταρίες, φορτιστές και kw, όταν ακόμα όλοι τα θεωρούσαν επιστημονική φαντασία;

Advertisement
Advertisement

Ο δρόμος που κινείται τώρα η Tesla δεν είναι νέος ούτε τον άνοιξε πρώτη η εταιρία από το Palo Alto.

Η Lectra Motors Company έκανε τη δεκαετία του 1980 αυτό που κατάφερε η Tesla να πετύχει με επιτυχία τον 21ο αιώνα χάρη στο θάρρος, την εξωπραγματική αποφασιστικότητα, τη δημόσια βοήθεια, το απροσδόκητο μάρκετινγκ και τον σχολαστικό σχεδιασμό. Η ιστορία τους έπρεπε να διδάσκεται στους υπευθύνους των τμημάτων ηλεκτρικών οχημάτων στις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Advertisement
Advertisement

Πριν την κυριαρχία των υγρών καυσίμων στην αυτοκίνηση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν δοκιμάσει και την ηλεκτροκίνηση (έστω και περιορισμένα). Τα μοντέλα αυτά δεν προχώρησαν. Έτσι η βενζίνη έγινε ο μοναδικός τρόπος τροφοδοσίας της κίνησης για το μεγαλύτερο μέρος του περασμένου αιώνα.

Τώρα βλέπουμε την κατάσταση να αλλάζει παγκοσμίως και βρισκόμαστε σε μία μεταβατική φάση προς την ηλεκτροκίνηση (αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα) ανεξάρτητα από το αν είναι οχήματα με μπαταρία (BEV) ή οχήματα με κυψέλες υδρογόνου (FCEV).

Advertisement

Η Tesla μάλλον κατάφερε να σπάσει τον κώδικα της συντηρητικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτή η αμερικανική εταιρεία είδε διαφορετικά το αυτοκίνητο πίστεψε σε ένα προϊόν και κατάφερε τελικά να το μετατρέψει σε τρόπο ζωής. Με το marketing πείθει τους αγοραστές πως έχουν κάνει μία cool επιλογή, που κοιτάζει το μέλλον και απευθύνεται σε όσους θέλουν κάτι διαφορετικό. Σε λιγότερο από μια δεκαετία, αυτό το προϊόν κατάφερε να κάνει παγκόσμια αίσθηση.

Ανεξάρτητα από το τι κάνει ή όχι ο Elon Musk, ή πιο θα είναι το μέλλον του η μάρκα θα συνεχίσει να έχει σημαντική θέση στην ιστορία των αυτοκινήτων. Ας ελπίσουμε ότι θα καταφέρουν να ξεπεράσουν τις προκλήσεις που πρόκειται να έρθουν τα επόμενα χρόνια.

Advertisement

Ποια ήταν η Lectra Motors;

Προτού η Tesla κατακτήσει καρδιές και… πορτοφόλια, η Lectra Motors προσπάθησε να κάνει το αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο/όνειρο πραγματικότητα. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1979 από τον μηχανολόγο μηχανικό Al Sawyer.

Advertisement

Ο κος Sawyer έκανε σημαντική δουλειά στη Νεβάδα όσον αφορά την εκμετάλλευση… πυρηνικών αποβλήτων με τη βοήθεια οχημάτων ρομπότ. Τα εξάτροχα, μικρά φορτηγάκια ήταν ηλεκτρικά. Από εκεί άντλησε την έμπνευσή του.

Η Lectra ξεκινά από…. εδώ

Όπως έκανε η GM, μερικά χρόνια πριν από τον Sawyer, ο μηχανικός πήρε ένα παλιό Corvair, το μετέτρεψε για να λειτουργεί με ηλεκτρική ενέργεια και το οδηγούσε για δύο χρόνια με το όνομα X1.

Αφού κατάφερε αυτό, έπρεπε να καταφέρει να πείσει το κοινό/πιθανούς αγοραστές ότι τα αυτοκίνητα μπορούν να λειτουργούν μόνο με ηλεκτρισμό και οδηγούνται χωρίς να χρειάζεται ειδική προετοιμασία από τον ιδιοκτήτη.

Ένα Subaru 360 έγινε η κατάλληλη βάση για τις πρώτες δοκιμές του πλήρους ηλεκτρικού συστήματος κίνησης. Όμως ήταν το Datsun B310 (το Sunny 4ης γενιάς 1977-1983) που  έγινε το πρώτο EV παραγωγής για την Lectra στη δεκαετία του ’80. Κάπως έτσι εμφανίστηκε το «Lectra Car».

Το marketing άρχισε να έχει κάποιο νόημα στην αγορά και το Υπουργείο Ενέργειας άδραξε γρήγορα την ευκαιρία να υποστηρίξει μια ιδιωτική προσπάθεια, που ήταν έτοιμη να δείξει ότι μπορούμε να επιβιώσουμε χωρίς καύσιμα. Ο Sawyer είχε δηλώσει αργότερα ότι η κυβέρνηση δεν έκανε τελικά κάτι για να τους βοηθήσει.

Σε συνέντευξή του, ο ιδρυτής της Lectra είχε πει πως έλυσαν γρήγορα το θέμα με τις επιδόσεις και αρχικά ένα όχημα που χρειαζόταν 15” για τα 0-50 χλμ/ώρα έφτασε να το κάνει σε 7”. Όλα φαινόταν να πηγαίνουν προς τη σωστή κατεύθυνση σε αυτό το σημείο.

Το εργοστάσιο Lectra ιδρύθηκε στο Λας Βέγκας όπου κατασκεύασαν τρία οχήματα – δύο σεντάν και ένα ημιφορτηγό. Το Lectra 2+2, το Lectra 400 και το Lectra D100 προστέθηκαν στην γκάμα σε χρόνο ρεκόρ. Ακόμη και ένα Wagon, μπήκε στο line up για να ικανοποιήσει τις ανάγκες των αμερικανικών οικογενειών.

Στην πραγματικότητα ήταν μοντέλα της Nissan (τότε Datsun) και ήταν από Cherry, Sunny και Bluebird ως τα Silvia (S110 /1979-1983) και τα ημιφορτηγά (720), με ηλεκτρικά μηχανικά μέρη.

Τα οχήματα είχαν 18 μπαταρίες – δέκα στο πίσω μέρος και οκτώ στο μπροστινό. Τα αυτοκίνητα πωλούνταν κυρίως σε τοπικές αρχές ή εταιρείες που έπρεπε να έχουν τους υπαλλήλους τους συνεχώς σε κίνηση. Το Υπουργείο Ενέργειας βοήθησε στην απόκτηση μερικών πελατών. Όμως η κίνηση τράβηξε την προσοχή των μεγάλων εργοστασίων. Οι φήμες έλεγαν πως η Toyota αγόρασε ένα όχημα Lectra και το εισήγαγε στην Ιαπωνία για να το αναλύσει.

Το τέλος ήρθε γρήγορα

Η Lectra δεν ήταν ένα πείραμα. Απέδειξαν ότι τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα ήταν εφικτά και ότι άνθρωποι ή εταιρείες θα μπορούσαν να τα χρησιμοποιήσουν. Το πρόβλημα, όπως ίσως έχετε ήδη μαντέψει, ήταν η αυτονομία. Ήταν μικρή. Η φόρτιση, επίσης, ήταν πονοκέφαλος.

Χρειαζόταν τακτικά πάνω από οκτώ ώρες φόρτισης για περίπου 80 χιλιόμετρα αυτονομίας για το pickup ανοιχτό ημιφορτηγό) και λίγο περισσότερο για τα sedan.

Οι δοκιμές πρόσκρουσης έδειξαν ότι τα οχήματα ήταν αρκετά ασφαλή για εκείνη την εποχή, ένα χαρακτηριστικό που έκανε ακόμη και εταιρείες ενοικίασης να αγοράσουν μερικά. Τα αυτοκίνητα της Lecφήμες tra έγιναν μέρος του στόλου της Thrifty. «Ο τύπος του ατόμου που οδηγεί αυτό το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι κάποιος που ενδιαφέρεται για την οικολογία, την εξοικονόμηση καυσίμων. Επίσης ένα αυτοκίνητο του μέλλοντος είναι εδώ τώρα», ανέφερε μια διαφήμιση τους, ενώ επίσης επαίνεσε το κόστος λειτουργίας που ήταν μόλις μια δεκάρα ανά 1,6 χλμ.

Η Lectra πούλησε πάνω από 1.000 μοντέλα πριν κλείσει το εργοστάσιό της το 1982. Ο Al Sawyer συνίδρυσε την Las Vegas Electric Vehicle Association το 1998 η οποία… έζησε μέχρι το 2012. Παρέμεινε μαχητής για τη μετάβαση στα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παρόλο που η Lectra δεν τα κατάφερε να πείσει τους Αμερικανούς ότι ήταν καιρός να εγκαταλείψουν την βενζίνη και το ντίζελ.

Η Tesla δεν πρέπει να έχει την ίδια μοίρα. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα ακολουθήσει το δρόμο της Lectra. Με την βοήθεια της εκπομπής “This Week With Cars” εξερευνούμε το παρελθόν της Lectra

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η μεγαλύτερη αντίπαλος της Tesla δεν είναι εταιρία αυτοκινήτου!\
Τι κρύβει το αυτοκίνητο σας και δεν το γνωρίζετε;
Τι απέγινε το ηλεκτρικό Kalashnikov;