Menu
Τιμές αυτοκινήτων | NewsMoto newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΑΓΩΝΕΣ

Antonio Felix da Costa: Ο πρωταθλητής της Formula E, αποκλειστικά στο NewsAuto!

  • Πάνος Σεϊτανίδης (instagram.com/SeitanF1)
da-costa-champion-celeb-a1000x600

Ο Antonio Felix da Costa κάθεται πλέον στο θρόνο του πρωταθλητή στον ταχέως αναπτυσσόμενο θεσμό ηλεκτρικών μονοθεσίων, βάζοντας το κερασάκι στην τούρτα μίας πολύπλευρης, επιτυχημένης και ακόμα εν εξελίξει καριέρας!

Πρωταγωνιστής (και) της φετινής κυριαρχίας της DS Techeetah, ο Πορτογάλος απέδειξε πως αντέχει και στην πίεση του πρωταθλητισμού. Κι ως πρωταθλητής, μίλησε στον Πάνο Σεϊτανίδη για την πορεία του στο θεσμό, την καριέρα που δεν έκανε στη Formula 1, την αξία του Sebastian Vettel, την στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα και την επόμενη μέρα της καριέρας του!

Πάνος Σεϊτανίδης: Συγχαρητήρια για την κατάκτηση του τίτλου στη Formula E! Το έχεις συνειδητοποιήσει; Πως νιώθεις στην κορυφή του κόσμου;

Antonio Felix da Costa: Ευχαριστώ πολύ! Έχω αρχίσει να το συνειδητοποιώ, αν και για να είμαι ειλικρινής χρειάστηκε λίγος χρόνος. Είναι ένα τεράστιο επίτευγμα που σημαίνει τόσα πολλά, έπρεπε να πάρω το χρόνο μου, να το επεξεργαστώ, προτού συνειδητοποιήσω τι είχα πετύχει. Η περιγραφή που έδωσες, «στην κορυφή του κόσμου», είναι μάλλον η καλύτερη δυνατή. Θέλω κι άλλο όμως! Θέλω να επιστρέψω στην αγωνιστική δράση και να διεκδικήσω τον θρόνο και την επόμενη σεζόν!

da-costa-afieroma-action-d1000x600

ΠΣ: Στο διάστημα παύσης λόγω της πανδημίας, όλα άλλαξαν στον κόσμο αλλά και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Εσύ τι έκανες εκείνη την περίοδο και γενικά, σε βοήθησε να επιστρέψεις πιο δυνατός στη δράση;

AFDC: Για πρώτη φορά απ’ όταν ξεκίνησα ως παιδί να τρέχω σε αγώνες, είχα πραγματικό το χρόνο να σκεφτώ, να προπονηθώ, να περάσω χρόνο με την οικογένειά μου, να γεμίσω μπαταρίες και να επιστρέψω πιο δυνατός. Ως οδηγός αγώνων, στην πραγματικότητα δεν είμαι ποτέ σπίτι. Πάντα από πίστα σε πίστα, σε ξενοδοχεία και αεροδρόμια, αυτό είναι κομμάτι της δουλειάς άρα προφανώς η περίοδος που προηγήθηκε αποτέλεσε μεγάλη αλλαγή στον τρόπο ζωής μου. Μου έλειψαν πολύ οι αγώνες και η αγωνιστική μου οικογένεια, όμως ήταν καλό που έστω και αναγκαστικά, κάναμε μία παύση, με σωστή διατροφή, προπόνηση αλλά και ξεκούραση. Έχω αλλάξει τον τρόπο πνευματικής προετοιμασίας και ανάκτησης δυνάμεων, πράγμα που πιστεύω με βοήθησε πολύ όταν επιστρέψαμε στη δράση. Ο αθλητισμός δεν είναι μόνο σωματική μάχη, είναι και ένα πνευματικό παιχνίδι. Πρέπει να είσαι σωστά προετοιμασμένος και στους δύο τομείς και σε αυτό επικεντρώθηκα την περίοδο του lock down!

da-costa-champion-celeb-d1000x600

ΠΣ: Η DS Techeetah είναι η τρίτη σου ομάδα στη Formula E. Σε ποιους τομείς είναι καλύτερη από τις προηγούμενες, γιατί είναι δύο φορές παγκόσμια πρωταθλήματα;

AFDC: Ένα ρεκόρ που σημείωσα είναι πως έγινα ο πρώτος οδηγός στη Formula E που κατέκτησε νίκη με τρεις διαφορετικές ομάδες! Όλες έχουν τη δική τους μεθοδολογία και είναι δύσκολο να εστιάσεις σε τομείς που μία ομάδα κάνει καλύτερη δουλειά. Νομίζω πως έχουμε να κάνουμε με διαφορετική προσέγγιση, όχι ποιότητα δουλειάς. Αυτό που κάνει τη DS Automobiles να ξεχωρίζει, είναι ο χρόνος που ξοδεύει και το πώς εστιάζει στο να γίνει η καλύτερη. Αυτοί οι τύποι έχουν απίστευτο πνεύμα νικητή και υψηλό αγωνιστικό ηθικό – δεν είναι τυχαίο που κερδίζουν τόσο πολύ. Όλος ο οργανισμός ζει και αναπνέει με στόχο τη νίκη. Αυτό είναι το μόνο που σκέφτονται όλοι, όλη την ώρα.

mexicocity20192020-Rd4-vergne-dacosta-a1000x600

ΠΣ: Πως είναι η συνεργασία σου με τον Jean-Eric Vergne; Φάνηκε να ξεκινάτε λίγο στραβά αλλά μαζί οδηγήσατε την ομάδα στην επιτυχία!

AFDC: Ο JEV κι εγώ ήμασταν φίλοι από την εποχή που είμαστε στην ακαδημία της Red Bull. Ανέκαθεν είχαμε σεβασμό ο ένας για τον άλλο. Είναι ένας από τους ταχύτερους οδηγούς στη Formula E, είναι απίστευτο το πόσο καλά ξέρει το μονοθέσιο αυτό, με έχει βοηθήσει πολύ και είμαι ευγνώμων για αυτό. Εκτός πίστας, είμαστε μία ομάδα και βοηθούμε ο ένας τον άλλο. Όμως εντός πίστας δεν παύουμε να είμαστε αντίπαλοι και να μαχόμαστε με πάθος. Όμως αυτή είναι η ουσία των αγώνων και είναι απαραίτητη. Είναι καλύτερα να έχεις κάποιον που σε πιέζει και μάχεστε έντονα, αυτό βγάζει τον καλύτερο εαυτό και των δύο.

marrakesh-20192020-Rd5-dacosta-celebs-vergne-a1000x600

ΠΣ: Μπορείς να μου περιγράψεις τις προκλήσεις της οδήγησης ενός μονοθεσίου της Formula E;

AFDC: Τα μονοθέσια της Formula E είναι εξαιρετικά απαιτητικά. Κάνουμε περίπου 40 αλλαγές κατεύθυνσης μέσα στο γύρο και υπάρχουν πολλά ακόμα πράγματα που πρέπει να κάνεις άριστα για να έχεις τον τέλειο γύρο. Για παράδειγμα, η διαδικασία πέδησης είναι εξαιρετικά δύσκολη – έχουμε μόνο ένα πολύ μικρό χρονικό παράθυρο βέλτιστης λειτουργίας. Μιλάμε μόνο για μερικούς βαθμούς θερμοκρασία! Αν βγεις εκτός έχεις μπελάδες αλλά αν είσαι εντός, πραγματικά πετάς στο γύρο. Αυτό είναι μόνο ένα από τα πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν σωστά. Όμως εκτός από περίπλοκα είναι και διασκεδαστικά στην οδήγηση. Μου αρέσουν οι προκλήσεις και όταν τα κάνεις όλα σωστά, ανταμείβεσαι και με το παραπάνω.

Berlin1-20192020-Rd6-daCosta-c1000x600

ΠΣ: Πόσο διαφορετικό είναι να αγωνίζεσαι σε στενές αγωνιστικές διαδρομές, εντός πόλης, όπου τιμωρείσαι ακόμα και για το πιο μικρό λάθος;

AFDC: Σε σχέση με μία πίστα, μιλάμε για ένα εντελώς διαφορετικό κόσμο. Σα να συγκρίνεις μήλα με αχλάδια. Είναι αδύνατη η σύγκριση.

ΠΣ: Ποια ήταν η πρώτη σου αντίδραση όταν βρέθηκες πίσω από το τιμόνι ενός μονοθεσίου της Formula E;

AFDC: Είπα: «Ουάου, αυτό είναι φοβερό»! Προφανώς, το μονοθέσιο με το οποίο τρέχουμε τώρα είναι πολύ διαφορετικό από εκείνο που είχαμε στην πρώτη σεζόν της Formula E αλλά από τότε, ήταν ξεχωριστή εμπειρία να οδηγείς ένα αμιγώς ηλεκτρικό μονοθέσιο. Ήταν εξ αρχής σαφές το περιθώριο εξέλιξης και είμαι χαρούμενος που έχω κάνει αυτό το ταξίδι – από το ξεκίνημα του θεσμού έως τώρα.

Berlin1-20192020-Rd9-daCosta-a1000x600

ΠΣ: Σε τι βαθμό περνά στα επιβατικά οχήματα της γκάμας της DS η τεχνολογία από τη Formula E; Και κατά πόσο μπορεί αυτή να επηρεάσει τις επόμενες γενιές ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων;

AFDC: Δεν μπορώ να αποκαλύψω πολλά από τα μυστικά μας αλλά γενικά η DS συμμετέχει στη Formula E ώστε να χρησιμοποιήσει αυτό το θεσμό ως πεδίο δοκιμών και πλατφόρμα έρευνας και εξέλιξης. Άρα η μεταφορά τεχνολογίας από την πίστα στο δρόμο, είναι αυξημένη. Για παράδειγμα, η DS δημιουργεί ένα εντυπωσιακό πρωτότυπο κάθε δύο χρόνια, στο οποίο ενσωματώνει όσα πιστεύει πως θα πρεσβεύει η αυτοκίνηση μετά από 15 χρόνια. Κι αυτά τα αυτοκίνητα, έχουν το σύστημα κίνησης της Formula E (DS X E-TENSE). Επίσης, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της μάρκας, το DS 3 Crossback E-TENSE βασίστηκε επίσης στην τεχνολογία από τη Formula E άρα… ναι, η τεχνολογία που εξελίσσεται για τη Formula E, έχει ήδη σημαντικό αντίκτυπο στις επόμενες γενιές ηλεκτρικών οχημάτων και θα έχει ακόμα περισσότερο στο μέλλον.

DS-X-E-TENSE-a1000x600

ΠΣ: Πέραν του αγωνιστικού κομματιού, ποια είναι η γνώμη σου για τα ηλεκτρικά οχήματα. Μπορούν να προσφέρουν οδηγικές συγκινήσεις;

AFDC: Σίγουρα! Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν εντυπωσιακή ροπή και είναι πολύ απολαυστικά στην οδήγηση. Ολοένα και περισσότερα SUV και sportscars είναι ηλεκτρικά άρα πλέον υπάρχει και ποικιλία επιλογών. Παράλληλα βελτιώνονται συνεχώς και οι υποδομές φόρτισης – το ίδιο και η ποιότητα της χρήσης των οχημάτων αυτών. Μιας και ανέφερα τη φόρτιση, ένα άλλο σημαντικό στοιχείο της Formula E είναι πως δεν εμπλέκονται μόνο κατασκευαστές αυτοκινήτων αλλά και πολλές εταιρείες τεχνολογίας. Όπως για παράδειγμα η συνεργάτιδά μας, Efacec, με έδρα στο Πόρτο, κατασκευάζουν φορτιστές EV. Η εμπλοκή στο σπορ αποσκοπεί σε ευκαιρίες B2B, άρα δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με ένα αγωνιστικό θεσμό αλλά ένα μέσο επιτάχυνσης προς ένα μέλλον δίχως ορυκτά καύσιμα.

da-costa-afieroma-action-a1000x600

ΠΣ: Συμμετέχεις στη Formula E από το ξεκίνημά της. Πόσο έχει εξελιχθεί το σπορ;

AFDC: Απίστευτα πολύ για τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Αν κάποιος κοιτούσε φωτογραφίες και σύγκρινε όσα γίνονταν στην πρώτη σεζόν και στη φετινή, θα νόμιζε πως ο πρώτος αγώνας ήταν 15-20 χρόνια πίσω! Αυτά που έχουν πετύχει μέσα σε μόλις 6 χρόνια είναι εντυπωσιακά. Συμμετέχουν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές, περισσότεροι από κάθε άλλο αγωνιστικό θεσμό και δουλεύουν όλοι πάνω στη δημιουργία ενός καλύτερου μέλλοντος. Όχι μόνο μέσω των EV και τον αγώνων με ηλεκτρικά οχήματα αλλά και μέσω project που μπορούν να εξασφαλίσουν ένα καλύτερο αύριο. Όπως για παράδειγμα ο φιλανθρωπικός χαρακτήρας της συνεργασίας με το «The Big Cat Sanctuary», στο Κεντ της Αγγλίας. Αφιερώνεται εκεί ένα ποσοστό από τα είδη ρουχισμού της ομάδας μας και ταυτόχρονα ευαισθητοποιούμε το κοινό για την προσπάθεια να σωθούν τα τσιτάχ (γατόπαρδοι), που απειλούνται λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Berlin1-20192020-Rd6-daCosta-a1000x600

ΠΣ: Έχεις κερδίσει αγώνες σε Fomula Renault 2.0, EuroF3, GP3, Formula Renault 3.5, DTM, Macau Grand Prix, Formula E, WEC. Πως μπορείς να είσαι γρήγορος σε τόσο διαφορετικές κατηγορίες και θεσμούς; Ειδικά όταν κάθε Σαββατοκύριακο μπορεί να οδηγείς εντελώς διαφορετικό αγωνιστικό όχημα;

AFDC: Υποθέτω πως απλά έμαθα να προσαρμόζω το οδηγικό μου στιλ και έχω βρει τον τρόπο να μεγιστοποιώ την απόδοσή μου, ανεξαρτήτως του τι οδηγώ. Από μία πλευρά, ίσως είναι καλό να οδηγείς συνέχεια διαφορετικά οχήματα, διότι σου επιτρέπει να διατηρείς σφαιρική αντίληψη και να μπορείς να βρίσκεις ποικίλους τρόπους να λύνεις τυχόν προβλήματα. Όπως σε κάθε άλλη δουλειά, πρέπει να είσαι ενημερωμένος για όσα συμβαίνουν γύρω σου ώστε να μπορείς να είσαι ο καλύτερος σε αυτό που κάνεις. Η ποικιλομορφία και ο διευρυμένος ορίζοντας, πάντα ανταμείβουν.

portimao-algarve-circuit-d1000X600

ΠΣ: Η Πορτογαλία επιστρέφει στη Formula 1 με αγώνα στην πίστα του Πορτιμάο. Πόσο σημαντικό θεωρείς πως είναι αυτός για το μηχανοκίνητο αθλητισμό της χώρα σου;

AFDC: Είναι εξαιρετικά σημαντικό για την Πορτογαλία και η επίτευξη ενός στόχου τον οποίο η χώρα μου κυνηγά εδώ και καιρό. Το επόμενο βήμα θα είναι ένας αγώνας της Formula E, θα ήταν ιδανικό αυτό!

ΠΣ: Μιλώντας για την F1, είσαι ακόμα πολύ νέος, μόλις έκλεισες τα 29. Πιστεύεις πως μπορείς ακόμα να βρεις το δρόμο για την F1, είναι κάτι που σκέφτεσαι;

AFDC: Από πλευράς ηλικίας, σίγουρα ακόμα είναι κάτι εφικτό. Όμως δεν είναι πια στις επιθυμίες μου. Λατρεύω τη Formula E και ευημερώ εδώ. Οι αγώνες είναι συναρπαστικοί, η ατμόσφαιρα στα paddock πολύ καλή και οδηγώ για την καλύτερη ομάδα. Θα έπρεπε να έχω κάτι εξαιρετικό στα σκαριά για να αφήσω πίσω όλα αυτά.

da-costa-silver13-ydt-a1000x600

ΠΣ: Είχες βρεθεί πολύ κοντά στο να αγωνιστείς στην F1 με την Toro Rosso. Ήσουν άλλωστε οδηγός της ακαδημίας της Red Bull και δοκιμαστής της Red Bull Racing. Τι συνέβη και δεν υλοποιήθηκε η αναμενόμενη προαγωγή σου;

AFDC: Είναι ένα κεφάλαιο που έχει κλείσει και μου αρέσει να κοιτάω μπροστά. Όμως με λίγα λόγια, θα έλεγα πως κάποια πράγματα πέραν του ελέγχου μου, μου στέρησαν εκείνη τη θέση. Τα πρώτα δύο χρόνια μου ήταν πολύ δύσκολο να αποδεχθώ ότι είχε συμβεί αλλά τώρα, είμαι χαρούμενος στη Formula E. Θέλω να συνεχίσω να είμαι μέλος της οικογένειας της DS και να κερδίζω με αυτή!

ΠΣ: Ως δοκιμαστής στην F1, πέρασες πολύ χρόνο δουλεύοντας στον προσομοιωτή. Πόσο μπορεί αυτός να βοηθήσει έναν οδηγό να εξελιχθεί και επιπρόσθετα, πόσο μπορεί αυτή η δουλειά να βοηθήσει εξ αποστάσεων την αγωνιστική ομάδα που μπορεί να μάχεται στην άλλη άκρη του πλανήτη;

AFDC: Από τη στιγμή που δεν μπορούμε να οδηγούμε όποτε θέλουμε τα πραγματικά μονοθέσια, ο προσομοιωτής είναι ένα πολύτιμο εργαλείο. Η εμπειρία εκεί, είναι πολύ σημαντική για ένα νέο οδηγό και τη συστήνω ανεπιφύλακτα σε οποιονδήποτε θέλει να κάνει καριέρα στους αγώνες. Υπάρχουν διάφοροι ρόλοι στο πεδίο εξέλιξης για μία ομάδα και ο δοκιμαστής είναι πολύ σημαντικός για αυτή.

da-costa-silver13-ydt-b1000x600

ΠΣ: Όταν ήσουν στα πρώτα σου ακόμα βήματα, ως παιδί, ποιος ήταν το ίνδαλμά σου;

AFDC: Για να είμαι ειλικρινής, δεν είχα ποτέ έναν οδηγό που να ήθελα να του μοιάσω. Αυτό που έκανα, ήταν να προσπαθώ να μελετήσω κάποιους οδηγούς και να υιοθετήσω στο δικό μου οδηγικό στιλ τα καλύτερα στοιχεία τους.

ΠΣ: Να το θέσουμε αλλιώς λοιπόν. Ποιον σεβόσουν περισσότερο ενόσω εξελισσόσουν κι εσύ ως οδηγός αγώνων;

AFDC: Έμαθα πολλά δουλεύοντας με τον Sebastien Vettel, όταν ήμουν δοκιμαστής και εφεδρικός οδηγός της Red Bull στη Formula 1. Με εντυπωσίαζε η προσέγγιση του αλλά και η σκληρή προσπάθεια του – στοιχεία που έκαναν τη διαφορά υπέρ του εκείνη την εποχή. Ήμουν πολύ τυχερός που δούλεψαν τόσο στενά μαζί του, με βοήθησε να κατανοήσω πολλά πράγματα καλύτερα και να εξελιχθώ κι εγώ ως οδηγός.

O Da Costa εξύμνησε τις ικανότητες του Sebastian Vettel

ΠΣ: Ποιος είναι ο καλύτερος αντίπαλος που είχες και γιατί;

AFDC: Δεν μπορώ να διαλέξω έναν. Αν με αφήσεις να τους κάνουμε πέντε, τότε ναι, να διαλέξω. Θα έλεγα τον Valtteri Bottas τον οποίο είχα αντίπαλο στη Formula Renault και την F3. Μετά τον Kevin Magnussen, με τον οποίο είχαμε πολλές μάχες στην καριέρα μας. Έπειτα θα διάλεγα τον Daniel Riccardo, τον Jean Eric Vergne και τέλος, τον Robin Frijns. Αυτοί οι οδηγοί με έκαναν να προσπαθώ ολοένα και περισσότερο και με στα χρόνια που τους αντιμετώπισα, να γίνω καλύτερος οδηγός.

ΠΣ: Έχεις πολλές νίκες και επιτυχίες. Ποια επιλέγεις ως την καλύτερη στιγμή της καριέρας σου;

AFDC: Μέχρι πριν λίγο καιρό θα έλεγα τον Παγκόσμιο Τίτλο της F3 με τη νίκη στον φημισμένο αγώνα του Macau αλλά τώρα πια, σίγουρα επιλέγω τον τίτλο στη Formula E! Είναι ο πιο σημαντικός της καριέρας μου.

da-costa-marrakesh1920-celeb-a1000x600

ΠΣ: Και η χειρότερη στιγμή σου;

AFDC: Η στιγμή που δέχθηκα το τηλεφώνημα που έλεγε πως η θέση που πίστευα πως είχα στην F1, δεν ήταν πια διαθέσιμη.
(σ.σ. από τον επικεφαλής του αγωνιστικού προγράμματος της Red Bull, Helmut Marko, που κόντρα στις έως τότε διαβεβαιώσεις του, τελικά έδωσε τη θέση στη Scuderia Toro Rosso στον Daniil Kvyat).

ΠΣ: Τέλος, τι κρύβει το μέλλον για τον Antonio Felix da Costa; Ποιοι είναι τώρα οι στόχοι σου;

AFDC: Θέλω να σπάσω τα ρεκόρ στη Formula E και να κατακτήσω ξανά τον τίτλο την επόμενη χρονιά. Θέλω να γράψω ιστορία σε αυτό το ξεχωριστό πρωτάθλημα. Επίσης, ένας άλλος στόχος που θέλω να πετύχω, είναι να κατακτήσω τη νίκη στις 24h Le Mans!

O Da Costa θα δοκιμάσει τις δυνάμεις του σε ένα ακόμα θεσμό, αφού θα πραγματοποιήσει για πρώτη φορά δοκιμές με μονοθέσιο IndyCar, με την ομάδα Rahal Letterman Lanigan Racing, στις 2 Νοεμβρίου.

Δημοφιλή στο Protothema.gr