Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΓΩΝΕΣ

Συνέντευξη του αεροδυναμιστή της Caterham Τζον Ίλεϊ

Ελλάδα 9:10
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Συνέντευξη του αεροδυναμιστή της Caterham Τζον Ίλεϊ

ΑΓΩΝΕΣ

Συνέντευξη του αεροδυναμιστή της Caterham Τζον Ίλεϊ

ΑΓΩΝΕΣ

Ο Τζον Ίλεϊ, επικεφαλής αεροδυναμικής της Caterham F1, μίλησε για τη καριέρα του στη φόρμουλα 1, τις προκλήσεις της δουλειάς του, τα ελαστικά της Pirelli και τον Μίκαελ Σουμάχερ. Ο ταλαντούχος αεροδυναμιστής ξεκίνησε τη καριέρα του στη Formula 1 από τη Jordan, συνέχισε στη Renault και μετά στις δύο κορυφαίες ομάδες του σπορ: τη Ferrari και τη McLaren, πριν αναλάβει τη πρόκληση της ανάπτυξης της Caterham.

Advertisement
Advertisement

Ερώτηση: Πως είναι η ζωή στη Caterham F1;

Απ: Απολαμβάνω το χρόνο που έχω περάσει ήδη εδώ. Είναι μία νέα και ενθουσιώδης ομάδα, μόλις τριών ετών. Είναι λοιπόν μία καλή ευκαιρία να αποτελέσω έναν από τους αρχιτέκτονες ενός ξεχωριστού εγχειρήματος.

Ερ: Το να βοηθάτε στο χτίσιμο μίας νέας ομάδας, είναι κάτι που δεν έχετε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια…

Advertisement
Advertisement

Απ: Ναι αλλά μου θυμίζει μία από τις πρώτες δουλειές μου, στη Jordan Grand Prix. Νομίζω ήμουν ο 149ος που προσλήφθηκε στη Jordan. Εδώ είμαστε περίπου 250, πρόκειται λοιπόν για μία μικρή ομάδα. Εκτιμάς τις ικανότητες των ανθρώπων και περιορισμένους πόρους και προσπαθήσεις να τους αξιοποιήσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
[nggallery id=335]
Ερ: Έχετε όμως θητεύσει και στις δύο μεγαλύτερες ομάδες του σπορ: τη Ferrari και τη McLaren. Πόσο δύσκολο είναι να κάνεις τη δουλειά με λιγότερο προσωπικό, πόρους κλπ

Απ: Ως τεχνικός, το βλέπω σαν μία καλή πρόκληση. Γιατί επικεντρώνεσαι στην ουσία. Όταν έχεις λιγότερα χρήματα και ανθρώπους, πρέπει να επικεντρώνεσαι στην πιο αποδοτική λύση. Γιατί μπορείς να δοκιμάσεις κάτι 3-4 φορές ενώ οι μεγάλες ομάδες 10 ή και 20. Πρέπει λοιπόν να επικεντρώνεσαι εκεί που πρέπει, να διαχειρίζεσαι σωστά το εγχείρημα, να είσαι σίγουρος πως είναι όλοι ικανοποιημένοι αλλά και πως είναι σαφές το πότε πρέπει να γίνεται τι. Διότι δεν υπάρχουν περιθώρια, επιπλέον 20 μηχανικοί ή επιπλέον χρήματα για να λύσουν ένα πρόβλημα όταν τα πράγματα δεν πάνε βάσει σχεδίου.

Ερ: Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να γίνουν για να βελτιωθεί η ομάδα σας;

Advertisement

Απ: Το Σάββατο στη Βαλένθια ήταν για την ομάδα αλλά και για μένα ξεχωριστό, μιας και προκριθήκαμε στο Q2 βάσει της δικής μας ταχύτητας. Κερδίσαμε τη Toro Rosso που είναι θα έλεγα η πρώτη από τις μικρομεσαίες ομάδες. Επόμενη φιλοδοξία μας, ακόμα κι αν φαντάζει μικρή, είναι να έχουμε δύο μονοθέσια στο Q2 και στη συνέχεια να ανέβουμε κι εμείς στο μέσο της κατάταξης. Θα θέλαμε να το κάνουμε αμέσως μετά το διάλειμμα του Αυγούστου και πριν κλείσει η σεζόν, ξεκάθαρος στόχος μας είναι να κερδίσουμε έστω ένα βαθμό. Μακάρι και περισσότερους αλλά εγώ θέλω να έρθουν βάσει απόδοσης κι όχι ως δώρο ελέω ενός ατυχήματος στην  εκκίνηση. Θέλω να πάρουμε βαθμούς χάρη στη ταχύτητά μας.

Ερ: Έχοντας εργαστεί τόσο στη Ferrari όσο και στη McLaren, μπορείτε να περιγράψετε τις διαφορές στον τρόπο λειτουργίας αυτών των δύο ομάδων;

Advertisement

Απ: Είναι αμφότερες ξεχωριστές, με το δικό τους τρόπο. Απόλαυσα το χρόνο που πέρασα στην Ιταλία και κυρίως το φαγητό. Το να εργάζομαι για μία «εθνική ομάδα», παρότι δεν ήμουν Ιταλός, με ξεχωριστό πάθος, υποστήριξη από τον κόσμο, όλα ήταν φανταστικά.
Η McLaren είναι θα έλεγα μία… τυπική βρετανική ομάδα. Με φανταστικό εργασιακό περιβάλλον με μερικούς πολύ έξυπνους και ικανούς μηχανολόγους, μαθηματικούς κι αυτή είναι μία από τις μεγαλύτερες αρετές της McLaren. Η τεχνική και η ακαδημαϊκή γνώση που έχουν.
[nggallery id=336]
Ερ: Ποιος συνεργάτης σας έχει εμπνεύσει περισσότερο όλα αυτά τα χρόνια;

Απ: Είμαι τυχερός γιατί έχω συνεργαστεί με πολλούς. Ξεχωρίζουν όμως κάποιοι από τη Ferrari. Ειδικά ο Ρόρι Μπιρν είναι ξεχωριστός για μένα. Δεν είναι πια τόσο νέος αλλά ο ενθουσιασμός, η θέληση και η δημιουργικότητα του ήταν ξεχωριστή. Ένας από τους πιο «φυσικούς» μηχανικούς με τους οποίους έχω συνεργαστεί. Μπορούσε να νιώσει ή να μυριστεί ένα πρόβλημα ή μία ιδέα πριν από τους άλλους. Σίγουρα ο Ρος Μπρον για τις στρατηγικές του, τον ηγετικό του χαρακτήρα, τη σοβαρότητα και την ικανότητα του να βλέπει  μακροπρόθεσμα και με τη συνεργασία αυτών των δύο, δεν αποτελεί έκπληξη η επιτυχία που γνώρισε η Ferrari. Πρέπει να αναφέρω και τον Ζαν Τοντ για την ικανότητα του να συγκροτεί μία ομάδα και να εξασφαλίζει πως ο καθένας έχει το χώρο του να λειτουργήσει, πράγμα πολύ σημαντικό στη Ferrari εκείνης της περιόδου. Και τέλος, ο Μίκαελ Σουμάχερ. Δεν έχω δει άλλο τόσο ολοκληρωμένο οδηγό. Ικανός, δουλευταράς, δενόταν με τους γύρω του, ήξερε να ξέρει τι συνέβαινε, έπαιζε ποδόσφαιρο με τους μηχανικούς. Έχω παίξει ποδόσφαιρο με πολλούς οδηγούς και τέτοια πράγματα είναι πολύ σημαντικά για μένα σε ότι αφορά στο δέσιμο μίας ομάδας.

Ερ: Τα ελαστικά της Pirelli παίζουν καθοριστικό ρόλο φέτος. Πόσο σημαντικά είναι για το δικό σας κομμάτι της δουλειάς; Διότι η αεροδυναμική και τα ελαστικά είναι τομείς που αλληλεπιδρούν.

Advertisement

Απ: Πολύ σημαντικά. Χωρίς να μπορώ να αποκαλύψω πολλά, έχουμε σύστημα ψύξης στα φρένα του μονοθεσίου μας, που δεν αφορά και τόσο στα φρένα όσο στη διαχείριση των ελαστικών. Η διαχείριση λοιπόν της θερμοκρασίας στις στροφές, η επίτευξης της σωστής θερμοκρασίας λειτουργίας του ελαστικού αλλά και η διαχείριση στον αγώνα, αναλόγως της γόμα ή αν το οδόστρωμα είναι βρεγμένο ή στεγνό, όλα αυτά επηρεάζουν την αεροδυναμική και την απόδοση. Μερικές φορές, μπορείς να επιλέξεις να θυσιάσεις αεροδυναμική απόδοση του μονοθεσίου, απλά για να κάνεις πιο αποτελεσματική τη λειτουργία των ελαστικών. Αυτή είναι μία απαραίτητη κάποιες φορές θυσία.

Πηγή: www.seitanf1.gr
Συνέντευξη στον Πάνο Σεϊτανίδη