Live Κίνηση
Περισσότερα
NEWSMOTO

BMW R 18 First Edition: Οδηγούμε στη Γερμανία ένα μοντέλο ορόσημο

Ελλάδα 15:56
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

BMW R 18 First Edition: Οδηγούμε στη Γερμανία ένα μοντέλο ορόσημο

NEWSMOTO

BMW R 18 First Edition: Οδηγούμε στη Γερμανία ένα μοντέλο ορόσημο

NEWSMOTO

Φωτογραφίες: Daniel Kraus, Bernhard Limberger, Markus Jahn

Advertisement
Advertisement

Η BMW το πήρε απόφαση και έφερε στο προσκήνιο τη μοτοσυκλέτα που θα κάνει δύσκολη τη ζωή των αμερικάνων κατασκευαστών. Και όπως διαπιστώσαμε από πρώτο χέρι, θα το κάνει με επιβλητικό τρόπο..

Όταν μιλάμε για κλασσικές μοτοσυκλέτες ο νους μας ταξιδεύει στα μοντέλα R της BMW, ξέρετε αυτά τα μαύρα με τους κυλίνδρους να εξέχουν δεξιά και αριστερά, αυτά τα ίδια που εδώ και σχεδόν 100 χρόνια κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Και είναι απορίας άξιον πως ο βαυαρός κατασκευαστής δεν έχει στήσει ακόμα μια σειρά με διάφορους κυβισμούς, αναβιώνοντας θρύλους όπως τα R 25, R 57, R 60, R 75 και πάει λέγοντας. Έχει κάνει βέβαια μια σημαντικά αξιόλογη προσπάθεια με τη σειρά R nineT, αλλά με κινητήρες 1200cc και τιμές δυσπρόσιτες για τον πολύ κόσμο δεν έχει καταφέρει να γεμίσει τους δρόμους. Και εκεί που όλοι περιμέναμε την ..προς τα κάτω εξάπλωση, να δούμε δηλαδή μοντέλα R με κινητήρες χαμηλότερου έως μεσαίου κυβισμού, έρχεται σαν κεραυνός εν αιθρία μια μοτοσυκλέτα που διαθέτει τον μεγαλύτερο boxer στην ιστορία της φίρμας!

Advertisement
Advertisement

Γιατί τo πρώτο πράγμα που εντυπωσιάζει πάνω σε αυτή την -αν μη τι άλλο- εντυπωσιακή μοτοσυκλέτα είναι ο κινητήρας που φοράει, όντας ο μεγαλύτερος και ισχυρότερος δικύλινδρος -σε αυτή τη διάταξη- όλων των εποχών. Μιλάμε για μια πρωτόγνωρη κατάσταση, που συνοδεύεται και από έναν ιδιαίτερο ήχο σε κάθε άνοιγμα του γκαζιού. Από τις φωτογραφίες ήδη φαίνεται ξεκάθαρα η προσοχή στη λεπτομέρεια της όλης κατασκευής, όπως επίσης και η κορυφαία ποιότητα και βαφή σε κάθε σημείο του R 18. Μερικές φορές σου δίνει την εντύπωση γλυπτού έργου τέχνης και αυτός είναι ακριβώς ο στόχος των Βαυαρών, να δημιουργήσουν μια μοτοσυκλέτα που θέτει νέα πρότυπα στην κατηγορία. Οι ακτινωτοί τροχοί, οι “fishtail” εξατμίσεις, τα χρώμια σε μηχανικά και περιφερειακά μέρη, τα σιρίτια στο ανάγλυφο ρεζερβουάρ και στο πίσω φτερό, ο “εκτεθειμένος” άξονας της τελικής μετάδοσης και ο τρόπος που αυτός φωλιάζει στο ψαλίδι, ειλικρινά δεν ξέρεις που να πρωτοκοιτάξεις και τι να πρωτοθαυμάσεις.

Σπουδή στο παρελθόν

Advertisement

Όπως καμία άλλη μοτοσυκλέτα της οικογένειας BMW μέχρι σήμερα, το R 18 έχει βαθιές ρίζες στην παράδοση ιστορικών μοντέλων της εταιρείας, τόσο από τεχνικής όσο και από σχεδιαστικής άποψης. Αυτό το εμβληματικό μοντέλο δανείζεται τεχνολογικά και οπτικά στοιχεία από διάσημα μοντέλα του παρελθόντος, όπως το R 5 του μακρινού 1936 για παράδειγμα, αποφεύγοντας καθετί περιττό και παραμένοντας προσηλωμένο στις βασικές αξίες των μοτοσυκλετών: γνήσια, τεχνολογικά απέριττη, με τον κινητήρα boxer στο επίκεντρο της οδηγικής απόλαυσης, σε συνδυασμό με «ευχάριστες δονήσεις». Το πάντρεμα κλασικής σχεδίασης και καθαρής, σύγχρονης τεχνολογίας πέτυχε το στόχο που τέθηκε, τη δημιουργία μιας προηγμένης και ταυτόχρονα συναισθηματικής οδηγικής εμπειρίας.

Advertisement

Με καθαρή αισθητική, το R 18 ενσωματώνει την ουσία της μοτοσυκλέτας όπως την αντιλαμβάνεται η γερμανική εταιρεία, με γνώμονα το συναίσθημα και όχι την τεχνολογία. Άμεσα αναγνωρίσιμo ως αυθεντικό BMW, κινητήρας boxer, πλαίσιο παραδοσιακής δομής που “κατηφορίζει” προς τα πίσω, άξονας στην τελική μετάδοση, ρεζερβουάρ σε σχήμα σταγόνας βαμμένο μαύρο και με λευκά σιρίτια που έχουν ζωγραφιστεί στο χέρι, όλα φανερώνουν μια σπουδή στο παρελθόν με πολύ μεράκι και φαντασία. Οι ισορροπημένες αναλογίες υπενθυμίζουν τις κλασσικές BMW και μεταδίδουν, ακόμα και από απόσταση, μια διαχρονική ομορφιά που δεν έχει τίποτα το περιττό. Eντύπωση προκαλούν και οι τροχοί με τις περίτεχνες ακτινωτές ζάντες και τα μαύρα στεφάνια. Χάρμα οφθαλμών!

Κινητήρας με δύναμη και ροπή

Advertisement

Στην καρδιά του R 18 βρίσκεται ο έχων χωρητικότητα 1.802cc αερο-ελαιόψυκτος δικύλινδρος boxer, με απόδοση 91Hp στις μόλις 4.750rpm. Και μη βιαστείτε να πείτε ότι είναι “λίγοι” γιατί εδώ η ροπή είναι αυτή που μετράει και από δαύτη το R 18 διαθέτει μπόλικη. Συνολικά 158Nm στις μόλις 3.000rpm, με περισσότερα από 150 εξ αυτών να είναι διαθέσιμα ανάμεσα στις 2.000 με 4.000 και ανά πάσα στιγμή! Οι επιδόσεις που δίνει ο κατασκευαστής είναι 4,8 δευτερόλεπτα στη μέτρηση 0-100Km/h και τελική ταχύτητα που ξεπερνά τα 180km/h. Απόλυτα δικαιολογημένος ο όρος «Big Boxer» που του έχουν δώσει.

Ατσάλινο πλαίσιο και άξονας μετάδοσης

Η μοτοσυκλέτα διαθέτει ένα τελείως νέο ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο δύο τμημάτων, με τη σχεδίασή του να συνεχίζει τη μακρά παράδοση της BMW στο συγκεκριμένο τύπο σκελετού. Η εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και η σχολαστική προσοχή στη λεπτομέρεια είναι εμφανής ακόμα και σε μη εμφανή σημεία, όπως οι συγκολλήσεις μεταξύ ατσάλινων σωλήνων και χυτών ή σφυρήλατων εξαρτημάτων. Όπως στο θρυλικό R 5, το πίσω ψαλίδι -με παρόμοια σχεδίαση- περικλείει τον άξονα μετάδοσης με αυθεντικό στυλ μέσω βιδών έδρασης.

Τηλεσκοπικό πιρούνι και ανάρτηση Cantilever

Η ανάρτηση του R 18 σκόπιμα καταργεί τις επιλογές ηλεκτρονικής ρύθμισης. Αντί αυτών, ένα τηλεσκοπικό πιρούνι και ένα κεντρικά τοποθετημένο μονό αμορτισέρ με ρυθμίσεις προφόρτισης και απόσβεσης διασφαλίζουν τον απαιτούμενο έλεγχο και προσφέρουν μεγάλη άνεση και εξαιρετική οδική συμπεριφορά. Όπως και στο R 5, τα καλάμια του τηλεσκοπικού πιρουνιού των 49mm είναι καλυμμένα. H διαδρομή της ανάρτησης είναι 120mm μπροστά και 90mm πίσω, με το σύστημα πέδησης να αποτελείται από δύο δισκόφρενα μπροστά και ένα πίσω, όλα εφοδιασμένα με τετραπίστονες δαγκάνες και ABS.

Αρμονική εργονομία για βέλτιστο έλεγχο

Στο πνεύμα της BMW Motorrad, τα μαρσπιέ του R 18 είναι τοποθετημένα έτσι ώστε ο αναβάτης να απολαμβάνει μια χαλαρή θέση οδήγησης (mid-mounted footpegs). Αυτή η κλασική θέση πίσω από τους κυλίνδρους, εκτός του ότι αποτελεί κλασικό στοιχείο BMW, παράλληλα επιτρέπει στον αναβάτη να έχει ενεργό έλεγχο της μοτοσυκλέτας χωρίς να περιορίζεται η άνεση και η ευκολία οδήγησης.

Ηλεκτρονικά ετοιμοπόλεμο

Το R 18 προσφέρει τρία στάνταρ προγράμματα οδήγησης (Rain, Roll και Rock) -κάτι ασυνήθιστο στην κατηγορία- ώστε να μπορεί να προσαρμόζεται στις ατομικές απαιτήσεις του αναβάτη. Ο στάνταρ εξοπλισμός περιλαμβάνει επίσης αυτόματο σύστημα ελέγχου ευστάθειας ASC (Automatic Stability Control, με δυνατότητα απενεργοποίησης). Επιπλέον, είναι εφοδιασμένο και με έλεγχο ροπής κινητήρα (MSR). Μεταξύ των προαιρετικών διαθέσιμων επιλογών, η υποβοήθηση όπισθεν (reverse assist) διευκολύνει τους ελιγμούς, ενώ η λειτουργία Hill Start Control καθιστά ασφαλέστερες τις εκκινήσεις σε ανηφόρες.

Η οδήγηση είναι εμπειρία

Με την παρουσίαση να γίνεται δια ζώσης (και με αυστηρά πρότυπα ενάντια στον Covid-19) στις εγκαταστάσεις της BMW Classic στην καρδιά του Μονάχου, εκεί όπου ο πρώτος boxer κινητήρας ήρθε στη ζωή πίσω στο 1923, ακολούθησε και η φάση της οδηγικής εμπειρίας του νέου R 18. Μια εμπειρία που τα είχε όλα, με σχεδόν 300 χιλιόμετρα όχι μόνο σε πόλη, αλλά και σε επαρχιακούς, στριφτερούς δρόμους στους πρόποδες των Βαυαρικών Άλπεων. Tο μοτίβο των οδηγικών συνθηκών εξίσου πλήρες, με το ένα εκ των τριών προγραμμάτων οδήγησης -που δεν είναι άλλο από το Rain- να δείχνει την αξία του μέσω της μειωμένης ιπποδύναμης σε συνθήκες βροχής (που αντιμετωπίσαμε για αρκετά χιλιόμετρα).

Στα του δρόμου, εξαρχής ξεχωρίζει η άπλετη ροπή, με τη συνολική συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας να παραμένει εξαιρετικά φιλική και παρά το συνολικό βάρος των 345 κιλών. Η ιδιαίτερα χαμηλή θέση οδήγησης είναι μελετημένη εργονομικά, σε συνδυασμό με το μεγάλο τιμόνι και το εξαιρετικό ζύγισμα κάνει την οδήγηση “παιχνιδάκι”. Ο τεράστιος boxer γουργουρίζει κάτω από τα πόδια σου και σου κλείνει το μάτι να βγάλεις στην επιφάνεια τις δυνατότητές του με μοναδικό τρόπο και χωρίς καθόλου κόπο. Με τις στροφές στο λιτό όμορφο όργανο να μην ξεπερνούν -στο 95% των περιπτώσεων- τις 2.000rpm, κινείσαι πολύ πιο σβέλτα από αυτό που θα περίμενες, εύκολα, χαλαρά, αβίαστα. Στιβαρό σαν βράχος το R 18 στρίβει ακλόνητο σε κάθε είδους δρόμο, με τα χαμηλά τοποθετημένα μαρσπιέ να βάζουν σχετικά νωρίς τα όρια στις κλίσεις. Είναι πραγματικά αποκαλυπτικός ο τρόπος που συμπεριφέρεται, σε επαρχιακό δίκτυο μπορεί να ανταγωνιστεί ακόμα και μοτοσυκλέτες με τα μισά κιλά. Μόνο στους επιτόπιους ελιγμούς θα σε κάνει να συνειδητοποιήσεις ότι έχεις να κάνεις με μια βαριά μοτοσυκλέτα, αλλά η ύπαρξη “όπισθεν” δίνει τη λύση στα δύσκολα.

Αυτό που μετράει στο τέλος, είναι πως μετά από 300 χιλιόμετρα οδήγησης σε κάθε είδους συνθήκη έφτασα στον προορισμό μου βρεγμένος μεν, ξεκούραστος δε. Ακόμα και μέσα στο Μόναχο, όπου υπό βροχή ήμουν υποχρεωμένος να κάθομαι πίσω από τα ακινητοποιημένα πολύτροχα (στη Γερμανία απαγορεύεται να περνάς ανάμεσά τους), η οδήγηση του γερμανικού cruiser ήταν εξαιρετικά εύκολη. Αν και η χρήση του υδραυλικού συμπλέκτη ήταν στο προσκήνιο για πολλή ώρα, το χέρι δεν κουράστηκε και οι αλλαγές ταχυτήτων γινόντουσαν με βελούδινο τρόπο. Και όταν ο δρόμος άνοιγε μπροστά μου, δεν με απασχολούσε τι σχέση είχα στο κιβώτιο, απλά άνοιγα το γκάζι και άφηνα πίσω μου τις βρισιές των γερμανών πακτωμένων οδηγών. Ειλικρινά ανυπομονώ να οδηγήσω το R 18 και επί ελληνικού εδάφους, το γεγονός ότι θα είναι στα χέρια μου για αρκετές ημέρες απλά με ενθουσιάζει.

Σχεδίαση φιλική στις μετατροπές

Σχεδόν περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη μοτοσικλέτα το νέο R 18 υιοθετεί σχεδίαση κατάλληλη για μετατροπές, κάτι στο οποίο εστίασαν οι σχεδιαστές ήδη από τα πρώτα στάδια εξέλιξης της βασικής διάταξης της μοτοσυκλέτας. Ως αποτέλεσμα, εφοδιάζεται με υποπλαίσιο που αφαιρείται εύκολα, ενώ το ίδιο εύκολα αποσυναρμολογούνται και τα βαμμένα εξαρτήματα. Τα σημεία έδρασης για την ηλεκτρολογική πλεξούδα και τα σωληνάκια φρένων/συμπλέκτη είναι προσεκτικά σχεδιασμένα για εύκολη εγκατάσταση ενός ψηλότερου ή χαμηλότερου τιμονιού. Επιπλέον τα ορατά καλύμματα βαλβίδων (καλύμματα κυλινδροκεφαλών) και το κάλυμμα του ιμάντα (καπάκι κελύφους κινητήρα) είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να βρίσκονται εξωτερικά του κάρτερ λαδιού για να αντικαθίστανται εύκολα.

Εξατομίκευση και συλλογές

Η γκάμα εξοπλισμού της BMW Motorrad προσφέρει πολυάριθμες δυνατότητες εξατομίκευσης για να μπορεί ο πελάτης να προσαρμόζει το R 18 στα προσωπικά του γούστα και προτιμήσεις. Μία ποικίλη γκάμα εξαρτημάτων του προγράμματος γνήσιων αξεσουάρ της BMW Motorrad προσφέρεται για customizing που μεταβάλλει σημαντικά τον χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας. Με το λανσάρισμα του R 18 διατίθενται δύο διαφορετικές συλλογές εξαρτημάτων από κατεργασμένο αλουμίνιο, οι οποίες δημιουργήθηκαν σε συνεργασία με τη Roland Sands Design: «Machined» και «2-Tone-Black». Στο πλαίσιο του προγράμματος αξεσουάρ και εξατομίκευσης, η BMW Motorrad συνεργάζεται και με άλλους διάσημους προμηθευτές. Μεταξύ αυτών η αμερικανική φίρμα Mustang Seat, που προσφέρει μία ποικιλία από χειροποίητες σέλες υψηλής ποιότητας. Εξίσου δημιουργική είναι και η συνεργασία με τη Vance & Hines στα συστήματα εξάτμισης.


R 18 Classic

Μετά το τέλος της παρουσίασης οι άνθρωποι της BMW μας επιφύλασσαν μια “έκπληξη”. Αφού μας ζήτησαν να υπογράψουμε σε ένα χαρτί πως δεν θα δημοσιεύσουμε κάτι για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (εμπάργκο δηλαδή), μας έβαλαν σε ένα δωμάτιο όπου και βρισκόταν η δεύτερη έκδοση του R 18, ονόματι Classic.

Με προστατευτική αεροδυναμική ζελατίνα, πρόσθετους προβολείς LED, σέλα συνεπιβάτη, πλευρικά σακίδια, στάνταρ το ηλεκτρονικό Cruise Control και μπροστινό τροχό 16 ιντσών, αυτό το μοντέλο απευθύνεται σε όσους έχουν περισσότερες ταξιδιωτικές ανησυχίες. Η μοτοσυκλέτα αναμένεται οσονούπω στην Ελλάδα χωρίς να έχει ανακοινωθεί η τιμή της και σύντομα θα σας την παρουσιάσουμε σε αναλυτικότερο άρθρο.

Στο δια ταύτα

Η όλη λιτή εικόνα φανερώνει τη διάθεση της BMW για προσέγγιση ενός διαφορετικού κοινού, με τις δικές του προτεραιότητες και προτιμήσεις. Ενός κοινού που δεν συγκινείται από μοτοσυκλέτες με έμφαση στον εντυπωσιασμό (άρα αδιαφορεί για τις αμερικάνικες κατασκευές), αλλά από μοντέλα που δίνουν βάση στην οδική συμπεριφορά, στην οδηγική ευχαρίστηση και στο πραγματικό customization. Η μοτοσυκλέτα του βαυαρού κατασκευαστή έρχεται να απειλήσει ευθέως τον ανταγωνισμό των Harley-Davison και Indian, με την ποιότητα κατασκευής, τα συνδυασμένα φρένα και την ανάρτηση του γερμανικού cruiser να βάζουν πολύ ψηλά τον πήχη για την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Το R 18 είναι μια κατηγορία από μόνο του και με το καλημέρα πετυχαίνει να στείλει τον ανταγωνισμό πίσω στα σχεδιαστήρια και στις αίθουσες συνεδριάσεων.

Η τιμή του R 18 βρίσκεται στα 26.490€ και εδώ μπορείτε να δείτε πως μπορείτε να τo διαμορφώσετε όσον αφορά στον προαιρετικό εξοπλισμό τoυ.

Τεχνικά χαρακτηριστικά R 18

  •  Κινητήρας αεροελαιόψυκτος δικύλινδρος boxer με δύο εκκεντροφόρους πάνω από το στροφαλοφόρο (κίνηση με αλυσίδα)
  •  Διάμετροςxδιαδρομή: 107,1x100mm
  •  Κυβισμός: 1802cc
  •  Ισχύς: 91Hp/4.750rpm
  •  Ροπή: 158Nm/3.000rpm
  •  Σχέση συμπίεσης: 9,6:1
  •  Τελική ταχύτητα: 180+ km/h
  •  Κατανάλωση (μέτρηση WMTC): 5,6 l/100km
  •  Τροφοδοσία: Ηλεκτρονικός ψεκασμός στην πολλαπλή εισαγωγής/ψηφιακή διαχείριση κινητήρα: BMS-O με ηλεκτρονικό γκάζι
  •  Διαχείριση καυσαερίων: Ρυθμιζόμενος τριοδικός καταλύτης
  •  Συμπλέκτης: Ξηρός μονόδισκος
  •  Κιβώτιο ταχυτήτων: 6 σχέσεων, συνεχούς εμπλοκής σε χωριστό περίβλημα κιβωτίου
  •  Δευτερεύουσα μετάδοση: Καρντανικός άξονας
  •  Πλαίσιο: Ατσάλινο διπλό σωληνωτό με αφαιρούμενο υποπλαίσιο
  •  Αναρτήσεις: Τηλεσκοπικό πιρούνι 49mm και μονό αμορτισέρ τύπου cantilever με στήριξη απευθείας στο ψαλίδι
  •  Διαδρομή ανάρτησης: 120mm/90mm (μπροστά/πίσω)
  •  Μεταξόνιο: 1731mm
  •  Κάστερ: 150mm
  •  Γωνία τιμονιού: 57,3°
  •  Διαστάσεις τροχών: 3,5×19 – 5×16
  •  Ελαστικά: 120/70R19 – 180/65B16
  •  Φρένα: Δύο δίσκοι 300mm μπροστά και ένας δίσκος 300mm πίσω, με δαγκάνες 4 εμβόλων
  •  ABS: BMW Motorrad Integral ABS
  •  Ύψος σέλας: 690mm
  •  Ρεζερβουάρ καυσίμου: Περίπου 16Lt
  •  Ρεζέρβα: Περίπου 4Lt
  •  Μήκος: 2440mm
  • Ύψος: 1232mm
  •  Πλάτος: 964mm
  •  Βάρος: 345Kg (με όλα τα υγρά)

Διαβάστε επίσης:

Triumph Bonneville Bud Ekins: Φόρος τιμής στην ιστορία

BMW F 900 R: Streetfighter καθημερινότητας

Moto Guzzi V7 MY2021: Το πέρασμα στη νέα εποχή