Τι πρέπει να γίνει με τις οφθαλμολογικές εξετάσεις των ηλικιωμένων οδηγών;
ΝΕΑΤι πρέπει να γίνει με τις οφθαλμολογικές εξετάσεις των ηλικιωμένων οδηγών;
ΝΕΑΤο θέμα της οδικής ασφάλειας και των ηλικιωμένων οδηγών είναι κάτι που απασχολεί όλες τις δυτικές κοινωνίες. Και έχει πολλές διαστάσεις.
Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότερες κοινωνίες της Δύσης είναι “γερασμένες” με τα άτομα τρίτης ηλικίας να αυξάνονται ως ποσοστό του γενικού πληθυσμού.
WHAT CAR
Το φαινόμενο αυτό φέρνει στην επιφάνεια ένα ιδιαίτερα σημαντικό και ευαίσθητο θέμα. Μέχρι ποια ηλικία μπορεί ένας άνθρωπος να είναι ασφαλής ως οδηγός και από που και πέρα -και με ποιες διαδικασίες- θα πρέπει να του απαγορεύεται να κρατά τιμόνι.
Στις περισσότερες χώρες ένα πρώτο φίλτρο είναι οι οφθαλμολογικές εξετάσεις, οι οποίες, ανάλογα και την χώρα είναι υποχρεωτικές στους ηλικιωμένους οδηγούς που θέλουν να ανανεώσουν το δίπλωμά τους.
Στην Βρετανία πάντως έχει ξεκινήσει μεγάλη κουβέντα για το αν αυτές οι εξετάσεις είναι επαρκείς ή αν χρειάζονται αναθεώρηση ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στα νέα δεδομένα.
Είναι ενδεικτικό ότι στην συγκεκριμένη χώρα, από τα 41,5 εκατομμύρια άτομα που κατέχουν άδεια οδήγησης, το 15% είναι πάνω από τα 70 έτη. Και ο αριθμός τους αυξάνεται με ρυθμό πάνω από 250.000 άτομα ετησίως.
Η μειωμένη όραση είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα. Όσο γερνάμε η μακρινή και η περιφερειακή μας όραση επιδεινώνονται. Μειώνεται επίσης η ικανότητα των ματιών μας να αντιδρούν γρήγορα στα μεταβαλλόμενα επίπεδα φωτισμού.
Για παράδειγμα, τα μάτια ενός 15χρονου χρειάζονται περίπου δύο δευτερόλεπτα για να προσαρμοστούν στα έντονα φώτα ενός επερχόμενου αυτοκινήτου, αλλά ενός 65χρονου περίπου εννέα.
Αν και οι στατιστικές δείχνουν ότι οι ηλικιωμένοι δεν συμμετέχουν περισσότερο από από τους νεαρούς στα ατυχήματα, είναι προφανές ότι αυτό σχετίζεται και με τα χιλιόμετρα που κάνει ετησίως η κάθε ηλικιακή ομάδα.
Όσο για την Ελλάδα, το θέμα με τα διπλώματα και τις ανανεώσεις τους για τους ηλικιωμένους είναι μία πολύ πονεμένη ιστορία. Το πλαίσιο είναι θεωρητικά σωστό και αρκετά αυστηρό, όμως όπως συμβαίνει συνήθως υπάρχουν παραθυράκια και κυκλώματα τα οποία παρέχουν -με το αζημίωτο- τις γνωστές “υπηρεσίες” αυτόματης ανανέωσης, χωρίς καν εξέταση από γιατρό.
Το θέμα είναι φλέγον, και θα το αντιμετωπίζουμε ολοένα και περισσότερο όσο οι κοινωνίες μας γερνούν και το δημογραφικό θα εξελίσσεται σε μία ωρολογιακή βόμβα όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πότε πρέπει οι οδηγοί να έχουν τα μάτια τους δεκατέσσερα;
Ποιοι οδηγοί θα χάσουν το δίπλωμά τους για πέντε χρόνια
Οι Αθηναίοι οδηγοί έχασαν την πρωτιά στις παραβάσεις!