Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Τα πρώτα ηλεκτρικά των Ευρωπαίων κατασκευαστών

Ελλάδα 13:30
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Τα πρώτα ηλεκτρικά των Ευρωπαίων κατασκευαστών

Mobility

Τα πρώτα ηλεκτρικά των Ευρωπαίων κατασκευαστών

Mobility

Σήμερα που σχεδόν κάθε αυτοκινητοβιομηχανία σε όλο τον κόσμο έχει πλέον και κάποιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, έχει τη δική του αξία το να δούμε το πρώτο μοντέλο της κάθε «ευρωπαϊκής» εταιρείας.

Advertisement
Advertisement

Σε αρκετές περιπτώσεις, η ενασχόληση με τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα ξεκίνησε πολύ πρόσφατα, ενώ σε άλλες περισσότερο από ένα αιώνα πριν.

Εδώ λοιπόν παραθέτουμε, με αλφαβητική σειρά, τα πρώτα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα των εταιρειών που έχουν «ευρωπαϊκό πρόσημο» σήμερα. Άλλα είναι έκπληξη. Άλλα όχι και τόσο. Σε κάθε περίπτωση όμως, η απαρίθμηση που ακολουθεί, έχει ενδιαφέρον και δείχνει πως η ηλεκτροκίνηση, δεν είναι και τόσο «καινούργιο φρούτο» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Audi R8 e-tron

Advertisement
Advertisement

Η Audi μπήκε στο «χορό» των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μια σχετική καθυστέρηση. Αν και το 2009 παρουσιάστηκε ένα πρωτότυπο e-tron βασισμένο στο R8, μια έκδοση για τους πελάτες της Audi χρειάστηκε να περάσουν άλλα έξι χρόνια πριν ετοιμαστεί. Το R8 e-tron είχε δύο ηλεκτρικούς κινητήρες τοποθετημένους στο πίσω μέρος με συνδυασμένη ισχύ 472 ίππων. Παρήχθη μόνο για λίγο καιρό και σε πολύ μικρό αριθμό, καθώς λόγω του ότι ήταν αρκετά «πρωτόλειο» παρουσίαζε και σχετικά μικρή αυτονομία (435 χλμ.).

Citroen AX Electrique

Advertisement

Αφού πειραματίστηκε με τις ηλεκτρικές εκδόσεις του C15 που βασίζεται στο Visa και των μεγαλύτερων κλειστών φορτηγών C25, η Citroen ξεκίνησε την παραγωγή ηλεκτρικού αυτοκινήτου με το AX Electrique τον Δεκέμβριο του 1993. Η παραγωγή έληξε το 1996 αφού είχαν κατασκευαστεί μόλις 374 αυτοκίνητα. Η ηλεκτρική έκδοση του ΑΧ, αντικαταστάθηκε σχεδόν αμέσως από το Saxo Electrique, ενώ η Citroen παρουσίασε επίσης και το van Berlingo Electrique το 1997.

Advertisement

Dacia Spring

Το Spring είναι το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της Dacia, θυγατρικής της Renault, που παρουσιάστηκε το 2021. Είναι ένα μικρό hatchback που βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα που χρησιμοποιείται για το Renault Kwid με βενζινοκινητήρα, καθώς και το πλήρως ηλεκτρικό Renault City K-ZE. Αν και τα περισσότερα Dacia κατασκευάζονται στη Ρουμανία, το Spring κατασκευάζεται – όπως το City K-ZE – στην Κίνα. Ακόμα όμως, το μικρό ηλεκτρικό της Dacia, που συμβαίνει να είναι και το πρώτο της, δεν έχει φτάσει σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά αναμένεται.

Advertisement

Fiat Panda Elettra

Η Fiat συνεργάστηκε με την αυστριακή εταιρεία Steyr-Puch για την παραγωγή μιας ηλεκτρικής έκδοσης του Panda πρώτης γενιάς και μάλιστα στο επίπεδο εξοπλισμού CL εκείνης. Η τελική ταχύτητα ήταν μόνο 70 χλμ./ώρα αλλά με δεδομένο τον προορισμό του αυτοκινήτου που ήταν σχεδόν αποκλειστικά η χρήση στην πόλη, αυτό δεν ήταν και πολύ μεγάλο εμπόδιο για την εμπορική του πορεία. Το Panda Elettra κατασκευάστηκε από το 1990 έως το 1998, ενώ από το 1992 έως το 1996, η Fiat διέθετε προς πώληση ταυτόχρονα και μια αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή του Cinquecento (Elettra κι αυτό).

Jaguar I-Pace

Το ηλεκτρικό crossover υψηλών επιδόσεων I-PACE άρχισε να κερδίζει βραβεία σχεδόν από τη στιγμή που κυκλοφόρησε το 2018. Δύο από τα πιο ξακουστά, ήταν τα βραβεία Παγκόσμιου και Ευρωπαϊκού Αυτοκινήτου της Χρονιάς για το 2019, με το τελευταίο να το κερδίζει με διαφορά «στήθους» από την Alpine A110. Η I-PACE είναι το πρώτο και μέχρι στιγμής μοναδικό, ηλεκτρικό όχημα της Jaguar, αν και το 2021 η Jaguar ανακοίνωσε τη δέσμευσή της να παράγει μόνο ηλεκτρικά μοντέλα από το 2025 και μετά.

Mercedes 190E Electro

Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης του 1991, η Mercedes παρουσίασε το συγκεκριμένο πρωτότυπο, την 190E “Electro”, η οποία δεν είχε καμία διαφορά στους χώρους αλλά και στον εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας για τους επιβάτες σε σχέση με τις υπόλοιπες, κοινές εκδόσεις του μοντέλου. Η ηλεκτρική εκδοχή του μοντέλου, με τεχνολογία συστοιχίας μπαταριών που για εκείνη την εποχή ήταν εξαιρετικά εξελιγμένη, δεν είχε καμία διαφορά από τις υπόλοιπες, ενώ διέθετε και σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα.  Η μόνη διαφορά εντοπιζόταν στον περιορισμένο χώρο των αποσκευών. Εκείνο το πρωτότυπο είχε δύο ηλεκτροκινητήρες (έναν για κάθε κινητήριο τροχό) και μέγιστη απόδοση 44 ίππους. Η αυτονομία ήταν 110 χιλιόμετρα με μια πλήρη φόρτιση και το επιπλέον βάρος σε σχέση με την «απλή» 190Ε ήταν μόλις 200 κιλά. Η Electro δεν πέρασε ποτέ σε φάση ευρύτερης παραγωγής και περιορίστηκε στα 10 κομμάτια των –εκτενών- δοκιμών της Mercedes.

Μini Ε

Το Mini E ήταν μια ηλεκτρική έκδοση του χάτσμπακ Mini που παρήχθη για λίγο το 2009. Μια πολύ μεγάλη περίοδος δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες πέρασε αρχικά στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία και αργότερα στη Γαλλία, την Ιαπωνία και την Κίνα. Μάλλον όμως, τα αποτελέσματα των δοκιμών αυτών δεν ήταν τα αναμενόμενα από την εταιρεία, καθώς χρειάστηκε να περάσει μια δεκαετία ακόμα για να βγάλει σε ευρεία παραγωγή τη δική της πρόταση- και πάλι βασισμένη στο τρίθυρο Mini (2020).

Opel Elektro GT

Το πρώτο ηλεκτρικό Opel ήταν μια μοναδική έκδοση του σπορ αυτοκινήτου Opel GT. Το Elektro GT κινούνταν από δύο ηλεκτροκινητήρες της Bosch με μέγιστη ισχύ 160 ίππων. Στις επεμβάσεις που είχε υποστεί το μοντέλο, περιλαμβάνονταν κάποιες αεροδυναμικές βελτιώσεις, η τοποθέτηση ελαστικών χαμηλής αντίστασης κύλισης και πιο σκληρά ελατήρια για να ελέγχεται αποτελεσματικά το επιπλέον βάρος. Στην προκειμένη περίπτωση, το βάρος ήταν 1.700 κιλά- σχεδόν όσο δύο «κανονικά» GT εκείνης της εποχής. Παρόλα αυτά, το Elektro GT σημείωσε έξι παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας για ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε διάστημα δύο ημερών στο Hockenheim τον Μάιο του 1971.

Peugeot e208

Η ιστορία της Peugeot με τα ηλεκτρικά οχήματα, ξεκινά το 1943 με το VLV (που σε ελεύθερη μετάφραση αποδίδεται ως «Μικρό αυτοκίνητο πόλης»). Αυτό ήταν ένα ηλεκτρικό διθέσιο cabrio που κυκλοφόρησε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ως απάντηση στην περιορισμένη διαθεσιμότητα των καυσίμων. Από αυτό, κατασκευάστηκαν μόνο 373 αυτοκίνητα. Η «περιπέτεια» της Peugeot συνεχίστηκε το 1995 με το 106 Electrique –αδερφό μοντέλο του Citroen Saxo Electrique– αλλά η πρώτη σοβαρή πρόταση της Γαλλικής εταιρείας στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είναι το εξαιρετικό e208 της τρέχουσας γκάμας.

Porsche Taycan

Το πρώτο ηλεκτρικό της Porsche προηγείται του πρώτου αυτοκινήτου παραγωγής της κατά μισό αιώνα. Ο Ferdinand Porsche δημιούργησε το Egger-Lohner, μοντέλο C.2 Phaeton το 1898, 50 χρόνια πριν από την κυκλοφορία της Porsche 356. Φυσικά αυτό δεν κυκλοφόρησε, σε αντίθεση με το πραγματικά πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο παραγωγής της Porsche, που δεν είναι άλλο από την Taycan. Το μοντέλο είχε παρουσιαστεί το 2015 ως Mission E, για να ολοκληρωθεί η εξέλιξή του και τελικά να παρουσιαστεί στην έκδοση παραγωγής το 2019 ως Taycan, κερδίζοντας κοινό και ειδικό τύπο με το στυλ και τις επιδόσεις της.

Renault Zoe

Αν και η Renault δεν διέθετε ηλεκτρικά οχήματα στο ευρύ κοινό μέχρι το 2011, η ιστορία της ως κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων χρονολογείται από το 1937. Αυτό ήταν το έτος της Διεθνούς Έκθεσης Τέχνης και Τεχνολογίας που πραγματοποιήθηκε μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου στην πρωτεύουσα της πατρίδας της Renault, το Παρίσι. Για την εκδήλλωση αυτή η Renault κατασκεύασε 35 ταξί με βάση το σασί του μικρού οικογενειακού της αυτοκινήτου Celtaquatre, με έναν ηλεκτροκινητήρα στη θέση του τυπικού εσωτερικής καύσης του μοντέλου. Σε πολύ ευρύτερη κλίμακα, η Renault από το 2012 διαθέτει στις αγορές το Zoe, με τον κινητήρα και την κίνηση εμπρός, δίνοντας την απόλυτη λύση για όποιον θέλει ένα «βασικό» ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Skoda Enyaq

Στα τέλη της δεκαετίας του 1930, η Skoda κατασκεύασε ένα ηλεκτρικό φορτηγό το οποίο χρησιμοποιήθηκε στην πόλη Pilsen για τη μεταφορά μπύρας από το διάσημο ζυθοποιείο σε τοπικά εστιατόρια. Το φορτηγό είχε ωφέλιμο φορτίο έως και τρεις τόνους και ένα εκπληκτικά αεροδυναμικό μπροστινό μέρος. Η συνέχεια της ιστορίας σχετικά με τα ηλεκτρικά, βρίσκει τη Skoda να παρουσιάζει το Eletra 151 τη δεκαετία του 1990, ως ένα μοντέλο «διερεύνησης» αυτής της τεχνολογίας, βασισμένο στο Favorit. Το πρώτο πραγματικά ευρείας παραγωγής ηλεκτρικό μοντέλο, που είναι και πάρα πολύ αξιόλογο στην κατηγορία του, είναι το Enyaq που κρατάει ψηλά τη σημαία στο πεδίο της τεχνολογίας για την Skoda.

Smart ForTwo ED

Η Smart, θυγατρική της Daimler δημιούργησε το πρώτο της ηλεκτρικό όχημα το 2007 το οποίο είναι βασισμένο πάνω στην «κανονική» έκδοση του μικρού μοντέλου ForTwo. Αντί για τον κανονικό κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων είχε ένα ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης που αναπτύχθηκε από τη βρετανική εταιρεία Zytek Automotive. Εκατό αυτοκίνητα διατέθηκαν για δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες στο Λονδίνο και χρησιμοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων και από τη Μητροπολιτική Αστυνομία.

Volkswagen eUP!

Τον Ιούλιο του 2010 η VW ανακοίνωσε την έκδοση παραγωγής του ηλεκτρικού eUp! και πέρασαν τρία χρόνια μέχρι να παρουσιαστεί η τελική μορφή της ηλεκτρικής εκδοχής του μικρού μοντέλου. Με μπαταρία ιόντων λιθίου 18,7 kWh η αυτονομία του μικρού μοντέλου της VW ήταν 160 χιλιόμετρα και στα φυσικά του πλεονεκτήματα, είναι και η δυνατότητα μεταφοράς 4 επιβατών- όσους χωράνε και οι συμβατικές εκδόσεις του μοντέλου. Η τελική του ταχύτητα είναι περιορισμένη στα 130 χλμ./ώρα, ενώ το μικρό μοντέλο δείχνει μια ιδιαίτερη «σπιρτάδα» στις επιταχύνσεις.

Volvo C30 Electric (Driv-e)

Αν και η Volvo περιγράφει το XC40 Recharge Pure Electric ως το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είναι στην πραγματικότητα το πρώτο που διατίθεται προς πώληση. Στη γκάμα της Volvo, είχε προηγηθεί το C30 Electric, μια παραλλαγή του C30 που παρήχθη σε πολύ μικρό αριθμό και προοριζόταν να διατεθεί σε πελάτες με στόλους οχημάτων, κυρίως για να συνεχιστεί η έρευνα και η εξέλιξή του με δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες. Εν τέλει, το C30 Electric ήταν διατέθηκε από το 2011 έως και το τέλος της παραγωγής του το 2013, χωρίς να αφήσει κάποιο ιδιαίτερο «στίγμα» με την παρουσία του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Renault Megane E-Tech Electric
Δοκιμή: SEAT MO eScooter 125
Kia EV6: Κέρδισε τον τίτλο «Car of the Year» στο What Car? Awards