Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Οδηγούμε τα νέα smart #1 και #3 στην Ελλάδα

Ελλάδα 21:40
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οδηγούμε τα νέα smart #1 και #3 στην Ελλάδα

ΝΕΑ

Οδηγούμε τα νέα smart #1 και #3 στην Ελλάδα

ΝΕΑ

H καινούργια εποχή για τη smart έχει ξεκινήσει και σχετίζεται με την ηλεκτροκίνηση. Τα #1 και #3 είναι αυτά που καλούνται να δημιουργήσουν ένα νέο επιχειρηματικό σκηνικό, σε μια χρονιά που είναι ορόσημο για την εταιρεία.

Advertisement
Advertisement

Σαν τον μυθολογικό Φοίνικα, η smart χάνεται και επανεμφανίζεται στην αυτοκινητοβιομηχανία, αναγεννάται από τις επιχειρηματικές στάχτες της. Μια ιστορία που ξεκίνησε πριν από τριάντα χρόνια, το 1994, δεν χάνεται. Απλώς, μετασχηματίζεται.

Από τη S.M.Art (Swatch Mercedes Art), στη Smart και εν τέλει στη smart. Το microcar της τότε εποχής σχεδιάστηκε ως ένα καινοτόμο προϊόν, ως κάτι εντελώς διαφορετικό απ’ ό,τι είχαν δημιουργήσει ως τότε τόσο η ελβετική ωρολογοποιία όσο και η Mercedes, οι οποίες συνέπραξαν για τη σχεδίαση και την παραγωγή του.

Η πορεία των μοντέλων αλλά και της εταιρείας καθαυτής έκτοτε είναι γνωστή. Στη διάρκεια της τριακονταετίας η smart αναγκάστηκε να ακυρώσει επιχειρηματικά προγράμματα, να καταργήσει μοντέλα, να σταματήσει τη λειτουργία της και να επανέλθει.

Advertisement
Advertisement

Η τελευταία φορά ήταν το 2019. Εκείνη τη χρονιά στελέχη της Mercedes-Benz AG και της Zhejiang Geely Holding Group ανακοίνωσαν ότι ενώνουν τις δυνάμεις τους και ιδρύσαν τη smart Automobile Co., Ltd, έχοντας μερίδιο από 50% έκαστη στη νέα εταιρεία. Ο στόχος τους ήταν να επαναφέρουν τα μοντέλα της τελευταίας με εντελώς διαφορετική φιλοσοφία από αυτή που γνωρίζαμε ως τότε.

Το γεγονός ότι θα ήταν ηλεκτροκίνητα δεν ήταν κάτι νέο, άλλωστε το fortwo ήδη κατασκευαζόταν και διατίθετο ως τέτοιο. Το καινούργιο στοιχείο αφορούσε στην αλλαγή του χαρακτήρα και της κατηγορίας στην οποία αυτά θα εντάσσονταν πλέον.

Δεν θα ήταν mini οχήματα πόλης, θα ήταν μεγάλα, οικογενειακά crossover και SUV. Αυτά ορίζουν μια καινούργια εποχή για την εταιρεία και συνέχουν την ευρωπαϊκή και την κινεζική κουλτούρα και κατασκευαστική πρακτική.

Advertisement

Για την ιστορία, το τελευταίο fortwo κατασκεπάστηκε στις 28 Μαρτίου (2024), στο εργοστάσιο της Mercedes-Benz στο Hambach (κεντρική Γερμανία). Θυμίζουμε ότι οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις έχουν πουληθεί στην Ineos Automotive για να κατασκευάζει η τελευταία εκεί το Grenadier.

Tα νέα smart #1 και #3
… θα εισάγονται στη χώρα μας από την ελληνική αντιπροσωπεία της Mercedes-Benz. Όπως ανακοινώθηκε, οι παραγγελίες για τα δύο μοντέλα θα αρχίσουν εντός του Ιουνίου (ή του Ιουλίου το αργότερο) και τα πρώτα αυτοκίνητα θα έρθουν στην Ελλάδα από τον προσεχή Σεπτέμβριο και έπειτα.

Advertisement

Και τα δύο μοντέλα έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί με γνώμονα τη φιλοσοφία που χαρακτηρίζει τα αυτοκίνητα αυτής της τεχνολογίας κίνησης και αυτή που τείνει να εδραιωθεί ως επίκτητη τάση μεταξύ των αγοραστών τους.

Αυτό σημαίνει ότι η σχεδίασή τους δεν συσχετίζεται με ό,τι γνωρίζουμε από τα κλασικά μοντέλα της γερμανικής εταιρείας. Βεβαίως, αυτό ίσχυε και για τα προηγούμενα αυτοκίνητα της smart, τα οποία διέφεραν στην εποχή τους.

Αν θέλαμε να εντάξουμε τα καινούργια μοντέλα της εταιρείας σε κάποια σχεδιαστική σχολή, θα το κάναμε επισημαίνοντας ότι αυτά διακρίνονται από στοιχεία που χαρακτηρίζουν και την ασιατική αντίληψη στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου αυτοκινήτου. Άλλωστε, δημιουργήθηκαν και κατασκευάζονται στην Κίνα.

Advertisement

Όμως, στη διαμόρφωση της τελικής μορφής τους συνέβαλαν ουσιαστικά και τα στελέχη του Mercedes-Benz Design Studio και αυτό είναι αντιληπτό σε κάποια στοιχεία του αμαξώματος. Όπως τα πίσω φώτα, για παράδειγμα, τα οποία θυμίζουν τα αντίστοιχα των ηλεκτροκίνητων μοντέλων της Mercedes-Benz.

Τόσο το smart #1 όσο και το smart #3 βασίζονται στην καινούργια πλατφόρμα SEA (Sustainable Experience Architecture) την οποία έχει δημιουργήσει η Geely Automobile, τόσο γι’ αυτά όσο και για τα δικά της αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα, όπως και τα αντίστοιχα όλων των άλλων εταιρειών που συνιστούν τον όμιλό της.

Σε ό,τι αφορά στις διαστάσεις, στο smart #1 το μήκος του φτάνει τα 4.270 χλστμ., το πλάτος του τα 1.822, το ύψος του τα 1.636 και το μεταξόνιό του τα 2.750 χλστμ. Το βάρος του φτάνει τα 1.713 κιλά χωρίς οδηγό και αποσκευές (1.788 κιλά με αυτά) στη δικίνητη (πισωκίνητη) έκδοσή του. Σε αυτή, το ηλεκτρομοτέρ (σύγχρονο, μόνιμου μαγνήτη) αποδίδει  272 ίππους και μέγιστη ροπή 343 Nm.

Στην εκδοχή του με τα δύο (ασύγχρονο εμπρός, σύγχρονο πίσω), η μέγιστη συνδυαζόμενη ισχύς φτάνει τους 428 ίππους και η μέγιστη συνδυαζόμενη ροπή τα 543 Nm. Αναλυτικότερα, ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 156 ίππους και ροπή 200 Nm και ο πίσω 272 ίππους και 343 Nm. Σε αυτή, το βάρος είναι 1.825 κιλά, χωρίς οδηγό και αποσκευές.

Αναφορικά με τις μπαταρίες των δύο μοντέλων, είναι ιόντων λιθίου και κατασκευάζονται από την CATL. Η ονομαστική ενεργειακή χωρητικότητά τους κυμαίνεται από τις 49 kWh (στην προσιτότερη έκδοση) και φτάνει ως τις 66 kWh στην ισχυρότερη εκδοχή τους.

Το smart #3 είναι μεγαλύτερο σε διαστάσεις, συγκριτικά. Το μήκος του φτάνει τα 4.400 χλστμ., το πλάτος του τα 1.844 και το ύψος του τα 1.556 χλστμ. Το μεταξόνιό του φτάνει τα 2.785 χλστμ., δηλαδή είναι κατά 35 χλστμ. πιο μακρύ, συγκριτικά. Το βάρος της πισωκίνητης εκδοχής του είναι 1.705 κιλά (χωρίς οδηγό και αποσκευές) και 1.835 κιλά για την τετρακίνητη (αντιστοίχως).

Βεβαίως, το αμάξωμα του #3 είναι περισσότερο κεκλιμένο στο πίσω μέρος, παραπέμποντας σε μια πιο coupe εμφάνιση. Το μεγαλύτερο μήκος του σημαίνει ότι και η γυάλινη πανοραμική οροφή του έχει μεγαλύτερο εμβαδόν, σε σχέση με αυτή του #1. Όπως ανακοινώνει η smart, στο τελευταίο, το μήκος της είναι 1,3 μέτρα, ενώ στο #3 φτάνει τα 1,6 μέτρα αντίστοιχα. Να σημειώσουμε ότι στο smart #1 η οροφή διαθέτει συρόμενο σκίαστρο, ενώ στο smart #3 αυτό δεν υπάρχει.

Η λογική των ανθρώπων της εταιρείας ήταν να διαθέτουν τα δύο μοντέλα σε συνολικά πέντε διαφορετικές εξοπλιστικές εκδόσεις, για καθένα από αυτά. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις Pro, Pro+, Premium, Pulse και Brabus, από την προσιτότερη μέχρι την κορυφαία, αντίστοιχα.

Ακόμη και η βασική διαθέτει όλα τα συστήματα ασφάλειας, ενημέρωσης και προειδοποίησης του οδηγό. Ωστόσο, κάθε εξοπλιστικό επίπεδο έχει συγκεκριμένο εξοπλισμό στον οποίο ο ενδιαφερόμενος αγοραστής δεν μπορεί να προσθέσει στοιχεία εξοπλισμού από κάποια επόμενη εξοπλιστική έκδοση στο δικό του αυτοκίνητο.

Εάν επιθυμεί να τα έχει στο όχημά του, αναγκαστικά θα πρέπει να αποκτήσει εκείνη στην οποία αυτά περιλαμβάνονται (η οποία προφανώς θα είναι και ακριβότερη).

Θυμίζουμε ότι οι άνθρωποι του Euro NCAP έχουν πραγματοποιήσει τις δοκιμές πρόσκρουσης τόσο στο smart #1 και στο smart #3 τα οποία αξιολογήθηκαν με την κορυφαία βαθμολογία πέντε αστεριών που απονέμει ο οργανισμός.

Στον δρόμο με τα καινούργια smart
Αρχικά, κάποιος θα πρέπει να αποβάλλει από τη σκέψη του αυτό που έχει συνηθίσει για τη (και το) smart. Τα αυτοκίνητα που έχει εμπρός του κάλλιστα θα μπορούσαν να είναι δημιουργήματα μιας οποιασδήποτε άλλης εταιρείας και όχι αυτής, όχι με αυτά που την έχουμε ταυτίσει εξαρχής.

Το smart #1 είναι ένα τυπικό crossover, με το πεντάθυρο αμάξωμά του να διακρίνεται από τη διαμόρφωση των φώτων του, εμπρός και πίσω, της μάσκας, των προφυλακτήρων και από τους έντονους θόλους των τροχών.

Ο εσωτερικός χώρος είναι ευρύχωρος ακόμη και για πέντε ενήλικους με υψηλό ανάστημα. Τα εμπρός καθίσματα είναι σχετικά μαλακά σε αίσθηση και με καλή πλευρική στήριξη. Το πίσω κάθισμα είναι άνετο και χωρίζεται σε δύο τμήματα (αναλογίας 60/40) τα οποία μπορούν να σύρονται εμπρός πίσω είτε μαζί είτε αυτόνομα μεταξύ τους.

Το ταμπλό, είναι διαμορφωμένο συμμετρικά, δείχνει ογκώδες αλλά είναι κομψό και με παραπομπές από αντίστοιχα της Mercedes-Benz (π.χ. κάλυμμα στη θήκη για μικροαντικείμενα στην κονσόλα).

Σε αυτό υπάρχει έγχρωμη οθόνη 9,2 ιντσών στον πίνακα οργάνων, ενώ η κεντρική οθόνη αφής είναι 10,0 ιντσών, αντίστοιχα. Η ποιότητα των υλικών είναι καλή, το ίδιο και η συναρμογή. Αναλόγως της εξοπλιστική έκδοσης, το #1 διατίθεται και με δερμάτινη επένδυση.

Ο χώρος αποσκευών είναι τουλάχιστον 411 λίτρα, ενώ υπάρχει και μικρός 11 λίτρων κάτω από το καπό (frunk).

Στον δρόμο, η έκδοση των 272 ίππων κινείται με ευκολία και έχει καλή επιτάχυνση, ιδίως εν κινήσει. Δεν είναι απότομη αλλά η δύναμη προκαλεί το ενδιαφέρον των επιβατών.

Η ανάρτηση είναι σχετικά μαλακή αλλά η απορροφητικότητα των αμορτισέρ είναι πολύ καλή. Το αποτέλεσμα είναι πως το νέο μοντέλο της smart είναι άνετο αλλά ο οδηγός θα ευχαριστηθεί το αυτοκίνητο και όταν αποφασίσει να κινηθεί με πιο σβέλτο ρυθμό σε δρόμο με απανωτές στροφές.

Ένα επιπλέον θετικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι το #1 είναι πολύ ήσυχο ακόμη και εάν όταν αυξάνεται η ταχύτητα στο ταξίδι.

Σε ό,τι αφορά στο #3, οδηγήσαμε την ισχυρότερη έκδοσή του, αυτή με τους δύο ηλεκτροκινητήρες και τη μέγιστη συνδυαστική ισχύ των 428 ίππων. Το εσωτερικό του είναι περισσότερο ευρύχωρο σε ό,τι αφορά στο ωφέλιμο μήκος για τα πόδια των πίσω επιβατών και το χαμηλότερο ύψος της οροφής δεν προκαλεί ουσιαστικό πρόβλημα στο αντίστοιχο ωφέλιμο ύψος.

Σε αυτό, το πορτμπαγκάζ είναι τουλάχιστον 370 λίτρα, ενώ υπάρχει και μικρός 15 λίτρων κάτω από το καπό (σημ.: frunk).

Στην εξοπλιστική έκδοση Brabus, τα υλικά στο εσωτερικό του #3 ενισχύουν τη σπορτίφ εικόνα αυτής. Επένδυση από alcantara στο τιμόνι και στο εσωτερικό συμβάλλουν σε αυτό, όπως και οι χρωματισμοί στο ταμπλό και τις ταπετσαρίες.

Εδώ, η ανάρτηση είναι πιο σφιχτή σε ρυθμίσεις και ανταποκρίνεται με ικανοποιητικό τρόπο στα δεδομένα της ισχύος και στο ζητούμενο (από τον οδηγό και την ονομασία «Brabus») να παρέχει πιο σπορ αίσθηση σε κάθε περίπτωση. Η οδική συμπεριφορά του είναι καλή, όμως ο οδηγός θα πρέπει να μάθει πρώτα το όχημα και να αρχίσει να κινείται με σβέλτο ρυθμό σταδιακά.

Επιλογικά, τα καινούργια smart #1 και smart #3 αποτελούν έναν «νέο κόσμο» για τους φίλους της εταιρείας. Η ριζική αλλαγή στον χαρακτήρα των μοντέλων της αυτής σημαίνει και την αντίστοιχη μεταβολή στη φιλοσοφία της.

Πλέον, η smart έχει γίνει πιο mainstream σε ό,τι αφορά στην κατηγορία που ανήκουν τα μοντέλα της. Από διθέσια οχήματα πόλης τώρα στρέφεται σε μια προσέγγιση για ένα οικογενειακό αυτοκίνητο.

Στο παρελθόν, η  αντίστοιχη προσπάθειά της δεν τελεσφόρησε επιχειρηματικά και σε πωλήσεις. Τώρα, όμως, έχουν αλλάξει οι συνθήκες, η τεχνολογία, εν μέρει και η νοοτροπία των υποψήφιων αγοραστών. Τα smart #1 και smart #3 δείχνουν ικανά να ανταπεξέλθουν σε αυτό τον «νέο κόσμο» για τον οποίο προορίζονται.