Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Mειωμένη η ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως

Ελλάδα 16:56
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Mειωμένη η ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως

ΝΕΑ

Mειωμένη η ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως

ΝΕΑ

Παρότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 9% παγκοσμίως το 2019, δεν επιτεύχθηκαν οι ξέφρενοι ρυθμοί ανάπτυξης των προηγούμενων 6 ετών, οι οποίοι κυμαίνονταν μεταξύ 46% και 69%.

Advertisement
Advertisement


Το 2019 οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV και plug-in υβριδικά) έφτασαν τα 2.264.400 αντίτυπα παγκοσμίως, σημειώνοντας αύξηση 9% σε σχέση με το 2018. Πρόκειται για μια σαφή απόκλιση από τους ρυθμούς ανάπτυξης των προηγούμενων 6 ετών, οι οποίοι κυμαίνονταν μεταξύ 46% και 69%. Οι λόγοι θα πρέπει να αναζητηθούν στις εξελίξεις στις δύο μεγαλύτερες αγορές, την Κίνα και τις ΗΠΑ, όπου οι πωλήσεις παρέμεναν στάσιμες το β’ εξάμηνο του 2019 σε αντίθεση με την έκρηξη πωλήσεων της ίδιας περιόδου το 2018. Στην Κίνα η περαιτέρω μείωση των επιδοτήσεων, σε συνδυασμό με την εφαρμογή αυστηρότερων τεχνικών προδιαγραφών, προκάλεσε πτώση της ζήτησης, αρχής γενομένης από τον Ιούλιο. Παρόλα αυτά, η Κίνα κατέγραψε μικρή αύξηση πωλήσεων της τάξης του 3%. Αντίθετα, στις ΗΠΑ σημειώθηκε μείωση 12%. Αυτό οφείλεται κυρίως στην Tesla, η οποία δεν προσφέρει πλέον τις βασικές εκδόσεις των 75 kWh στα Model S και X, ενώ ταυτόχρονα αύξησε την τιμή των εκδόσεων 100 kWh από 3.000 έως και 6.000 δολάρια, με αντάλλαγμα την αυξημένη αυτονομία τους.

Στην Ευρώπη, ωστόσο, καταγράφηκε αύξηση 44% το 2019, γεγονός που αποδίδεται στην εφαρμογή των νέων προδιαγραφών εκπομπής ρύπων WLTP σε συνδυασμό με αλλαγές στη φορολογία και τη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση του κοινού. Η επίτευξη του στόχου των 95 gCO2/km για το 2020/2021 που τέθηκε στην αυτοκινητοβιομηχανία είχε σαν αποτέλεσμα τη διάθεση περισσότερων από 30 νέων ηλεκτρικών μοντέλων στην αγορά, τα οποία και έδωσαν σημαντική ώθηση στις πωλήσεις. Πρωταθλήτρια αναδείχθηκε για ακόμη μία φορά η Νορβηγία με ποσοστό 56%, ακολουθούμενη από την Ισλανδία με 24,5% και την Ολλανδία με 15%. Μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών, η Κίνα κατέχει μερίδιο 5,2%, το Ηνωμένο Βασίλειο 3,2%, η Γερμανία 2,9%, η Γαλλία 2,8% και ο Καναδάς 2,7%.

Advertisement
Advertisement

Στα τέλη του 2019, τα EV και plug-in υβριδικά κατείχαν μερίδιο 2,5% της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου, με το 53% εξ αυτών να έχουν πωληθεί στην Κίνα (2018: 56%). Η πανδημία του COVID-19 περιπλέκει την κατάσταση για το 2020. Αναμένεται αύξηση στην ευρωπαϊκή και αμερικανική αγορά στο δεύτερο εξάμηνο, αλλά περαιτέρω μείωση των πωλήσεων στην Κίνα, όπου η συνολική αγορά αυτοκινήτου παρουσίασε πτώση 80% το Φεβρουάριο. Εφόσον οι καραντίνες και το κλείσιμο εργοστασίων συνεχίσουν στο δεύτερο τρίμηνο, η ανεπαρκής προσφορά εξαρτημάτων αναμένεται να επηρεάζει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και οι απώλειες θα είναι αδύνατο να υπερκαλυφθούν κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, πως 6 στα 10 κορυφαία σε πωλήσεις μοντέλα είναι κινέζικα.