Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Μακρινό ταξίδι με ηλεκτρικό; Γίνεται!

Ελλάδα 3:23
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Μακρινό ταξίδι με ηλεκτρικό; Γίνεται!

Mobility

Μακρινό ταξίδι με ηλεκτρικό; Γίνεται!

Mobility

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα οι περισσότεροι τα θεωρούν μη πρακτικά, καθώς η περιορισμοί της αυτονομίας και της φόρτισης, βγάζουν τα μακρινά ταξίδια από το «φάκελο λειτουργίας».

Advertisement
Advertisement

Τα νεότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της αγοράς, είναι εξίσου καλά με τα βενζινοκίνητα αν όχι καλύτερα και μάλιστα καταφέρνουν με αρκετά μεγάλη ευκολία τα μακρινά ταξίδια.

Η γνώση μερικών βασικών χαρακτηριστικών, μπορεί να βγάλει από τη δύσκολη θέση όποιον το σκέφτεται και να ενθαρρύνει τη χρήση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου ακόμα και από όσους στέκουν με δυσπιστία μπροστά στο «νέο κοσκινάκι» της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τα πάντα ξεκινούν από τον σωστό προγραμματισμό ενός ταξιδιού.

Ο οδηγός θα πρέπει να σχεδιάζει το πρόγραμμα της μετακίνησης, προκειμένου η διαδρομή, όσο μακρινή και να είναι, να κυλίσει ομαλά και χωρίς προβλήματα. Η σύγχρονη «πραγματικότητα» ορίζει μεγάλες αυτονομίες στα ηλεκτρικά από τη μικρομεσαία κατηγορία και πάνω. Σημαντική βελτίωση στο δίκτυο της χώρας γενικότερα, συνιστά η εγκατάσταση πολλών ταχυφορτιστών που δίνουν τη δυνατότητα ταχύτατης αναπλήρωσης της ενέργειας στις μπαταρίες.

Advertisement
Advertisement

Αρχίζουν και πληθαίνουν οι προτάσεις στο εξωτερικό, που θα έρθουν κάποια στιγμή και προς τα εδώ, που εμφανίζουν αυτονομία πάνω από 800 χιλιόμετρα, οπότε μιλάμε για πρακτική εξάλειψη των περιορισμών στη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Για να μην νομίζεται ότι υπερβάλλουμε, αξίζει να πούμε πως σε ένα ταξίδι πολλών χιλιομέτρων, η στάση για ανεφοδιασμό δεν είναι σχεδόν ποτέ μια απλή υπόθεση.

Ακόμα και με τα συμβατικά αυτοκίνητα, η διακοπή της διαδρομής ορίζει και μια παύση για τέντωμα και ξεμούδιασμα των επιβατών. Αυτό σημαίνει πως η διαφορά από το ηλεκτροκίνητο, που θα χρειάζεται περί τα 20 λεπτά της ώρας για να «κερδίσει» άλλα 450 χιλιόμετρα, δεν είναι άξια λόγου και σε καμία περίπτωση αφορμή για να έχει κάποιος αρνητική διάθεση απέναντι στον ηλεκτρισμό.

Advertisement

Αξίζει να δούμε και το ότι ακόμα και τα εκτός συνόρων ταξίδια, είναι μια πραγματικότητα που μπορεί να προγραμματίσει κάποιος με το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο. Το παν στο ταξίδι με το ηλεκτρικό, είναι το «επανασετάρισμα» του οδηγού απέναντι στις συνήθειές του. ο ιδιοκτήτης ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ξέρει πως η καλύτερη φόρτιση που πρέπει να κάνει στη μπαταρία του, είναι έως το 80%.

Advertisement

Κρατώντας αυτή τη συνήθεια, η αντοχή της μπαταρίας μεγιστοποιείται, καθώς δεν «τεντώνεται» σε κάθε κύκλο φόρτισης η χωρητικότητά της. Αυτό δεν ισχύει μόνο στην περίπτωση των αυτοκινήτων που έχουν μπαταρίες νεότερης τεχνολογίας LFP (όπως συμβαίνει με κάποια μοντέλα της Tesla). Φυσικά, η ώρα της φόρτισης στο 100%, είναι μόνο πριν από ένα μεγάλο ταξίδι, όπου κάθε ίχνος ενέργειας στη μπαταρία μπορεί να φανεί χρήσιμο.

Ο καλύτερος τρόπος για φόρτιση, είναι η «αργή» στο σπίτι, στο δίκτυο ή με τη βοήθεια κάποιου φορτιστή. Ωστόσο, μια στο τόσο, κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού δεν πρέπει να «διστάζει» κανείς να χρησιμοποιήσει σταθμούς γρήγορης φόρτισης. Φυσικά, η υψηλή τάση και οι αυξημένες θερμοκρασίες που σχετίζονται με τη γρήγορη φόρτιση, θα επιβαρύνουν  τη μπαταρία αλλά η εμπειρία δείχνει ότι εν τέλει, δεν επηρεάζεται ο συνολικός κύκλος χρήσης της.

Advertisement

Αυτό που πρέπει να θυμάται ο οδηγός είναι πως το τελευταίο 20% της φόρτισης της μπαταρίας, θα διαρκέσει περισσότερο –σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και από το «πρώτο» 80%. Για το λόγο αυτό, προτείνεται και η τακτικότερη στάση για ανεφοδιασμό. Ένας προγραμματισμός που θα προβλέπει φόρτιση ανά 200 με 300 χιλιόμετρα, είναι προτιμότερος από κάποιον «γεμίσματος», που συνήθως είναι κοντά στο μέγιστο ωφέλιμο της αυτονομίας του αυτοκινήτου.

Επιπλέον, με τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι καλύτερο να χρησιμοποιείτε το ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης, ακόμη και όταν ο προορισμός είναι γνωστός κι αυτό γιατί με τον τρόπο αυτό, το αυτοκίνητο θα προετοιμάσει την μπαταρία για γρήγορη φόρτιση πριν φτάσετε στο σημείο ανεφοδιασμού. Αυτό σημαίνει ρύθμιση της σωστής θερμοκρασίας της μπαταρίας για να αντεπεξέλθει στους ταχύτερους ρυθμούς φόρτισης.

Προφανώς σημαντικά για το ταξίδι με το ηλεκτρικό, δεν είναι μόνο ο τρόπος της φόρτισης και η πρόβλεψη των στάσεων αλλά και η προσοχή κατά την οδήγηση. Καλό θα είναι οι σχάρες οροφής και η ακραία φόρτωση να αποφεύγονται, καθώς «πλήττουν» την αεροδυναμική του αυτοκινήτου και φέρνουν την αύξηση της κατανάλωσης, όπως ακριβώς γίνεται και στα συμβατικά αυτοκίνητα με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Για να έχει κανείς προσδοκίες αυτονομίας κοντά σε αυτές που ανακοινώνει ο κατασκευαστής, θα πρέπει η οδήγηση να προσαρμοστεί ανάλογα. Τι σημαίνει αυτό; Η ομαλότητα είναι το άλφα και το ωμέγα. Η διατήρηση της σταθερής ταχύτητας κατά το ταξίδι, είναι ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά της οδήγησης που πρέπει να βάλει στο καρνέ του οδηγός.

Η αύξηση του ποσοστού επανάκτησης της ενέργειας από τα σχετικά συστήματα των νέων αυτοκινήτων, είναι ένα ακόμα στοιχείο που θα συμβάλει στην αύξηση της αυτονομίας τους. Εν προκειμένω, για τον οδηγό είναι πολύ σημαντικό να έχει στο μυαλό του τη σημασία της ανάκτησης, προκειμένου να τη μεγιστοποιεί σε κάθε του διαδρομή. Όταν για παράδειγμα χρειαστεί να πατήσει το γκάζι και να διαταράξει τη σταθερή ταχύτητα που περιγράφαμε νωρίτερα, τότε θα πρέπει να δώσει περισσότερο «χώρο» στο σύστημα ανάκτησης για να «πάρει πίσω» ότι περισσότερο μπορεί.

Ένα κατηφορικό κομμάτι του δρόμου, μπορεί να βγει με ελάχιστη πίεση στο γκάζι, προκειμένου η μπαταρία να πάρει το μέγιστο της ανάκτησης που θα μπορούσε. Σε αυτό το κομμάτι, μπορεί να έχει πιο ενεργό ρόλο και το GPS, από τις ρυθμίσεις του οποίου μπορεί να επιλέξει κανείς την προτεινόμενη διαδρομή με τις μεγαλύτερες δυνατότητες ανάκτησης πριν τον τελικό προορισμό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
H Ινδική Ola Electric ετοιμάζει το δικό της ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Δοκιμή: Renault Megane E-Tech Electric
Από το Tesla Cybertruck σε καταμαράν