Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Είναι τα ηλεκτρικά πιο φιλικά στο περιβάλλον από τα συμβατικά;

Ελλάδα 20:19
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Είναι τα ηλεκτρικά πιο φιλικά στο περιβάλλον από τα συμβατικά;

ΝΕΑ

Είναι τα ηλεκτρικά πιο φιλικά στο περιβάλλον από τα συμβατικά;

ΝΕΑ

Πέντε μηχανικοί της VW απαντούν στο συγκεκριμένο ερώτημα συγκρίνοντας το ID. 3 με το Golf της όγδοης γενιάς.

Advertisement
Advertisement

Απάντηση σε ένα από τα πιο φλέγοντα ζητήματα της αυτοκίνησης δίνει η VW, αντιπαραβάλλοντας το ID.3 με το Golf 8ης γενιάς. Το ερώτημα είναι το εξής: “Είναι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο πιο φιλικό προς το περιβάλλον από ένα σύγχρονο μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης;”.

Είναι δεδομένο πως εάν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζεται με “πράσινη” ηλεκτρική ενέργεια, δεν παράγει έμμεσα εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και επομένως δεν επιβαρύνει το περιβάλλον. Όμως το αποτύπωμα άνθρακα (footprint) ξεκινά ήδη στη διαδικασία κατασκευής και αυτό είναι κάτι που απασχολεί τους ειδικούς της VW εδώ και πολλά χρόνια. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα τμήματα ή τα υλικά των οποίων η παραγωγή εκπέμπει ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα CO2, το σύστημα μπαταριών, ο χάλυβας και το αλουμίνιο.

Advertisement
Advertisement

Πέντε κορυφαίοι μηχανικοί της εταιρείας κατέληξαν σε ένα τεκμηριωμένο συμπέρασμα σχετικά με το ποιο όχημα είναι πιο φιλικό στο περιβάλλον, σε όλη τη διάρκεια ζωής του.

Τα ευρήματα

Το Γράφημα 1 δείχνει ότι η παραγωγή του ID.3 προκαλεί επί του παρόντος σημαντικά υψηλότερες εκπομπές CO2 από την παραγωγή συμβατικών οχημάτων. Η φάση κατασκευής περιλαμβάνει όλες τις εκπομπές CO2 από την εξόρυξη πρώτων υλών, μέσω της κατασκευής ημιτελών προϊόντων και εξαρτημάτων μέχρι το τελικό προϊόν στη γραμμή παραγωγής της VW.

Advertisement

Παρά τις υψηλότερες εκπομπές στη φάση κατασκευής, το BEV επιτυγχάνει τελικά σημαντική εξοικονόμηση για τυπικό κύκλο ζωής 200.000 χλμ., με ένα μέσο ευρωπαϊκό μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας, σε σύγκριση με τα οχήματα ντίζελ και βενζίνης.

Advertisement

Το Γράφημα 2 δείχνει ξεκάθαρα ότι στην περίπτωση των BEV, η παραγωγή της μπαταρίας ιόντων λιθίου είναι ο πιο καθοριστικός παράγοντας για το αποτύπωμα άνθρακα. Όχι μόνο είναι σημαντική η χρήση ενέργειας στην παραγωγή των μπαραριών και των στοιχείων τους, αλλά και οι διαδικασίες στην εφοδιαστική αλυσίδα: παραγωγή πρώτων υλών, παραγωγή υλικού καθόδου και ο γραφίτης για την άνοδο, έχουν σημαντική επίδραση στο συνολικό αποτύπωμα άνθρακα.

Σε σύγκριση με την μπαταρία που χρησιμοποιείται στο e-Golf, η νέα γενιά μπαταριών στο ID.3, σηματοδοτεί μια τεράστια πρόοδο. Με το νέο υλικό καθόδου, NCM6-2-2, η χωρητικότητα της μπαταρίας έχει αυξηθεί με το ίδιο κόστος υλικού σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά (1-1-1). Ταυτόχρονα, ο προμηθευτής της μπαταρίας πλέον χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Αυτά τα δύο μέτρα μείωσαν το ειδικό αποτύπωμα άνθρακα από 110 κιλάCO2/ kWh σε μόλις 62 κιλάCO2/ kWh (στο παρακάτω, Γράφημα 3).

Advertisement

Ακόμη πιο σημαντικό από τη βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι η ενέργεια φόρτισης του BEV στη φάση χρήσης. Ακόμη και με το σημερινό μέσο ευρωπαϊκό μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας, το ID.3 μειώνει σημαντικά τις εκπομπές CO2. Με την περαιτέρω προγραμματισμένη παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες ή πράσινες πηγές, το μείγμα ηλεκτρικής ενέργειας θα βελτιώνεται συνεχώς, το οποίο θα έχει αντίστοιχα θετική επίδραση στο ισοζύγιο CO2 του ID.3αλλά και κάθε BEV.

Συμπερασματικά, οι μηχανικοί της Volkswagen είναι κατηγορηματικοί: το ID.3, αλλά και γενικότερα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ευρώπη σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του, είναι ήδη σήμερα πολύ πιο φιλικό προς το κλίμα από ένα αντίστοιχο με κινητήρα  εσωτερικής καύσης.

Η μεθοδολογία

Η μεθοδολογία για τον υπολογισμό των εκτιμήσεων του κύκλου ζωής – και, ως μέρος αυτής, των ισοζυγίων CO2 (αερίων του θερμοκηπίου) – βασίζεται στο παγκόσμιο έγκυρο πρότυπο ISO 14040 για αξιολόγηση κύκλου ζωής (LCA). Η διαδικασία και τα αποτελέσματα πρέπει να επαληθεύονται από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα.

Όλα τα στοιχεία εισάγονται στο λογισμικό LCA. Εκεί, υπολογίζονται οι εισροές πόρων και οι εκπομπές για όλα τα υλικά και τις διαδικασίες και συγκεντρώνονται ως αποτέλεσμα για την παραγωγή του οχήματος. Τελικά, ένα μοντέλο αξιολόγησης κύκλου ζωής για οχήματα περιλαμβάνει περίπου 40.000 διαδικασίες, οι οποίες χαρτογραφούν ολόκληρη την αλυσίδα αξίας για την παραγωγή του οχήματος. Την πιστοποίηση για όλα αυτά δίνει ένας έγκυρος οργανισμός, ο TÜVNord.

Σε μία πιο κατανοητή παρουσίαση των παραπάνω, γίνεται σύγκριση δύο μοντέλων στην compact κατηγορία, με ισολογισμούς πιστοποιημένους με TÜV, ανάμεσα σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα(BEV) με το αντίστοιχο σύγχρονο μοντέλο βενζίνης και ντίζελ. Για δίκαιη σύγκριση, τα μοντέλα επιλέχθηκαν έτσι ώστε ο εξοπλισμός και οι επιδόσεις να είναι όσο το δυνατόν παρόμοια – η σύγκριση είναι ανάμεσα στο ID.3 και το Golf 8.

Διαβάστε ακόμα:
Δείτε ποια είναι τα 3 νέα VW που έρχονται σύντομα
Η VW “αδειάζει” τους Νοτιοκορεάτες προμηθευτές της;
VW T-Roc: Προσαρμόζεται στα “θέλω” του οδηγού του