Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Ιδού οι προδιαγραφές για πρατήριο LNG

Ελλάδα 11:35
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ιδού οι προδιαγραφές για πρατήριο LNG

ΝΕΑ

Ιδού οι προδιαγραφές για πρατήριο LNG

ΝΕΑ

Κοινή Υπουργική Απόφαση ορίζει τις προϋποθέσεις για την κατασκευή ή μετατροπή σταθμού ανεφοδιασμού υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Advertisement
Advertisement

Γεγονός αποτελεί το πρώτο βήμα που ανοίγει τον δρόμο για την κατασκευή πρατηρίων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ελλάδα με την δημοσίευση της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Στην ΚΥΑ περιγράφονται αναλυτικά οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι τεχνικές προδιαγραφές για τα σημεία ανεφοδιασμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) σε τροχοφόρα οχήματα, σε υφιστάμενα ή υπό αδειοδότηση «Πρατήρια Παροχής Καυσίμων και Ενέργειας».

Advertisement
Advertisement

Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά:
Άρθρο 1

Αντικείμενο – Πεδίο εφαρμογής

1.Η παρούσα απόφαση καθορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις, τις τεχνικές προδιαγραφές και τη διαδικασία έκδοσης άδειας λειτουργίας, για την εγκατάσταση και λειτουργία αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG ή/και L-CNG, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίου φορέα, μέγιστης αποθηκευτικής δυναμικότητας 50 τόνων, ως προς την αποθήκευση υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Advertisement

2.Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται:

α) οι ελάχιστες εσωτερικές και εξωτερικές αποστάσεις ασφαλείας των χαρακτηριστικών στοιχείων των εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG και L-CNG, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίου φορέα.

Advertisement

β) οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ασφαλή κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και επιθεώρηση των κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG και L-CNG δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίου φορέα.

γ) οι τεχνικές προδιαγραφές των κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG και L-CNG δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίου φορέα.

δ) το σύνολο των εγκαταστάσεων ενός αμιγούς ή μικτού πρατηρίου LNG και L-CNG δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίου φορέα.

Advertisement

3.Γενικώς τα μικτά πρατήρια LNG ή/και L-CNG, εκτός από την τήρηση των διατάξεων της παρούσας απόφασης πληρούν τους όρους και προϋποθέσεις των κειμένων εκάστοτε διατάξεων των σχετικών με την ίδρυση και λειτουργία πρατηρίων υγρών ή/και εναλλακτικών καύσιμων σε όσα σημεία δεν αντίκεινται στην παρούσα απόφαση.

Άρθρο 2

Ορισμοί

Για την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας απόφασης, οι παρακάτω όροι έχουν την εξής σημασία:

1.«Φυσικό αέριο» είναι το αέριο που πληροί τις προδιαγραφές της παρ. 2α του άρθρου 3 του ν. 2364/1995 (Α’ 252), είτε σε υγρή μορφή (LNG) είτε σε αέρια (CNG).

Το φυσικό αέριο CNG που παρέχεται για τον ανεφοδιασμό τροχοφόρων οχημάτων έχει συμπιεσμένη οσμητική ουσία για την ανίχνευση διαρροών, σύμφωνα με τις ισχύουσες Εθνικές προδιαγραφές. Επιπλέον, το φυσικό αέριο που παρέχεται στο ακροσωλήνιο τροφοδοσίας, έχει επίπεδο μοριακής δομής και ποιότητα τέτοια που αφενός δεν προκαλεί δυσλειτουργία του συστήματος παροχής και αφετέρου συμμορφώνεται με το πρότυπο ISO CD 15403.

2.«Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG)» ή «LNG» είναι το συμπυκνωμένο σε υγρή μορφή, Φυσικό Αέριο.

3.«Πρατήριο Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG)» ή «Πρατήριο LNG» ή «Σταθμός ανεφοδιασμού LNG» είναι το πρατήριο «Παροχής Καυσίμων και Ενέργειας» της παρ. 7 του άρθρου 114 του ν. 4070/2012 (Α’ 82), το οποίο εφοδιάζει με ΥΦΑ (LNG) τροχοφόρα οχήματα και θεωρείται σημείο ανεφοδιασμού με LNG κατά την έννοια της παρ. 9 του άρθρου 2 του ν. 4439/2016 (Α’ 222)». Τα Πρατήρια LNG συμμορφώνονται με τον Κανονισμό υπ’ αρ. R110 της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (ΟΕΕ/ΗΕ) και αποτελούνται, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, από τον κάτωθι εξοπλισμό και επιμέρους εγκαταστάσεις:

α) Σωληνώσεις.

β) Εύκαμπτοι σωλήνες.

γ) Αντλίες.

δ) Δεξαμενές αποθήκευσης.

ε) Βοηθητικός εξοπλισμός υπό πίεση.

στ) Μετρητές, μονάδες ελέγχου ανοικτού ή κλειστού κυκλώματος (Process control systems (PLS).

ζ) Μονάδες διανομής (π.χ. διανομέας, μάνικα).

η) Διατάξεις ασφαλείας.

θ) Στηρίγματα, συνδέσεις (fittings).

4.«Πρατήριο Υγροποιημένου – Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου (L-CNG)» ή «Πρατήριο L-CNG» ή «Σταθμός ανεφοδιασμού L-CNG», το οποίο εφοδιάζει τροχοφόρα οχήματα με CNG που προέρχεται από LNG και συμμορφώνονται με τον Κανονισμό αριθμ. R110 της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (ΟΕΕ/ΗΕ). Ειδικότερα, τα ανωτέρω πρατήρια συμπεριλαμβάνονται στα «Παροχής Καυσίμων και Ενέργειας» της παρ. 7 του άρθρου 114 του ν. 4070/2012. Τα πρατήρια αυτά θεωρούνται σταθμοί ανεφοδιασμού κατά την έννοια της παρ. 8 του άρθρου 2 του ν. 4439/2016 (Α’ 222).

5.«Πρατήριο Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) ή/και Υγροποιημένου – Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου (L-CNG)» ή «Πρατήριο LNG ή/και L-CNG», το οποίο εφοδιάζει τροχοφόρα οχήματα με LNG ή/και CNG που προέρχεται από LNG.

Ανάλογα με τις κατηγορίες καυσίμων που διακινούνται, το «Πρατήριο LNG ή/και L-CNG» κατηγοριοποιείται ως:

α) «Αμιγές πρατήριο LNG ή/και L-CNG», δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσης, το οποίο ανεφοδιάζει τροχοφόρα οχήματα αποκλειστικά με LNG ή/και με CNG που προέρχεται από LNG.

β) «Μικτό πρατήριο LNG ή/και L-CNG», δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσης, το οποίο ανεφοδιάζει τροχοφόρα οχήματα με LNG ή/και με CNG που προέρχεται από LNG και υγρά ή/και εναλλακτικά καύσιμα, υπό οποιονδήποτε συνδυασμό αυτών.

6.«Εναλλακτικά καύσιμα» είναι τα καύσιμα της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4439/2016 (Α’ 222).

7.«Χαρακτηριστικά στοιχεία αμιγούς πρατηρίου LNG» είναι ο εξοπλισμός και οι σωληνώσεις στις οποίες αποθηκεύεται ή διέρχεται LNG. Συμπεριλαμβάνονται όλες οι βάνες, βαλβίδες, δεξαμενές αποθήκευσης, αντλίες, διανομείς, συμπιεστές ατμών, εξατμιστές, αεριοποιητές, σημεία πλήρωσης δεξαμενής (offload connection), σημεία σύνδεσης φορητών δεξαμενών, ο ενιαίος φορέας LNG και ο χώρος στάθμευσης βυτιοφόρου LNG.

8.«Χαρακτηριστικά στοιχεία μικτού πρατηρίου» είναι τα αναφερόμενα ως χαρακτηριστικά αμιγούς πρατηρίου LNG συμπεριλαμβανομένων και αυτών που προβλέπονται στις κείμενες διατάξεις για τα κατά περίπτωση παρεχόμενα καύσιμα του μικτού πρατηρίου.

9.«Περίγραμμα πρατηρίου» είναι η οριακή γραμμή περίφραξης του πρατηρίου, συμπληρωμένη με τη νοητή γραμμή περίφραξης της πρόσοψης του οικοπέδου ή γηπέδου αυτού, παράλληλα προς τον άξονα της οδού και σύμφωνα με τις διατάξεις της πολεοδομικής νομοθεσίας.

10.«Αρμόδια Υπηρεσία» είναι η οικεία περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών.

11.«Λεκάνη απορροής» ή Συλλέκτης διαρροής (Containment)» ορίζεται η περιοχή συγκράτησης διαρροής που περιβάλλεται από υπερυψωμένο όριο (όπως τοιχίο ή ανάχωμα) ή τάφρο για τη συγκράτηση τυχόν διαρροής LNG, εντός αυτού.

12.«Μονάδες ελέγχου λειτουργίας (PCS)» νοούνται οι κάτωθι δύο (2) εγκαταστάσεις:

α) «Εγκαταστάσεις Μονάδων Ελέγχου» οι οποίες είναι οι μονάδες ελέγχου ανοιχτού ή κλειστού βρόγχου, οι οποίες διατηρούν την σκοπούμενη λειτουργία της εγκατάστασης του πρατηρίου εντός των αποδεκτών ορίων. Χρησιμοποιούνται για μετρήσεις, έλεγχο, λειτουργία, μετάδοση σημάτων, αποθήκευση δεδομένων κ.λπ.

β) «Εγκαταστάσεις Μονάδων Ασφαλείας» οι οποίες είναι οι μονάδες ασφαλείας που εμποδίζουν τις εγκαταστάσεις να λειτουργούν εκτός των αποδεκτών και ασφαλών συνθηκών λειτουργίας.

13.«Κινητή δεξαμενή» ή «μεταφερόμενη δεξαμενή» ορίζεται μια συστοιχία κυλινδρικών φιαλών (για το πρατήριο CNG) ή μία φορητή κρυογενική δεξαμενή (για το πρατήριο LNG) προσαρμοσμένη σε φορτηγό ή σε τροχήλατο ρυμουλκούμενο όχημα (trailer), που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τη μεταφορά του πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), ή του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

14.«Κύλινδρος» ή «φιάλη» ορίζεται το δοχείο που χρησιμοποιείται για την αποθήκευση πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG). Οι φιάλες αποθήκευσης περιέχουν πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG. ορίζεται μια συστοιχία κυλινδρικών φιαλών (για το πρατήριο CNG) ή μία φορητή κρυογενική δεξαμενή (για το πρατήριο LNG) προσαρμοσμένη σε φορτηγό ή σε τροχήλατο ρυμουλκούμενο όχημα (trailer), που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τη μεταφορά του πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), ή του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

15.«Αεριοποιητής» εναλλάκτης θερμότητος, ορίζεται ο εξοπλισμός που αεριοποιεί το LNG και το αποδίδει σε αέρια φάση.

16.«Διανομείς CNG ή LNG» ορίζονται οι επί μέρους διατάξεις του πρατηρίου (σταθμού ανεφοδιασμού) CNG ή LNG, μέσω των οποίων παρέχεται πεπιεσμένο ή υγροποιημένο φυσικό αέριο σε τροχοφόρα και αποτελούνται από τον διανομέα, τον μετρητή, τον συμπιεστή (αν απαιτείται), τη μάνικα ανεφοδιασμού, τη διάταξη απεμπλοκής και το ακροφύσιο τροφοδοσίας. Οι διανομείς είναι σταθερές μονάδες με προστατευτικό περίβλημα, το οποίο δεν χρειάζεται να ανοίγει για τη λειτουργία τους.

17.«Διάταξη Απεμπλοκής» (Βreakaway) ορίζεται η διάταξη, η οποία όταν ενεργοποιείται, σφραγίζει ακαριαία τα δύο απεμπλεκόμενα άκρα, αποτρέποντας τη διαρροή φυσικού αερίου.

18.«Διατάξεις Όσμησης» νοείται ο εξοπλισμός για την τροφοδοσία οσμητικής ουσίας στο φυσικό αέριο.

19.«Δοχείο Εκτόνωσης» νοείται το δοχείο που τοποθετείται πριν το συμπιεστή με σκοπό την απόσβεση των διακυμάνσεων πίεσης του συστήματος.

20.«Βοηθητικός Εξοπλισμός υπό Πίεση» αποτελείται από τα υπό πίεση εξαρτήματα που είναι αναγκαία για την ορθή λειτουργία του εξοπλισμού του πεπιεσμένου φυσικού αερίου (L-CNG), εξαιρουμένων των σωληνώσεων, μανικών, συμπιεστών, μονάδων διανομής, διατάξεων ασφαλείας και εξαρτημάτων.

21.«Δεξαμενή» πρατηρίου (σταθμού ανεφοδιασμού) LNG ορίζεται το δοχείο αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου, που τροφοδοτείται μέσω οδικής ή/και σιδηροδρομικής ή/και θαλάσσιας μεταφοράς με ειδικές κρυογενικές δεξαμενές.

22.Αέριο από εξάτμιση» ορίζεται το αέριο που παράγεται από την αεριοποίηση του LNG στην δεξαμενή αυτού και σε άλλα σημεία του πρατηρίου (σταθμού ανεφοδιασμού), συμπεριλαμβανομένου του αερίου επιστροφής από τη δεξαμενή του οχήματος τροφοδοσίας.

23.«Εξωτερική απόσταση ασφαλείας» ορίζεται η ελάχιστη απόσταση ασφαλείας μεταξύ του πρατηρίου LNG ή/και L-CNG και ενός όμορου χώρου ή κτιρίου. Υπό φυσιολογικές συνθήκες λειτουργίας, πέρα από την απόσταση ασφαλείας, δεν υπάρχει κίνδυνος από τη δημιουργία εκρηκτικής ατμόσφαιρας, εφόσον στις περιοχές έξω από την απόσταση ασφαλείας το κατώτατο εκρηκτικό όριο (LEL) δεν θα ξεπεραστεί.

24.«Εσωτερική απόσταση ασφαλείας» ορίζεται η ελάχιστη απόσταση ασφαλείας μεταξύ των χαρακτηριστικών στοιχείων του πρατηρίου LNG ή/και L-CNG και μεταξύ καθενός εξ αυτών και του περιγράμματος του εν λόγω πρατηρίου.

Δικαιούμενοι άδειας ίδρυσης και λειτουργίας αμιγών ή μικτών πρατηρίων παροχής (LNG)

1.Άδειες ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων LNG ή/και L-CNG, αμιγών ή μικτών, χορηγούνται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας.

2.Τα φυσικά πρόσωπα ή μέλη εταιρειών που δικαιούνται χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων LNG ή/και L-CNG, είναι όσα δικαιούνται άδεια ίδρυσης ή λειτουργίας «Πρατηρίων Παροχής Καυσίμων και Ενέργειας», σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

3.Τα φυσικά πρόσωπα που δικαιούνται τη χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG ή/και L-CNG, οφείλουν να έχουν συμπληρώσει το όριο ενηλικίωσης.

Αρμόδιες υπηρεσίες για την έκδοση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας αμιγών ή μικτών πρατηρίων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG)

Αρμόδιες υπηρεσίες για τη χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG ή/και L-CNG είναι οι οικείες περιφερειακές Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών της χώρας. Οι ίδιες Υπηρεσίες είναι επίσης υπεύθυνες και για την προσωρινή ή οριστική αφαίρεση της άδειας λειτουργίας τους και σφράγιση των εγκαταστάσεών τους, κατά περίπτωση εγκατάστασης.

Τελικές διατάξεις -Ειδικές ρυθμίσεις

1.Σε ένα μικτό πρατήριο LNG της παρούσας απόφασης, είναι δυνατός ο κατά περίπτωση καυσίμου, ανεφοδιασμός με υγραέριο κίνησης (LPG) ή/και με υγρά καύσιμα ή/και με CNG, εκείνων των τροχοφόρων οχημάτων, για τα οποία επιτρέπεται η χρησιμοποίηση των ανωτέρω καυσίμων κίνησης.

2.Απαγορεύεται η παραλαβή και διάθεση υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, ή/και CNG για την περίπτωση πρατηρίου L-CNG, για τροφοδοσία τροχοφόρων οχημάτων σε πρατήρια τα οποία δεν διαθέτουν άδεια λειτουργίας, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας.»

Πιέστε εδώ για να διαβάσετε ολόκληρη την Κοινή Υπουργική Απόφαση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Καταφθάνουν και τα πρατήρια Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου
Volvo FH LNG: Στην Ελλάδα ο πρώτος τράκτορας με υγροποιημένο φυσικό αέριο
Ηλεκτροκίνητο το 30% των νέων ΙΧ και 55 σταθμοί ανεφοδιασμού CNG το 2030