Menu
Live Κίνηση | Τεχνικά Χαρακτηριστικά Choice | Τιμές Καυσίμων

ΝΕΑ

Η πτώση του προέδρου της Renault – Nissan

  • newsautoteam

Από τα ιδιωτικά αεροπλάνα, τα ακριβά σπίτια και τα πάρτι εκατομμυρίων στις Βερσαλίες, στις φυλακές του Τόκιο, με πλαστικές παντόφλες, έντονες ρυτίδες στο πρόσωπο και τα φανερά γκρίζα μαλλιά.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΕΥΟΦΥΛΑΞ ([email protected])

Μέσα σε μία εβδομάδα ο κόσμος των Sur Mesure ρούχων (πουκάμισα κοστούμια επί παραγγελία) των μετακινήσεων με ιδιωτικά αεροπλάνα και τον συγκεντρώσεων στις Βερσαλίες με την σαμπάνια Kristal να ρέει άφθονη έσβησε για τον άλλοτε ισχυρό πρόεδρο της Renault, Nissan, Mitsubishi.

Ο Carlos Ghosn εμφανίστηκε σε ιαπωνικό δικαστήριο με χειροπέδες και με πλαστικές παντόφλες για να απορρίψει τους ισχυρισμούς των εισαγγελέων για οικονομικές ατασθαλίες. Ο 64χρονος ήταν φανερά ταλαιπωρημένος και αδυνατισμένος και με έντονα γκρίζα μαλλιά κάτι που υπογράμμισε την πτώση του από την κορυφή του επιχειρηματικού κόσμου και την απώλεια μίας περιουσίας που ανερχόταν σε περίπου 104.030.000 ευρώ (ή 120.000.000 δολάρια).

Διαβάζοντας τα νούμερα όλα έδειχναν φυσιολογικά για έναν πρόεδρο τριών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών. Ο 64χρονος συγκέντρωσε αυτά τα χρήματα κατά τις δεκαετίες που πέρασε στην κορυφή της αυτοκινητοβιομηχανίας, σύμφωνα με ανάλυση του δείκτη Bloomberg Billionaires. Σύμφωνα με το Bloomberg, οι λογαριασμοί έχουν περίπου 52.015.00 ευρώ (60 εκατομμύρια δολάρια) σε μετοχές των Nissan, Renault και Mitsubishi Motors, ενώ 52.015.000 ευρώ (60 εκατομμύρια δολάρια) ήταν οι μισθοί και τα μερίσματα.

Η περιουσία του θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη αν οι εξελίξεις δεν ήταν τόσο ραγδαίες και η Nissan απλά τον απομάκρυνε από την θέση του CEO, όπως σχεδίαζε. Τότε ο Ghosn θα έπαιρνε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια ως αποζημίωση. Πάντως ως τώρα οι δικηγόροι του, εκπροσωπούμενοι από τον Motonari Otsuru, αρνήθηκαν να σχολιάσουν ή να δώσουν παραπάνω στοιχεία για το σύνολο της περιουσίας πλούτο του.

Η ζωή και η ανοδική σταδιοδρομία του Βραζιλιάνου επιχειρηματία ξεκίνησε την πτώση της στις 19 Νοεμβρίου, όταν οι Ιάπωνες εισαγγελείς τον έθεσαν υπό κράτηση με την κατηγορία των οικονομικών ατασθαλιών. Από τότε οι κατηγορίες εναντίον του πολλαπλασιάζονται και οι αρχές ζητούσαν και ζητούν επανειλημμένα την κράτηση του.

Ghosn2

“Σε αντίθεση με τις κατηγορίες που διατύπωσαν οι εισαγγελείς, δεν έλαβα ποτέ κάποια χρηματικό ποσό από τη Nissan, που δεν είχε δηλωθεί ή δεν είχε κάποια δικαιολογητικά. Οι πληρωμές μου ήταν διαφανείς και νόμιμες ο πρώην πρόεδρος της Nissan στο δικαστήριο του Τόκιο και συμπλήρωσε: ” Οι κατηγορίες είναι άδικες και αβάσιμες “.

Η ακρόαση ήταν η πρώτη ευκαιρία του Ghosn να δώσει την δική του εξήγηση στην ιστορία και να συντάξει την υπεράσπισή του εναντίον των κατηγοριών, που του καταλογίζουν. Βέβαια δεν έδωσε εξήγηση για κάποια έξτρα χρήματα που φέρετε πως πήρε από την Nissan. Δικαιολογήθηκε λέγοντας τα λεφτά χάθηκαν από την εταιρία λόγο απωλειών στις συναλλαγές του χρηματιστηρίου.

Η Nissan κατηγόρησε επίσης τον Ghosn για κατάχρηση χρημάτων της εταιρείας και χρήσης τους για αγορές κατοικιών στην Βραζιλία και το Λίβανο. Επιπλέον τον κατηγορούν για την πρόσληψη της αδερφής του σε συμβουλευτική θέση με μισθό μεγαλύτερο από το κανονικό και ιδιαίτερη σύμβαση με πολλά προνόμια. Πάντως, το δικαστήριο απέρριψε την προσφυγή για να αφεθεί ελεύθερος .

Για τους περισσότερους ανθρώπους, η περιουσία του Ghosn βρίσκεται σε ένα σχεδόν αδιανόητο επίπεδο πλούτου και οι ισχυρισμοί που θα παραθέσει στο δικαστήριο για να υπερασπιστεί τον εαυτό του μπορεί να φαίνονται εξωπραγματικοί. Αλλά στη σφαίρα των Super Star στελεχών, μια περιουσία, η οποία ανέρχεται σε νούμερο με εννέα ψηφία φαίνεται σαν ένα μέτριο ποσό.

Δείτε για παράδειγμα: Ο αείμνηστος Sergio Marchionne κατείχε μετοχές της Fiat Chrysler Automobiles, της Ferrari και της CNH Industrial συνολικού ύψους περίπου 417.485.000 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ η αμοιβή του Ghosn ήταν χαμηλότερη από τους αντίστοιχους διευθυντές της Ford Motors και του Volkswagen Group.

Η διαφορά είναι ακόμη μεγαλύτερη εκτός του κόσμου της αυτοκινητοβιομηχανίας. Έντεκα στελέχη σε δημόσιες επιχειρήσεις των ΗΠΑ έλαβαν μισθό άνω των 87.000.000 ευρώ το 2017, σύμφωνα με το δείκτη Bloomberg Pay Index. Η περιουσία του Ghosn είναι επίσης μικρότερη από εκείνες των τραπεζικών στελεχών, όπως ο Jamie Dimon της JPMorgan Chase & Co. (1,5 δισεκατομμύρια δολάρια) και ο Lloyd Blankfein του ομίλου Goldman Sachs (1,1 δισεκατομμύρια δολάρια).

Για τον Ghosn, που έχει συμμετοχές πολλών ετών στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός της Ελβετίας, αυτή είναι η σφαίρα των στελεχών στην οποία κινείται, αναμιγνύεται και μετράται. Μάλιστα στο δικαστήριο ισχυρίστηκε, πως έτσι τον αξιολόγησαν και οι άλλες εταιρίες όταν του ζητούσαν να εγκαταλείψει την Nissan.

Όμως οι κατήγοροι του ισχυρίζονται πως ξόδευε, περισσότερα από όσα κέρδιζε. Διαμονή σε ακριβά ακίνητα και ιδιοκτησία πολλών από αυτά και εκδηλώσεις εκατομμυρίων ευρώ. Η τελευταία από αυτές ήταν το πάρτι, εμπνευσμένο από την Marie Antoinette, που έδωσε στο παλάτι των Βερσαλλιών για να γιορτάσει το δεύτερο γάμο του.

Η Nissan παρείχε στον Ghosn και την οικογένειά του τη χρήση ακινήτων στην Βραζιλία και στην Γαλλία για ιδιοκατοίκηση. Εκείνος όμως (σύμφωνα με αποκάλυψη του Bloomberg) αγόρασε πέντε σπίτια για αυτόν (με χρήματα της Nissan) και την οικογένειά του για να κατοικεί σε αυτά. Η κίνηση αυτή κόστισε περίπου 21.686.000 ευρώ .

Ο CEO των Renault, Nissan και Mitsubishi πετούσε με το δικό του, πολυτελέστατο Gulfstream G650, αεροσκάφος και όχι με το εταιρικό αεροσκάφος της Nissan. Αυτό του κόστισε από 34.700.000 ως 52.000.000 ευρώ, σύμφωνα με τον Tim Barber της Duncan Aviation.

Ghosn3

Αυτά τα έξοδα υπογραμμίζουν ένα διαρκώς αυξανόμενο χάσμα ακόμη και μεταξύ των πλουσίων και την ανάπτυξη, ενός σπάνιου είδους ανθρώπων. Μάλιστα κάποιες ιδιωτικές τράπεζες το ορίζουν ως το επίπεδο του ενός δις ευρώ. Σε αυτό μπαίνουν μόνο οι λίγοι οι οποίοι έχουν καταθέσεις με αυτό το ποσό (δολάρια ή ευρώ) και οι παροχές, που απολαμβάνουν είναι κορυφαίες (και πάνω). Σε αυτό το λόμπι ήθελε να περάσει και ο Ghosn και για αυτό το λόγο προσπάθησε να ενισχύσει τα εισοδήματά του. Επιπλέον σε αυτό το επίπεδο η αποζημίωση και μετά η συνταξιοδότηση του θα ήταν εξασφαλισμένες.

Από την έρευνα της Nissan προκύπτει πως ο πρόεδρός της ήθελε να περάσει ένα σχέδιο για έξτρα αμοιβές / bonus ύψους 80.280.000 ευρώ περίπου για το διοικητικό συμβούλιο, από τα οποία το 90% προοριζόταν για τον εαυτό του. Στη συνέχεια θα περνούσε σχέδιο, το οποίο συνδέεται με την πώληση και την αλλαγή της τιμής των μετοχών. Το ονόμαζε δικαίωμα ανατίμησης μετοχών και σχεδίαζε να το εφαρμόσει μετά τη συνταξιοδότηση του. Οι εισαγγελείς ισχυρίζονται ότι παρέλειψε να αναφέρει και τα οκτώ χρόνια προκαταβαλλόμενων μισθών, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 72.256.000 ευρώ. Το σχέδιο παροχής κινήτρων δεν εγκρίθηκε και έβαλε σε σκέψεις τους διοικούντες της Nissan.

Φυσικά ο Ghosn αρνείται την ύπαρξη όλων αυτών των προγραμμάτων bonus /αποζημίωσης, τα οποία θα μπορούσαν να αυξήσουν τις καταθέσεις του κατά 180.000.000 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Bloomberg.

Τώρα τέτοιου είδους υλικά πλούτη είναι ανάμνηση για το πρώην ισχυρό άντρα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Μετά την εμφάνισή του στο δικαστήριο, επέστρεψε στη φυλακή του Τόκιο, όπου οι ημέρες του περιλαμβάνουν 30 λεπτά προαυλισμού κρατουμένων και τρία γεύματα.

Ghosn1