Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Η Ευρώπη χαλαρώνει το όριο εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα

Ελλάδα 13:42
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Η Ευρώπη χαλαρώνει το όριο εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα

ΝΕΑ

Οι πιέσεις των στελεχών της ευρωπαϊκής Αυτοκινητοβιομηχανίας και η αλλαγή των οικονομικοπολιτικών και γεωστρατηγικών δεδομένων που διαμορφώνονται πλέον, ανάγκασαν την Ε.Ε. να αναθεωρήσει τις αποφάσεις της για το διοξείδιο του άνθρακα.

Advertisement
Advertisement

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025 τροποποίηση στην απόφαση που είχε λάβει πέρυσι (2024) για την αυστηροποίηση του ορίου εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα στην Αυτοκινητοβιομηχανία και στην εφαρμογή του σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Στη σχετική ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε, η απόφαση για χαλάρωση των μέτρων ελήφθη με ευρεία πλειοψηφία. Συγκεκριμένα, 458 ευρωβουλευτές ψήφισαν υπέρ, 101 κατά και 14 απείχαν.

Με αυτήν την απόφαση, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υιοθετεί την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία είχε ήδη εγκριθεί από το Συμβούλιο των Κρατών-Μελών της Ε.Ε. στις 7 Μαΐου.

Advertisement
Advertisement

Το αναθεωρημένο μέτρο αποτελεί τμήμα ενός ευρύτερου πακέτου βιομηχανικής πολιτικής το οποίο παρουσίασε η Κομισιόν στις αρχές του περασμένου Μαρτίου (2025), με στόχο την υποστήριξη και ενίσχυση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας απέναντι στις ταχύτατες τεχνολογικές αλλαγές που συμβαίνουν παγκοσμίως στον κλάδο, τις μειωμένες πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Γηραιά Ήπειρο, όπως και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα και τις ΗΠΑ.

Η βασική αλλαγή που θα ισχύει πλέον αφορά στο γεγονός ότι πλέον οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα μπορούν στο εξής να υπολογίζουν τον μέσο όρο εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα για τα νέα μοντέλα των ετών 2025, 2026 και 2027.

Έτσι, εάν μια χρονιά υπερβούν το θεσμοθετημένο όριο θα μπορούν να το συμψηφίζουν και να το αντισταθμίζουν από καλύτερες επιδόσεις τα επόμενα δύο έτη.

Advertisement

Τα όρια εκπομπών παραμένουν αμετάβλητα, όπως έχουν ψηφιστεί από πέρυσι. Θυμίζουμε ότι από τον Ιανουάριο 2025 ο μέσος όρος για τα καινούργια επιβατικά οχήματα έχει μειωθεί στα 93,6 γραμμάρια/χλμ.

Αυτό εντάσσεται στην προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μειωθεί η εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα κατά 15% το χρονικό διάστημα 2025-2029 συγκριτικά με αυτό του 2021..

Advertisement

Συγκεκριμένα, η νέα ρύθμιση προβλέπει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να τηρούν τα όρια εκπομπής για νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, κατά μέσο όρο τριετίας.

Δεν επιβάλλονται πλέον αυτόματα πρόστιμα για μη επίτευξη στόχων σε μεμονωμένο έτος και διατηρείται η υφιστάμενη απαίτηση μείωσης κατά 15% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε σύγκριση με το 2021. Τέλος, η συνολική αποτίμηση για τα έτη 2025-2027 θα γίνει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2028.

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν (φωτογραφία), η Πρόεδρος της Κομισιόν, τον περασμένο Ιανουάριο δήλωσε ότι στόχος της είναι να δοθεί στην αυτοκινητοβιομηχανία «περισσότερος χώρος και σαφήνεια».

Advertisement

Τότε υπογράμμισε ότι η χαλάρωση του χρόνου εφαρμογής του μέτρου αποσκοπεί στη διασφάλιση του αρχικού σχεδιασμού και όχι στην υποχώρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τους στόχους που έχει θέση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Τα στελέχη της ευρωπαϊκής Αυτοκινητοβιομηχανίας εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την αναθεώρηση της αρχικής απόφασης. Αντίθετα, οργανώσεις για την προστασία του περιβάλλοντος, ειδικοί για το κλίμα και τμήματα της αντιπολίτευσης στους κόλπους της Ε.Ε. επέκριναν την αναθεώρησή της, εκφράζοντας φόβους ότι θα μειώσει την πίεση προς τις εταιρείες για την ανάπτυξη και εφαρμογή τεχνολογιών φιλικότερων προς το περιβάλλον.