Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Το Ελληνικό κράτος «συνέταιρος» των αυτοκινητοβιομηχανιών

Ελλάδα 9:02
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Το Ελληνικό κράτος «συνέταιρος» των αυτοκινητοβιομηχανιών

ΝΕΑ

Το Ελληνικό κράτος «συνέταιρος» των αυτοκινητοβιομηχανιών

ΝΕΑ

Έχετε αναρωτηθεί τι ποσοστό της λιανικής τιμής ενός αυτοκινήτου αντιστοιχεί σε φόρους; Πόσα πληρώνετε στις εταιρείες και πόσα στο ελληνικό κράτος;

Advertisement
Advertisement

Κώστας Φούζας (kf@newsauto.gr)

Πριν προχωρήσουμε στην παράθεση στοιχείων για premium & mainstream αυτοκίνητα, ας δούμε τι περιλαμβάνει η λιανική τιμή ενός αυτοκινήτου:
α. την εργοστασιακή αξία
β.τα μεταφορικά
γ. τα έξοδα προετοιμασίας
δ. το κέρδος του εμπόρου & της εισαγωγικής
ε. τον φόρο που μπάινει στα κρατικά ταμεία.

Πιο αναλυτικά, για κάθε αυτοκίνητο που πωλείται ο αγοραστής πληρώνει δύο φόρους. Το τέλος ταξινόμησης και τον ΦΠΑ.
Ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης γίνεται με βάση την τιμή προ φορών ή αλλιώς την εργοστασιακή αξία και τα γραμμάρια CO2 που εκπέμπει (παρακάτω μπορείτε να δείτε τους συντελεστές ανά κλίμακα). Βέβαια, όπως συμβαίνει με το σύνολο των προϊόντων της ελληνικής αγορά, έτσι και το αυτοκίνητο, επιβαρύνεται με 24% ΦΠΑ.

Advertisement
Advertisement

ipologismo

Ωστόσο, οι αλλαγές που εφαρμόστηκαν πριν μερικά χρόνια, όπου ανάλογα με την κλίμακα της εργοστασιακής αξίας προκύπτει και ο αντίστοιχος συντελεστής, δημιούργησαν πολλά «ευτράπελα» που έχουν σαν αποτέλεσμα την πρόσθετη επιβάρυνση του καταναλωτή. Για παράδειγμα, σε ένα mainstream αυτοκίνητο, αν ο αγοραστής επιλέξει μεταλλικό χρώμα ή κάποια άλλα στοιχεία εξοπλισμού, τότε η αλλαγή κλίμακας φορολόγησης μπορεί να εκτοξεύσει την τιμή του σε δυσθεώρητα επίπεδα (στην πλειοψηφία των περιπτώσεων πρόκειται για αυτοκίνητα με εργοστασιακή αξία από τα 20.000 ευρώ και πάνω).

Παρόλο που το σύνολο των εισαγωγικών εταιρειών έχει «δημιουργήσει» ειδικές εκδόσεις εξοπλισμού ή έχει απορροφήσει μεγάλο τμήμα των έξτρα επιβαρύνσεων, το υπουργείο Οικονομικών δέχεται εισηγήσεις σε μόνιμη βάση προκειμένου να διευρύνει τις κλίμακες ώστε να ωφεληθεί ο καταναλωτής και κατ’ επέκταση τα κρατικά ταμεία από την είσπραξη φόρων.

Advertisement

Παραδείγματα διαφοράς τιμών (ΦΠΑ+ Τέλος Ταξινόμησης)

Αudi A1 1,6 ΤDI
Τιμή προ φόρων: 15.722 ευρώ, Τελική τιμή: 20.690 ευρώ, Διαφορά: 4.968 ευρώ

Advertisement

Αudi A3 1,0 ΤSI
Τιμή προ φόρων: 16.970 ευρώ, Τελική τιμή: 22.400 ευρώ, Διαφορά: 5.430 ευρώ

Audi A4 1,4 TFSI
Τιμή προ φόρων: 24.402 ευρώ, Τελική τιμή: 36.700 ευρώ, Διαφορά: 12.298 ευρώ

Audi Q7 3,0 TDI
Τιμή προ φόρων: 57.722 ευρώ, Τελική τιμή: 94.740 ευρώ, Διαφορά: 36.018 ευρώ

Advertisement

BMW X1 sDrive18
Τιμή προ φόρων: 21.213 ευρώ, Τελική τιμή: 31.905 ευρώ, Διαφορά: 10.692 ευρώ

Ford Fiesta 1,5 diesel 85 PS
Τιμή προ φόρων:12.038 ευρώ, Τελική τιμή:15.385 ευρώ, Διαφορά: 3.347 ευρώ

Ford Kuga 1,5 diesel 120 PS
Τιμή προ φόρων: 18.647 ευρώ, Τελική τιμή: 26.404 ευρώ, Διαφορά: 7.756 ευρώ

Mercedes A180
Τιμή προ φόρων:19.675 ευρώ, Τελική τιμή: 27.860 ευρώ, Διαφορά: 8.185 ευρώ

Mercedes E200
Τιμή προ φόρων: 39.124 ευρώ, Τελική τιμή: 63.537 ευρώ, Διαφορά: 24.413 ευρώ

VW Tiguan 1,4 TSI 125PS
Τιμή προ φόρων: 17.620 ευρώ, Τελική τιμή: 24.950 ευρώ, Διαφορά: 7.330 ευρώ

Skoda Kodiaq 1,5 TSI ACT Ambition 4X2
Τιμή προ φόρων: 18.347 ευρώ, Τελική τιμή: 25.980 ευρώ, Διαφορά: 7.633 ευρώ

Skoda Kodiaq 1,5 TSI ACT Style 4×2
Τιμή προ φόρων: 20.997 ευρώ, Τελική τιμή: 31.580 ευρώ, Διαφορά: 10.583 ευρώ

Από τα παραπάνω προκύπτει πως ένα μεγάλο τμήμα της λιανικής τιμής αφορά το τέλος ταξινόμησης και τον ΦΠΑ. Σε γενικές γραμμές για αυτοκίνητα αξίας στα 25.000 ευρώ, το 30% της τιμής είναι φόροι, ενώ αν δούμε ακριβότερα μοντέλα, η διαφορά αυτή εκτοξεύεται. Επίσης, στην τελευταία περίπτωση του Kodiaq, η αλλαγή εξοπλιστικής έκδοσης επιφέρει αύξηση φορολογίας κοντά στα 3.000 ευρώ, κάτι που μεταφράζεται σε διαφορά λιανικής τιμής 5.600 ευρώ.

Μαλιστα στις πιο υψηλές τιμές, το Ελληνικό κράτος κερδίζει σχεδόν το μισό της τελικής αξίας του αυτοκινήτου, όπως η Mercedes-AMG GT: 


Τιμή προ φόρων: 101.199 ευρώ, Τελική τιμή: 209.408 ευρώ, Διαφορά: 108.209 ευρώ (οι φόροι).

Με λίγα λόγια το Ελληνικό κράτος βγάζει πολλά περισσότερα από την ίδια την εταιρεία που μελέτησε, ανάπτυξε, κατασκεύασε και παρήγαγε το αυτοκίνητο.

Το αποτέλεσμα αυτής της ανούσιας φορολογικής πολιτικής είναι οι λίγοι “έχοντες” να απευθύνονται σε αγορές εκτός Ελλάδας για να αποκτήσουν το αυτοκίνητό τους με το Ελληνικό κράτος -στην τελική-να μην εισπράττει ούτε ένα ευρώ…