Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Δοκιμή: CUPRA Formentor e-Hybrid 245 PS

Ελλάδα 14:31
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: CUPRA Formentor e-Hybrid 245 PS

ΝΕΑ

Δοκιμή: CUPRA Formentor e-Hybrid 245 PS

ΝΕΑ

Το CUPRA Formentor είναι το πιο δυναμικό σε εμφάνιση και σίγουρα το πιο σπορ σε οδηγικά χαρακτηριστικά crossover της κατηγορίας του. Και με την plug-in υβριδική του έκδοση φέρνει στην επιφάνεια ακόμα περισσότερα χαρίσματα.

Advertisement
Advertisement

Sexy! Αυτή η λέξη σε συνδυασμό πάντα με την αναφορά στην CUPRA ακούστηκε πάνω από 20 φορές στην απίστευτη εκδήλωση που οργάνωσε η ισπανική εταιρία έξω από την Βαρκελώνη στις αρχές του Ιουνίου για να μας αποκαλύψει τα ηλεκτρικά της σχέδια. Μια λέξη-κλειδί για να κατανοήσει κανείς τον αέρα δημιουργικότητας και της φοβερής ενέργειας που διατρέχει όλους τους ανθρώπους της CUPRA αυτό το διάστημα.

Μέσα σε μόλις τρία χρόνια η CUPRA έχει καταφέρει πάρα πολλά, κόντρα σε όλες τις προβλέψεις και παρά τις πολυποίκιλες κρίσεις που έρχονται η μία μετά την άλλη. Το ισπανικό “πείραμα” του γκρουπ VW φαίνεται ότι είχε πολύ γερές βάσεις και όση βιομηχανική “τρέλα” χρειαζόταν για να ξεπεραστούν όλοι οι φόβοι και οι αμφιβολίες.

Η πορεία ήταν κάτι παραπάνω από επιτυχημένη, τόσο σε πωλήσεις όσο και στον θόρυβο που έκανε στην αγορά. Και πλέον έχει αποκτήσει μία αξιοζήλευτη αυτονομία από την “μαμά” SEAT, από την οποία έχει απογαλακτιστεί πλήρως. Για τα εντυπωσιακά ηλεκτρικά της που θα έρθουν μέσα στην επόμενη τριετία σας μιλήσαμε στην ανταπόκρισή μας από την Ισπανία.

Advertisement
Advertisement

Εδώ επιστρέφουμε στο Formentor, το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκεύασε η CUPRA με δική της ευθύνη και χωρίς να έχει άμεση σύνδεση με κάποιο μοντέλο της SEAT. Αποτελεί την “ατμομηχανή” της πορείας της CUPRA σε όλες τις αγορές, με τις πωλήσεις του να ξεπερνούν όλα τα μοντέλα της SEAT και της CUPRA συνολικά (στην Ελλάδα 9 στα 10 CUPRA είναι Formentor).

Για την απλή έκδοση των 150 ίππων σας έχουμε μιλήσει στην αντίστοιχη δοκιμή, σημειώνοντας τον μοναδικό τρόπο με τον οποίο το SUV της CUPRA καταφέρνει να ισορροπεί ιδανικά μεταξύ του σπορ ζητούμενου της μάρκας και των απαιτήσεων σε πρακτικότητα και καθημερινή χρηστικότητα που απαιτούν οι καταναλωτικές συνήθειες αυτής της κατηγορίας.

Advertisement

Στην αυτήν εδώ την δοκιμή, έχουμε μία πιο σύνθετη από μηχανολογικής άποψης έκδοση. Την plug-in υβριδική εκδοχή του αυτοκινήτου, και μάλιστα την πιο ισχυρή, με την συνδυαστική ισχύ των 245 ίππων (υπάρχει και έκδοση με 209 ίππους).

Advertisement

Στο επίκεντρο αυτής της έκδοσης βρίσκεται ένας τετρακύλινδρος TSI των 1,4 λίτρων με απόδοση 150 ίππους και 350 Nm ροπή. Ο κινητήρας αυτός συνεργάζεται με ένα ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο αποδίδει 116 ίππους και 330 Nm ροπή. Η συνδυαστική απόδοση και των δύο φθάνει στους 245 ίππους και τα 400 Νm ροπής.

Η μπαταρία του συστήματος έχει ενεργειακή χωρητικότητα 12,8 kWh η οποία χρειάζεται περί τις 5 ώρες για μία πλήρη φόρτιση σε μία απλή οικιακή πρίζα σούκο. Η εταιρία υποστηρίζει ότι η μπαταρία αυτή εξασφαλίζει ηλεκτρική αυτονομία 55 χιλιομέτρων, τιμή που δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα, όταν το αυτοκίνητο οδηγείται με σύνεση και εκμετάλλευση του συστήματος ανάκτησης της ενέργειας.

Η μετάδοση της κίνησης γίνεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός κιβωτίου έξι σχέσεων διπλού συμπλέκτη, το οποίο εφοδιάζεται και με paddles στο τιμόνι για χειροκίνητη αλλαγή σχέσεων.

Advertisement

H ενσωμάτωση του plug-in υβριδικού συστήματος, πέρα από τις εντυπωσιακές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 7,0 δευτερόλεπτα) έχει και σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομία σε καύσιμο. Οι τιμές που είδαμε κατά την διάρκεια της πολυήμερης δοκιμής μας ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακές, και μάλιστα επαναλαμβανόμενες σε μία ποικιλία διαδρομών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ένα τυπικό σβέλτο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο, έχοντας ξεκινήσει με γεμάτη μπαταρία, η μέση κατανάλωση βενζίνης δεν ξεπέρασε τα 7 λτ/100 χλμ, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις σε πιο χαλαρούς ρυθμούς που κινήθηκε και κοντά στα 6 λτ/100 χλμ. Νούμερο που είναι σχετικά εύκολο να το επιτύχει κανείς και μέσα στην πόλη, ιδίως αν εκμεταλλεύεται το σύστημα ανάκτησης από τα φρένα και βέβαια ακολουθεί πιστά την λογική της υβριδικής μετακίνησης.

Σε ό,τι αφορά την αμιγώς ηλεκτρική χρήση, υπήρξαν περιπτώσεις που επιβεβαιώθηκαν πλήρως τα 55 χιλιόμετρα αυτονομίας που ανακοινώνει ο κατασκευαστής, με μια πιο ρεαλιστική τιμή, να είναι πιο κοντά στα 45-47 χιλιόμετρα.

Πάντως στην τυπική καλοκαιρινή χρήση των διακοπών σε ένα νησί ή για ένα αστικό καθημερινό πήγαινε-έλα στην δουλειά και τις οικογενειακές υποχρεώσεις, η φόρτιση είναι κάτι παραπάνω από επαρκής για να μειωθούν στις απολύτως απαραίτητες οι επισκέψεις στο βενζινάδικο (και μόνο για ένα μακρινό ταξίδι).

Το πολύ καλά δουλεμένο plug-in υβριδικό σύστημα, πέρα από την οικονομία, αναδεικνύει και μερικά ακόμα χαρακτηριστικά που κάνουν το Formentor μία από τις πιο ξεχωριστές περιπτώσεις στην κατηγορία του. Η ηλεκτρική λειτουργία σε ένα μεγάλο κομμάτι της κάθε διαδρομής, το κάνει πιο ήσυχο και πολιτισμένο από τις υπόλοιπες εκδόσεις μόνο με θερμικό κινητήρα.

Ενώ σε ό,τι έχει να κάνει με την απόδοση, η ύπαρξη του ηλεκτροκινητήρα καθιστά πιο άμεση την παροχή ισχύος και πιο έντονο το τράβηγμα από χαμηλά. Εδώ θα μπορούσε να βοηθά λίγο περισσότερο το κιβώτιο ταχυτήτων που δείχνει αργό στα κατεβάσματα (ιδίως στο πρόγραμμα Comfort). Όμως υπάρχουν διαθέσιμα τα paddles για όποιον θέλει να πάρει την κατάσταση στα χέρια του ενώ τα πράγματα βελτιώνονται στα άλλα δύο προγράμματα, στο Sport και πολύ περισσότερο στο Cupra.

Στο τελευταίο, ο κινητήρας και το κιβώτιο “ξυπνούν” πολύ πιο γρήγορα, το τιμόνι μεταβλητής υποβοήθησης γίνεται πιο βαρύ (χωρίς πάντως να αποκτά κάποια επιπλέον αίσθηση, όντας ήδη εξαιρετικό από το βασικό mode λειτουργίας) ενώ προστίθεται και ένα ηχητικό background από τα ηχεία που θυμίζει λίγο από πεντακύλινδρο VZ.

Δεν είναι το καλύτερό μας το συνθετικό “βρουμ-βρουμ” από το ηχοσύστημα (ιδίως όταν συνδυάζεται με τα πολύ όμορφα, αλλά δυστυχώς fake τετραπλά τελικά των “εξατμίσεων”), όμως έστω και έτσι, το Formentor αποκτά και σε αυτό το σημείο την σπορ διάσταση που το ξεχωρίζει από όλα τα μοντέλα της κατηγορίας του.

Αυτή η σπορ διάσταση είναι διάχυτη παντού από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς στο σαλόνι του. Διαθέτει ίσως την καλύτερη θέση οδήγησης από όλα τα σύγχρονα SUV αυτής της γενιάς, με την συγκεκριμένη έκδοση της δοκιμής μας να εφοδιάζεται με τα απολύτως καλύτερα μπάκετ που μπορεί να βρει κανείς σε ένα αυτοκίνητο ακόμα και πολλαπλάσιων χρημάτων. Πολύ όμορφα σε εμφάνιση και ποιοτικά σε κατασκευή, στηρίζουν ιδανικά το σώμα, και έχουν αρκετά μαλακή επένδυση ώστε να μην κουράζουν όπως συνήθως κάνουν τα τυπικά “σπορ” μπάκετ.

Ο οδηγός κάθεται πιο χαμηλά από τα αντίστοιχα μοντέλα της κατηγορίας του, με την θέση οδήγησης να θυμίζει σπορ hatchback και το μεγάλο μακρύ καπό με τα “νεύρα” να σε προδιαθέτουν για κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που περιμένεις από ένα SUV. Kάτι που το Formentor επιβεβαιώνει σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό και στην πράξη, όντας ιδιαίτερα συμμετοχικό και άμεσο στις εντολές του οδηγού.

Το είχαμε διαπιστώσει και στην έκδοση των 150 ίππων, και εδώ το επιβεβαιώνουμε για ακόμα μια φορά. Το Formentor καταφέρνει να είναι ένα αυτοκίνητο που απολαμβάνεις να οδηγείς, ξεφεύγει από την οικογενειακή μονοτονία των τυπικών SUV που έχουν γεμίσει τους δρόμους, και γενικά βάζει τον οδηγό πιο πολύ μέσα στο παιχνίδι μιας διαδρομής, ακόμα και αν πρόκειται για ένα απλό ταξίδι με την οικογένεια.

Για το τελευταίο φροντίζει η εξαιρετική ανάρτηση ώστε να είναι όλοι ευχαριστημένοι, σοφά μοιρασμένη ανάμεσα στην άνεση για τους επιβάτες παρά τα 40άρια ελαστικά, αλλά και στην “τόσο-όσο” σφιχτή ρύθμιση για να διατηρεί την σπορ σπίθα της CUPRA. 

Το τιμόνι έχει εξαιρετική αίσθηση και μπόλικη πληροφορία (για τα δεδομένα των SUV πάντα), το πλαίσιο δείχνει δεμένο και πάντα έτοιμο να ξεπεράσει ότι του ζητηθεί και μόνο τα φρένα έχουν αυτή την κλασική για υβριδικό αυτοκίνητο παράξενη αίσθηση στην αρχή της διαδρομής (είναι πάντως αναβαθμισμένα με μεγαλύτερους δίσκους και υλικά τριβής κατευθείαν από τα σπορ ράφια της CUPRA).

Το έξτρα βάρος των 130 κιλών από την μπαταρία θα γίνει αντιληπτό μόνο σε όσους έχουν εμπειρία από τις απλές εκδόσεις με συμβατικούς κινητήρες του Formentor, σε κάθε περίπτωση το πλαίσιο και οι αναρτήσεις το διαχειρίζονται ιδανικά, χωρίς κλίσεις ή περιττά “δράματα” στις στροφές όταν ο οδηγός αποφασίσει να κινηθεί λίγο πιο γρήγορα.

Το υβριδικό σύνολο δουλεύει στρωτά και με έμφαση στην οικονομία σε καύσιμο, μόνο υπό πίεση και όταν οι στροφές ανέβουν ψηλά, ο TSI κάνει έντονη την ηχητική παρουσία του στην καμπίνα. Κάτι που αρκετές φορές ξενίζει λίγο, καθώς η ηλεκτροκίνηση έχει δημιουργήσει ένα διαφορετικό προφίλ μετακίνησης.

Από εκεί και πέρα, το Formentor παραμένει και σε αυτή την έκδοση ίσως το πιο όμορφο και σίγουρα το πιο δυναμικό αυτοκίνητο της κατηγορίας του. Πρόκειται για ένα άκρως επιτυχημένο σχέδιο, με όμορφες σπορ αναφορές (όπως τα τονισμένα πίσω φτερά) και μία μάσκα που εντυπωσιάζει τους πάντες και τραβάει τα βλέμματα παντού. Ιδίως με αυτό το άκρως επιτυχημένο λογότυπο της εταιρίας, που δημιουργεί έντονα συναισθήματα και συνειρμούς για ένα αυτοκίνητο πιο ακριβό και μιας πιο special εταιρίας.

Η συγκεκριμένη έκδοση έχει κάποια επιπλέον χαρακτηριστικά, όπως οι πολύ όμορφες 19άρες ζάντες με “χρυσές” δαγκάνες της CUPRA, τα διακοσμητικά στοιχεία του χαλκού και ένα πολύ όμορφο σαλόνι με τα εξαιρετικά μπάκετ που σας προαναφέραμε. Οι χώροι για τους επιβάτες παραμένουν ένα από τα δυνατά χαρτιά του αυτοκινήτου, ενώ το πορτμπαγκάζ λόγω της μπαταρίας μειώθηκε αισθητά, από τα 450 στα 345 λίτρα.

Το ψηφιακό πακέτο είναι πλήρες και μοντέρνο, με πίνακα οργάνων πολλαπλών ενδείξεων και μία ψηφιακή οθόνη 12 ιντσών για το σύστημα infotainment. Για το τελευταίο θα επαναλάβουμε για άλλη μια φορά ότι αδικείται από το user interface το οποίο απαιτεί εξοικείωση και μεγάλη υπομονή από τον χρήστη. Κρίμα πάντως γιατί το software διαθέτει πολλές δυνατότητες, άπειρες ρυθμίσεις ενώ και η σύνδεση με φορητές συσκευές είναι από τις πιο εύκολες που έχουμε συναντήσει μέχρι σήμερα.

Συνοψίζοντας, το plug-in υβριδικό Formentor είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες περιπτώσεις αυτοκινήτου αυτής της τεχνολογικής προσέγγισης, καθώς οι Ισπανοί έχουν καταφέρει ο εξηλεκτρισμός να μην μειώνει την οδηγική ευχαρίστηση που προσφέρει το αυτοκίνητό τους.

Πιο κοντά στην λογική ενός υπερυψωμένου σπορ hatchback παρά σε αυτήν ενός ομογενοποιημένου SUV, το συγκεκριμένο Formentor διαθέτει σε μεγάλες ποσότητες χαρακτήρα, πρακτικότητα και μοναδική για την κατηγορία (και τους 245 ίππους, μην το ξεχνάμε) οικονομία.

Τα 41.690 ευρώ που κοστίζει ακούγονται εκ πρώτης όψεως αρκετά χρήματα, όμως τα δικαιολογεί το πλούσιο τεχνολογικό του υπόβαθρο, αλλά και ο αντίστοιχος plug-in ανταγωνισμός που όμως στερείται του χαρακτήρα από τον οποίο ξεχειλίζει το Formentor. Για όσους δεν φθάνουν ως εκεί, το απλό Formentor των 150 ίππων θα προσφέρει την ίδια οδηγική αίσθηση, με 10 χιλιάρικα λιγότερα.

Ό,τι και αν αποφασίσει κανείς, το Formentor είναι αυτή την στιγμή μία από τις πιο ξεχωριστές περιπτώσεις στην αγορά των crossover ανεξαρτήτως κατηγορίας και τιμής. Ένα αυτοκίνητο που σε ξεσηκώνει είτε το κοιτάζεις (και σε κοιτάζουν!) είτε το οδηγείς. Και αυτός ο συνδυασμός είναι κάτι παραπάνω από sexy!

Τεχνικά χαρακτηριστικά – Cupra Formentor e-Hybrid 245 PS
Κινητήρας εσωτερικής καύσης: 1.395 cc
Ισχύς: 150 PS/ 5.000-6.000 rpm
Ροπή: 250 Nm/1.550-3.500 rpm
Ηλεκτροκινητήρας
Ισχύς: 116 PS
Ροπή: 330 Nm
Συνδυαστική ισχύς: 245 PS
Συνδυαστική ροπή: 400 Νm
Μπαταρία: 11,8 kWh
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 7,0 sec
Τελική ταχύτητα: 210 km/h
Μεικτή κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 1,4-1,6 l/100 km / 6,7 l/100 km
Εκπομπές CO2: 31-35 gr/km
Βάρος: 1.629 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.450/ 1.839/ 1.520 mm
Μεταξόνιο: 2.679 mm
Χώρος αποσκευών: 345 lt
Τιμή: Από 41.690€

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Tο πρώτο Cupra Garage στην Ελλάδα
Είναι η CUPRA η πιο hot μάρκα της Ευρώπης;345
To Cupra Formentor PHEV στη Γροιλανδία (+video)