ΝΕΑ

Αλλαγές-σοκ προωθεί για τα Τέλη Κυκλοφορίας η ΕΕ

Ελλάδα 3:39
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Αλλαγές-σοκ προωθεί για τα Τέλη Κυκλοφορίας η ΕΕ

ΝΕΑ

Αλλαγές-σοκ προωθεί για τα Τέλη Κυκλοφορίας η ΕΕ

ΝΕΑ

Ριζική ανατροπή στα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας θα προκαλέσει η απόφαση της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να αλλάξει τον τρόπου υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας ώστε να έχουμε καθαρότερο περιβάλλον και δικαιότερες χρεώσεις.

Advertisement
Advertisement

Του Γιώργου Κ. Ανδρή (ga@newsauto.gr)

Στο πλαίσιο αυτό το Ευρωκοινοβούλιο αποφάσισε να θεσπίσει ανώτατα όρια στα Τέλη Κυκλοφορίας ενώ για περιστασιακούς χρήστες άλλων κρατών-μελών επιδιώκει να θεσπίσει τα ημερήσια ή εβδομαδιαία Τέλη Κυκλοφορίας.

Advertisement
Advertisement

Στα επαγγελματικά οχήματα και δη φορτηγά τα Τέλη Κυκλοφορίας θα αλλάξουν ριζικά και θα αντικατασταθούν από ένα φόρο που θα υπολογίζεται σύμφωνα με τα χιλιόμετρα που διανύει το κάθε φορτηγό και την ανάλογη ρύπανση αλλά και βλάβη στο οδόστρωμα που προκαλεί.

Μάλιστα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα οχήματα φορολογούνται ανάλογα με την πραγματική τους οδική χρήση και τη ρύπανση που προκαλούν, σύμφωνα με την πρόταση του Ευρωκοινοβουλίου, η τιμολόγηση των οδικών μεταφορών θα πρέπει να βασίζεται στην απόσταση και, συγκεκριμένα από το 2023 για βαρέα επαγγελματικά οχήματα και φορτηγά άνω των 2.4 τόνων και από το 2027 για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά και μικρά λεωφορεία.

Επιπλέον, το σχέδιο κανόνων προβλέπει ανώτατα όρια τιμών για Τέλη Κυκλοφορίας που μπορούν να επιβληθούν στους οδηγούς επιβατικών αυτοκινήτων, με στόχο να εξασφαλιστεί η δίκαιη μεταχείριση των περιστασιακών χρηστών και των οδηγών από άλλες χώρες της ΕΕ. Τα αυτοκόλλητα σήματα πρέπει επίσης να είναι διαθέσιμα για μικρότερες περιόδους -μιας ημέρας και μιας εβδομάδας.

Advertisement

Τώρα εναπόκειται στους υπουργούς της ΕΕ να υιοθετήσουν αυτή τη θέση, ώστε οι διαπραγματεύσεις σχετικά με την τελική έκδοση των διατάξεων να μπορέσουν να ξεκινήσουν με το Συμβούλιο.

Ακόμη, προκειμένου να ενθαρρυνθεί η χρήση φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων, οι χώρες της ΕΕ πρέπει να ορίσουν συντελεστές τιμολόγησης οδικών μεταφορών με βάση τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα.

Advertisement

Από το 2021, εάν ένα κράτος μέλος επιβάλλει Τέλη στα βαρέα οχήματα και στα φορτηγά μεταφοράς τροφίμων, θα πρέπει επίσης να ισχύει μια “επιβάρυνση εξωτερικού κόστους” – μια χρέωση για την ατμοσφαιρική ή ηχητική ρύπανση.

Από το 2026, αν εφαρμόζεται τέλος εξωτερικού κόστους σε οποιοδήποτε τμήμα της οδού, θα πρέπει να ισχύει και για άλλες κατηγορίες οχημάτων.

Για να καταργηθούν οι απαλλαγές που επιτρέπονται βάσει των ισχυόντων κανόνων, εάν ένα κράτος μέλος χρησιμοποιεί Τέλη κυκλοφορίας , θα πρέπει να τα εφαρμόσει από το 2020 σε όλα τα βαρέα οχήματα και τα φορτηγά που χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο για τις οδικές μεταφορές αγαθών. Οι ισχύουσες διατάξεις επιτρέπουν στις χώρες της ΕΕ να εξαιρούν τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα 12 τόνων, καθώς και τα λεωφορεία και πούλμαν.

Advertisement

Οι νέοι κανόνες θα επιτρέψουν στις χώρες της ΕΕ να προβλέψουν μειώσεις, για παράδειγμα για τους συχνούς χρήστες ελαφρών οχημάτων σε περιοχές που δεν είναι πυκνοκατοικημένες ή στα προάστια των πόλεων.