Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Αυτοκίνητο: Ευχή ή κατάρα;

Ελλάδα 19:33
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Αυτοκίνητο: Ευχή ή κατάρα;

ΝΕΑ

Αυτοκίνητο: Ευχή ή κατάρα;

ΝΕΑ

Υπήρξε και παραμένει μία από τις μεγάλες κατακτήσεις του ανθρώπου. Όμως το αυτοκίνητο και η χρήση του έχουν τα χαρακτηριστικά μίας πανδημίας που επιβαρύνει την καθημερινότητά μας.

Advertisement
Advertisement

Μια πρόσφατη μελέτη που διεξήχθη στο Ηνωμένο Βασίλειο ανέδειξε το επίμονο ζήτημα της “ζημιάς στον άνθρωπο από το αυτοκίνητο”, υποδεικνύοντας ότι τα ηλεκτρικά οχήματα από μόνα τους δεν μπορούν να μετριάσουν αυτή την παγκόσμια επιδημία.

Παρά την υπόσχεση για καθαρότερο αέρα και μειωμένη κλιματική ρύπανση που προσφέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μια ανάλυση υποδεικνύει ότι ακόμη και με μια παγκόσμια μετάβαση σε έναν στόλο αποκλειστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις των αυτοκινήτων και των υποδομών αυτοκινήτων.

Επί του παρόντος, ο κόσμος διαθέτει περίπου 2 δισεκατομμύρια μηχανοκίνητα οχήματα, με τα αυτοκίνητα να αποτελούν το 65% αυτού του στόλου.

Advertisement
Advertisement

Το ποσοστό ιδιοκτησίας είναι ιδιαίτερα υψηλό στις πλουσιότερες βιομηχανικές χώρες, όπου τα αυτοκίνητα διαμορφώνουν τα αστικά τοπία και την καθημερινή ρουτίνα.

Αυτός ο εκτεταμένος στόλος απαιτεί σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές, συμπεριλαμβανομένων των δρόμων, των αυτοκινητοδρόμων, των χώρων στάθμευσης και της παραγωγής καυσίμων.

Η μελέτη, η οποία εξέτασε εκτενώς διάφορες πηγές, περιγράφει το εκτεταμένο τίμημα της “ζημιάς στον άνθρωπο από το αυτοκίνητο”, που περιλαμβάνει θανάτους, τραυματισμούς, ασθένειες και άλλες αντιξοότητες σε όλη την ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Advertisement

Τα μηχανοκίνητα οχήματα συμβάλλουν στον εντυπωσιακό αριθμό των 1,7 εκατομμυρίων θανάτων ετησίως, είτε άμεσα είτε μέσω της σχετικής ρύπανσης.

Ο επικεφαλής συγγραφέας, Patrick Miner, πέρασε πάνω από δύο χρόνια συγκεντρώνοντας στοιχεία, αποκαλύπτοντας συντηρητικές εκτιμήσεις που υπογραμμίζουν τη ζοφερή πραγματικότητα του συστήματος μεταφορών.

Advertisement

Στα βασικά ευρήματα της μελέτης περιλαμβάνεται το γεγονός ότι οι πεζοί, οι ποδηλάτες και τα άτομα που χρησιμοποιούν αναπηρικά αμαξίδια αντιπροσώπευαν το 43% των θανάτων που σχετίζονται με τα μηχανοκίνητα οχήματα το 2019, ενώ πάνω από 700 παιδιά χάνονται καθημερινά λόγω τροχαίων συμβάντων.

Επιπλέον, τα SUV, τα οποία αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων, έχουν οκτώ φορές περισσότερες πιθανότητες να προκαλέσουν θανάτους μεταξύ των παιδιών σε σχέση με τα παραδοσιακά αυτοκίνητα.

Επιπλέον, η ατμοσφαιρική ρύπανση που σχετίζεται με την κυκλοφορία συνδέεται με διάφορα προβλήματα υγείας, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων, του καρκίνου των πνευμόνων και του άσθματος.

Advertisement

Παρά τα περιβαλλοντικά οφέλη των ηλεκτροκίνητων οχημάτων όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αποτυγχάνουν να αντιμετωπίσουν πολλές από τις εγγενείς βλάβες που συνδέονται με την κουλτούρα του αυτοκινήτου, όπως τα τροχαία ατυχήματα, ο καθιστικός τρόπος ζωής και ο αστικός σχεδιασμός που δίνει προτεραιότητα στα αυτοκίνητα έναντι των ανθρώπων.

Η μετάβαση στα ηλεκτρικά δεν αλλάζει τα θεμελιώδη προβλήματα του τρόπου με τον οποίο οι πόλεις σχεδιάζονται γύρω από τα αυτοκίνητα, συμβάλλοντας σε συνεχιζόμενους κινδύνους και ανισότητες.

Ενώ έχει σημειωθεί πρόοδος σε ορισμένους τομείς, όπως η εφαρμογή μέτρων για ασφαλείς δρόμους σε ορισμένες πόλεις, παραμένουν σημαντικές προκλήσεις. Οι θάνατοι πεζών στις ΗΠΑ έφθασαν σε υψηλό 41 ετών το 2022, και ένα σημαντικό μέρος των δαπανών για υποδομές εξακολουθεί να δίνει προτεραιότητα στους αυτοκινητόδρομους έναντι των εναλλακτικών τρόπων μεταφοράς.