Ορέστης Μπάτσης: Ο Έλληνας μηχανικός της Racing Bulls μιλά στο newsauto.gr
FORMULA 1
Ο νεαρός μηχανικός της Racing Bulls μιλάει για τον δύσκολο δρόμο προς την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού και μας αποκαλύπτει κρυφές πτυχές ενός αγωνιστικού τριημέρου.
Ο Ορέστης Μπάτσης μπορεί να μην έχει κλείσει ακόμη τα τριάντα του χρόνια. Ωστόσο έχει ήδη μία καριέρα την οποίαν πολλοί μόνο θα ονειρεύονταν.
WHAT CAR
Ως μηχανικός της Racing Bulls από το 2021 (τότε AlphaTauri) ο Ορέστης κέρδισε πολύ γρήγορα την εμπιστοσύνη των ανωτέρων του. Έπειτα από όχι πολύ καιρό ξεκίνησε να ταξιδεύει στα Grand Prix με την ομάδα. Ο ρόλος του έχει να κάνει με την διασφάλιση αξιοπιστίας των ηλεκτρονικών συστημάτων στα μονοθέσια της ομάδας.

Κατά τη διάρκεια του τριημέρου ο Ορέστης είναι μέσα στο γκαράζ, πίσω από έναν υπολογιστή, αναλύοντας και προωθώντας ατελείωτα δεδομένα. Κάπως έτσι διασφαλίζει το ότι όλοι οι αισθητήρες στο μονοθέσιο λειτουργούν στην εντέλεια ώστε οι μηχανικοί που ασχολούνται με τις επιδόσεις (performance engineers) και οι οδηγοί να βγάζουν τα σωστά συμπεράσματα.
Πολλοί ίσως αναρωτηθούν πώς ένας νέος άνθρωπος βρήκε τόσο γρήγορα τον δρόμο του προς το κορυφαίο πρωτάθλημα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Η απάντηση είναι πολύ απλή: Σκληρή δουλειά και απόλυτη προσήλωση στο αντικείμενό του!

Βλέπετε, από τα πρώτα χρόνια της φοίτησής του στο ΕΜΠ στην σχολή «Ηλεκτρολόγων μηχανικών και Μηχανικών υπολογιστών» ο Ορέστης μπήκε στην, αρκετά γνωστή πια, ομάδα Prom Racing του EMP. Από εκεί ξεκίνησε ένα γοητευτικό ταξίδι που τον έφερνε κάθε μέρα όλο και πιο κοντά στην F1. Και τα υπόλοιπα μας το εξιστορεί ο ίδιος.
Σπουδές και Formula Sudent
–Ορέστη μίλησε μας λίγο για την πορεία σου. Πώς βρήκες τον δρόμο σου προς την Formula 1;
-Στο τρίτο έτος μπήκα στη φοιτητική ομάδα Prom Racing η οποία ασχολείται με το να μελετάει σχεδιάζει και να κατασκευάζει ένα αγωνιστικό μονοθέσιο τύπου Formula Student το οποίο συμμετέχει σε αγώνες στο εξωτερικό. Έκατσα συνολικά τρία χρόνια στην ομάδα, συμμετέχοντας και στην κατασκευή ηλεκτρικού μονοθέσιου.
-Και οι ώρες ενασχόλησής σου με την ομάδα ανά ημέρα;
-Όταν μπήκα στην ομάδα ασχολούμουν ένα πεντάωρο την ημέρα και όταν ήρθε η ώρα να κάνουμε το ηλεκτρικό πάνω από 14 ώρες την ημέρα. Δουλεύαμε έξι ημέρες την εβδομάδα. Και τις Κυριακές πηγαίναμε πάλι για 4-5 ώρες να τα πούμε.

Παράλληλα προσπαθούσα να μην αφήνω πίσω τα μαθήματα της σχολής. Έτσι, με το που τελείωνα τα μαθήματα έμπαινα στην ομάδα μέχρι τις έξι-εφτά το πρωί! Έπεφτα για ύπνο κανένα δίωρο και μετά πάλι σχολή. Οι ρυθμοί ήταν πιο έντονοι και από εκείνους της F1. Αλλά μου άρεσε πολύ το ότι στην ομάδα αυτή -σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στην F1- είσαι υπεύθυνος για ένα τμήμα του μονοθέσιου από την αρχή μέχρι το τέλος.
–Και πώς προέκυψε η Formula 1;
-Λίγο πριν ολοκληρώσω τις σπουδές μου ξεκίνησα να στέλνω αιτήσεις σε διάφορες εταιρίες. Όχι μόνο σε ομάδες F1 ή μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Ένταξη στην AlphaTauri
–Για τι χρονικό διάστημα μιλάμε; Πόσες αιτήσεις έκανες;
-Η περίοδος αυτή κράτησε κοντά στους 8 μήνες. Έκανα περίπου 120 αιτήσεις. Πήρα πολλές αρνητικές απαντήσεις. Ή σε κάποιες περιπτώσεις δεν μου απάντησαν καν, που είναι το πιο συνηθισμένο. Κάποια στιγμή ήρθαν και ορισμένες θετικές. Μία από αυτές είχε προέλθει από την τότε AlphaTauri.

Μπήκα στο πρόγραμμά τους το οποίο περιλάμβανε έξι μήνες πρακτικής άσκησης και έπειτα μία επτάμηνη σύμβαση εργασίας. Στη συνέχεια με προσέλαβαν κανονικά.
–Πόσο βοήθησε η ενασχόλησή σου με την Formula Student ώστε να προσληφθείς τελικά από την AlphaTauri;
-Πάρα πολύ. Με βοήθησε όχι μόνο στο ότι είχα να παρουσιάσω κάτι αλλά και στο ότι με εκπαίδευσε στο να βάζω αυτό που έχω στο κεφάλι μου στα χέρια μου.
–Ποιες ήταν οι πρώτες αρμοδιότητες σου στην AlphaTauri;
-Στην αρχή ο ρόλος μου ήταν περισσότερο υποστηρικτικός. Έπειτα άρχισα να συμμετέχω σε μικρά projects και δοκιμές τμημάτων του μονοθέσιου ή κάποιων υποσυστημάτων, πάντα στο τμήμα των ηλεκτρονικών. Στη συνέχεια ξεκίνησα να ταξιδεύω με την ομάδα σε δοκιμές σε πίστα όπως οι χειμερινές του Μπαχρέιν ή σε δοκιμές στο Άμπου Ντάμπι στην Ίμολα. Και το 2023 έκανα το ντεμπούτο μου σε αγωνιστικό τριήμερο στο Όστιν, το οποίο είναι και ο αγαπημένος μου αγώνας.

–Και από τότε είσαι πάντα με την ομάδα στους αγώνες;
-Ναι. Το 2024 έκανα όλους τους αγώνες συν τα τεστ, ενώ φέτος δεν έχω πάει μόνο σε δύο Grand Prix.
-Φαντάζομαι θα είναι μια δουλειά που σε ανταμείβει καλά, όμως σου επιβάλλει και έναν ιδιαίτερο τρόπο ζωής.
-Σίγουρα. Για παράδειγμα όσο έχουμε αγώνες στην σεζόν στο σπίτι μου μπαίνω δύο φορές το μήνα. Και αυτό κυρίως για να ετοιμάσω πράγματα για το επόμενο ταξίδι.
Στην πίστα
-Οπότε φτάνετε στην πίστα την Τετάρτη με την ομάδα. Ποια είναι η συνήθης ροή ενός αγωνιστικού τριημέρου για έναν μηχανικό όπως εσύ;
-Τις πρώτες δύο μέρες σε συνεργασία με τους τεχνικούς συναρμολογούμε το αυτοκίνητο. Στον τομέα μου εγώ πρέπει να διασφαλίσω ότι η συναρμολόγηση του κάθε υποσυστήματος έχει γίνει σωστά. Έπειτα το αυτοκίνητο σετάρεται για τις συγκεκριμένες απαιτήσεις κάθε πίστας.

Την Παρασκευή το αυτοκίνητο αρχίζει και τρέχει στις ελεύθερες δοκιμές. Εκεί οι μηχανικοί (engineers) όπως εγώ διαχειρίζονται τα δεδομένα που λαμβάνουν από το μονοθέσιο. Ο δικός μου ρόλος έχει να κάνει με την αξιοπιστία των ηλεκτρικών συστημάτων. Διασφαλίζω ότι οι αισθητήρες και τα κανάλια επικοινωνίας του μονοθέσιου δουλεύουν σωστά ώστε οι μηχανικοί επιδόσεων (performance engineers) να έχουν τα σωστά δεδομένα για να κάνουν το μονοθέσιο να αποδώσει καλύτερα.

Η μεγαλύτερη πίεση που αισθανόμαστε είναι στις κατατακτήριες δοκιμές. Και επειδή εκεί πρέπει να πιάσουμε τη μέγιστη απόδοσή μας αλλά και επειδή όλα τότε πρέπει να δουλεύουν σωστά. Ειδάλλως δεν έχεις τον χρόνο να διορθώσεις κάτι.
-Άρα εάν ο οδηγός έχει κάποιο ατύχημα στις ελεύθερες δοκιμές επικρατεί γενικός συναγερμός στα pits.
-Ναι αλλά πολύ οργανωμένος. Οι μηχανικοί των pits (mechanics) ήδη προετοιμάζουν τα νέα μέρη έχοντας δει τι έχει σπάσει στο μονοθέσιο. Και εμείς ξεκινούμε κατευθείαν το καλιμπράρισμά τους γιατί κάθε κομμάτι ανάρτησης ή πτέρυγας έχει τα δικά του νούμερα.
-Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος των engineers, όπως εσύ, αλλά και των mechanics στην τελική απόδοση ενός μονοθέσιου;
-Αρκετά σημαντικός θα έλεγα. Σίγουρα ο σχεδιασμός ενός μονοθέσιου -και κατά συνέπεια τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του- υποτάσσεται στις αεροδυναμικές του απαιτήσεις. Κατά συνέπεια ο αεροδυναμικός σχεδιασμός καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το μονοθέσιο.

Ωστόσο μια καλή ομάδα μηχανικών μπορεί να βοηθήσει στο να εξαχθεί το μέγιστο αυτού του δυναμικού από το μονοθέσιο. Ενώ μία όχι και τόσο καλή ομάδα μηχανικών, ίσως, να μην εκμεταλλευτεί το δικό της μονοθέσιο στο έπακρο
-Και πόσο μπορεί να βοηθήσει ο οδηγός σε αυτόν τον τομέα;
-Πάρα πολύ. Ένας καλός οδηγός μπορεί να σου επιβεβαιώσει αυτά που βλέπεις στην οθόνη ή σε κάποιες περιπτώσεις με τα σχόλιά του να σε κάνει να προσέξεις πράγματα τα οποία δεν είχες δει αμέσως.
Η F1 εκ των έσω
-Έχοντας την εμπειρία του να δουλεύεις σε ομάδα F1, πόσο διαφέρει η πραγματικότητα από εκείνη που προσλαμβάνουμε ως τηλεθεατές;
-Πάρα πολύ. Όταν μπαίνεις μέσα καταλαβαίνεις πάρα πολλά και καταρρίπτονται πολλοί μύθοι. Ακόμη και αν απλώς μπεις ως επισκέπτης στο γκαράζ μιας ομάδας αντιλαμβάνεσαι το πόσο πιο σύνθετο είναι όλο αυτό που βλέπεις.

Το πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις, την πίεση που υπάρχει σε όλα τα μέλη της ομάδας. Πόσο αποφασιστικοί πρέπει να είμαστε όλοι. Δεν υπάρχει ο χρόνος να σκεφτείς και να ξανασκεφτείς κάτι. Πρέπει να είσαι εκεί, να ξέρεις το αντικείμενό σου, να είσαι διαβασμένος και η κριτική σου σκέψη να δουλεύει στο 100%.
-Και φαντάζομαι στην διάρκεια του τριημέρου είστε σε ζωντανή σύνδεση με το εργοστάσιο.
-Ακριβώς. Έχουμε το δικό μας δωμάτιο επιχειρήσεων. Κάθε μηχανικός που είναι στην πίστα μπορεί να απευθυνθεί σε αυτό για ένα συγκεκριμένο θέμα. Αμέσως θα ασχοληθούν με αυτό 3 οι 4 άνθρωποι και θα βοηθήσουν στο να δοθεί η λύση που πρέπει.

-Επικοινωνείτε στα ιταλικά;
Μεταξύ μας στο γκαράζ και με τους μηχανικούς μιλάμε στα ιταλικά. Όταν βάζουμε τα ακουστικά, όμως, επικοινωνούμε στα αγγλικά.

-Ποιος είναι ο μέσος όρος ηλικίας στο γκαράζ μιας ομάδας; Υπάρχουν πιο χαλαρές στιγμές στη διάρκεια του τριημέρου;
-Θα έλεγα ότι ο μέσος όρος είναι κοντά στα 35 έτη. Πιο χαλαρές στιγμές υπάρχουν αλλά κυρίως πριν την Παρασκευή. Εκεί μπορεί να κάνουμε και πλάκες μεταξύ μας, ώστε να ελαφρύνουμε το κλίμα καθώς η πίεση είναι αρκετά μεγάλη.
Οδηγοί και στόχοι
-Έρχεστε κοντά με τους οδηγούς;
Εξαρτάται από τον οδηγό. Κάποιοι είναι πιο προσιτοί. Ο Γιούκι Τσουνόντα για παράδειγμα κάθε χρόνο τα Χριστούγεννα οργάνωνε δραστηριότητες μαζί μας. Πηγαίναμε για καρτ, paintball κλπ. Και κάθε χρόνο στο αυστριακό GP μας έκανε το τραπέζι.

-Φαίνεται στους μηχανικούς αμέσως το εάν ένας rookie οδηγός «το έχει»;
-Ναι, όπως συνέβη φέτος με τον Χατζάρ. Ήδη από τις πρώτες δοκιμές που είχαμε κάνει μαζί του στην Ίμολα έδειξε αμέσως ότι μάθαινε γρήγορα και προσαρμοζόταν άμεσα στις απαιτήσεις του μονοθέσιου.
-Ποιος είναι ο αγαπημένος σου οδηγός από εκείνους με τους οποίους δούλεψες;
-Ο Ντάνιελ Ρικιάρντο. Εκτός όλων των άλλων είναι και ένας πολύ καλός άνθρωπος.

-Και τι θα συμβούλευες ένα νέο παιδί το οποίο θα ήθελε να δουλέψει σε ομάδα της F1 ως μηχανικός; Είτε ως engineer όπως εσύ είτε ως mechanic.
-Ως engineer θα πρέπει να έχει μπει οπωσδήποτε σε μία σχολή. Και για να αποδείξεις στους άλλους ότι ξέρεις αλλά κυρίως για να καταλαβαίνεις τι γίνεται. Οπότε μπες σε μια σχολή και δώσ’ τα όλα, δεν έχει νόημα να κάνεις κάτι λιγότερο. Μετά έχε υπομονή και στόχευε ψηλά.

Για mechanic χρειάζεται κάποιος να έχει εμπειρία επάνω στα αυτοκίνητα. Υπάρχουν διάφορες ιδιωτικές ακαδημίες στο εξωτερικό στις οποίες κάποιος μπορεί να εξειδικευτεί αλλά και μέσω αυτών να βρει τις πρώτες του δουλειές σε αγωνιστικές ομάδες. Στην αρχή σε μικρές όπως της Formula Renault και από εκεί μπορεί κάποιος να χτίσει την καριέρα του. Και στις δύο περιπτώσεις η θέληση είναι ο σημαντικότερος παράγοντας.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
Ferrari: Κατάσταση συναγερμού (+video)
Παλού: Ο Μπράουν δεν ήθελε ποτέ τον Πιάστρι
F1 2026: Ακόμη πιο μικρά τα πίσω δισκόφρενα;