Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

F1: Τέσσερις φορές στις οποίες οι κανονισμοί άλλαξαν κατά τη διάρκεια της σεζόν

Ελλάδα 21:50
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

F1: Τέσσερις φορές στις οποίες οι κανονισμοί άλλαξαν κατά τη διάρκεια της σεζόν

FORMULA 1

F1: Τέσσερις φορές στις οποίες οι κανονισμοί άλλαξαν κατά τη διάρκεια της σεζόν

FORMULA 1

Οι αλλαγές στους κανονισμούς του 2022 ήταν, ίσως, οι πιο extreme στην ιστορία του σπορ. Όπως συμβαίνει συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις κάποιες ομάδες τα κατάφεραν καλύτερα από άλλες. Εκείνες που έμειναν πίσω -δηλαδή η εξής μία, Mercedes- επιθυμούν τώρα νέες αλλαγές στη μέση της σεζόν. Είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο;

Advertisement
Advertisement

Η απάντηση, όπως θα φανταστήκατε, είναι όχι φυσικά. Το πολιτικό παιχνίδι είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Formula 1 από καταβολής του πρωταθλήματος. Διαφορετικές ομάδες έχουν βρεθεί σε διαφορετικές περιπτώσεις να πιέζουν την ομοσπονδία για αλλαγές προς το συμφέρον τους.

Συνήθως αυτές έρχονται πριν από την έναρξη της σεζόν. Όμως, υπάρχουν και περιπτώσεις στις οποίες οι αλλαγές επιβλήθηκαν ενώ το πρωτάθλημα βρισκόταν ακόμη εν εξελίξει. Είτε λόγω της πολιτικής πίεσης που προαναφέρθηκε είτε για -πραγματικούς- λόγους ασφαλείας. Ας θυμηθούμε μερικές από τις πιο κραυγαλέες.

1. Οι υψηλές πίσω πτέρυγες

Ο αεροδυναμικός σχεδιασμός των μονοθέσιων με γνώμονα την παραγωγή κάθετης δύναμης καθιερώθηκε από την Lotus στο τέλος της δεκαετίας του 70. Όμως, οι πειραματισμοί των σχεδιαστών της F1 είχαν αρχίσει ήδη από την προηγούμενη δεκαετία. Αποτέλεσμα των πειραματισμών αυτών ήταν και οι… θεόρατες πίσω πτέρυγες οι οποίες έκαναν την εμφάνισή τους για πρώτη φορά στο Μονακό του 1968 -που αλλού- στις Lotus των Hill και Oliver.

Advertisement
Advertisement

Όλο και περισσότερες ομάδες θα υιοθετούσαν την λύση αυτή κατά τη διάρκεια της σεζόν. Όμως, στο ισπανικό Grand Prix του 1969 μία σειρά ατυχημάτων ανάγκασε της ομοσπονδία να απαγορεύσει τις πτέρυγες αυτές, θέτοντας μέγιστο όριο για το επιτρεπόμενο ύψος τους. Η απαγόρευση ήρθε πριν τον τρίτο αγώνα της σεζόν, ο οποίος ήταν κατά σύμπτωση και πάλι το GP του Μονακό.

2. X-wings

Και μιας και ξεκινήσαμε με τις πτέρυγες, ποιος θα μπορούσε να ξεχάσει τις X-wings στο τέλος της δεκαετίας του 90; Έκαναν για πρώτη φορά την εμφάνισή του στις Tyrrell του 1997 για το GP του Μονακό. Ήταν μία λύση για την αύξηση της παραγόμενης κάθετης δύναμης σε ιδιαίτερα βολικό σημείο για την αεροδυναμική ισορροπία των αυτοκινήτων.

Advertisement

Και πάλι, πολλές ομάδες θα αντέγραφαν την λύση. Τελευταία εξ αυτών ήταν η Ferrari που τις χρησιμοποίησε για πρώτη φορά στην Imola του 1998. Όμως, αυτή θα ήταν και η μόνη φορά που τα κόκκινα αυτοκίνητα θα εμφανίζονταν έτσι. Από τον επόμενο αγώνα στην Ισπανία απαγορεύτηκαν. Η επίσημη δικαιολογία της FIA αφορούσε στην ασφάλεια. Όμως, είναι εξίσου πιθανό να έπαιξε ρόλο και η αμφίβολη αισθητική τους.

3. Ο απόηχος της Imola του 1994

Advertisement

Μετά το τραγικό τριήμερο στην Imola του 1994 η ομοσπονδία προχώρησε σε πολλές ακραίες αλλαγές τόσο στα μονοθέσια όσο και στις πίστες του πρωταθλήματος. Προστέθηκε η περίφημη ξύλινη πλάκα στο πάτωμα, μειώθηκε το μέγεθος του διαχύτη, ενώ παρεμβάσεις έγιναν και στις πτέρυγες. Στόχος ήταν η άμεση μείωση της ταχύτητας των αυτοκινήτων.

Το χειρότερο, όμως, μέτρο με διαφορά ήταν αυτά τα ανεκδιήγητα σικέιν που δημιουργήθηκαν την τελευταία στιγμή σε πολλές πίστες. Σε αρκετές περιπτώσεις, μάλιστα, δεν υπήρχε ο χρόνος ώστε να αλλάξει η διαδρομή με τον σωστό τρόπο. Έτσι, επιστρατεύτηκαν… τείχη ελαστικών τοποθετημένα στην μέση ευθειών. Τα σχόλια δικά σας…

4. Το mass damper της Renault

Advertisement

Μία πολύ έξυπνη συσκευή χάρη στην οποία η Renault μπορούσε να εξασφαλίζει εξαιρετική μηχανική ισορροπία στα μονοθέσιά της. Την λύση είχαν αντιγράψει και άλλες ομάδες, με την Ferrari να είναι μία εξ αυτών.

Όμως, η Renault μπορούσε να αξιοποιεί καλύτερα το Mass damper λόγω του ότι χρησιμοποιούσε Michelen έναντι Bridgestone της Ferrari. Με τις δύο ομάδες να μάχονται για τα πρωταθλήματα του 2006, το πιθανότερο είναι ότι η Scuderia άσκησε παρασκηνιακή πίεση για την κατάργησή του. Αυτή θα ερχόταν στο γερμανικό GP του 2006.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Weber: Ψεύδεται η οικογένεια του Michael Schumacher
F1 GP Γαλλίας: Άνετη επικράτηση Verstappen- Καταστροφή για Leclerc
FIA: Έξι ομάδες αντιτίθενται στις αλλαγές των κανονισμών