Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

Επιζήμια η φιλοσοφία της Mercedes;

Ελλάδα 14:24
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Επιζήμια η φιλοσοφία της Mercedes;

FORMULA 1

Επιζήμια η φιλοσοφία της Mercedes;

FORMULA 1

Η γερμανική εταιρεία έχει ιστορία ταυτισμένη με αυτή της αυτοκίνησης και μακρά παράδοση στο χώρο των αγώνων γενικά.

Advertisement
Advertisement

TOY TAKH ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ

Η Mercedes δεν έχει προϊστορία στη F1 ως κατασκευαστής. Συμμετείχε μόλις δυο χρονιές 1954 – 1955 όταν ένα πολύνεκρο δυστύχημα στο Μαν οδήγησε τους Γερμανούς σε αποχώρηση. Επανήλθε το 2010 με την εξαγορά της πρωταθλήτριας Brawn GP. Από τις 19 νίκες στην ιστορία της, οχτώ έχει πάρει ο αείμνηστος Juan Manuel Fangio (8), μια έχει ο Stirling Moss, πέντε ο Rosberg και πέντε ο Hamilton. Ως προμηθευτής κινητήρα η Mercedes έχει στο παλμαρέ της άλλες 86 νίκες, 78 με τη McLaren και 8 με τη Brawn.
Πρωταθλητές με κινητήρα Mercedes έχουν αναδειχτεί οι Hakkinen (1998, ’99), Hamilton (2008) και Button (2009).

Η συγκρότηση μιας ομάδας F1 και η ανάπτυξή της ώστε να φτάσει σε σημείο να διεκδικεί νίκες, τίτλους και πρωταθλήματα δεν είναι εύκολη υπόθεση, ούτε γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Η Mercedes που φέτος γιορτάζει τα 120 χρόνια συμμετοχής στο motorsport έχει μακρά παράδοση και παλμαρέ επιτυχιών σε άλλες μορφές αγώνων αλλά όχι στη F1. Συνυφασμένο με την κατασκευή των κινητήρων Μercedes στη F1, είναι το όνομα του Ελβετού Mario Illien. Μαζί με τον Paul Moprgan ίδρυσαν το 1983 την Ilmor Engineering το όνομά της προκύπτει από τα αρχικά των επίθετών τους. Με έδρα το Μπρίξγουρθ η εταιρεία κατασκεύαζε για πολλά χρόνια τους κινητήρες Mercedes F1 όπως το κάνει και σήμερα, ως Μercedes AMG High Performance Powertrains.

Advertisement
Advertisement

Η σημερινή εικόνα της Mercedes F1 είναι έργο του Ross Brawn. Ο πολύπειρος Βρετανός μηχανικός δε βρίσκεται όμως πλέον στο πόστο του. Επέλεξε ν’ αποχωρήσει στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς. Τον αντικατέστησαν οι Wolff και Lowe αναλαμβάνοντας ο πρώτος το διοικητικό και ο δεύτερος το τεχνικό κομμάτι.

Η φετινή W05 είναι άπιαστη και στους προηγούμενους έξι αγώνες σάρωσε τον ανταγωνισμό. Στην Αυστραλία ο Hamilton εγκατέλειψε όμως μετά σε Μαλαισία, Μπαχρέιν, Κίνα, Ισπανία, κέρδισε με το Rosberg δεύτερο. Στο Μονακό ο Rosberg πήρε την pole με το Hamilton να θεωρεί πως παίχτηκε εις βάρος του βρώμικο παιχνίδι τα τελευταία δευτερόλεπτα. Ο Rosberg πήρε τη νίκη την Κυριακή αλλά μεταξύ τους δεν μιλιόντουσαν.

Από τη Mercedes έλεγαν πως δε χρειάζεται να είναι φίλοι εκτός πίστας. Ο Wolff που πέρα από το ρόλο του αγωνιστικού διευθυντή κατέχει και το 30% των μετοχών της ομάδας μιλώντας σχετικά τόνισε: «Οι οδηγοί αγώνων δεν μπορούν είναι φίλοι γιατί δεν πάνε να διασκεδάσουν αγωνιζόμενοι. Η δουλειά τους είναι σε ένα πολύ ανταγωνιστικό περιβάλλον. Είναι συνεργάτες και όσο σέβονται ο ένας τον άλλο και φέρονται δίκαια και εκπροσωπούν τη μάρκα με τον τρόπο που προσδοκούμε τότε για μας είναι σωστό και δίκαιο».

Advertisement

Από την πλευρά του ο Paddy Lowe εκφράζει την αγωνία του τεχνικού τμήματος: «Προσπαθούμε να τους δώσουμε πανομοιότυπα μονοθέσια, ίσες ευκαιρίες, να έχουν στη διάθεσή τους τα ίδια εργαλεία, τις ίδιες ώρες στον προσομοιωτή, την ίδια προσοχή και τον ίδιο χρόνο στην πίστα».

Αν δεν υποχωρούσε ο Hamilton θα είχαν τρακάρει στην εκκίνηση μεταξύ των.

Την Κυριακή στον Καναδά οι δυο Mercedes εκκινούσαν από την 1η σειρά. Ο Rosberg είχε πάρει για 79 χιλιοστά του δευτερολέπτου την pole από το Hamilton. Το σβήσιμο των κόκκινων φώτων βρήκε το Hamilton να εκκινεί καλύτερα, έφτασαν πλάι – πλάι στην πρώτη στροφή και εκεί θα μπορούσαν κάλλιστα να έχουν χτυπήσει αν ο Hamilton δεν επιδείκνυε σύνεση. Ο Βρετανός αναγκάστηκε να βγει εκτός πίστας για να αποφύγει την καταστροφή. Η σύγκρουση των Marussia έβγαλε το αυτοκίνητο ασφαλείας και αυτό βοήθησε να κρυώσει το συναίσθημα ανάμεσά τους. Μετά τον 8ο γύρο όταν και βρήκε εκ νέου κανονικό ρυθμό ο αγώνας τα πράγματα άλλαξαν.

Advertisement

Στην εξέλιξη του αγώνα οι δυο πιλότοι άρχισαν να πιέζουν οριακά. Ο Rosberg προσπαθούσε να κρατήσει το Hamilton εκτός ζώνης DRS (χρονική διαφορά πάνω από δευτερόλεπτο) και ο Hamilton πίεζε ασφυκτικά μέχρι το πρώτο πιτ στοπ που ήρθε στον 17ο και 18ο γύρο αντίστοιχα. Ο Rosberg μπήκε πρώτος, διατήρησε το προβάδισμα αλλά με τη μαλακή γόμα ο Hamilton ήταν πιο γρήγορος. Συνέχισε να πιέζει ασφυκτικά, πήρε DRS ο Rosberg έφτασε στο σημείο να μπλοκάρει τον εμπρός εσωτερικό τροχό προσπαθώντας να κρατηθεί μπροστά από το Hamilton στο τέλος της μεγάλης ευθείας. Όπως συνειδητοποίησε στην πράξη ο Γερμανός ήταν αδύνατο να συνεχίσει την πορεία του έτσι ίσιωσε το σικέιν και οι αγωνοδίκες εξέτασαν το συμβάν.

Ο Rosberg μπλοκάρει τους τροχούς και ισιώνει το σικέιν υπό την πίεση του Hamilton.

Ο Rosberg λέει γι’ αυτό: «Ίσιωσα το σικέιν και επειδή μεγάλωσε η διαφορά έκοψα στις στροφές 1 και 2 ώστε να με φτάσει ξανά. Αυτό είναι το φυσιολογικό. Αφού δεν πήρα κάποιο παράνομο πλεονέκτημα δε με τιμώρησαν, ευτυχώς το είδαν έτσι. Είναι λογικό να πάρεις μια προειδοποίηση την πρώτη φορά και όχι αμέσως τιμωρία. Αν το κάνεις συνεχώς 3 φορές αλλάζει…».

Όπως και να έχει ο Rosberg υπέφερε στη συνέχεια από κραδασμούς στο τιμόνι, ενώ πίεζε στο απόλυτο όριο για να διατηρήσει το προβάδισμα. Πίσω του ο Hamilton σε μια πίστα με υψηλές θερμοκρασίες και ιδιαίτερα απαιτητική στα φρένα έκανε το ίδιο προσπαθώντας να τον περάσει.

Advertisement

Όπως δείχνει η ανάλυση μετά τον αγώνα υπερθερμάνθηκε ταυτόχρονα και στις δυο Mercedes η ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης, το κέντρο ελέγχου της μονάδας ισχύος. Ειδικότερα η διάταξη που διασφαλίζει τη μεταφορά της ισχύος από την μπαταρία στον μεγάλο ηλεκτροκινητήρα (Motor Generator Unit – Kinetic) που πιάνει στο στρόφαλο. Έτσι οι δυο W05 Hybrid έμειναν χωρίς τα 160PS της ανακτημένης ενέργειας. Το ότι αυτό συνέβη ταυτόχρονα αποδεικνύει το σημείο οριακής καταπόνησης στο οποίο έφτασαν τα μονοθέσια. Σημαντικό μέρος της ανάκτησης ενέργειας γίνεται στον πίσω άξονα, η εν λόγω πέδη επέτρεψε στους μηχανικούς να μειώσουν για λόγους βάρους το μέγεθος των πίσω φρένων. Χωρίς την ανάκτηση τα πίσω φρένα επιβαρύνονται υπέρμετρα. Οι Mercedes βρέθηκαν ξαφνικά από το 1:19 στο 1:23 τη στιγμή που τα άλλα μονοθέσια κινούνταν στο 1:20 – 1:21.

Οι γραφικές παραστάσεις των γυρολογίων Rosberg (πιο σκούρο χρώμα) – Hamilton που έχουν σχεδόν πανομοιότυπη μορφή, καταδεικνύουν πόσο οριακή ήταν η μάχη μεταξύ των.

Ήταν η ώρα του 2ου πιτ στοπ στο οποίο οι μηχανικοί της ομάδας άργησαν 1 sec (4.5 sec) περισσότερο στο Rosberg. Ο Hamilton άδραξε την ευκαιρία πέρασε μπροστά αλλά αμέσως μετά έμεινε από πίσω φρένα. Αυτό έγινε γιατί πίεζε οριακά το πληγωμένο μονοθέσιο στο γύρο εισόδου στα πιτ για 2η φορά ώστε να κάνει τον καλύτερο δυνατό χρόνο. Με το Hamilton εκτός και το Rosberg να προσπαθεί να περιορίσει τη ζημιά η Mercedes είδε στο φινάλε το Ricciardo να παίρνει την πρώτη νίκη της καριέρας του, σ’ έναν αγώνα που μια διαφορετική διαχείριση θα είχε οδηγήσει σε 1-2 των Mercedes. Φυσικά από την πλευρά των φιλάθλων των τηλεθεατών και του θεάματος η «φιλοσοφία» Mercedes που επιτρέπει στους οδηγούς της να μονομαχούν αρκεί να μην τρακάρουν μεταξύ τους είναι ότι καλύτερο.

Στη Γερμανική εταιρεία όμως, μετά το ναυάγιο του Καναδά είναι βέβαιο πως θα επανεξετάσουν την προσέγγισή τους. Ακόμη κι αν δεν το κάνουν άμεσα καθώς η διαφορά απόδοσης της W05 από τα υπόλοιπα μονοθέσια τους επιτρέπει να «χαρίζουν» νίκες στα αντίπαλα στρατόπεδα, θα υποχρεωθούν να το κάνουν όταν αργά ή γρήγορα θα βρεθούν σε καταστάσεις όπου ο κάθε βαθμός θα είναι πολύτιμος.

Όλοι στη F1 συζητούν για τη διαχείριση της Mercedes, είναι ότι καλύτερο για το σπορ αλλά επιζήμια για την ομάδα. Στο παρελθόν τα παραδείγματα περισσεύουν. Από την εποχή Prost-Senna μέχρι την εποχή Vettel-Webber έχουν περάσει χρόνια. Τα δεδομένα όμως δεν αλλάζουν ούτε το βασικό πλαίσιο. Σίγουρα χειρισμοί όπως αυτοί της Ferrari στην Αυστρία και στην Ινδιανάπολη το 2002 δε προάγουν το σπορ. Θα πρέπει να βρεθεί η λεπτή διαχωριστική γραμμή, το ερώτημα είναι αν μετά την αποχώρηση του Brawn υπάρχει ο άνθρωπος με το ειδικό βάρος να την ορίσει στους κόλπους της Mercedes.

Ο αγωνιστικός διευθυντής της Mercedes, Toto Wolff, καλείται να διαχειριστεί μια πολύ δύσκολη κατάσταση