Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Όταν τρακάρεις με ηλεκτρικό τελικά το… πετάς;

Ελλάδα 16:32
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Όταν τρακάρεις με ηλεκτρικό τελικά το… πετάς;

Mobility

Μπορεί να επισκευαστεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μετά από τρακάρισμα ή πάει κατευθείαν για ανακύκλωση;

Advertisement
Advertisement

Ένα από τα πιο διαδεδομένα – και συχνά παρεξηγημένα – επιχειρήματα κατά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ότι αν εμπλακούν σε σοβαρό τροχαίο ατύχημα, «πάνε για πέταμα». Η φράση αυτή ακούγεται με ανησυχητική ευκολία προκαλώντας αμφιβολίες για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης. Πόση αλήθεια κρύβεται τελικά σε αυτόν τον ισχυρισμό;

Η αλήθεια, όπως σχεδόν πάντα, βρίσκεται κάπου στη μέση.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαφέρουν ουσιωδώς από τα συμβατικά ως προς την κατασκευή και τα κρίσιμα μηχανικά μέρη. Ο πυρήνας τους είναι η μπαταρία υψηλής τάσης – ένα εξάρτημα πανάκριβο, ευαίσθητο και δύσκολο στην επισκευή. Εάν κατά τη διάρκεια ενός τρακαρίσματος προκληθεί ζημιά σε αυτή τη μπαταρία, τότε τα πράγματα γίνονται όντως πολύπλοκα και δαπανηρά.

Advertisement
Advertisement

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, ακολουθώντας αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας, συνιστούν ακόμη και προληπτική αντικατάσταση μπαταρίας σε περιπτώσεις πρόσκρουσης, ακόμα κι αν εξωτερικά δεν υπάρχει προφανές πρόβλημα. Για παράδειγμα, η Tesla, η Hyundai, η Mercedes, η Audi κα σε ορισμένα μοντέλα προχωρούν σε αλλαγές ακόμα και για λόγους προληπτικής ασφάλειας. Και εδώ αρχίζει το οικονομικό πρόβλημα: η αντικατάσταση μιας τέτοιας μπαταρίας μπορεί να ξεπεράσει τις 15.000 ή και 20.000 ευρώ, ποσό που συχνά υπερβαίνει την τρέχουσα εμπορική αξία του οχήματος. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η ασφαλιστική εταιρεία κρίνει το αυτοκίνητο ως «οικονομικά καταστραμμένο» και αποζημιώνει τον ιδιοκτήτη – με το όχημα να καταλήγει σε πλειστηριασμό ή ανακύκλωση.

Ωστόσο, αυτό το σενάριο δεν ισχύει για κάθε είδους ατύχημα. Η πλειονότητα των καθημερινών συγκρούσεων – όπως ένα χτύπημα στον προφυλακτήρα ή ένα πλευρικό χτύπημα χωρίς επαφή με το πάτωμα του αυτοκινήτου – δεν επηρεάζει την μπαταρία και δεν καθιστά το όχημα μη επισκευάσιμο. Επιπλέον, η τεχνολογία προχωρά: πολλές νέες πλατφόρμες ηλεκτρικών αυτοκινήτων υποστηρίζουν πλέον τμηματική αντικατάσταση κυψελών μπαταρίας, γεγονός που μειώνει σημαντικά το κόστος επισκευής.

Παράλληλα, αναπτύσσεται συνεχώς και το δίκτυο των ειδικών συνεργείων, με τεχνικούς πιστοποιημένους για επισκευές υψηλής τάσης και με δυνατότητες διάγνωσης και επισκευής της μπαταρίας ή των ηλεκτρονικών συστημάτων. Η Ευρώπη ήδη κάνει βήματα για να υποστηρίξει την επισκευασιμότητα των EV, ενώ και στην Ελλάδα υπάρχουν αντίστοιχες πρωτοβουλίες.

Advertisement

Επομένως, το αφήγημα πως «το ηλεκτρικό πετιέται μετά από σύγκρουση» μπορεί να περιέχει στοιχεία αλήθειας σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, αλλά δεν ανταποκρίνεται στην σημερινή πραγματικότητα. Όπως συμβαίνει και με τα θερμικά οχήματα, η έκβαση ενός ατυχήματος εξαρτάται από το είδος της ζημιάς και το συνολικό κόστος αποκατάστασης.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας, η ενίσχυση του after-sales δικτύου και οι αλλαγές στα πρωτόκολλα επισκευής δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι πια «ευάλωτα» όπως ίσως νομίζαμε.

Advertisement