Newsauto Talks: Λειτουργούν τα 30 ραντάρ στην Αττική Οδό;
Mobility
Το «μύθο» ότι οι κάμερες της Αττικής Οδού δεν δουλεύουν τον ακούς παντού. «Έχουν καεί», «δεν στέλνουν πια κλήσεις», «είναι μόνο για τα μάτια». Η απάντηση όμως ήρθε, και μάλιστα δημόσια, στο 1ο συνέδριο Newsauto Talks.
Σύμφωνα με τον διοικητή της Τροχαίας Αττικής Οδού, Ευάγγελο Κουντρομιχάλη, όλες οι κάμερες ταχύτητας στον αστικό αυτοκινητόδρομο είναι ενεργές, σε πλήρη λειτουργία και βεβαιώνουν καθημερινά παραβάσεις. Η εικόνα του «νεκρού» ραντάρ ανήκει στο παρελθόν.
WHAT CAR
Σε παρέμβασή του στο Newsauto Talks, ο επικεφαλής της υπηρεσίας ξεκαθάρισε ότι το δίκτυο των καμερών της Αττικής Οδού δεν είναι «διακοσμητικό», αλλά ένα από τα βασικά εργαλεία της τροχαίας αστυνόμευσης στον πιο φορτισμένο αυτοκινητόδρομο της χώρας, με περίπου 300.000 διελεύσεις οχημάτων την ημέρα.
Οι παραβάσεις που καταγράφουν οι κάμερες της Αττικής Οδού δεν είναι τυπικές, αλλά βαριές και κοστοβόρες για τον οδηγό. Όταν η ταχύτητα ξεπεράσει τα 200 χλμ./ώρα, η κλήση που βεβαιώνεται από την Τροχαία φτάνει τα 2.000 ευρώ, καθώς θεωρείται από τις πιο επικίνδυνες παραβάσεις στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Αντίστοιχα, για υπέρβαση ταχύτητας μεγαλύτερη των 50 χλμ./ώρα από το αναγραφόμενο όριο, το πρόστιμο ανέρχεται στα 700 ευρώ, με άμεση αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων. Πρόκειται για παραβάσεις που δεν «χαρίζονται» και που οι κάμερες καταγράφουν με απόλυτη ακρίβεια, κάτι που εξηγεί γιατί οι χιλιάδες κλήσεις που βεβαιώνονται καθημερινά λειτουργούν πλέον αποτρεπτικά για όλη την Αττική Οδό.
Ποιες είναι οι κάμερες της Τροχαίας Αττικής Οδού και πόσες λειτουργούν
Όταν μιλάμε για τις «κάμερες της Τροχαίας Αττικής Οδού» δεν εννοούμε τις κάμερες κυκλοφορίας που δείχνουν την κίνηση στα κέντρα ελέγχου. Πρόκειται για τις σταθερές φωτογραφικές κάμερες με ενσωματωμένα ραντάρ ταχύτητας, που καταγράφουν την πινακίδα του οχήματος όταν ο οδηγός ξεπεράσει το όριο και αποστέλλουν τα δεδομένα απευθείας στην Τροχαία.
Το δίκτυο αυτό είναι εγκατεστημένο σε 15 καίρια σημεία κατά μήκος της Αττικής Οδού και της Περιφερειακής Υμηττού. Σε κάθε σημείο δεν υπάρχει μία μόνο κάμερα, αλλά δύο ή τρεις «κεφαλές», ανάλογα με τον αριθμό των λωρίδων, ώστε να καλύπτεται πλήρως το πλάτος του δρόμου. Συνολικά, υπάρχουν 30 κάμερες που «βλέπουν» όλες τις λωρίδες, μπροστά και πίσω από τις γέφυρες σήμανσης.
Παράλληλα, στην επίσημη παρουσίαση του κυβερνητικού σχεδίου για το νέο ενιαίο σύστημα καμερών στην Αττική, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανέφερε ρητά ότι στην Αττική Οδό υπάρχουν 17 σταθερές κάμερες ελέγχου ταχύτητας που ήδη λειτουργούν. Η διαφορά στους αριθμούς έχει να κάνει με το πώς μετρά κανείς τις συσκευές (σημεία ελέγχου ή επιμέρους «κεφαλές»), αλλά η ουσία είναι μία: το δίκτυο είναι πλήρες και ενεργό.
Οι περισσότερες κάμερες βρίσκονται στην Περιφερειακή Υμηττού, η οποία θεωρείται και ο «σκληρός πυρήνας» των παραβάσεων ορίου ταχύτητας, καθώς είναι ο πιο γρήγορος και «πειραστικός» κλάδος της Αττικής Οδού.
Πώς λειτουργούν τα ραντάρ – Τι καταγράφουν στην πράξη
Κάθε σημείο ελέγχου στην Αττική Οδό συνδυάζει ραντάρ μέτρησης ταχύτητας και κάμερα. Όταν ένα όχημα περάσει με ταχύτητα πάνω από το επιτρεπόμενο όριο του συγκεκριμένου τμήματος, το σύστημα καταγράφει: πινακίδα, χρόνο, κατεύθυνση, λωρίδα κυκλοφορίας και ταχύτητα. Τα δεδομένα αυτά αποστέλλονται κρυπτογραφημένα στο κέντρο της Τροχαίας Αττικής Οδού, όπου γίνεται ο έλεγχος και η βεβαίωση της παράβασης.
Η χρήση και η πρόσβαση στο υλικό ανήκει αποκλειστικά στην Τροχαία Αττικής Οδού. Ο παραχωρησιούχος της Αττικής Οδού προμηθεύει και συντηρεί τον εξοπλισμό, αλλά η αστυνόμευση, η επιλογή των παραβάσεων και η αποστολή των κλήσεων είναι αρμοδιότητα της ΕΛ.ΑΣ.
Χιλιάδες κλήσεις, ελάχιστα δυστυχήματα
Τα στοιχεία για την αποτελεσματικότητα του συστήματος είναι αποκαλυπτικά. Μόνο το 2023, σε έναν δρόμο με περίπου 300.000 διελεύσεις ημερησίως, καταγράφηκε ένα θανατηφόρο δυστύχημα σε όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ βεβαιώθηκαν πάνω από 20.000 κλήσεις για διάφορες παραβάσεις. Η εικόνα αυτή δεν είναι τυχαία. Η σταθερή, προβλέψιμη αστυνόμευση με κάμερες λειτουργεί αποτρεπτικά, ειδικά για την υπερβολική ταχύτητα.
Ακόμη πιο χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της ΛΕΑ. Για το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2024, μόνο οι παραβάσεις στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης στην Αττική Οδό οδήγησαν σε 1.489 αφαιρέσεις διπλώματος και πρόστιμα, σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν παρουσιαστεί από τον ίδιο τον Ευάγγελο Κουντρομιχάλη. Και μιλάμε μόνο για ένα είδος παράβασης, σε μόλις έξι μήνες.
Ένα μήνυμα που βγήκε καθαρά από το Newsauto Talks
Η παρέμβαση του διοικητή της Τροχαίας Αττικής και του διοικητή της Τροχαίας Αττικής Οδού στο συνέδριο δεν άφησε περιθώρια παρερμηνειών. Οι κάμερες στην Αττική Οδό λειτουργούν, καταγράφουν, βεβαιώνουν παραβάσεις και θα ενταχθούν πλήρως στο νέο, ακόμη πιο αυστηρό ψηφιακό πλαίσιο ελέγχου. Το αφήγημα του «δεν δουλεύουν», απλώς εξυπηρετεί όσους θέλουν να οδηγούν όπως παλιά.
Για όλους τους υπόλοιπους –οδηγούς που χρησιμοποιούν καθημερινά τον δρόμο για να πάνε στη δουλειά τους, οικογένειες που κινούνται με παιδιά, επαγγελματίες που μετρούν χιλιόμετρα και χρόνο– η πραγματική είδηση είναι άλλη: η Αττική Οδός δείχνει πώς μπορεί να είναι ένας σύγχρονος, επιτηρούμενος αυτοκινητόδρομος μέσα σε μητροπολιτική περιοχή. Με σαφή όρια, προβλέψιμη αστυνόμευση και κάμερες που δεν «κοιμούνται».