Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Χειμερινά ελαστικά: Τι είναι; Πώς λειτουργούν;

Ελλάδα 15:37
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Χειμερινά ελαστικά: Τι είναι; Πώς λειτουργούν;

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Χειμερινά ελαστικά: Τι είναι; Πώς λειτουργούν;

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Ζούμε σε μια από τις πιο ηλιόλουστες χώρες στον πλανήτη και αυτός είναι και ο λόγος που συνήθως γελάμε στο άκουσμα-πρόταση της τοποθέτησης χειμερινών ελαστικών στο αυτοκίνητο μας. Μην μπερδεύεστε όμως.

Advertisement
Advertisement

Μπορεί η Ελλάδα να είναι ηλιόλουστη αλλά οι χαμηλές θερμοκρασίες, το κρύο, το χιόνι και ο παγετός κάνουν και εδώ την εμφάνιση τους. Αυτοί είναι οι πραγματικοί λόγοι που χρειάζεται να τοποθετήσουμε χειμερινά ελαστικά στο αυτοκίνητο μας, κάνοντας την πλέον σωστή κίνηση για μέγιστη ασφάλεια όπου και αν κινούμαστε, κάτι άλλωστε κάνουν και όλοι οι Ευρωπαίοι οδηγοί που τα χρειάζονται το χειμώνα.

Το σωστό ελαστικό τη σωστή εποχή
Κάθε πράγμα στον καιρό του και ο κολιός τον Αύγουστο. Ακριβώς το ίδιο ισχύει και με την τοποθέτηση των σωστών ελαστικών στο αυτοκίνητο μας. Τα θερινά ελαστικά είναι αυτά που χρειαζόμαστε το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου. Πέρα από ό,τι μπορεί να ακούτε για αυτά, ο λόγος και η λογική που τα επιλέγουμε είναι για να μεγιστοποιήσουμε την πρόσφυση και κατά συνέπεια να μεγιστοποιήσουμε την ασφάλεια -ή και την ευχαρίστηση- κατά την κίνηση μας.

Continental SportContact7

Advertisement
Advertisement

Τα θερινά ελαστικά έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν σε αυτές ακριβώς τις συνθήκες, δηλαδή χωρίς κρύο, χωρίς παγετό και με τις θερμοκρασίες πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τα χειμερινά ελαστικά, τα οποία έρχονται να πάρουν τη θέση θερινών για να προσφέρουν τα ίδια υψηλά επίπεδα ασφάλειας και τις κρύες ημέρες του χρόνου.

Γιατί χρειάζομαι χειμερινά ελαστικά;
Τα χειμερινά ελαστικά έχουν σχεδιαστεί για να λειτουργούν σε χαμηλές και ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες. Σκεφτείτε πως τα θερινά ελαστικά σε αυτές τις θερμοκρασίες βρίσκονται ήδη πολύ μακριά από την ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας τους. Μάλιστα, καθώς οι θερμοκρασίες πλησιάζουν το μηδέν η γόμα τους χάνει την ελαστικότητα που την χαρακτηρίζει και τα ελαστικά “ξεραίνονται”. Ανάλογη είναι και η αίσθηση που λαμβάνει ο οδηγός, ενώ η πρόσφυση έχει πάει περίπατο προ πολλού. Με θερινά ελαστικά σε αυτές τις συνθήκες εμείς αυτό που κάνουμε είναι να ρισκάρουμε ακόμη περισσότερο.

Advertisement

Με τη δική μας ακεραιότητα αλλά και με εκείνη του ελαστικού μας, το οποίο στις ακραία χαμηλές θερμοκρασίες μπορεί να παρουσιάσει φθορές στο πέλμα του και φυισκά να προσφέρει πολύ χαμηλή πρόσφυση. Και δεν έχουμε βρει ακόμη πάγο ή χιόνι… Αντίθετα, τα χειμερινά ελαστικά βρίσκονται στο στοιχείο τους και λειτουργούν ιδανικά σε θερμοκρασίες από 7 βαθμούς και κάτω. Έχουν σχεδιαστεί ακριβώς γι αυτές τις συνθήκες με τα σωστά συστατικά στη γόμα τους που δεν χάνουν τις ιδιότητες τους, αλλά και χάραξη και βάθος πέλματος που μπορεί να απομακρύνει νερό, πάγο και χιόνι σαφώς ανώτερα από ό,τι ένα οποιοδήποτε άλλο ελαστικό.

Advertisement

Πού χρειάζομαι χειμερινά ελαστικά;
Τα χειμερινά ελαστικά είναι απαραίτητα σε περιοχές όπου οι θερμοκρασίες είναι ιδιαίτερα χαμηλές ή πέφτουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα τη νύχτα, μέχρι και τις πρωινές ώρες. Οι χαμηλές αυτές θερμοκρασίες συνδυάζονται συνήθως και με βροχές ή ακόμη και χιόνι και εδώ είναι που τα χειμερινά ελαστικά μπορούν να κάνουν τη διαφορά και να μας απαλλάξουν παράλληλα και από την ταλαιπωρία των αλυσίδων μια και καλή. Γιατί το χιόνι λογικά θα το δούμε, θα κάνουμε στην άκρη και θα βάλουμε τις αλυσίδες μας.

Τον μαύρο πάγο όμως που έχει δημιουργηθεί κατά τη διάρκεια της νύχτας σε ένα μόνο κομμάτι του δρόμου θα τον δούμε; Αξίζει πραγματικά το ρίσκο ή τη λαχτάρα που θα πάρουμε όταν νιώσουμε το αυτοκίνητο να γλιστρά ανεξέλεγκτα; Όχι βέβαια, ειδικά από τη στιγμή που υπάρχει η σίγουρη λύση. Οι οδηγοί λοιπόν που χρειάζονται χειμερινά ελαστικά είναι εκείνοι που μένουν και κινούνται στη Β. Ελλάδα, αλλά και σε ορεινές περιοχές με μεγάλο υψόμετρο που απαντώνται σχεδόν παντού στη χώρα μας και στην Κ. Ελλάδα, στην οποία περιλαμβάνεται φυσικά και η Πελοπόννησος.

Advertisement

Γιατί όχι μόνιμα αλυσίδες;
Οι αλυσίδες είναι πάντα χρήσιμες και μπορούν να δώσουν τη λύση όταν χρειαστεί, εφόσον φυσικά τις έχουμε μαζί μας. Από την άλλη όμως είναι μια λύση προσωρινή, μια λύση ανάγκης την οποία και πρέπει να εφαρμόσουμε στα θερινά ελαστικά μας μέσα σε αντίξοες συνθήκες. Με τις θερμοκρασίες και τις συνθήκες δε που θα επικρατούν οι αλυσίδες μπορεί να μας δώσουν πρόσφυση και ασφάλεια αλλά την ίδια στιγμή δεν είναι ό,τι καλύτερο για το αυτοκίνητο μας, μπορούν να προκαλέσουν ή ακόμη και ατύχημα αν τις τοποθετήσουμε λάθος, ενώ σίγουρα θα φθείρουν τα θερινά ελαστικά μας που τα βρίσκουν ήδη σκούρα όπως εξηγήσαμε και νωρίτερα.

Από την άλλη ένα σετ χειμερινά ελαστικά θα μας γλιτώσουν από όλη αυτή την ταλαιπωρία και θα είναι πάντα εκεί για να αντιμετωπίσουν τόσο το χιόνι, όσο και τον πάγο. Τέλος και με τη λήξη των χειμερινών “εχθροπραξιών” μπορούμε εύκολα και γρήγορα να επισκεφτούμε το κατάστημα που τα τοποθετήσαμε, να βάλουμε στη θέση τους τα θερινά ελαστικά μας και έπειτα να τα αποθηκεύσουμε μέχρι την επόμενη φορά που θα τα χρειαστούμε. Σκέφτεστε κάτι καλύτερο; Εμείς όχι.

Ανάλυσε το
Τα χειμερινά ελαστικά δικαιολογούν την ύπαρξή τους όταν η εξωτερική θερμοκρασία πέσει κάτω από τους 7 βαθμούς Κελσίου, ακόμη κι αν η άσφαλτος είναι στεγνή. Είναι απαραίτητα όταν συναντήσετε χιόνι ή και πάγο στο δρόμο. Η διαφορά του χειμερινού από το κοινό (θερινό) βρίσκεται κυρίως στο ειδικό υλικό στην «γόμα του» που δεν παγώνει, αλλά παραμένει ελαστική παρέχοντας πρόσφυση σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Επίσης, η ειδική χάραξη του πέλματος περιλαμβάνει μεγάλα αυλάκια και μεγάλο αριθμό από «τριχοειδείς» χαρακιές με σκοπό την αποχέτευση του νερού και του λιωμένου χιονιού. Τα χειμερινά ελαστικά τα χρειάζονται και τα τετρακίνητα (4×4) οχήματα. Τα αυτοκίνητα αυτά συνήθως δυσκολεύονται ακόμη περισσότερο από τα συνηθισμένα επιβατικά σε αυτές τις συνθήκες, λόγω του μεγαλύτερου βάρους τους, που αποτελεί κίνδυνο ιδίως στην επιβράδυνση.

Πώς αναγνωρίζεται ένα χειμερινό ελαστικό;
Αρχικά από την χάραξη του πέλματος, αλλά και από την επιγραφή 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) στα πλευρά του. Τα M+S (Mud and Snow) είναι ένα υποκατάστατο καθώς μπορεί να αναφέρεται σε ελαστικά παντός εδάφους (δεν έχει την ειδική γόμα των χιονολάστιχων).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πώς προστατεύω το αυτοκίνητό μου από τους κλέφτες;
Παγωμένοι δρόμοι: συμβουλές προς οδηγούς και πεζούς
Αξίζει να περιμένω για καινούργιο ή να προτιμήσω μεταχειρισμένο;