Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Οι Κινέζοι, οι Χούθι και η πονηρή μυστική συμφωνία

Ελλάδα 21:11
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(91) "Οι Κινέζοι, οι Χούθι και η πονηρή μυστική συμφωνία"
    

Οι Κινέζοι, οι Χούθι και η πονηρή μυστική συμφωνία

ΝΕΑ

Πώς τα κινεζικά αυτοκίνητα περνούν ανενόχλητα από την πιο επικίνδυνη θάλασσα του κόσμου, γλιτώνοντας χρόνο και χρήμα.

Advertisement
Advertisement

Σχεδόν δύο χρόνια μετά την έναρξη των επιθέσεων της υποστηριζόμενης από το Ιράν πολιτοφυλακής των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, τα περισσότερα εμπορικά πλοία εξακολουθούν να αποφεύγουν τη διαδρομή Σουέζ.

Όμως, ένας εμπορικός κολοσσός φαίνεται να κινείται ανενόχλητος: οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Σύμφωνα με ανάλυση της Lloyd’s List Intelligence που επικαλούνται οι New York Times, τον Ιούλιο τουλάχιστον 14 πλοία μεταφοράς οχημάτων απέπλευσαν από κινεζικά λιμάνια και έφτασαν στην Ευρώπη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ.

Advertisement
Advertisement

Ο αριθμός είναι παρόμοιος με εκείνον του Ιουνίου, δείχνοντας πως η ροή παραμένει σταθερή. Και αυτό παρά τις συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι με drones, εκρηκτικά και πυραύλους, που πρόσφατα βύθισαν δύο εμπορικά φορτηγά.

Οι Χούθι δηλώνουν ότι δρουν σε «ένδειξη αλληλεγγύης» προς τους Παλαιστινίους στη Γάζα. Ωστόσο, αναλυτές του ναυτιλιακού κλάδου εκτιμούν ότι η Κίνα έχει εξασφαλίσει μια άτυπη συμφωνία είτε με το Ιράν είτε απευθείας με τους ίδιους τους αντάρτες.

«Φαίνεται πως η Κίνα βρήκε τρόπο να τους ενημερώσει ότι τα πλοία της δεν θα αποτελέσουν στόχο», δηλώνει ο Daniel Nash, αναπληρωτής διευθυντής ανάλυσης στη Veson Nautical.

Advertisement

Η επιλογή της διαδρομής μέσω Σουέζ εξοικονομεί 14 έως 18 ημέρες σε σχέση με τον περίπλου της Αφρικής. Αυτό σημαίνει εκατοντάδες δολάρια λιγότερο σε καύσιμα, μισθούς πληρωμάτων και λειτουργικά κόστη για κάθε όχημα.

Σε έναν κλάδο που πιέζεται από τον ανταγωνισμό και τους δασμούς, η διαφορά είναι στρατηγική. Όπως σημειώνει ο Rob Willmington, ανώτερος αναλυτής της Lloyd’s List, η παράκαμψη της Αφρικής αυξάνει σημαντικά τόσο το κόστος μεταφοράς όσο και τη ρύπανση.

Advertisement

Για τους Κινέζους κατασκευαστές -BYD, Geely, SAIC και άλλους- το πλεονέκτημα είναι διπλό. Όχι μόνο μειώνουν τα κόστη και επιταχύνουν τις παραδόσεις, αλλά αποκτούν και προβάδισμα απέναντι σε Ιάπωνες, Κορεάτες και Ευρωπαίους ανταγωνιστές, οι οποίοι εξακολουθούν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, εξαρτώμενοι από πιο μακρινές και ακριβές διαδρομές.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη επιβάλει επιπλέον δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, αυξάνοντας το κόστος τους κατά χιλιάδες δολάρια.

Ωστόσο, ορισμένοι Κινέζοι κατασκευαστές βρήκαν τρόπο να περιορίσουν την επιβάρυνση, στέλνοντας στην Ευρώπη υβριδικά μοντέλα, αυτοκίνητα δηλαδή που λειτουργούν κυρίως με ηλεκτρικούς κινητήρες, αλλά διαθέτουν και μικρούς βενζινοκινητήρες ως εφεδρικούς.

Advertisement

Αυτό το «παράθυρο» στους κανονισμούς δίνει στις κινεζικές εταιρείες πρόσθετο όπλο στην προσπάθειά τους να διεισδύσουν στην ευρωπαϊκή αγορά, ήδη κορεσμένη από παραδοσιακούς κατασκευαστές και με έντονο ανταγωνισμό στις τιμές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιλογή της Ερυθράς Θάλασσας παραμένει υψηλού ρίσκου. Τα περισσότερα άλλα εμπορικά πλοία -ακόμη και αυτά που ανήκουν στην κρατική China Ocean Shipping Company (Cosco)- αποφεύγουν τη διαδρομή, καθώς οι ασφαλιστικές του Λονδίνου επιβάλλουν υψηλά ασφάλιστρα για την κάλυψη τέτοιων ταξιδιών.

Οι πλοιοκτήτες στην Ευρώπη και την Ασία απορρίπτουν συχνά αιτήματα ναυλώσεων προς την περιοχή, φοβούμενοι ζημίες ή απώλειες.

Το γεγονός ότι τα κινεζικά πλοία μεταφοράς οχημάτων κινούνται σχεδόν ανενόχλητα εκεί όπου άλλοι βλέπουν απειλή, ενισχύει τις υποψίες περί ειδικής μεταχείρισης. Οι NYT μιλούν για «μυστικό deal» που αλλάζει τις ισορροπίες, επιτρέποντας στην Κίνα να συνεχίζει απρόσκοπτα την εμπορική της εκστρατεία στην Ευρώπη.

Το αν αυτή η «σιωπηρή συμφωνία» θα διατηρηθεί μακροπρόθεσμα, μένει να φανεί. Η γεωπολιτική στην περιοχή είναι ρευστή, και η παραμικρή αλλαγή στις σχέσεις Πεκίνου–Τεχεράνης ή στις τακτικές των Χούθι μπορεί να ανατρέψει το ισοζύγιο.

Προς το παρόν, όμως, η Κίνα μοιάζει να έχει βρει τον τρόπο να κόβει δρόμο -και κόστος- στον πιο επικίνδυνο θαλάσσιο διάδρομο του πλανήτη.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
Νέο Opel Astra PHEV: Περισσότερα άλογα, μεγαλύτερη ηλεκτρική αυτονομία
Χρήση κράνους: Πάνω από 4.100 παραβάσεις σε μία εβδομάδα
Η Opel επιστρέφει στις σπορ ρίζες της