Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

Χόρνερ: Γιατί η Red Bull τον απέλυσε;

Ελλάδα 0:38
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Χόρνερ: Γιατί η Red Bull τον απέλυσε;

FORMULA 1

Η απομάκρυνση του Κρίστιαν Χόρνερ από τις θέσεις CEO και επικεφαλής στην Red Bull προκάλεσε εντύπωση στον κόσμο της F1. Ποιοι ήταν οι πιθανοί λόγοι απόλυσης του Βρετανού.

Advertisement
Advertisement

Το όνομα του Κρίστιαν Χόρνερ είναι συνυφασμένο με εκείνο της Red Bull. Ο Βρετανός ήταν στην θέση του επικεφαλής από την πρώτη ημέρα και του ανήκει μεγάλο μερίδιο από την επιτυχία του οργανισμού.

Δεν είναι ανάγκη να αναφέρουμε όλα τα επιτεύγματα του Χόρνερ. Και μόνο το γεγονός ότι η Red Bull θεωρείται διαχρονικά από το 2009 ως μία από τις κορυφαίες ομάδες του πρωταθλήματος τα λέει όλα. Οδηγοί της ομάδας διεκδικούσαν σχεδόν σε κάθε GP τη νίκη ενώ δύο εξ αυτών κατέκτησαν από 4 φορές το πρωτάθλημα οδηγών. Η ομάδα το κατέκτησε 6 φορές ενώ συγκέντρωσε περισσότερες νίκες από ότι η πολύ πιο ιστορική Williams.

Ωστόσο το κλίμα είχε βαρύνει στην αυστριακή ομάδα εδώ και αρκετό καιρό. Και μπορούμε να εντοπίσουμε την αρχή του τέλους για την Red Bull -όπως την ξέραμε από τα τέλη των 00s- στις 22 Οκτωβρίου του 2022. Όταν δηλαδή απεβίωσε ο ιδρυτής της εταιρίας Ντίτριχ Μάτεσιτς.

Advertisement
Advertisement

Μπορεί ο Αυστριακός να μην διέθετε την πλειοψηφία των μετοχών καθώς το 51% ανήκε -και ανήκει- στην οικογένεια Γιουβίντια. Αλλά ο Μάτεσιτς ήταν ο de facto ηγέτης της εταιρίας και εκείνος που κρατούσε τις ισορροπίες εντός του οργανισμού.

Οι επιπτώσεις της απώλειας του Μάτεσιτς δεν έγιναν αμέσως εμφανείς. Το 2023 ήταν μια χρονιά θριάμβου για την Red Bull. Αλλά από τις αρχές του 2024 άρχισαν να βγαίνουν στην επιφάνεια οι έριδες στο εσωτερικό της ομάδας.

1. Το σκάνδαλο

Η προηγούμενη σεζόν ξεκίνησε με την Red Bull πανίσχυρη αλλά τον Χόρνερ κατηγορούμενο. Η γνωστή υπόθεση ανάρμοστης συμπεριφοράς προς υπάλληλο της εταιρίας απασχόλησε την δημοσιότητα περισσότερο από ότι οι νίκες του Φερστάπεν.

Advertisement

Στο τέλος ο Χόρνερ απαλλάχθηκε από τις κατηγορίες. Αλλά το κλίμα είχε χαλάσει. Εκείνο που έκανε μεγαλύτερη εντύπωση ήταν το γεγονός ότι αρκετοί εντός της ομάδας έδειχναν να βρίσκονται απέναντι από τον Βρετανό.

Άλλοι εμφανώς (Γιος Φερστάπεν) και άλλοι εμμέσως (Μίντσλαφ, Μάρκο). Σε σημείο, μάλιστα, που να δίνεται η εντύπωση πώς η όλη υπόθεση ήταν μια προσπάθεια υπονόμευσης του Χόρνερ εκ των έσω. Τότε, όμως, ο Βρετανός έχαιρε ακόμη της εκτίμησης των Ταϊλανδών κατόχων του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών.

2. Αποχωρήσεις κορυφαίων στελεχών

Advertisement

Το περιβάλλον στο Μίλτον Κινς άρχισε να γίνεται τοξικό. Αυτό μαρτυρούν οι πολλαπλές έξοδοι κορυφαίων στελεχών από την ομάδα. Με τον Ρομπ Μάρσαλ να έχει ήδη αποχωρήσει για την McLaren από το 2023 σειρά πήραν οι Άντριαν Νιούι και Τζόναθαν Γουίτλι.

Ήταν εμφανές ότι τα πρωτοκλασάτα στελέχη εγκατέλειπαν το πλοίο. Και όταν κάτι τέτοιο συμβαίνει τότε είναι προφανές ότι η κατάσταση εσωτερικά δεν είναι υγιής. Θυμηθείτε τις αποχωρήσεις των Νιούι και Προδρόμου από την McLaren στα μέσα των 00s.

Μπορεί η Red Bull να ήταν τότε μια θελκτική επιλογή. Ωστόσο δεν φεύγει κανείς από όπου είναι χαρούμενος. Και συνήθως η παρακμή έρχεται αργότερα. Οι αποχωρήσεις ήταν απλώς οι ενδείξεις της μελλοντική παρακμής της ομάδας.

3. Πτώση απόδοσης

Advertisement

Η οποία παρακμή δεν άργησε να φανεί και αγωνιστικά. Από τα μέσα του 2024 η ομάδα είχε χάσει τα πρωτεία από την McLaren. Μόνο χάρη στην οδηγική ιδιοφυία του Φερστάπεν κατόρθωσαν να κερδίζουν αρκετούς αγώνες ώστε ο Ολλανδός να στεφθεί πρωταθλητής πέρσι.

Οι αντικαταστάτες του Νιούι δεν μπόρεσαν να κρατήσουν τα ίδια υψηλά στάνταρ. Τουλάχιστον όχι έναν χρόνο μετά την αποχώρηση του Βρετανού. Και τα άσχημα αποτελέσματα πιστώνονται πολύ πιο εύκολα από ότι τα καλά στον επικεφαλής της ομάδας.

Ο Χόρνερ διαβεβαίωνε ότι οι αποχωρήσεις δεν θα έχουν επιπτώσεις στην εξέλιξη της Red Bull. Αλλά η εικόνα στους αγώνες έλεγε μια διαφορετική ιστορία.

4. Η κόντρα με τους Φερστάπεν

Μέσα σε όλα αυτά ο Χόρνερ και οι Φερστάπεν διατηρούσαν μάλλον ψυχρές σχέσεις. Ο Γιος είχε εκφράσει πολλές φορές ανοιχτά τη δυσαρέσκειά του με τον επικεφαλής της ομάδας. Ο Μαξ δεν μίλησε ποτέ ξεκάθαρα για το θέμα.

Ωστόσο ο τετράκις παγκόσμιος πρωταθλητής άρχισε να κοιτάει προς Μπράκλεϊ και Σίλβερστοουν. Και καμιά φορά οι πράξεις μιλάνε πιο δυνατά από τις λέξεις. Ο Φερστάπεν συντηρούσε τα σενάρια πιθανής του αποχώρησης από την Red Bull.

Από τη στιγμή που ο Βρετανός είχε χάσει την στήριξη του αστέρα του, τα πράγματα είχαν γίνει πολύ δύσκολα για εκείνον. Οι της Red Bull κατάλαβαν ότι θα κρατούσαν ή τον έναν ή τον άλλον. Και σήμερα μάθαμε την απόφασή τους.

5. Η νέα μονάδα ισχύος

Τέλος είναι και το ζήτημα με τη νέα μονάδα ισχύος που κατασκευάζει η Red Bull για το 2026. Επρόκειτο για προσωπικό στοίχημα του Χόρνερ. Ήθελε η ομάδα του να λειτουργεί στα πρότυπα των Ferrari και Mercedes. Να κατασκευάζει, δηλαδή, ολόκληρο το μονοθέσιο στις εγκαταστάσεις της.

Μπορεί οι PU να φέρουν το όνομα της Ford. Ωστόσο στην πραγματικότητα θα είναι της Red Bull Powertrains. Και από τα όσα κυκλοφορούσαν τον τελευταίο καιρό, όλα έδειχναν ότι μάλλον το project δεν πάει πολύ καλά.

Ο Χόρνερ ήταν ένας από εκείνους που πίεζαν για αλλαγές της τελευταίας στιγμής στους κανονισμούς των PU. Η προσπάθειά του απέτυχε. Και όλα δείχνουν ότι η Red Bull Ford δεν θα αποτελεί φόβητρο το 2026.

Το μέλλον

Για όλους τους παραπάνω λόγους ο Χόρνερ έχασε την θέση του στην Red Bull. Το έδαφος ήταν έτοιμο από την αρνητική δημοσιότητα του σκανδάλου, τις αποχωρήσεις στελεχών και την αγωνιστική πτώση της ομάδας.

Την χαριστική βολή, όμως, του έδωσαν το project των PU και -κυρίως- η ψήφος αποδοκιμασίας των Φερστάπεν. Επειδή δεν υπήρχε περίπτωση η Red Bull να απολύσει τον Χόρνερ εάν ο Μαξ έθετε βέτο. Δεν το έπραξε, όμως, Και η σιωπή του ήταν παραπάνω από εύγλωττη.

Στην Red Bull ελπίζουν ότι με την απόλυση Χόρνερ θα κατευνάσουν τον Ολλανδό και θα τον πείσουν να μείνει στην ομάδα. Δίνουν, στην ουσία, τα κλειδιά στον Μαξ και του λένε: Μείνε εδώ η ομάδα θα είναι δική σου.

Αλλά αυτή η κίνηση δεν τους εγγυάται την παραμονή του Φερστάπεν μέχρι και το 2028. Μπορεί να τους έδωσε απλώς μια παράταση. Μπορεί ο Μαξ να παραμείνει του χρόνου. Μόλις δει, όμως, ότι το νέο μονοθέσιο δεν τραβάει θα φροντίσει να κλείσει αλλού για το 2027.

Για την ώρα η Red Bull δείχνει να κερδίζει χρόνο στην υπόθεση Φερστάπεν. Ωστόσο έχει να ανέβει έναν Γολγοθά. Πρέπει να ξαναφτιάξει ένα ανταγωνιστικό μονοθέσιο για να κρατήσει τον Ολλανδό μακροπρόθεσμα. Και μάλιστα εν μέσω του μεγαλύτερου rebuild στην ιστορία της. Δεν θα στοιχηματίζαμε υπέρ της ευτυχούς κατάληξης του εγχειρήματος αυτού.