Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | Choice: Ηλεκτρικά

Δοκιμάζουμε το Fiat Panda 4×4 στα χιόνια της Ιταλίας

  • cloudevo cloudevo

Είναι το μικρότερο τετρακίνητο που μπορείς να αγοράσεις και μοναδικό στην κατηγορία A. Κι όμως το Panda 4×4, πέρα από αυθεντικό αυτοκίνητο πόλης, προδιαθέτει για περιπέτεια και δείχνει να αρέσκεται στη σκληρή χρήση. Ακριβώς όπως και το πρώτο 4κίνητο Panda του 1983.

ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (twitter.com/theworldoffroad)

Πού το οδηγήσαμε: Παραλάβαμε το λευκό Panda 4×4 1.3 Multijet από το Motorvillage στο Μιλάνο, πολύ κοντά στο Σαν Σίρο. Σε μία εβδομάδα κάναμε 1550 χιλιόμετρα στην autostrada, σε βρεγμένους ιταλικούς δρόμους και σκαρφαλώσαμε στα χιόνια του Monte Cimone, ενός εναλλακτικού χιονοδρομικού κέντρου στα Απένινα, 80 χλμ. νότια της Μόντενα.

Το σαλόνι: το γνώριμο, ευρύχωρο, φωτεινό εσωτερικό του Panda τρίτης γενιάς έχει διαμορφωθεί κατάλληλα για να περνά τον περιπετειώδη χαρακτήρα της έκδοσης 4×4. Το ταμπλό είναι βαμμένο σε μιλιτέρ πράσινο και στα καθίσματα χρησιμοποιείται υδρόφιλο ύφασμα πολύ μοντέρνας υφής με πλαϊνά συνθετικού δέρματος εξαιρετικής ποιότητας. Η θέση οδήγησης είναι αρκετά όρθια και σωστά ευθυγραμμισμένη ενώ το τιμόνι ρυθμίζεται μόνο στο ύψος. Η ορατότητα είναι εξαιρετική από τη θέση του οδηγού γύρω – γύρω.Το έξτρα GPS της Tom Tom είναι ευανάγνωστο αλλά μακριά από τα χέρια του οδηγού και προκαλεί τα βλέμματα πάνω στο ταμπλό. Ασφαλώς πρέπει να το αφαιρείς όταν παρκάρεις για κάθε ενδεχόμενο…

Το πρώτο χιλιόμετρο: αν έχεις οδηγήσει το απλό, βενζινοκίνητο Panda Twinair, το turbodiesel είναι τόσο παραπλήσιο σε αίσθηση που σε κάνει να αναρωτιέσαι ποιο ακριβώς οδηγείς. Μόνο από το στροφόμετρο (κόκκινο στις 4.500) καταλαβαίνεις ότι οδηγείς diesel, απλά γιατί και το Twinair λειτουργεί σαν diesel! Ο 1250άρης Multijet έχει αντίστοιχα τραχύ ήχο με το δικύλινδρο βενζίνης, παρουσιάζει μία ανεπαίσθητη υστέρηση στο γκάζι σε πολύ χαμηλές στροφές και ζωντανεύει στις 1500 όπως και ο βενζινοκίνητος turbo. Απλά, ο diesel «ψοφάει» πιο γρήγορα, στις 3.000. Με τόσο κοντές σχέσεις στο κιβώτιο, το δεξί χέρι έχει αρκετή δουλειά στην πόλη.
[nggallery id=3174]
Στην πόλη: δεν το συζητάμε, το 4×4 είναι απόλαυση όπως όλα τα Panda για την σπιρτάδα του κινητήρα κυρίως και για τη θέση του μοχλού ταχυτήτων, ψηλά στο ταμπλό. Η γνωστή επιλογή city στο ηλεκτρικό τιμόνι, μπορεί να σου στερεί την όποια αίσθηση στις στροφές κάτω από τα 50 χλμ./ώρα, όμως το καθιστά τόσο ελαφρύ που το χειρίζεσαι με δύο δάχτυλα. Προσωπικά, το χρησιμοποιούσα καθημερινά.

Στην autostrada: εδώ φαίνεται ο χαρακτήρας του Panda 4×4 – παιδί της πόλης δηλαδή. Ο κινητήρας είναι θορυβώδης μετά τα 110 χλμ./ώρα. Στα 130 είναι έως και ενοχλητικός, μια και δουλεύει πάνω από τις 3000 στροφές λόγω της κοντής 5η. Μία 6η σχέση είναι απαραίτητη στο Panda 4×4 – το χέρι πολλές φορές πάει να αλλάξει από 5η ίσια κάτω δεξιά. Κατά τ’ άλλα, οι αεροδυναμικοί ήχοι είναι περιορισμένοι ενώ το αυτοκίνητο είναι απόλυτα ζυγισμένο και στην τελική του παρά το μικρό μεταξόνιο.

Σε επαρχιακό δρόμο: το ιταλικό δίκτυο έχει καλύτερες ασφάλτους από το δικό μας, όμως οι αναρτήσεις δοκιμάζονται αν ανέβεις προς τα ορεινά, όπου το χειμώνα αρκετοί δρόμοι παρουσιάζουν φθορές. Εκεί βλέπεις δύο πράγματα: πρώτον, πόσο άκαμπτο είναι το πλαίσιο του Panda και δεύτερο πόσο σφιχτές είναι οι αναρτήσεις. Όμως ποτέ δεν είναι δυσάρεστες. Ακόμη και σε επιβραδυντικά bumps, το Φιατάκι περνάει από πάνω όπως έρχεται χωρίς να πηδάει η ουρά – η οποία κάθεται σε ημιάκαμπτο άξονα. Το αγαπημένο περιβάλλον του αυτοκινήτου είναι ιταλικά δρομάκια πάνω σε λόφους, με αλλαγές κλίσης, μικρές ανωμαλίες και απανωτά εσάκια και μεσαίες στροφές. Τα βλέπει όλα αυτά ίσια το παντάκι!
[nggallery id=3173]
Τεχνικά & τετρακίνηση: μικρός turbodiesel τεχνολογίας Multijet, χειροκίνητο κιβώτιο, 4 δίσκοι, Mc Pherson ανάρτηση εμπρός, ημιάκαμπτος άξονας ειδικά σχεδιασμένος για την έκδοση 4×4 πίσω και τα απαραίτητα ηλεκτρονικά “προφυλακτικά”. Απλά πράγματα. Το σύστημα τετρακίνησης Torque on demand (ροπή κατ΄απαίτηση) διαθέτει δύο μόνο διαφορικά αλλά χάρη στον ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη που κρύβεται στο πίσω διαφορικό ενώ επιτρέπει τη μόνιμη τετρακίνηση στο Panda 4×4, δίνει περισσότερη ισχύ εμπρός ή πίσω, ανάλογα με τις συνθήκες. Το αποτέλεσμα είναι το μικρό FIat να εμπνέει εμπιστοσύνη όχι μόνο στο χιόνι αλλά και στο βρεγμένο δρόμο. Επιπρόσθετα, το σύστημα ELD – που ενεργοποιείται από ένα πλήκτρο μπροστά από το λεβιέ ταχυτήτων έως τα 50 χλμ./ώρα – χρησιμοποιεί το λογισμικό του ESC και φρενάρει επιλεκτικά τον τροχό εκείνο που τείνει να σπινάρει μεταφέροντας έμμεσα τη δύναμη στον απέναντι τροχό.

Σε χιόνι και πάγο: καθότι είναι λίαν αδύνατο να βρεις λασπωμένο δρόμο στην Ιταλία, δοκιμάσαμε το Panda 4×4 σε φρεσκοχιονισμένους ορεινούς δρόμους – το χειρότερο περιβάλλον που μπορείς να αντιμετωπίσεις στη συγκεκριμένη χώρα. Εντυπώσεις; Στο χιόνι μιλάμε για εργαλείο που μπορεί να ντροπιάσει τα βαρύτερα 4×4. Κινείται με άνεση πολύ σβέλτα σε πατημένο χιόνι και αν το παρακάνεις υποστρέφει έντονα. Αν του ζητήσεις να γλιστρήσει με το πλάι, το κάνει στιγμιαία με φρενάκι στην είσοδο της στροφής και αμέσως έρχεται στα ίσια του.

Το ESC επεμβαίνει αφού πρώτα αφήσει το αυτοκίνητο να γλιστρήσει, οπότε με τόσο μικρή ισχύ δεν σε περιορίζει καθόλου στην έξοδο. Το ELD δεν λέει να το επιλέξεις σε χιονισμένο δρόμο μια και κόβει δύναμη όταν σπινάρει ένας τροχός. Χρησιμεύει μόνο σε παχύ χιόνι ή όταν ένας τροχός σηκωθεί στον αέρα. Όμως πάνω απ΄όλα το μεγάλο ατού του μικρότερου 4κίνητου σήμερα δεν είναι άλλο από το μικρό του βάρος, οι εξαιρετικές γωνίες προσβολής (οι πρόβολοι είναι ανύπαρκτοι εμπρός -πίσω) και το πλαίσιο – βράχος.
[nggallery id=3172]
Τιμή – εξοπλισμός: Με τιμή βάσης 16.600 ευρώ (χωρίς έξοδα παράδοσης και πινακίδες), το τετρακίνητο Panda είναι ακριβό αυτοκίνητο για τα μέτρα του. Όμως ο εξοπλισμός του είναι αρκετά πάνω από τα στάνταρ της κατηγορίας του και επιπλέον, κάθε Panda 4×4, ακόμη και τα πιο παλιά πρώτης γενιάς, κρατούν εντυπωσιακές τιμές μεταπώλησης ακόμη και στην Ιταλία. Στο βασικό εξοπλισμό του σημερινού Panda 4×4 θα βρεις μεταξύ άλλων ESP με σύστημα ELD (Electronic Lock Differential), ζάντες αλουμινίου 15” Climbing, ελαστικά M&S της Continental, μπάρες οροφής, χειροκίνητο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός και καθρέπτες, προβολείς ομίχλης και παροχή 12V. Κάνοντας έναν υπολογισμό από το www.fiat.gr, το Panda 4×4 της δοκιμής μας, με σκούρα πίσω κρύσταλλα, αυτόματο κλιματισμό, αισθητήρες παρκαρίσματος, χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα συνομιλίας Blue & Me, σύστημα πλοήγησης Tom Tom και πακέτο Winter (με θερμαινόμενα καθίσματα & παρμπρίζ), φλερτάρει τα 18.700 ευρώ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ PANDA 4X4 1.3 MTJ
Κινητήρας:  1.248 cc
Ισχύς: 75 PS/ 4.000 rpm
Ροπή: 19,4 kgm/1.500 rpm
Κιβώτιο: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Επιτάχυνση (0-100 km/h): 14,5 sec
Τελική ταχύτητα: 159 km/h
Μικτή κατανάλωση (/100 km): 4,7 lt
Εκπομπές CO2: 125 gr/km
Βάρος: 1.395 kg
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 3.680/1.672/1.605 mm
Χώρος αποσκευών: 225 lt
Τιμή βασικής έκδοσης: 16.600€

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto