Οδηγούμε το νέο Toyota bZ4X στην Ισπανία
ΔΟΚΙΜΕΣ
Με μία γενναία ανανέωση και καίριες επεμβάσεις, η Toyota φέρνει και πάλι στο προσκήνιο το bZ4X, διεκδικώντας χωρίς «ήξεις-αφήξεις» αυτό που του ανήκει: τον ρόλο του πρωταγωνιστή.
Ο ιστορικός του μέλλοντος -και δη αυτός που θα ασχοληθεί με το αυτοκίνητο στον 21ο αιώνα- θα είχε πολλά να γράψει για τις μέρες που ζούμε. Για αυτή την βιομηχανική οχλαγωγία που έχει κατακλύσει τον πλανήτη, για τους Ευρωπαίους που έπεσαν οι ίδιοι στην παγίδα που τόσο άκριτα έστησαν, για τους χαοτικά βιαστικούς Κινέζους, για τις πολιτικές της άβουλης ΕΕ, για την «πάμε-και-όπου-βγει» μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, για fast track πράγματα και καταστάσεις που με το ζόρι μπορούν να χωρέσουν στον συμπυκνωμένο χρόνο μιας δεκαετίας.
WHAT CAR
Εκείνος ο ιστορικός θα έχει πάντως και ένα κεφάλαιο που σίγουρα θα το απολαύσει. Ένα κεφάλαιο με το όνομα Toyota, ενός μυθιστορηματικού ήρωα που κόντρα σε όλους και όλα ακολουθεί απαρέγκλιτα τον δικό του δρόμο.
Υπό την γενική επίβλεψη του πιο χαρισματικού αυτοκινητάνθρωπου που έχει απομείνει, του Akio Toyoda, ο ιαπωνικός γίγαντας όχι μόνο βρίσκεται στον θρόνο του μεγαλύτερου κατασκευαστή, αλλά παρακολουθεί και αφ’ υψηλού όλη αυτή την πολύπλευρη ταραχή που επικρατεί στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Για αυτή την αφ’ υψηλού στάση της απέναντι στην ηλεκτροκίνηση η Toyota έχει γίνει τα τελευταία χρόνια ο στόχος μιας αυστηρής κριτικής. Όμως η εταιρεία σοφά ποιώντας προκρίνει την ψύχραιμη θεώρηση και την εστίαση στον σωστό στόχο, την μείωση δηλαδή των ρύπων με οποιοδήποτε μέσο, όχι μόνο με τα ηλεκτρικά. Κάτι που βέβαια την δικαιώνει, όντας κυρίαρχη σε κάθε αγορά του κόσμου, με αυτοκίνητα για όλους και με ένα brand loyalty που μοιάζει περισσότερο με θρησκευτική πίστη παρά με εμπορική διαδικασία.
Παρ’ όλα αυτά, δεν έμεινε με σταυρωμένα χέρια ούτε και σε αυτό τον τομέα. Το bZ4X που παρουσιάστηκε το 2022 ήταν η «πρώτη πράξη» της δικής της ηλεκτρικής αφήγησης στην Ευρώπη. Και τα πήγε αρκετά καλά (μεγάλο πράγμα η σχέση με τον πελάτη) έχοντας ξεπεράσει τις 150.000 πωλήσεις. Νούμερο που είναι άκρως εντυπωσιακό με δεδομένη την «αυτοσυγκράτηση» της Toyota στο γενικευμένο ρεύμα της άνευ όρων παράδοσης στην ηλεκτροκίνηση.
Η νέα εκδοχή του που παρουσιάζεται τώρα, δεν είναι ένα απλό facelift, αλλά μια ουσιαστική αναβάθμιση, με βάση και τα «μαθήματα» που έχει ήδη πάρει η Toyota από όσα έχουν μεσολαβήσει σε τεχνικό και όχι μόνο επίπεδο. Μεταξύ άλλων υπάρχουν νέες μπαταρίες, εκτενώς εξελιγμένα eAxles με μειωμένες απώλειες ενέργειας, βελτιωμένη δομική ακαμψία, προσεγμένη ρύθμιση ανάρτησης και συστήματος διεύθυνσης, καθώς και αναθεωρημένη θερμική διαχείριση για σταθερή απόδοση ακόμη και σε αντίξοες καιρικές συνθήκες.
Η καρδιά του ανανεωμένου bZ4X είναι οι δύο ολοκαίνουριες μπαταρίες 57,7 και 73,1 kWh, προϊόν συνεργασίας Toyota–Panasonic μέσω της PPES. Με ανασχεδιασμένη αρχιτεκτονική που επιτρέπει την αύξηση των κυψελών ανά module (έως 26 ανά μονάδα), οι μπαταρίες παραμένουν ίδιες σε εξωτερικές διαστάσεις αλλά προσφέρουν περισσότερη διαθέσιμη ενέργεια. Η μικρότερη έκδοση διαθέτει 78 κυψέλες, ενώ η μεγάλη φτάνει τις 104.
Οι εκδόσεις στις οποίες διατίθεται το νέο bZ4Χ διαμορφώνονται πλέον ως εξής: Η βασική με μπαταρία 57,7 kWh, ηλεκτροκινητήρα των 167 ίππων με κίνηση μόνο εμπρός και αυτονομία 444 χιλιόμετρα. Η επίσης μπροστοκίνητη με την μεγάλη μπαταρία των 73,1 kWh με 224 ίππους και αυτονομία 569 χιλιόμετρα. Και η τετρακίνητη, πάλι με την μπαταρία των 73,1 kWh, συνδυαστική ισχύ των δύο ηλεκτροκινητήρων στους 343 ίππους και αυτονομία έως 516 χιλιόμετρα. Μάλιστα, η ισχύς αυτή καθιστά το bZ4X ένα από τα πιο δυνατά μοντέλα της Toyota στην Ευρώπη, εκτός της σειράς GR.
Η ικανότητα ρυμούλκησης, που πλέον φτάνει τα 1.500 κιλά στις AWD εκδόσεις, αποτελεί μια ακόμη ένδειξη ότι η Toyota δεν αντιμετωπίζει το bZ4X ως ένα αστικό ηλεκτρικό crossover, αλλά ως ένα πλήρες SUV με πραγματικές δυνατότητες εκτός δρόμου.
Σημαντικό μέρος της εξέλιξης αφιερώθηκε στη μείωση των χρόνων φόρτισης, ιδίως σε χαμηλές θερμοκρασίες. Το νέο σύστημα προθέρμανσης εξασφαλίζει ότι η μπαταρία φτάνει την ιδανική θερμοκρασία πριν από τη διαδικασία ταχυφόρτισης, επιτρέποντας φόρτιση 10–80% σε μόλις 28 λεπτά με DC 150 kW, ακόμη και στους -10°C.
Στον εξοπλισμό περιλαμβάνεται επίσης: on-board charger 22 kW AC στις πλουσιότερες εκδόσεις (11 kW στις υπόλοιπες), νέα υγρόψυξη με ψυκτικό από το σύστημα κλιματισμού για ομοιόμορφη θερμική κατανομή, ενσωματωμένη αντλία θερμότητας για χαμηλή κατανάλωση ενέργειας και λειτουργία θέρμανσης της μπαταρίας με heat exchanger νερού, εξασφαλίζοντας σταθερή απόδοση
Ο οδηγός ενημερώνεται πια με μεγαλύτερη ακρίβεια μέσω του αναβαθμισμένου 7ιντσου πίνακα οργάνων, όπου εμφανίζονται σε πραγματικό χρόνο η ισχύς φόρτισης, ο χρόνος έως το 80% και η «υγεία» της μπαταρίας. Στις πλουσιότερες εκδόσεις, η προαιρετική ηλιακή οροφή συμπληρώνει την αυτονομία αξιοποιώντας την ηλιακή ακτινοβολία, που σε χώρες σαν την Ελλάδα μπορεί να προσθέσει «τζάμπα» ενέργεια από τον ήλιο, που επαρκεί για πάνω από 2.000 χιλιόμετρα τον χρόνο.
Η εις βάθος αναβάθμιση του ηλεκτρικού συστήματος περνά και στα υπόλοιπα επιμέρους σημεία, όπως για παράδειγμα η νέα γενιά των eAxles, του συστήματος κίνησης/μετάδοσης της κίνησης που έχει εξελίξει η εταιρεία. Σύμφωνα με την εταιρεία οι άξονες αυτοί είναι πλέον πιο συμπαγείς και ελαφρύτεροι, ενσωματώνοντας σε μία ενιαία μονάδα τον ηλεκτροκινητήρα, το κιβώτιο και το inverter. Η νέα αυτή αρχιτεκτονική εξοικονομεί χώρο, μειώνει το βάρος και επιτρέπει χαμηλότερο κέντρο βάρους, βελτιώνοντας τόσο την οδηγική αίσθηση όσο και την πρακτικότητα του αυτοκινήτου.
Κομβικό ρόλο στη βελτίωση της απόδοσης παίζουν οι νέοι ημιαγωγοί από καρβίδιο του πυριτίου στο inverter, οι οποίοι λειτουργούν πιο αποδοτικά σε υψηλές θερμοκρασίες και χειρίζονται καλύτερα τα υψηλά φορτία. Παράλληλα, η Toyota μείωσε τις εσωτερικές απώλειες ενέργειας με διαδικασίες όπως την πιο προσεγμένη «λείανση» των γραναζιών, αλλά και με την προσθήκη ηλεκτρικής αντλίας λαδιού, που καταναλώνει λιγότερη ενέργεια από την αντίστοιχη μηχανική.
Σημαντική εξέλιξη αποτελεί και το νέο σύστημα κατανομής ροπής στην έκδοση AWD. Το αυτοκίνητο «διαβάζει» την πρόθεση του οδηγού μέσα στη στροφή, υπολογίζοντας την ταχύτητα και τη γωνία του τιμονιού, και κατανέμει αυτόματα τη ροπή εμπρός-πίσω για σταθερή, προβλέψιμη συμπεριφορά. Στην είσοδο της στροφής ενισχύεται η παροχή ροπής στον εμπρός άξονα, στη μέση της τροχιάς αυξάνεται η παροχή προς τα πίσω για μεγαλύτερη ακρίβεια, ενώ στην έξοδο η ενισχυμένη πίσω κατανομή χαρίζει ισχυρή πρόσφυση και άμεση επιτάχυνση. Σε χιόνι ή ολισθηρό δρόμο, το σύστημα προσαρμόζει διαρκώς την ισχύ ανάλογα με τις συνθήκες.
Το τετρακίνητο σύστημα του bZ4X, εξελιγμένο από κοινού με τη Subaru, έφερε το 2022 μια νέα εποχή στα ηλεκτρικά SUV, προσφέροντας πραγματικές εκτός δρόμου δυνατότητες. Με το X-MODE, ο οδηγός επιλέγει ρυθμίσεις για λάσπη, χιόνι ή σοβαρή εκτός δρόμου διαδρομή, ενώ το Grip Control διαχειρίζεται αυτόματα την ταχύτητα κάτω από 10 χλμ/ώρα, επιτρέποντας ακριβές χειρισμό του τιμονιού.
Η off road υποβοήθηση ενισχύεται με το Downhill Assist Control και ικανότητα διέλευσης από νερό έως 500 χιλ. Το Multi-Terrain Monitor και το Panoramic View Monitor με τέσσερις κάμερες και πανοραμική απεικόνιση του δρόμου, προσφέρουν περιμετρική και υποδαπέδια εικόνα, μειώνοντας τυφλά σημεία και διευκολύνουν ελιγμούς και στάθμευση.
Η γενναία μηχανολογική αναβάθμιση συνδυάζεται και με ένα πλούσιο αισθητικό φρεσκάρισμα στο αμάξωμα και στο σαλόνι. Οι αλλαγές στο εμπρός μέρος βασίζονται στη βελτιωμένη εκδοχή του γνωστού «hammerhead» μοτίβου της Toyota, με πιο λεπτά φωτιστικά σώματα και μια νέα LED λωρίδα που τα συνδέει, δημιουργώντας ενιαία φωτεινή υπογραφή.
Ο προφυλακτήρας και το κάτω μέρος της μάσκας επανασχεδιάστηκαν για πιο εντυπωσιακή εμφάνιση, ενώ τα φτερά απέκτησαν γυαλιστερή μαύρη επένδυση, συμβάλλοντας σε ένα πιο στιβαρό παρουσιαστικό. Η χρωματική παλέτα μεγάλωσε και συνδυάζεται με μονοχρωμίες ή διχρωμίες, ανάλογα με την έκδοση. Οι νέες ζάντες 18 ιντσών χρησιμοποιούν καλύμματα ρητίνης για καλύτερη αεροδυναμική απόδοση, ενώ οι προαιρετικές 20 ιντσών προσφέρουν διχρωμία και πολύ όμορφο φινίρισμα.
Η αεροδυναμική έχει επίσης βελτιωθεί. Η πίσω αεροτομή έχει ψηλώσει κατά 5 χιλιοστά και το κάτω τμήμα του αμαξώματος έχει γίνει ακόμα πιο επίπεδο, καθώς έχει επεκταθεί το κάλυμμα του δαπέδου. Αυτές οι παρεμβάσεις μειώνουν τον συντελεστή οπισθέλκουσας από 0,29 σε 0,27, κάτι που βελτιώνει την αποδοτικότητα και την αυτονομία.
Στο εσωτερικό, το νέο ταμπλό έχει πιο λεπτή και καθαρή σχεδίαση, κάτι που αναδεικνύει ακόμα περισσότερο το πλάτος της καμπίνας. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων έχει τοποθετηθεί πιο ψηλά έτσι ώστε ο οδηγός να διαβάζει ευκολότερα τις ενδείξεις. Σημαντική αναβάθμιση αποτελεί η νέα, μεγαλύτερη οθόνη αφής 14 ιντσών, η οποία τοποθετείται στο κέντρο του ταμπλό. Η κεντρική κονσόλα έχει χαμηλώσει κατά 10 εκατοστά και λειτουργεί ως ανεξάρτητη ψηφιακή ενότητα με περιστροφικό επιλογέα και δύο ασύρματους φορτιστές για οδηγό και συνοδηγό.
Στο πίσω τμήμα, οι θύρες USB αυξάνουν την ισχύ φόρτισης στα 60W και έχουν μετακινηθεί στην κορυφή της κονσόλας για μεγαλύτερη ευκολία. Οι αεραγωγοί πλησίασαν περισσότερο τους επιβάτες, ενώ υπάρχουν μεγαλύτεροι χώροι αποθήκευσης, όπως χαμηλή θήκη στο τούνελ και μεγαλύτερες πλαϊνές θήκες στις πόρτες.
Υπάρχει επίσης νέο και πιο αποδοτικό σύστημα κλιματισμού, μία μεγαλύτερη ηλιοροφή, ambient φωτισμός με 64 διαθέσιμες χρωματικές επιλογές, ενώ δεν λείπουν και τα αναπόφευκτα στις μέρες μας ανακυκλωμένα υλικά στα καθίσματα και σε διάφορα σημεία του ταμπλό, προσδίδοντας τον απαραίτητο «αέρα» βιώσιμότητας και οικολογίας στην πρόταση της Toyota.
Σε ό,τι αφορά τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης το νέο Toyota bZ4X ενσωματώνει πλήρως το πακέτο υποστήριξης και ασφάλειας Toyota T-Mate, συμπεριλαμβανομένου του τελευταίας γενιάς συστήματος Toyota Safety Sense. Η γνωστή «ομπρέλα» συστημάτων υποβοήθησης της ιαπωνικής εταιρείας περιλαμβάνει ένα πληθωρικό πακέτο προστασίας για τον οδηγό και τους επιβάτες. Παράλληλα παρέχονται και οι υπηρεσίες της εφαρμογής MyToyota, η οποία παρέχει την δυνατότητα στον οδηγό να προγραμματίζει και να ελέγχει διάφορα συστήματα του αυτοκινήτου εξ αποστάσεως.
Το bZ4X συνεχίζει να βασίζεται στην ειδικά εξελιγμένη πλατφόρμα eTNGA, η οποία έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα και προσφέρει υψηλή ακαμψία, χαμηλό κέντρο βάρους και άμεση, ελεγχόμενη οδική συμπεριφορά. Με τις νέες μπαταρίες να είναι 170 χιλιοστά φαρδύτερες, η Toyota ενίσχυσε την πλατφόρμα με επιπλέον αλουμινένια στοιχεία για μεγαλύτερη προστασία σε πλευρική πρόσκρουση.
Στο bZ4X, η πλατφόρμα έχει μεταξόνιο 2.850 χιλιοστών, προσφέροντας άνετους χώρους για επιβάτες και αποσκευές. Οι πίσω επιβάτες απολαμβάνουν επίπεδο πάτωμα και ευρυχωρία που θυμίζει μεγαλύτερη κατηγορία, ενώ ο χώρος αποσκευών διαθέτει διπλό πάτωμα με συνολική χωρητικότητα έως 452 λίτρα.
Πάνω σε αυτή την πλατφόρμα έχουν γίνει και άλλες επεμβάσεις ώστε να βελτιωθεί και η οδηγική εικόνα του αυτοκινήτου. Η ανάρτηση έχει νέες ρυθμίσεις έτσι ώστε να γίνει πιο άνετη (ιδίως για τους πίσω επιβάτες) αλλά και με καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος. Στο τιμόνι έχουν προστεθεί πιο άκαμπτα στηρίγματα για καλύτερη απόκριση. Ενώ έχει γίνει και σημαντική προσπάθεια για την βελτίωση του NVH, με περισσότερα ηχομονωτικά υλικά και πολλές ενισχύσεις σε καίρια σημεία ώστε να μειωθούν οι δυσάρεστοι κραδασμοί.
Τα παραπάνω στοιχεία είναι τα πρώτα που γίνονται άμεσα αντιληπτά από τα πρώτα χιλιόμετρα στο τιμόνι του bZ4X στο Νότο της Ισπανίας. Το ανανεωμένο μοντέλο δείχνει σαφώς πιο premium στα οδηγικά του χαρακτηριστικά, πιο άνετο και αθόρυβο, έχοντας «λειάνει» ακόμα περισσότερο τον τρόπου που κινείται. Η ανάρτηση «σιδερώνει» κάθε ανωμαλία των δρόμων και εξασφαλίζει μία ήσυχη και άνετη καμπίνα για τους επιβάτες, χωρίς όμως να χάνει την αυτοκυριαρχία της και δίχως ίχνος πλαδαρότητας που συναντάμε σε πλείστα όσα ηλεκτρικά τελευταίας εσοδείας (ιδίως από Κίνα μεριά).
Οι βελτιώσεις στην στήριξη του τιμονιού έχουν αποδώσει καρπούς, κάνοντας το bZ4X ακόμα πιο άμεσο και ευχάριστο σε κάθε είδους διαδρομή. Ενώ και οι ενισχύσεις στο πλαίσιο έχουν δημιουργήσει ένα άκρως στιβαρό αυτοκίνητο που κινείται ως ένα συμπαγές κομμάτι μετάλλου, που καταπίνει χιλιόμετρα άκοπα και με μία διαρκή αίσθηση κυριαρχίας σε κάθε δρόμο. Παράλληλα διατηρεί και το πάγιο χαρακτηριστικό κάθε Toyota, εκείνη την αβίαστη ευκολία στην οδήγηση και την άμεση προσαρμογή σε ό,τι του ζητήσει ο οδηγός του.
Το ηλεκτρικό σύστημα δείχνει αισθητά βελτιωμένο και με καλύτερη διαχείριση της ενέργειας, αν και για πιο ασφαλή συμπεράσματα θα πρέπει να περιμένουμε την δοκιμή του στην Ελλάδα και τις εντυπώσεις από ένα πιο σύνθετο σενάριο καθημερινότητας, και όχι από τις χαλαρές -και με τον φόβο των ραντάρ- βόλτες γύρω από τη Μάλαγα. Έτσι και αλλιώς υπάρχουν και άλλες παράμετροι που κρίνονται σημαντικοί πλέον σε ένα αυτοκίνητο, και δη ηλεκτρικό, όπως για παράδειγμα οι ταχύτητες φόρτισης ή η αυτονομία, οπότε επιφυλασσόμαστε για πιο απτά αποτελέσματα όταν θα το αξιολογήσουμε και στα πάτρια εδάφη.
Μέχρι τότε πάντως, ένα είναι σίγουρο: Με τη νέα γενιά του bZ4X η Toyota κάνει ουσιαστικά μία ξεκάθαρη δήλωση ότι είναι παρούσα ΚΑΙ στο ηλεκτρικό παιχνίδι, χωρίς «ήξεις-αφήξεις» και με ξεκάθαρη άποψη για το πως πρέπει να γίνονται τα πράγματα.
Βελτιωμένο σε κάθε επιμέρους τομέα, και με ένα ηλεκτρικό υπόβαθρο στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων, το ανανεωμένο ηλεκτρικό crossover της Toyota είναι ένα πολύ καλύτερο αυτοκίνητο από αυτό που θα αντικαταστήσει.
Πιο ολοκληρωμένο και πιο ώριμο, δεν είναι πια ένα μοντέλο με «δεύτερες» σκέψεις, αλλά μία ακόμα δήλωση κυριαρχίας της Toyota και στα αμιγώς ηλεκτρικά.
Το νέο bZ4x θα διατίθεται στη χώρα μας από τον Φεβρουάριο. Οι τιμές ξεκινούν από τη 40.400€ για την βασική αλλά πλούσια εξοπλισμένη έκδοση, τις 44.400€ για την μεσαία έκδοση με τη μεγάλη μπαταρία και φτάνουν τις 48.400€ για την πιο πλούσια τετρακίνητη έκδοση. Σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι καλύπτεται από εγγύηση 6 χρόνων ή 200.000 χλμ. ενώ υπάρχει και έξτρα εγγύηση που φτάνει το ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα για την μπαταρία, για την οποία η Toyota υπόσχεται ότι θα έχει κρατήσει τουλάχιστον το 70% χωρητικότητάς της.
Εν αναμονή λοιπόν της άφιξής του στην χώρα μας και με δεδομένη την ιδιαίτερη σχέση της εταιρείας με το ελληνικό καταναλωτικό κοινό, είναι ξεκάθαρο ότι το νέο bZ4X θα αποτελέσει έναν ισχυρό παίκτη στο νέο τοπίο της ηλεκτροκίνησης που διαμορφώνεται στην Ελλάδα. Ένας πραγματικός πρωταγωνιστής, που έστω και λίγο καθυστερημένα, έρχεται το πλήρωμα του χρόνου να πάρει αυτό που δικαιούται.