Οδηγούμε το νέο Renault Austral E-Tech στην Ισπανία
ΔΟΚΙΜΕΣ
Το Austral πέρασε σχετικά απαρατήρητο, γεγονός που αδικούσε την εξαιρετική χρηστική αλλά και τεχνολογική εικόνα του αυτοκινήτου. Αυτή την «ανορθογραφία» επιχειρεί τώρα να διορθώσει η Renault.
Υπάρχουν αντικειμενικά αξιόλογα μοντέλα που για αδιευκρίνιστους λόγους δεν καταφέρνουν να κάνουν γκελ στην αγορά. Μπορεί να είναι θέμα τιμολογιακό ή ελλιπούς marketing ή ακόμα και θέμα κακού timing, αδιάφορο.
WHAT CAR
Το αποτέλεσμα μετράει -και το αποτέλεσμα δείχνει ότι το Renault Austral δεν ανταποκρίθηκε στις αρχικές φιλοδοξίες. Το γεγονός ωστόσο παραμένει ότι ως αυτοκίνητο καθαυτό υπήρξε παραπάνω από αξιόλογο, στην καρδιά της πολύ προσοδοφόρας κατηγορίας των μεσαίων SUV και με ένα πολύ αξιοπρόσεκτο τεχνολογικό υπόβαθρο.

Θα ήταν παράδοξο, λοιπόν, αν η Renault δεν έκανε μια προσπάθεια τόνωσης του ενδιαφέροντος. Το ανανεωμένο Austral επιθυμεί να κάνει ένα δυναμικό come back και, έχοντας πλέον ολοκληρώσει τη διαδικασία της σύντομης αλλά περιεκτικής πρώτης γνωριμίας στους δρόμους γύρω από τη Βαρκελώνη, μπορούμε να πούμε ότι έχει όλα τα εχέγγυα να διεκδικήσει ένα σαφώς καλύτερο μέλλον.
Ισως το πρώτο «λάθος» που είχε κάνει η Renault στο προηγούμενο Austral ήταν ότι σχεδιαστικά παραήταν «στρογγυλεμένο». Δεν έδινε ένα εύληπτο σχεδιαστικό στίγμα, πράγμα παράδοξο από μια εταιρεία που μας είχε συνηθίσει σε πιο τολμηρές προτάσεις. Ακόμα και το Arkana που διαθέτει λιγότερα τεχνολογικά όπλα αποδείχθηκε πιο επιτυχημένο εμπορικά κυρίως εξαιτίας της διακριτής σχεδιαστικής του προσωπικότητας.

Το νέο Austral λοιπόν το διορθώνει αυτό σε μεγάλο βαθμό. Οι σχεδιαστές προφανώς δεν μπορούσαν να επέμβουν στις βασικές αναλογίες του αμαξώματος (δεν πρόκειται για εντελώς νέα γενιά) αλλά φρόντισαν να το φρεσκάρουν και κυρίως να το εναρμονίσουν με τη νέα, πολύ πιο ενδιαφέρουσα σχεδιαστική ταυτότητα της Renault.
Αυτό γίνεται αμέσως αντιληπτό από το εντελώς ανασχεδιασμένο μπροστινό του μέρος. Τα στοιχεία της νέας σχεδιαστικής γλώσσας της γαλλικής εταιρείας είναι ορατά στα περισσότερα χαρακτηριστικά του αμαξώματος, δίνοντάς του μια συνολική εμφάνιση που δηλώνει εμφατικά τη συγγένειά του με τα υπόλοιπα υβριδικά μοντέλα του segment C και D, κυρίως με το αντικειμενικά πολύ προχωρημένο Rafale.

Κάπως έτσι, το νέο καπό, ο προφυλακτήρας και η εμπρός μάσκα αντικατοπτρίζουν το περίφημο Renaulution, όπως τα ανάγλυφα τρισδιάστατα διαμαντάκια που πλαισιώνουν το σήμα της εταιρείας.
Στο πίσω μέρος, το πάνω και το κεντρικό τμήμα της πόρτας του χώρου αποσκευών έχουν επίσης ανασχεδιαστεί προκειμένου να προσδώσουν ένα πιο εκλεπτυσμένο αποτέλεσμα. Πολύ χαρακτηριστική είναι και η φωτεινή υπογραφή του νέου Austral, τόσο τη μέρα όσο και τη νύχτα, με νέα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα και τα φώτα ημέρας (DRL) σε σχήμα μισού διαμαντιού, που είναι ακροβολισμένα στο εμπρός μέρος.

Οι προβολείς διαθέτουν στάνταρ τεχνολογία Adaptive LED Vision. Η τεχνολογία Matrix Vision ελέγχει μεγαλύτερο αριθμό τμημάτων της δέσμης LED, για καλύτερη απόδοση φωτισμού, και άνεση κατά τη νυχτερινή οδήγηση για τον οδηγό, χωρίς να επηρεάζει τους οδηγούς των αυτοκινήτων που κινούνται στο αντίθετο ρεύμα.
Οταν τα πίσω φώτα είναι αναμμένα, παίρνουν το σχήμα ενός τετράγωνου που χωρίζεται σε επτά τμήματα, εμπνευσμένα από το κινέζικο παζλ tangram. Όταν τα πίσω φώτα είναι σβηστά, μοιάζουν, σύμφωνα με τους ευφάνταστους σχεδιαστές τους, «αιωρούμενα παγάκια».

Στο εσωτερικό οι αλλαγές είναι μικρότερης έκτασης αλλά επίσης αρκετά διακριτές. Εδώ δόθηκε περισσότερο βάρος στην αναβάθμιση της προσλαμβανόμενης ποιότητας και σε κάποια αντανάκλαση της εξωτερικής σχεδίασης.
Υπάρχουν νέες, αναβαθμισμένες ταπετσαρίες ενώ στην κορυφαία έκδοση Alpine που είχαμε στη διάθεσή μας τα καθίσματα είναι εντυπωσιακά τόσο σε σχεδίαση όσο και σε στήριξη. Διαθέτουν επίσης καινούριες επενδύσεις που αποτελούνται κατά 98% από ανακυκλωμένο ύφασμα.

Η αρχιτεκτονική του κόκπιτ δεν έχει αλλάξει. Η διπλή οθόνη του συστήματος OpenR περιλαμβάνει μία οθόνη 12’’ για τον πίνακα οργάνων και μία οθόνη 9” ή 12,3” για το σύστημα πολυμέσων, ανάλογα την έκδοση. Εκτός από τη βελτιωμένη συνδεσιμότητα Bluetooth, CarPlay και Android Auto, το σύστημα πολυμέσων διαθέτει νέα γραφικά και μια μελωδία καλωσορίσματος που εξελίχθηκε σε συνεργασία με τον Jean-Michel Jarre.
Τα υλικά είναι πολύ καλής ποιότητας τόσο στην όψη όσο και στην αφή και η αύρα ενός αυτοκινήτου με υψηλό τεχνολογικό υπόβαθρο πανταχού παρούσα. Αυτό το υπόβαθρο άλλωστε η Renault φρόντισε να το ενισχύσει σε επίπεδο ασφάλειας και συνδεσιμότητας αφού το νέο Austral είναι το πρώτο μοντέλο της γκάμας που εφοδιάζεται με σύστημα αναγνώρισης οδηγού, το οποίο χρησιμοποιεί κάμερα τοποθετημένη στην εμπρός αριστερή κολόνα .

Όταν ο οδηγός μπαίνει στο αυτοκίνητο, η κάμερα σκανάρει το πρόσωπο του οδηγού δίνοντας το έναυσμα στο σύστημα να ενεργοποιήσει αυτόματα εξατομικευμένες επιλογές του εκάστοτε χρήστη. Για παράδειγμα, συγκεκριμένο μενού αρχικής οθόνης, προτιμήσεις ραδιοφωνικών σταθμών και επιλογές πολυμέσων, θέση οδήγησης (ηλεκτροκίνητη ρύθμιση για το κάθισμα του οδηγού) και πλαϊνών καθρεφτών, καθώς και επιλεγμένες εφαρμογές Google μέσω του συστήματος OpenR link.

Με μήκος 4,53 m (ελάχιστα μεγαλύτερο από το προηγούμενο) και μεταξόνιο στα 2.667 mm, το νέο Austral σίγουρα δεν πάσχει από χώρους, Οι πίσω επιβάτες θα βρουν άφθονο αέρα τόσο για τα πόδια όσο και για τα κεφάλια τους, ενώ η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ (με τη στάνταρ ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα) ποικίλλει ανάλογα με το κινητήριο σύνολο: από 555 μέχρι 1.761 λίτρα με το κινητήριο σύνολο Mild Hybrid των 160 PS (ανάλογα με τη διαμόρφωση του πίσω καθίσματος), και από 527 έως 1.736 λίτρα με το full hybrid E-Tech.
Το πίσω κάθισμα είναι ασύμμετρα αναδιπλούμενο (60:40), με δυνατότητα μετακίνησης εμπρός-πίσω σε διαδρομή πάνω από 16 cm και ρύθμιση της κλίσης της πλάτης σε τρεις θέσεις (25°/27°/29°), ενώ οι θήκες για μικροαντικείμενα καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες μιας οικογένειας.

Στην Ισπανία οδηγήσαμε αποκλειστικά το full hybrid E-Tech κινητήριο σύνολο των 200 PS και το αυτόματο κιβώτιο πολλαπλών λειτουργιών χωρίς συμπλέκτη. Η βασική διάταξη και η συνολική απόδοση του υβριδικού συστήματος δεν έχει αλλάξει. Δεν χρειαζόταν άλλωστε. Ωστόσο το κιβώτιο έχει δεχθεί βελτιώσεις. Διαθέτει νέο λογισμικό, για πιο άμεση απόκριση, αλλά και να για να προσφέρει απρόσκοπτη επιτάχυνση, χωρίς δηλαδή κοψίματα αλλαγής σχέσεων, στη φάση του kick-down.
Το φουλ υβριδικό σύστημα περιλαμβάνει, λοιπόν, τον 3κύλινδρο turbo 1.2 βενζινοκινητήρα με απόδοση 130 PS και 205 Nm ροπή, και δύο ηλεκτροκινητήρες: O κύριος αποδίδει 70 PS και 205 Nm ροπής και τροφοδοτείται από μία μπαταρία ιόντων λιθίου 2 kWh που λειτουργεί σε τάση 400V.

Χρησιμοποιείται για την ηλεκτρική κίνηση του οχήματος. Ο δευτερεύων ηλεκτροκινητήρας είναι ουσιαστικά μια γεννήτρια υψηλής τάσης (high-voltage starter generator/HSG) που αποδίδει 25 PS και 50 Nm ροπής. Χρησιμοποιείται για την εκκίνηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης και διαχειρίζεται επίσης και τις αλλαγές των ταχυτήτων.
Η Renault ανακοινώνει μέση τιμή κατανάλωσης κάτω από 5 (4,7) lt/100 km και επιτάχυνση από στάση στα 100 km/h σε 8,4”. Ούτε η βασική αρχιτεκτονική της ανάρτησης έχει αλλάξει, περιλαμβάνοντας γόνατα MacPherson μπροστά και πολλαπλούς σύνδεσμους πίσω.

Αυτό που έχει βελτιωθεί είναι η ελαστοκινηματική, καθώς και ο λόγος απόσβεσης των αμορτισέρ. Μαζί με τις ζάντες diamond cut των 19 και 20 ιντσών, οι στάνταρ διαστάσεις των ελαστικών έχουν και αυτές αυξηθεί σε όλα τα επίπεδα εξοπλισμού. Ταυτόχρονα, το σύστημα Extended Grip είναι πλέον συμβατό με ελαστικά 18 (βασική έκδοση) και 20 ιντσών.
Οσοι από εμάς είχαν την ευκαιρία να οδηγήσουν το προηγούμενο Austral είχαμε εντυπωσιαστεί από το 4Control Advanced, ουσιαστικά ένα έξυπνο σύστημα τετραδιεύθυνσης που σε εξέπληττε με το πόσο πιο ευέλικτο καθιστούσε ένα αντικειμενικά μεγάλο SUV.

Θα ήταν παράδοξο να μην υπάρχει και στο ανανεωμένο μοντέλο και μάλιστα βελτιωμένο. Εν προκειμένω οι πίσω τροχοί στρέφονται ελάχιστα προς την ίδια κατεύθυνση με τους μπροστινούς τροχούς (έως και μία μοίρα) στις ταχύτητα πάνω από 50 km/h. Από εκεί και κάτω, οι πίσω τροχοί στρίβουν προς την αντίθετη κατεύθυνση (έως και πέντε μοίρες), εξασφαλίζοντας έτσι εξαιρετική ευελιξία, ιδιαίτερα μέσα στην πόλη, αφού ο κύκλος στροφής μειώνεται στα μόλις 10,2 m.
Ως αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι να έχεις στα χέρια σου ένα εξαιρετικά ισορροπημένο αυτοκίνητο. Το Austral, με συμμάχους την τετραδιεύθυνση και ένα πιο σφιχτό, αλλά με αρκετό βάθος απόσβεσης, set up στην ανάρτηση, διατηρεί την ισορροπία του ακόμα και αν πιεστεί παραπάνω χωρίς να ξεφεύγει από το πλαίσιο της άνεσης που αρμόζει σε ένα σύγχρονο SUV με οικογενειακό υπόβαθρο.

Ωστόσο είναι από τα σπάνια δείγματα της χρηστικής μεν αλλά ως επί το πλείστον ατσούμπαλης οδηγικά συνομοταξίας που σε κάνουν να νιώθεις πως οδηγείς ένα αυτοκίνητο με μικρότερο όγκο. Στις στροφές το αμάξωμα δεν παίρνει σοβαρές κλίσεις, στην ευθεία η σταθερότητα είναι εντυπωσιακή και το τιμόνι έχει πολύ καλή πληροφόρηση παρότι ελαφρύ σε αίσθηση.
Η αξιοποίηση της δυναμικής πλευράς του υβριδικού συστήματος αποτελεί επίσης μια ευπρόσδεκτη έκπληξη. Οι 200 PS και η ψωμωμένη ροπή δεν είναι εκεί μόνο και μόνο για να αντιπαλέψουν το αντικειμενικά μεγάλο βάρος του αυτοκινήτου αλλά καταβάλλουν πολύ φιλότιμες προσπάθειες να του προσδώσουν μια κάποια σπορ απόχρωση.

Το Austral είναι σβέλτο, αναλογικά πολύ ευκίνητο και συνολικά ευχάριστο οδηγικά. Δεν βάζει φωτιά στον δρόμο αλλά σε ενεργοποιεί ως οδηγό και αυτό είναι αξιοσημείωτο για ένα SUV. Σε συνδυασμό με τα 32 συνολικά συστήματα ADAS, από το Active Driver Assist που σκανάρει τον δρόμο μπροστά από το αυτοκίνητο και συνδυάζει το προσαρμοζόμενο cruise control με την υποβοήθηση παραμονής στο μέσο της λωρίδας μέχρι την προειδοποίηση απόσπασης προσοχής του οδηγού αλλά και τα τόσο χρήσιμα συστήματα υποβοήθησης παρκαρίσματος και την προειδοποίηση πίσω διασταυρούμενης κυκλοφορίας, όλα συνθέτουν ένα αυτοκίνητο που δεν θυσιάζει τίποτε από πλευράς χρηστικότητας και συνδεσιμότητας αλλά και δεν εκχωρεί στο όνομά τους την όποια οδηγική ευχαρίστηση μπορεί να σου προσφέρει ένα οικογενειακό SUV.

Εάν όλα αυτά συνδυαστούν και με μια, όπως υπόσχεται ο νέος εισαγωγέας στην Ελλάδα, σαφώς καλύτερη τιμολογιακή τοποθέτηση, τότε θεωρώ ότι η δεύτερη ζωή του Renault Austral θα είναι μακράν πιο επιτυχημένη