Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση newsMOTO | newsautoCHOICE

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Tesla Model 3 Long Range

  • Σπύρος Χώτος (sh@newsauto.gr), Φωτογραφίες: Γιώργος Σβολόπουλος

Είναι πολύ σημαντικό μια εταιρεία σαν την Tesla να επιλέγει για την πρώτη επίσημη δοκιμή μοντέλου στη χώρα σου, το μέσο του οποίου είσαι μέλος. Και είναι ακόμη πιο σημαντικό όταν η πρώτη δοκιμή αυτή συμπίπτει και με την επίσημη είσοδο της περιλάλητης αμερικάνικης εταιρείας στην Ελλάδα, με όσα θετικά αυτή επιφέρει ιδίως σε μια περίοδο δύσκολη για όλο τον πλανήτη…

Το mail από τον Γάλλο υπεύθυνο επικοινωνίας της Tesla για την Ελλάδα, ήρθε στα εισερχόμενά μου μόλις πριν λίγες ημέρες: «Αγαπητέ Σπύρο, έχω διαθέσιμο ένα ολοκαίνουργιο Tesla Model 3 για δοκιμή από το newsauto. Θα σας ενδιέφερε να το έχετε;».

Μετά από ανταλλαγές αρκετών επιπλέον μέιλ στις οποίες διαπραγματεύτηκα λίγες ημέρες παραπάνω από τις αρχικές για να οδηγήσουμε, φωτογραφήσουμε και κάνουμε όλα τα απαραίτητα video του αυτοκινήτου, βρέθηκα την τελευταία Παρασκευή του Φεβρουαρίου στο πρώτο Tesla Service Center στη χώρα μας στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη στην Αθήνα, για να παραλάβω ένα ολοκαίνουργιο, λευκό Tesla Model 3.

Εκεί, δύο άνθρωποι-κλειδιά από το νεοσύστατο team της Tesla στην Ελλάδα με υποδέχθηκαν για να μου δείξουν το αυτοκίνητο και να μου εξηγήσουν όλες τις λειτουργίες του.

Μετά λοιπόν από το απαραίτητο briefing βρέθηκα με τα «κλειδιά» του Model 3 στα χέρια μου, για να το οδηγήσω και να το δοκιμάσω για πρώτη φορά επισήμως στην Ελλάδα –θυμηθείτε ότι το περασμένο καλοκαίρι το newsauto και ο Γιώργος Σκευοφύλαξ είχαν οδηγήσει το Model 3 Standard Range στη χώρα μας με την ευγενική βοήθεια της Watt&Volt.

Το λευκό Tesla Model 3 που με περίμενε στο χώρο του Tesla Service Center στην Αθήνα ήταν η νεότερη ανανεωμένη εκδοχή του μεσαίου ηλεκτρικού μοντέλου, στην οποία το αυτοκίνητο φέρει διάφορες βελτιώσεις εμφάνισης, εργονομίας και πρακτικότητας, καθώς και διευρυμένη αυτονομία κίνησης.

Η έκδοση ήταν η Long Range, με δύο ηλεκτροκινητήρες, στην οποία το Model 3 προσφέρει πλέον 20 χιλιόμετρα αυτονομίας περισσότερα από πριν με βάση τον κύκλο μέτρησης WLTP, αγγίζοντας ονομαστικά τα –πολλά– 580 χλμ. με μια πλήρη φόρτιση. Θυμίζω ότι υπάρχει και η αρχική έκδοση Standard Range με έναν ηλεκτροκινητήρα και αυτονομία 448 χλμ., καθώς και η πιο γρήγορη έκδοση Performance, με αυτονομία 567 χλμ.

Κλειδί; Ποιο κλειδί;

Ίσως το πρώτο στοιχείο που κάνει το Model 3 να ξεχωρίζει, είναι το γεγονός ότι ο ιδιοκτήτης του θα το παραλάβει χωρίς κανένα κλείδι. Ναι, η Tesla ξεκινά τη ψηφιοποίηση της εμπειρίας χρήσης του μοντέλου της μόλις από την πρώτη στιγμή που θα παραδώσει το αυτοκίνητο στο νέο του ιδιοκτήτη, δίνοντάς του παράλληλα μια κάρτα, σαν business card. Με την κάρτα αυτή ο οδηγός μπορεί να κλειδώσει-ξεκλειδώσει το αυτοκίνητο ακουμπώντας την στην πλαϊνή κολώνα, και στη συνέχεια να πάρει το «ok» για να εκκινήσει τοποθετώντας την στο τούνελ της κεντρική κονσόλας, μπροστά ακριβώς από το υποβραχιόνιο. Οφείλω πάντως να ομολογήσω ότι τις ημέρες που είχα το αυτοκίνητο στα χέρια μου πραγματικά ξέχασα την ύπαρξη της κάρτας, αφού όλη τη διαδικασία εισόδου-εξόδου και εκκίνησης του Model 3 την πραγματοποιούσα από την ειδική εφαρμογή της Tesla που εγκατέστησα στο κινητό μου. Από την εφαρμογή αυτή ο ιδιοκτήτης μπορεί επίσης να πραγματοποιήσει και μια σειρά από άλλες λειτουργίες, όπως το να ανοίξει από απόσταση το μπροστινό και πίσω καπό, να προεπιλέξει τη θερμοκρασία που θα έχει το αυτοκίνητο όταν μπει στο εσωτερικό, να ανοίξει ελαφρώς τα πλαϊνά τζάμια για να το αερίσει από απόσταση, να δει μια σειρά από πληροφορίες για τη φόρτισή του, να μιλήσει με έναν άνθρωπο της Tesla για ό,τι πρόβλημα υπάρξει, να δει σε χάρτη (και σε εικόνα) που βρίσκεται παρκαρισμένο το αυτοκίνητο και πολλά άλλα.

16 διακόπτες. Μετρημένοι…

Αφού λοιπόν εγκατέστησα την εφαρμογή της Tesla στο κινητό μου και ξεκλείδωσα το αυτοκίνητο, έφτασε η ώρα να μπω στο εσωτερικό του Model 3. Εκεί, όσο και να έχεις προετοιμαστεί από τα εκατοντάδες άρθρα, φωτογραφίες και video που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, δεν γίνεται να μην εντυπωσιαστείς από την παντελή απουσία των γνώριμων διακοπτών και χειριστηρίων που έχεις συνηθίσει να βλέπεις στο εσωτερικό όλων των υπολοίπων αυτοκινήτων. Προσέξτε, οι μόνοι διακόπτες και κουμπιά που θα βρεις στο εσωτερικό του Model 3 είναι οι 7 των ηλεκτρικών παραθύρων, τα 4 κουμπιά για το άνοιγμα των θυρών, οι 2 ροδέλες πάνω στο τιμόνι (για τον χειρισμό της έντασης του ήχου, τη ρύθμιση του Autopilot, αλλά και για να κάνεις hard reset στον κεντρικό υπολογιστή), τα δύο χειριστήρια πίσω από το τιμόνι (δεξιά για το αυτόματο κιβώτιο, αριστερά για τα φλας και τους υαλοκαθαριστήρες), καθώς και αυτόν για τα αλάρμ, που βρίσκεται στην οροφή. Συνολικά, μόλις 16 διακόπτες βρίσκονται σε όλο το εσωτερικό του μοντέλου της Tesla, αφού στόχος της εταιρείας είναι ο οδηγός να χειρίζεται τα πάντα από την ευκρινέστατη και άκρως ποιοτική κεντρική οθόνη αφής (15 ολόκληρων ιντσών παρακαλώ), η οποία δεσπόζει στο κέντρο του λιτότερης σχεδίασης ταμπλό που θα βρείτε αυτή τη στιγμή σε αυτοκίνητο. Πραγματικά θα μου έπαιρνε πολλές σελίδες κειμένου για να γράψω όλα όσα μπορεί ο οδηγός και ο συνοδηγός να χειριστεί μέσω αυτής, αφού για παράδειγμα, ακόμη και το ντουλαπάκι του συνοδηγού ανοίγει πατώντας τη σχετική επιλογή στη οθόνη.

Συνοπτικά να αναφέρω ότι μέσω της οθόνης ο οδηγός επιλέγει τη ρύθμιση των φώτων (εξωτερικά, εσωτερικά), των καθρεπτών, του τιμονιού και του διζωνικού κλιματισμού, όλες τις λειτουργίες του διευρυμένου ηχοσυστήματος και του συστήματος πλοήγησης με τον μεγάλο χάρτη, ενώ βλέπει και τις ευκρινέστατες εικόνες των εξωτερικών καμερών (3 τον αριθμό, μια πίσω και δύο στις μεσαίες εξωτερικές κολώνες). Επίσης, επιλέγει το πρόγραμμα οδήγησης του αυτοκινήτου και το βαθμό υποβοήθησης του τιμονιού, ορίζει τις ρυθμίσεις του περίφημου Autopilot (στην περίπτωσή μας ήταν η βασική έκδοση που δεν διαφέρει από ένα ενεργό cruise control με δυνατότητα παραμονής του αυτοκινήτου εντός των λωρίδων κυκλοφορίας), ενώ επιπλέον βλέπει την ταχύτητα με την οποία κινείται όπως και τη θέση του αυτόματου κιβώτιου. Α! Και σβήνει επίσης την οθόνη, ώστε να την καθαρίσει από τις δαχτυλιές με το ειδικό πανάκι της Tesla…

Ψηφιακή εργονομία α λα smartphone

Προσωπικά, αγαπημένα μου στοιχεία σε όλα αυτά που μπορεί να δει κανείς σε αυτή την οθόνη-υπολογιστή, είναι δύο: Το πρώτο είναι η ψηφιακή απεικόνιση στο αριστερό τμήμα της οθόνης του αυτοκινήτου όταν κινείται, μαζί και με όλα τα οχήματα, πεζούς, ποδήλατα, φανάρια και διόδια, μέχρι και κάδους απορριμμάτων (!), τα οποία προσπερνά. Το δεύτερο είναι τα περίφημα παιχνίδια που υπάρχουν εγκαταστημένα και τα οποία δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να περάσει ευχάριστα το χρόνο του (υπάρχει επίσης πλήρη δυνατότητα θέασης ταινιών youtube, Netflix κ.λπ.) όταν φορτίζει το αυτοκίνητο. Ως προς τώρα την εργονομία της, θα πω ότι είναι ακριβώς σαν να αγοράζεις ένα καινούργιο smartphone. Αφού οι άνθρωποι της Tesla μου έδειξαν –τις περισσότερες από– τις εκατοντάδες λειτουργίες και ενδείξεις που υιοθετεί η οθόνη, εξοικειώθηκα πολύ γρήγορα με αυτές και στις μέρες που είχα το Model 3 στα χέρια μου, δεν δυσκολεύτηκα καθόλου στο χειρισμό της. Δεν περίμενα να το πω ποτέ, αλλά πραγματικά δεν μου έλειψε τίποτε από τα κλασικά χειριστήρια που έχω συνηθίσει τόσα χρόνια να βρίσκω στα αυτοκίνητα. Ακόμη και εάν αυτοί, οι 16 διακόπτες που προανέφερα έλειπαν από το εσωτερικό του Model 3, σίγουρα μετά από λίγα λεπτά θα τους είχαν ξεχάσει ότι υπάρχουν στα υπόλοιπα αυτοκίνητα και δεν θα τους αναζητούσα ξανά. Η περίφημη εργονομία και σχεδίαση των εσωτερικών για τις οποίες όλα αυτά τα χρόνια μίλαγαν οι κατασκευαστές και κρίναμε εμείς οι δημοσιογράφοι, στην εποχή μας πάνε περίπατο όταν απλώς τοποθετείς μια μεγάλη οθόνη αφής ενός υπολογιστή στη μέση ενός ταμπλό σε σχήμα «T» και λες στον οδηγό, «ξεκίνα»…

Ποιότητα φανερή και… κρυφή

Θα μείνω όμως λίγο ακόμα στο εσωτερικό του Tesla Model 3 και θα αναφερθώ στην ποιότητά του. Κατ’ αρχάς θα πρέπει να σημειώσω ότι η Tesla προσφέρει το Model 3 αποκλειστικά και μόνο με 2 στάνταρ επιλογές εσωτερικού σε ό,τι αφορά στα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί. Η πρώτη είναι αυτή του μοντέλου της δοκιμής, που διαθέτει το μαύρης απόχρωσης εσωτερικό με την κεντρική λωρίδα του ταμπλό σε απομίμηση ξύλου και το οικολογικό δέρμα στα καθίσματα και το εσωτερικό των θυρών. Στη δεύτερη επιλογή, το οικολογικό δέρμα είναι λευκό και στη θέση της λωρίδας ξύλου υπάρχει μια τύπου μετάλλου. Ποιοτικά τα πάντα είναι καλοβαλμένα, δεν τρίζουν, είναι ευχάριστα στην αφή και προσφέρουν μια premium αίσθηση που ικανοποιεί απόλυτα. Το ρόλο της σε αυτό παίζει και η οθόνη, που παρά το μεγάλο μέγεθός της, είναι απόλυτα στιβαρή και χωρίς κανένα ψεγάδι στην κατασκευή της. Ωστόσο, η… αμερικάνικη καταγωγή του Model 3 και το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή είναι το φθηνότερο μοντέλο της Tesla, αποκαλύπτεται σε κάποια σημεία που δεν είναι άμεσα ορατά από το μάτι και που μια πιο προσεχτική ματιά δείχνει κάποιες ποιοτικά ατοπήματα. Για παράδειγμα, τα περισσότερα από τα «λάστιχα» των παραθύρων έχουν σε διάφορα σημεία τους ανομοιόμορφο κόψιμο, ενώ δεν είναι τοποθετημένα και με την απόλυτη προσοχή. Υπάρχουν επιπλέον, διάφορα πλαστικά τμήματα (π.χ. στην άνω βάση της πόρτας του πορτ-μπαγκάζ, πίσω από τα φώτα), που επίσης δεν έχουν την πλήρως στιβαρή συναρμογή, ενώ πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω γιατί αφού πλέον η Tesla τοποθέτησε διπλά κρύσταλλα για καλύτερη ηχομόνωση στα εμπρός τζάμια, δεν τα τοποθέτησε και στα πίσω παράθυρα. Είναι αλήθεια ότι αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να κρίνω το αν το εσωτερικό του Model 3 μετά από κάποια χιλιόμετρα έχει τριγμούς (το αυτοκίνητο της δοκιμής ήταν ολοκαίνουργιο) ιδίως μετά από χρήση του στους δρόμους της χώρας μας, ωστόσο ερχόμενη πλέον και στην Ευρώπη η Tesla θα πρέπει να δώσει λίγο περισσότερη προσοχή σε κάποιες λεπτομέρειες σαν κι αυτές, στις οποίες είναι αλήθεια ότι το αμερικάνικο κοινό δεν δίνει σχεδόν καμία σημασία…

Καθίσματα-πολυθρόνες, πολύ καλοί χώροι

Από εκεί και πέρα και για να τελειώσω –επιτέλους!– με το εσωτερικό, να αποδώσω τα εύσημα στην εταιρεία για τα καθίσματα του Model 3 (στάνταρ ηλεκτρικά), τα οποία είναι υπέρ-άνετα και μαλακά, θυμίζοντας έντονα πολυθρόνες. Η πλευρική στήριξη είναι ικανοποιητική χωρίς το κάτι παραπάνω, όμως είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και μετά από πολλές ώρες καθισμένος πίσω από το τιμόνι του Model 3, δεν αισθάνθηκα την παραμικρή κούραση, πιάσιμο κ.λπ. Αντίστοιχου επιπέδου είναι και τα πίσω καθίσματα, με το χώρο για τους επιβάτες να είναι με το παραπάνω αρκετός για τη μεταφορά 2 ενηλίκων και με πολύ μικρές παραχωρήσεις και ενός 3ου. Το πορτ-μπαγκάζ με το «σεντάν» άνοιγμα και τον έξτρα χώρο κάτω από το μισό δάπεδο προσφέρει αρκετό χώρο για τις αποσκευές, ενώ ένας ακόμη μικρός χώρος αποθήκευσης υπάρχει κάτω από το μπροστινό καπό. Συνδυαστικά, η συνολική χωρητικότητα είναι 425 λίτρα. Σημειώστε τέλος ότι στάνταρ σε όλα τα Model 3 υπάρχει μια μεγάλη γυάλινη οροφή με τζάμι που προστατεύει από τον ήλιο, η οποία χαρίζει σε όλους τους επιβάτες μια όμορφη αίσθηση ελευθερίας.

Λευκή υπερταχεία!

Δεν θα αναλώσω πολύ χρόνο για τα τεχνικά στοιχεία του Model 3. Άλλωστε δεν μπορείς να πεις και πολλά, όταν η ισχύς και ροπή στο αυτοκίνητο που οδηγείς (έκδοση Long Range) παρέχεται από δύο ανεξάρτητους ηλεκτροκινητήρες (ένας μπροστά, ένας πίσω) συνδυαστικής ισχύος 441 ίππων και ροπής 493 Nm, που ελέγχουν ψηφιακά το μοίρασμα της ροπής στους εμπρός και πίσω τροχούς. Η όλη διαχείριση γίνεται μέσω αυτόματου κιβωτίου μονής σχέσης, με τον κεντρικό υπολογιστή να ελέγχει συνεχώς τα πάντα και να τα προσαρμόζει στις συνθήκες οδήγησης. Στην πράξη αυτό που αντιλαμβάνεται ο οδηγός είναι μια ακαριαία επιτάχυνση κάθε φορά που βυθίζει το δεξί πεντάλ του γκαζιού, η οποία φθάνει σε κατάσταση… τρέλας όταν το βύθισμα είναι το ανώτερο δυνατό. Είναι χαρακτηριστικό ότι με 0-100 km/h σε μόλις 4.4 sec (!), το Model 3 βάζει τα «γυαλιά» στα περισσότερα από τα αυτοκίνητα που θα συναντήσει ο οδηγός του στο δρόμο, ενώ αντίστοιχα εκρηκτικές είναι και οι επιταχύνσεις εν κινήσει, κάνοντας έτσι τις προσπεράσεις στην εθνική πραγματικό παιχνιδάκι. Αυτό που κάνει την όλη εμπειρία ακόμη πιο μοναδική είναι το γεγονός ότι κατά τις επιταχύνσεις αυτές δεν ακούγεται απολύτως τίποτα (εκτός από ένα σχεδόν ανεπαίσθητο σφύριγμα), με τους οδηγούς στα διπλανά αυτοκίνητα απλώς να αναρωτιούνται ποιο ήταν αυτό το λευκό αυτοκίνητο που μόλις τους προσπέρασε μέσα σε λιγοστά δευτερόλεπτα! Σε καταστάσεις καθημερινές, πιο «ήπιες», όπως και στα υπόλοιπα ηλεκτρικά, έτσι και εδώ, ο οδηγός θα απολαύσει και πάλι την σχεδόν απόλυτη ησυχία που επικρατεί στο εσωτερικό, ενώ αρκετά ξεκούραστη είναι και η δυνατότητα πέδησης και στάσης του αυτοκινήτου χωρίς τη χρήση του πεντάλ του φρένου (one pedal), απλώς με το σταδιακό άφημα του γκαζιού. Σημειώστε ότι η λειτουργία αυτή που χρησιμοποιεί το προηγμένο και αυτόματα προσαρμοζόμενο σύστημα ανάκτησης της ενέργειας κατά την επιβράδυνση της Tesla, δεν βρίσκεται σε λειτουργία όταν η μπαταρία είναι πάνω από το 95% της χωρητικότητάς της, αφού δεν λειτουργεί και η ανάκτηση. Όταν η μπαταρία είναι από το 90 έως το 95% η ανάκτηση λειτουργεί πολύ λίγο, ενώ από το 90% και μέχρι και πριν το 0%, ο βαθμός εμπλοκής της συνεχώς αυξάνεται για να παρέχει όσο περισσότερη ενέργεια γίνεται στην μπαταρία.

Και με την αυτονομία;

Πάμε τώρα να δούμε τι συμβαίνει στην πράξη με την περίφημη αυτονομία κίνησης του Model 3. Όπως είπαμε και στην αρχή, πρόκειται για το ανανεωμένο μοντέλο με την αυξημένη αυτονομία της μπαταρίας, λόγω αλλαγών στη διαχείριση, τη θέση των μαγνητών του πίσω ηλεκτροκινητήρα κ.λπ. Οι άνθρωποι της Tesla μας είπαν επίσης ότι στο μέλλον θα έρθουν και άλλα αντίστοιχα updates, που απλώς ο ιδιοκτήτης θα μπορεί να «κατεβάσει» και να τα σώσει στο αυτοκίνητό του κερδίζοντας σε αυτονομία (σημεία των καιρών…). Γυρίζοντας στο τωρινό μοντέλο, η Tesla ανακοινώνει ότι με βάση τον κύκλο WLTP, το Model 3 με μια πλήρη φόρτιση της μπαταρίας του των 75 kWh, μπορεί να διανύσει έως και 580 km απόστασης. Στην πράξη βέβαια, τα πάντα εξαρτώνται από τον τύπο της διαδρομής, τον τρόπο που οδηγεί ο οδηγός, το πoιο πρόγραμμα λειτουργίας του μοτέρ/κιβωτίου έχει επιλέξει (υπάρχουν δύο, το πιο «ήπιο» Chill και το Standard), τη χρήση του κλιματισμού και των υπολοίπων ηλεκτρικών λειτουργιών κ.λπ.

Με μία φόρτιση έκανα 370 χλμ. σε εθνική και πόλη

Θέλοντας να δοκιμάσω λοιπόν την πραγματική αυτονομία του Model 3, αποφάσισα να κάνω όσο το δυνατόν περισσότερα χιλιόμετρα σε μια μεγάλη διαδρομή στην εθνική (όπου το αυτοκίνητο «καίει» περισσότερο) και στην πόλη (όπου λόγω της ανάκτησης, «καίει» λιγότερο). Σε όλη τη διαδρομή επέλεξα να έχω τον κλιματισμό στην θέση «Auto» και στους 21 βαθμούς κελσίου, ενώ στο 95% της χρήσης είχα επιλέξει το Standard στο πρόγραμμα οδήγησης, για να απολαύσω και τις επιταχύνσεις που ανέφερα παραπάνω. Η οδήγησή μου ποικίλε και περιελάμβανε και στιγμές απόλυτης επιτάχυνσης στις ευθείες της εθνικής, αλλά και στιγμές με φρένο μόνο από την ανάκτηση σε απότομες κατηφόρες. Το αποτέλεσμα ήταν με μία και μόνο φόρτιση να διανύσω τελικά 303 χιλιόμετρα, με τη μπαταρία που είχε μείνει (12%) να επαρκεί για άλλα 67 χιλιόμετρα. Σύνολο, 370 χλμ. λοιπόν. Όχι κι άσχημα… Η μέση κατανάλωση που κατέγραψα ήταν 18,3 kWh. Φυσικά, εάν χρησιμοποιούσα το αυτοκίνητο μόνο στην πόλη και οδηγούσα πιο ήπια, είναι σίγουρο ότι θα έφθανα χωρίς μεγάλη προσπάθεια τα 450 αυτονομίας.

«Καίει» μόνο 2,0 ευρώ/100 χλμ.

Σε ό,τι αφορά τώρα στους χρόνους φόρτισης, το Model 3 με την 75 kWh μπαταρία, μπορεί να φορτίσει από ένα wallbox 11 kWh στο σπίτι σχεδόν σε 7 ώρες, εφόσον η μπαταρία βρίσκεται στο 0% (δεν θα συμβεί σχεδόν ποτέ). Το εσωτερικό του κύκλωμα είναι 11 kWh, άρα και σε 22άρι wallbox, ο χρόνος παραμένει ίδιος. Όσον αφορά το κόστος της φόρτισης στο σπίτι, με βάση την κατανάλωση που κατέγραψα παραπάνω (18,3 kWh) και μαζί με όλες τις επιπλέον χρεώσεις του τιμολογίου της ΔΕΗ, εάν φορτίζω το Model 3 κατά τη διάρκεια της ημέρας θα χρειαστώ 3,1 ευρώ/100 χλμ., ενώ αν το φορτίζω τη διάρκεια της νύχτας με τη χαμηλότερη χρέωση, τότε θα χρειαστώ μόλις 2 ευρώ/100 χλμ. Αν τώρα φορτίσω το Model 3 σε έναν 50 kWh ταχυφορτιστή, τότε ο χρόνος φόρτισης πέφτει μόλις στη μιάμιση ώρα, ενώ εφόσον θελήσει ο ιδιοκτήτης του να το φορτίσει στους Tesla Superchargers των 150 kWh που βρίσκονται στο Golden Hall, ανάλογα με την παρεχόμενη τάση, το Model 3 για να φορτίσει στο 100% θα απαιτήσει κάτω από 1 ώρα. Σημειώστε πάντως ότι η Tesla όπως και οι περισσότεροι κατασκευαστές προτείνει οι πιο συχνές φορτίσεις να είναι έως το 80% της μπαταρίας, εκεί όπου οι χρόνοι μειώνονται πολύ περισσότερο (δεν είναι αναλογικό). Η εταιρεία για παράδειγμα αναφέρει ότι φορτίζοντας το Model 3 σε έναν Supercharger για 15 μόλις λεπτά, τότε προσφέρονται 275 χιλιόμετρα κίνησης.

Πώς είναι όμως το Model 3 στο δρόμο;

Οδηγώντας το Model 3 δεν γίνεται αρχικά να μην εντυπωσιαστείς από τη θέση οδήγησης. Πέρα από το υπέρ-άνετο κάθισμα που ανέφερα παραπάνω, ο οδηγός κάθεται πολύ χαμηλά, λίγο παραπάνω ξαπλωτά από ό,τι στα συνηθισμένα αυτοκίνητα και σίγουρα με έναν τρόπο που θυμίζει σπορ κατασκευές. Η ορατότητα προς τα εμπρός λόγω του χαμηλού ταμπλό, του επίσης χαμηλού καπό και του μεγάλου παρμπρίζ είναι άπλετη, προς τα πίσω όμως η υπερυψωμένη εταζέρα μειώνει σε πολύ μεγάλο βαθμό την ορατότητα από τον κεντρικό καθρέπτη. Πάντως, αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα, αφού οι ευκρινέστατες κάμερες (μια πίσω και δύο στα πλαϊνά), προσφέρουν πλήρη εικόνα για το συμβαίνει περιμετρικά του αυτοκινήτου. Πέρα τώρα από αυτό, στις καθημερινές μετακινήσεις το Model 3 παραμένει ευκολοδήγητο, παρά τις διαστάσεις μεσαίου αυτοκινήτου. Λίγη προσοχή μόνο σε κάποια σημεία απαιτεί η μικρή απόσταση από το έδαφος των 140 χλστ., όμως το χαμηλό κέντρο βάρους και η αυξημένη ακαμψία του αυτοκινήτου, εγγυώνται ότι στις λακκούβες και στις ανωμαλίες του δρόμου η ανάρτηση θα αντιδράσει πολύ καλύτερα από ό,τι περιμένεις, χωρίς να τις μεταφέρει αυτούσιες στο εσωτερικό. Το τιμόνι παραμένει ελαφρύ και εύχρηστο, κυρίως εάν ο οδηγός έχει επιλέξει το «Comfort» στην παραμετροποίησή του (Standard και Sport οι άλλες δύο επιλογές).

Βγαίνοντας τώρα εκτός πόλεως, στην εθνική το Model 3 ταξιδεύει εμπνέοντας υψηλή ασφάλεια, χωρίς να επηρεάζεται από τους πλαϊνούς ανέμους. Η γενικότερη «αθόρυβη» λειτουργία του αυτοκινήτου θα επηρεαστεί μόνο από κάποιους αεροδυναμικούς θορύβους στις πιο υψηλές ταχύτητες που προκύπτουν από τους πλαϊνούς καθρέπτες. Σημειώστε πάντως ότι με αεροδυναμικό συντελεστή μόλις 0,23, το Model 3 είναι το πιο αεροδυναμικό μοντέλο παραγωγής των διαστάσεών του και αυτό οφείλεται σε μια σειρά από παράγοντες, όπως στη σχεδίαση του αμαξώματος με το πολύ χαμηλό και λείο εμπρός καπό και το ανασηκωμένο πίσω, το εντελώς επίπεδο δάπεδο, ακόμη και στους ειδικούς αεροδυναμικούς τροχούς που φέρει το αυτοκίνητο. Σε μια πιο απαιτητική διαδρομή τώρα, το Model 3 της δοκιμής μας εμφανίζει πολύ υψηλά περιθώρια πρόσφυσης και μικρές κλίσεις. Το χαμηλό κέντρο βάρους σημαίνει ότι το αυτοκίνητο «κάθεται κάτω» ακόμη και όταν ο οδηγός το πιέσει σχεδόν στα όριά του, με την άμεση τετρακίνηση να στέλνει συνεχώς ροπή στους τροχούς που απαιτείται για να μην υπάρξει καμία ενοχλητική τάση υποστροφής. Εκεί όπου υπάρχουν αρκετά περιθώρια βελτίωσης είναι στην αίσθηση που προσφέρει το τιμόνι, το οποίο ακόμη και στο Sport με το αυξημένο «βάρος», υπολείπεται πολύ σε ακρίβεια και αμεσότητα. Τα φρένα επίσης, λόγω και της παρουσίας του συστήματος ανάκτησης ενέργειας έχουν μια κάπως «ξύλινη» αίσθηση και δεν είναι τόσο προοδευτικά. Και φυσικά, το ρόλο του παίζει και το αυξημένο βάρος του αυτοκινήτου, που δεν του χαρίζει μια «ελαφρότητα» και αμεσότητα στις αντιδράσεις του, χωρίς επαναλαμβάνω αυτό να σημαίνει ότι υπάρχει κάποιο αρνητικό αντίκτυπο στην υψηλότατη πρόσφυση και γενικότερη ενεργητική ασφάλεια του Model 3.

Συμπέρασμα

Το Tesla Model 3 δεν είναι ένα αυτοκίνητο σαν όλα αυτά που έχει οδηγήσει κάποιος ως σήμερα. Δεν είναι μάλιστα ούτε σαν όλα τα άλλα τα ηλεκτρικά που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά. Και αυτό συμβαίνει για δύο κύριους λόγους: Πρώτον επειδή δεν κατασκευάζεται από μια αυτοκινητοβιομηχανία αλλά από μια εταιρεία «IT» (τεχνολογίας) και δεύτερον επειδή ακολουθεί μια μοναδική σήμερα στην αυτοκίνηση διαδικασία στον τρόπο που σχεδιάζεται, εξελίσσεται και παράγεται ως προϊόν. Με βάση αυτά λοιπόν αλλά και όλα τα παραπάνω που διαβάσατε πριν λίγο, είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ότι το Model 3 είναι ένα hi-tech δημιούργημα με σχήμα αυτοκινήτου, το οποίο πετυχαίνει να προσφέρει στον ιδιοκτήτη του σχεδόν στο απόλυτο, ευχρηστία και ευκολία στις μετακινήσεις του, διανθίζοντάς τα και με μερικές πολύ έξυπνες και καινοτόμες λειτουργίες. Προσωπικά, θεωρώ ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή αντίπαλός του σε αυτά που προσφέρει, αφού θα αδικούσα τόσο την πραγματικά ξεχωριστή φιλοσοφία της Tesla, όσο και την επίσης ξεχωριστή και ιστορική πορεία όλων των υπολοίπων αυτοκινητοβιομηχανιών. Ως εκ τούτων, δεν νομίζω επίσης ότι θα πρέπει να γίνει κανένας λόγος για το αν αξίζει ή όχι το ποσόν των 48.990 ευρώ που κοστίζει το Long Range στη χώρα μας μετά την κρατική επιδότηση των 6.000 ευρώ, μιας και τα στάνταρ που κρίνω όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα εδώ πάνε περίπατο…

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Ισχύς εμπρός ηλεκτροκινητήρα: 165 PS
Ροπή εμπρός ηλεκτροκινητήρα: 163 Nm
Ισχύς πίσω ηλεκτροκινητήρα: 276 PS
Ροπή πίσω ηλεκτροκινητήρα: 330 Nm
Συνδυαστική ισχύς: 441 PS
Συνδυαστική ροπή: 493 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 75 kWh
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσεως
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 4.4 sec
Τελική ταχύτητα: 233 km/h
Μεικτή κατανάλωση: 14,8 kWh/100 km (εργοστασιακή τιμή WLTP)
Αυτονομία με μια φόρτιση: Έως 580 km (εργοστασιακή τιμή WLTP)
Εκπομπές CO2: 0 gr/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0,0 €
Βάρος: 1.844 kg (χωρίς οδηγό)
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.694/1.849/1.443 mm
Μεταξόνιο: 2.875 mm
Χώρος αποσκευών: 425 lt* (VDA)
Τιμή: 54.990€ (48.990€ με την κρατική επιδότηση)

*Εμπρός και πίσω

Διαβάστε επίσης:

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto  

Δημοφιλή στο Protothema.gr