Δοκιμή: Skoda Superb 2.0 TDI
ΔΟΚΙΜΕΣ
Η Skoda φέρνει την τέταρτη γενιά του Superb με σημαντικές αισθητικές αλλαγές και τεχνολογικές ενημερώσεις, δημιουργώντας την πιο ώριμη εκδοχή του μοντέλου στην ιστορία του.
Στη μακρά και γεμάτη αναταράξεις πορεία της Skoda το όνομα Superb είναι αυτό που διατρέχει τις δεκαετίες της ιστορίας της μάρκας ως συνεκτικός κρίκος ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν της. Για πρώτη φορά εμφανίστηκε στη γκάμα της το 1935 και από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 αποτελεί το σύμβολο της σύγχρονης εποχής της, ως μέλους πια -και επιτυχημένου στο μέγιστο βαθμό- της οικογένειας της VW.
WHAT CAR
To όνομα Superb έχει συνδεθεί με σημαντικές καινοτομίες για τη Skoda, έχοντας το μακρινό 1935 ένα πρωτοποριακό πλαίσιο, υδραυλικά φρένα και ηλεκτρικό σύστημα 12V, χαρακτηριστικά που ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους.
Η σύγχρονη εποχή ξεκίνησε το 2001, με την πρώτη γενιά Superb να φέρνει την Skoda στην ανώτερη μεσαία κατηγορία με έμφαση στην ευρυχωρία και την τεχνολογία. Ακολούθησαν τρεις γενιές (2008, 2015, 2023), για να φθάσουμε σε αυτή τη νέα εκδοχή, όπου η εταιρεία κρατά την βασική λογική τις προσιτής και ιδιαίτερα ευρύχωρης λιμουζίνας, προσθέτοντας όλα όσα είναι πλέον απαραίτητα σε ψηφιακές παροχές και συστήματα υποβοήθησης.

Η εξωτερική σχεδίαση έχει ανανεωθεί ριζικά, υιοθετώντας τη σχεδιαστική φιλοσοφία Modern Solid. Ξεχωρίζει η νέα οκταγωνική μάσκα, τα λεπτότερα φωτιστικά σώματα LED Matrix δεύτερης γενιάς και οι έντονες λεπτομέρειες σε μαύρο γυαλιστερό χρώμιο, που προσδίδουν δυναμισμό.
Το φωτιστικό σύστημα αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς: οι προβολείς ενσωματώνουν 36 ξεχωριστά τμήματα, συνδυάζοντας bi-LED και matrix λειτουργίες για βελτιωμένη ορατότητα κατά την διάρκεια της νυχτερινής οδήγησης.

Στον τομέα της αεροδυναμικής, η πρόοδος είναι αξιοσημείωτη χάρη στην προσεκτική σχεδίαση και τις πολλές έξυπνες λύσεις που δόθηκαν σε κομβικά σημεία του αμαξώματος.
Ο συντελεστής οπισθέλκουσας έχει μειωθεί κατά 15%, φθάνοντας στο 0,23 για τη Hatch και στο 0,25 για την Combi έκδοση, τιμές που κατατάσσουν το νέο Superb ανάμεσα στα πιο αεροδυναμικά μοντέλα της κατηγορίας.

Παράλληλα, το νέο Superb είναι μεγαλύτερο και πιο ευρύχωρο από ποτέ. Η πεντάθυρη έκδοση έχει μεγαλώσει κατά 43 χιλιοστά, φθάνοντας σε μήκος τα 4.912 χιλιοστά, με το μεταξόνιο να βρίσκεται στα 2.841 χιλιοστά.
Η αύξηση των διαστάσεων μεγάλωσε κατά 20 ακόμα λίτρα τον χώρο αποσκευών, ο οποίος φθάνει τα αχανή 645 λίτρα με τα καθίσματα στην θέση τους, ή στα 1.795 λίτρα με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα.
Πέρα από την κορυφαία χωρητικότητα, αυτό που έχει εξίσου μεγάλη σημασία είναι ότι αυτό το τεράστιο πορτ-μπαγκάζ είναι ιδιαίτερα πρακτικό και με κανονικό σχήμα, διευκολύνοντας με αυτόν τον τρόπο την μεταφορά μεγάλων σε όγκο αντικειμένων.

Χάρη στο τεράστιο μεταξόνιο, και την σωστή χωροταξική εκμετάλλευση, το Superb παραμένει και σε αυτή τη γενιά του το μέτρο σύγκρισης σε ότι αφορά τους χώρους για τους επιβάτες.
Οι πίσω έχουν στην διάθεσή τους άπλετο χώρο για τα πόδια και το κεφάλι ανεξαρτήτως ύψους ή σωματικής διάπλασης, ενώ εύκολο μπορεί να βολευτεί και ένας πέμπτος επιβάτης στο μεσαίο κάθισμα.

Οι όμορφες και σωστά μελετημένες επεμβάσεις στο αμάξωμα έχουν δώσει έναν φρέσκο αέρα στο νέο Superb. Όμως το μεγάλο άλμα γίνεται στο εσωτερικό, όπου η τσεχική μάρκα φέρνει για πρώτη φορά στοιχεία που συναντά κανείς σε premium κατηγορίες.
Το κέντρο του ταμπλό κυριαρχείται πλέον από μια ελεύθερη οθόνη αφής έως 13 ιντσών -η μεγαλύτερη που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε Superb- με νέα διάταξη μενού και πιο σωστή κατανομή των λειτουργιών.

Το Virtual Cockpit 10 ιντσών είναι στάνταρ, ενώ προαιρετικά διατίθεται για πρώτη φορά Head-Up Display.
Σημαντικό στοιχείο της νέας προσέγγισης είναι τα Skoda Smart Dials. Πρόκειται για τρεις περιστροφικούς διακόπτες με ενσωματωμένες οθόνες 32 χιλιοστών, που συνδυάζουν απτική και ψηφιακή λειτουργία για ρύθμιση θερμοκρασίας, θέρμανσης, αερισμού καθισμάτων και ελέγχου infotainment.

Η κονσόλα έχει γίνει πιο απλή και εύχρηστη, χάρη στη μεταφορά του επιλογέα ταχυτήτων στη βάση του τιμονιού. Έτσι, προσφέρεται περισσότερο αποθηκευτικός χώρος ανάμεσα στους επιβάτες. Μεταξύ άλλων διατίθεται και θέση επαγωγικής φόρτισης για κινητό, στα 15W με σύστημα ψύξης.

Από πλευράς υλικών, η Skoda έχει προσπαθήσει επιτυχημένα να προσδώσει μία πιο luxury διάσταση στη νέα γενιά, φροντίζοντας παράλληλα ώστε η βιωσιμότητα να βρίσκεται στο επίκεντρο με εκτεταμένη χρήση ανακυκλωμένων υλικών.
Από εκεί και πέρα, προσφέρονται οι συνήθεις Simply Clever παροχές (28 στον αριθμό) που διευκολύνουν την καθημερινότητα του οδηγού, έναν πολύ προσεγμένο εσωτερικό φωτισμό με δέκα αποχρώσεις, καθώς και πολλά στοιχεία πολυτέλειας (ιδίως στην έκδοση Laurin & Klement της δοκιμής μας), με δερμάτινο σαλόνι, εργονομικά δερμάτινα καθίσματα με μασάζ και ψύξη/θέρμανση καθώς και ένα κορυφαίο ηχοσύστημα της CANTON με συνολική ισχύ 750 W.

Το πακέτο συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού είναι πλουσιοπάροχο και με όλες τις πιο σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις του group VW. Για πρώτη φορά χρησιμοποιούνται nano ραντάρ στους προφυλακτήρες, βελτιώνοντας λειτουργίες όπως Turn Assist, Crossroad Assist και Collision Avoidance Assist, οι οποίες περιλαμβάνονται πλέον στον βασικό εξοπλισμό σύμφωνα με τις νόρμες της ΕΕ.

Το σύστημα Side Assist καλύπτει πλέον έως και 90 μέτρα, ενώ το Exit Warning αποτρέπει άνοιγμα θυρών όταν πλησιάζει όχημα. Το νέο Attention and Drowsiness Assist εντοπίζει κόπωση, ενώ το Emergency Assist αναλαμβάνει δράση εάν ο οδηγός δεν ανταποκριθεί. Μέχρι και 10 αερόσακοι προστατεύουν τους επιβάτες, ενώ προσφέρονται αυτόματα συστήματα στάθμευσης.

Περνώντας στα μηχανικά μέρη, το νέο Superb διατηρεί την ήδη γνωστή γκάμα κινητήρων, με έξι επιλογές, 4 με κινητήρες βενζίνης (μεταξύ αυτών mild hybrid και PHEV) και δύο εκδόσεις με τον δίλιτρο diesel. Στην έκδοση της δοκιμής μας είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε τον «ξεχασμένο» όπως έχουν έρθει τα πράγματα diesel του γκρουπ, στην έκδοση με τους 150 ίππους και το πακέτο εξοπλισμού Laurin & Klement.
Πρόκειται για ένα κλασικό σύνολο με δοκιμασμένες τεχνολογίες και τα τυπικά χαρακτηριστικά απόδοσης για κινητήρα πετρελαίου, κάτι που σημαίνει ικανά αποθέματα ροπής στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, αρκετά πολιτισμένη λειτουργία και επαρκή δύναμη για να κινήσει σβέλτα το μεγάλο σε όγκο αλλά σχετικά ελαφρύ αμάξωμα.

Σε αυτό βοηθά και το επτατάχυτο DSG το οποίο φαίνεται να δένει ιδανικά με τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του κινητήρα και αποκρίνεται άμεσα και χωρίς καθυστερήσεις στις επιθυμίες του οδηγού (υπάρχουν και paddles στο τιμόνι για όποιον θέλει να έχει το πάνω χέρι).
Ως προς την κατανάλωση, ο diesel επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά την κυριαρχία του σε σχέση με όλες τις επιλογές κίνησης που υπάρχουν σήμερα, καταφέρνοντας να κρατηθεί κοντά στα 6,5 λίτρα/100 χλμ σε όλη την διάρκεια της δοκιμής μας, με τάσεις να πέσει και κάτω από τα 6 λίτρα όταν ο οδηγός και οι συνθήκες το επιτρέψουν. Νούμερα που εκτός από το πορτοφόλι του οδηγού έχουν να κάνουν και με την τεράστια αυτονομία, που με γεμάτο το ρεζερβουάρ είναι πολύ περισσότερα από 1.000 χιλιόμετρα.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη, το πλαίσιο είναι μία επιμηκυμένη εκδοχή του ΜQB Evo του γκρουπ VW, με την τυπική διάταξη αναρτήσεων (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω) και το πακέτο ρυθμιζόμενης ανάρτησης DCC Pro (που είναι στάνταρ στην έκδοση της δοκιμής μας) και η οποία προσφέρει 15 στάδια λειτουργίας της ανάρτησης, από πιο μαλακή για ταξίδια σε πιο σκληρή για πιο σβέλτες διαδρομές.
Στον δρόμο, το νέο Superb επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά τα κύρια χαρακτηριστικά του, όντας ένα αυτοκίνητο φτιαγμένο για μεγάλα και άνετα ταξίδια με όλη την οικογένεια και κάθε είδους και μεγέθους αποσκευή που μπορεί να φανταστεί κανείς.

Στην καμπίνα του οι επιβάτες έχουν μία ξεκάθαρη αίσθηση premium λιμουζίνας, με την ευρυχωρία και την έλλειψη μηχανικών και αεροδυναμικών θορύβων να δημιουργούν ένα περιβάλλον που απολαμβάνεις να ζεις και να ταξιδεύεις εντός του.
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό που εκπλήσσει ευχάριστα είναι ότι το Superb είναι σαφώς πιο ευέλικτο και εύκολο στον χειρισμό του από όσο αφήνουν να φανούν οι εξωτερικές του διαστάσεις, ακόμα και στην κίνηση (και στο παρκάρισμα) μέσα στην πόλη.
Σε επιμέρους τομείς, θα σημειώσουμε το πολύ καλό σε αίσθηση και πληροφορία τιμόνι (ιδίως με το progressive steering του αυτοκινήτου της δοκιμής μας), τα δυνατά φρένα και την καλή εν γένει συμπεριφορά του πετρελαιοκινητήρα, που δουλεύει στρωτά και πολιτισμένα, έστω και αν στις ψηλές στροφές κάνει λίγο πιο έντονα την παρουσία του στην καμπίνα (βέβαια, δεν υπάρχει κανένας λόγος να επιμένει κάποιος στις ψηλές στροφές σε έναν πετρελαιοκινητήρα).

Η άνεση από την ανάρτηση είναι ικανοποιητική, αν και σε κάποιες συνθήκες (όπως σε δρόμους με έντονο ανάγλυφο και λακκούβες) η απόσβεση είναι κάπως «στεγνή» και χωρίς την ποιότητα που αποπνέει όλο το υπόλοιπο αυτοκίνητο. Βέβαια, αυτό περιλαμβάνει και την αντίθετη όψη του νομίσματος, καθώς οι κλίσεις είναι αρκετά περιορισμένες για μία λιμουζίνα αυτού του μεγέθους, κάτι που δίνει την ευχέρεια στον οδηγό να κινηθεί με σιγουριά και σβέλτα σε ένα επαρχιακό δρόμο με στροφές.
Συνοψίζοντας, η Skoda έκανε το καθήκον της με το νέο Superb, προσφέροντας ένα αυτοκίνητο που ανταποκρίνεται πλήρως στον ρόλο της προσιτής λιμουζίνας η οποία δεν υστερεί σε τίποτα από πιο ακριβά και «επώνυμα» μοντέλα αυτού του μεγέθους.

Οι χώροι, η ποιότητα κατασκευής, οι κορυφαίες ψηφιακές και τεχνολογικές παροχές δίνουν ηχηρό «παρών» σε συνδυασμό με ένα μηχανολογικό υπόβαθρο που είναι επίκαιρο και άκρως αποτελεσματικό (ιδίως στην έκδοση της δοκιμής μας, με τον άδικα υποβαθμισμένο εμπορικά diesel κινητήρα).
Με τιμή εκκίνησης τις 45.500 ευρώ για την βενζινοκίνητη έκδοση με τον 1.5 TSI, ή 51.500 ευρώ για την έκδοση με τον δίλιτρο TDI (και 56.500 για την έκδοση Laurin & Klement της δοκιμής), το Superb παραμένει και σε αυτή την γενιά μία πολύ έξυπνη και αρκετά ολοκληρωμένη αγορά για όποιον αναζητά τους χώρους και τις ανέσεις μιας λιμουζίνας σε μία πιο προσιτή τιμή.

Χωρίς εκπτώσεις σε ποιότητα και τεχνολογικές παροχές, και με κατασταλαγμένο πλέον το προφίλ του και εμπεδωμένη την θέση του στην αγορά (όπως μαρτυρούν και οι πολύ καλές πωλήσεις του σε όλη την Ευρώπη), το νέο Superb προσφέρει το ιδανικό εισιτήριο για τον εκδημοκρατισμό της πολυτέλειας και της άνεσης σε ένα κοινό που θέλει να ξεφύγει από την μονότονη κυριαρχία των SUV και να επιστρέψει στην γοητεία μιας μεγάλης λιμουζίνας.
Τεχνικά χαρακτηριστικά – Skoda Superb 2.0 TDI
Κινητήρας: Τετρακύλινδρος, 1.968 cc, diesel, turbo
Ισχύς: 150 PS/3.000-4.200 rpm
Ροπή: 360/1.600-2.750 rpm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 7 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 9,2 sec
Τελική ταχύτητα: 225 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 5,3/6,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 127 gr/km
Διαστάσεις (Μ/Π/Y): 4.912/1.849/1.481 mm
Μεταξόνιο: 2.841 mm
Βάρος: 1.642 kg
Χώρος αποσκευών: 645-1.795 lt
Τιμή: Από 51.500 ευρώ