Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Hyundai Ioniq 5 N

Ελλάδα 13:09
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Hyundai Ioniq 5 N

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Hyundai Ioniq 5 N

ΔΟΚΙΜΕΣ

Η Hyundai κάνει πραγματικότητα το ηλεκτρικό hot hatch που όχι μόνο ξεσηκώνει με τις επιδόσεις, αλλά και πυροδοτεί τις εγκεφαλικές συνάψεις της οδηγικής απόλαυσης με παραδοσιακούς όρους.

Advertisement
Advertisement

Καθώς αφήνω πίσω μου την αφόρητη κίνηση στους δρόμους της αχανούς πρωτεύουσας της Νότιας Κορέας, πρέπει να κάνω μια επιλογή: κίνηση μπροστά, πίσω ή και στους τέσσερις τροχούς; Ακούγεται σαν το δίλημμα ενός αστέρα της K-Pop που στέκεται σκεπτικός στο γκαράζ του προσπαθώντας να διαλέξει ποιο από τα πολλά αυτοκίνητα του στόλου του θα απολαύσει στη σημερινή έξοδο.

Ομως αυτή τη στιγμή κάθομαι στο μπάκετ του Hyundai Ioniq 5 N κοιτώντας στο μενού του N Torque Distribution ένα σετ επιλογών που δεν υπάρχει σε κανένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο. Σέρνοντας την μπάρα ρύθμισης προς τα αριστερά έχεις ένα Honda Civic Type R.

Μετακινώντας τη προς τα δεξιά βρίσκεσαι σε μια BMW M140i παλαιάς κοπής ή επιλέγοντας οποιαδήποτε από τις άλλες εννέα ενδιάμεσες ρυθμίσεις έχεις ένα Audi RS 3 ή μια Mercedes-AMG A45 με την κατανομή εμπρός/πίσω που ταιριάζει στη διάθεση της στιγμής.

Advertisement
Advertisement

Εχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ηλεκτροκίνηση ανοίγει αμέτρητες δυνατότητες όσον αφορά την εμπλοκή του οδηγού, όμως αυτό είναι το πιο απτό παράδειγμα που έχω δει μέχρι στιγμής. Η Hyundai μάς έχει εκπλήξει και στο πρόσφατο παρελθόν με τα εκρηκτικά i30 N και i20 N, όμως με το Ioniq 5 N δείχνει αποφασισμένη να ανεβάσει πολύ ψηλά τον πήχη των ηλεκτρικών μοντέλων υψηλών επιδόσεων. Ομολογουμένως το 5 N δεν είναι το μόνο ηλεκτρικό που προσφέρει προσαρμογή κατανομής της ροπής με αυτό τον τρόπο (η Tesla διαθέτει μια αντίστοιχη επιλογή).

Ομως το συγκεκριμένο σύστημα είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου στο hightech χαρτοφυλάκιο του Ioniq 5 Ν. Η ομάδα εξέλιξης του πρώτου ηλεκτρικού N -στην οποία ανήκει και ο πρώην μηχανικός της Ford Performance, Tyrone Johnson– δεν ήθελε να φτιάξει ένα hot hatch που απλά θα ήταν μηχανικά άρτιο, αλλά δεσμεύτηκε να παντρέψει τη δεδομένη ηλεκτρική εκρηκτικότητα με τις παραδοσιακές εκφράσεις της συμμετοχικότητας και της διασκέδασης. Το να πετύχεις κάτι τέτοιο σε ένα αυτοκίνητο 2,2 τόνων δεν είναι καθόλου εύκολο κατόρθωμα.

Το ίδιο δύσκολο είναι να βγεις από τη Σεούλ. Ομως η κορεάτικη μεγαλούπολη βρίσκεται πλέον πίσω μας και κατευθυνόμαστε ανατολικά, προς το ορεινό σύμπλεγμα Taebaek, σε μερικούς από τους καλύτερους δρόμους της Κορέας, όπου το Ioniq 5 N θα μπορεί να αποδείξει αν είναι πραγματικά ένα καυτό ηλεκτρικό μοντέλο που αλλάζει τα δεδομένα. Μπαίνοντας στον αυτοκινητόδρομο Ν60 έχουμε τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούμε ένα ακόμα γκάτζετ του Ioniq 5 N, το N Grin Boost.

Advertisement

Πατώντας τον κόκκινο διακόπτη επάνω από το δεξί μπράτσο του τιμονιού ξεκλειδώνεις την πλήρη ισχύ των 650 PS για έως και 10’’ (το υπόλοιπο διάστημα η διαθέσιμη ισχύς φτάνει στους 609 PS).

Η αλήθεια είναι πως ακόμα και χωρίς αυτή τη σύντομη έκρηξη ισχύος κάθε αλόγιστη πίεση στο γκάζι μεταφράζεται σε βίαιη κλοτσιά που σε κολλάει στο κάθισμα. Το 0-100 km/h διαρκεί 3,4’’ και η επιτάχυνση αρχίζει να ξεθωριάζει ελαφρά μόνο όταν η ταχύτητα σπάσει το φράγμα των 200 km/h, ενώ η ένδειξη του ψηφιακού ταχυμέτρου συνεχίζει να σκαρφαλώνει μέχρι την τελική των 260 km/h.

Advertisement

Αφήνουμε τον αυτοκινητόδρομο και μπαίνουμε πλέον στο επαρχιακό κομμάτι: υπάρχουν δρόμοι που είναι φρέσκοι με δύο λωρίδες και αρκετά καλό οδόστρωμα, αλλά και κάποιοι παλαιότεροι, πιο κακοτράχαλοι, κοντά στις αγροτικές κωμοπόλεις. Γρήγορα γίνεται σαφές ότι το N δεν έχει ξεχάσει τα καθημερινά ταλέντα του Ioniq 5. Αθόρυβο, ευρύχωρο και τόσο εύκολο στην οδήγηση όσο ένα αυτοκίνητο πόλης, αλλά με σαφώς πιο σφιχτή απόσβεση σε σχέση με το απλό μοντέλο.

Η Hyundai υπόσχεται μάλιστα πως η ευρωπαϊκή έκδοση του Ν θα έχει μία ακόμα πιο ψαγμένη και εκλεπτυσμένη ρύθμιση που θα συνδυάζει την ακρίβεια του δυναμικού ελέγχου με ποιοτικότερα στοιχεία στην κύλιση.

Εχοντας υπόψη την επικείμενη… επίθεση στα βουνά μπροστά μας σταματάμε σε έναν ταχυφορτιστή για αναπλήρωση της ενέργειας που έχουμε σπαταλήσει έως εδώ. Η ικανότητα του γρήγορου φορτιστή να ταΐζει την μπαταρία των 84 kWh και η προηγμένη αρχιτεκτονική 800V του ηλεκτρικού κυκλώματος σημαίνει ότι δεν θα χρειαστεί να περιμένουμε περισσότερο από λίγα λεπτά.

Advertisement

Η σύντομη αναμονή, ωστόσο, μας δίνει την ευκαιρία να περιηγηθούμε στα πολυάριθμα μενού του Ioniq 5 N και τις επιλογές παραμετροποίησης των προγραμμάτων οδήγησης. Υπάρχουν πολλά για να διαλέξετε. Αναφέραμε ήδη την κατανομή ροπής στους δύο άξονες μέσω του N Torque Distribution.

Από εκεί και πέρα υπάρχει το N Launch Control με τρεις διαφορετικές ρυθμίσεις για βέλτιστη προσαρμογή στο διαθέσιμο επίπεδο πρόσφυσης. Το Ν Drift Optimiser κάνει αυτό ακριβώς που δηλώνει το όνομά του, ήτοι ρυθμίζει την παροχή ροπής και τα συστήματα δυναμικού ελέγχου με στόχο την καλύτερη ισορροπία του αυτοκινήτου όταν αυτό πηγαίνει… με το πλάι.

Σε αυτό το σύστημα έχει ενσωματωθεί και η λειτουργία Torque Kick Drift, που επιτρέπει στον οδηγό να προσομοιώσει το κλότσημα του συμπλέκτη ενός χειροκίνητου μοντέλου. Το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να τραβήξετε και τα δύο paddles του τιμονιού προς τα πίσω ώστε να διακοπεί η παροχή ισχύος στους τροχούς και να κρατήσετε το πόδι στο γκάζι.

Τη στιγμή που θα αφήσετε και πάλι ελεύθερα τα paddles η ροπή επανέρχεται αμέσως στους πίσω τροχούς οδηγώντας σε ένα σχεδόν σίγουρο ξεκόλλημα της ουράς.

Τέλειο! Τα paddles υπάρχουν κυρίως ως μέρος του N e-shift, του συστήματος δηλαδή που προσομοιάζει τη λειτουργία 8τάχυτου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη με διακριτή μεταβολή της ροπής κατά τη διάρκεια του εικονικού σκαρφαλώματος στις επίσης εικονικές 8.000 rpm στο ψηφιακό στροφόμετρο και με ένα σαφέστατο τράνταγμα σε κάθε ανέβασμα ή κατέβασμα σχέσης. Το N Active Sound+ εκπέμπει τεχνητό ήχο που έχει ως στόχο να βελτιώσει την οδηγική εμπειρία.

Η λειτουργία του είναι ανεξάρτητη από αυτή του N e-shift και προσφέρει μια επιλογή μεταξύ τριών διαφορετικών ηχητικών θεμάτων: του Ignition (που μιμείται τον 2.0 Turbo βενζίνης), του Evolution (που αναπαριστά τον ήχο του Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo concept) και του Supersonic (εμπνευσμένο από τα μαχητικά αεροσκάφη του «Top Gun: Maverick»).

Μέχρι να ρίξουμε μια ματιά σε όλα τα παραπάνω η ένδειξη της φόρτισης έχει φτάσει στο 89%. Η μέγιστη αυτονομία στον κύκλο WLTP φτάνει στα 448 km και οι υπολογισμοί μας είναι πως σε πραγματικές συνθήκες κυμαίνεται κοντά στα 350-370 km, οπότε με αυτή τη φόρτιση είμαστε έτοιμοι για να αρχίσουμε την ανάβαση προς την οροσειρά Taebaek.

Ο επαρχιακός δρόμος Ν44 είναι ένα στολίδι. Συνδυάζει τη σατινέ ομαλότητα και το γενναιόδωρο πλάτος των παράκτιων διαδρομών των ΗΠΑ με την ποικιλία στροφών και χάραξης που βρίσκεις στα διάσημα ευρωπαϊκά πάσα. Δεν θα μπορούσα να σκεφτώ κάτι καλύτερο για τη δοκιμή του πρώτου ηλεκτρικού Hyundai με την υπογραφή του τμήματος Ν.

Υπόσχομαι στον εαυτό μου ότι θα αφήσω τα γκατζετάκια του 5 Ν ήσυχα, τουλάχιστον για την πρώτη μισή ώρα, όμως η υπόσχεση καταπατείται μετά από μόλις δύο λεπτά. Σταματάω και ενεργοποιώ το N e-shift στο μενού του προσαρμόσιμου προγράμματος N.

Μέσα σε ελάχιστα λεπτά το σύστημα με έχει πείσει πως δεν είναι απλώς ένα τέχνασμα, αλλά κάτι διαβολικά έξυπνο. Και ενώ γνωρίζω πολύ καλά πως έχω να κάνω με κάτι τεχνητό, η αίσθηση που έχω προσπαθεί -με μεγάλη επιτυχία- να με πείσει για το αντίθετο.

Μοιάζει σαν όλο το αυτοκίνητο να αποκτά περισσότερο βάθος, δίνοντας κάτι διαφορετικό από τη αδιάκοπη και μονότονη επιτάχυνση των ηλεκτρικών. Νιώθεις και ακούς την κορύφωση της δύναμης σε κάθε εικονική σχέση ενώ υπάρχει ακόμα και ένας, επίσης τεχνητός, κόφτης με το χαρακτηριστικό πριονωτό χτύπημα που ειδοποιεί ότι πρέπει να κουμπώσεις την επόμενη σχέση.

Απίθανο! Ενθουσιασμένος με το χρώμα που προσθέτει στον χαρακτήρα του αυτοκίνητου το N e-shift ενεργοποιώ μία ακόμα λειτουργία που κάνει ντεμπούτο του στο Ioniq 5 N, το N Pedal. Στο πρώτο άφημα του γκαζιού σχεδόν περνάω μέσα από το παρμπρίζ.

Το ειδικά παραμετροποιημένο σύστημα ανάκτησης ενέργειας του 5 Ν μπορεί να προσφέρει επιβράδυνση έως και 0,6 g χωρίς καμία συμμετοχή των φρένων. Η λειτουργία N Pedal χρησιμοποιεί αυτή την επιβράδυνση για να δημιουργήσει μια εντελώς νέα εμπειρία οδήγησης one-pedal.

Αφήνοντας μόνο το γκάζι, η μούρη φορτίζεται και βιδώνει στην άσφαλτο ακονίζοντας το turn-in. Χρειάζεται λίγος χρόνος για να το συνηθίσεις, αλλά μόλις συγχρονίσεις το ζύγισμα του δεξιού ποδιού στην είσοδο της στροφής το αποτέλεσμα σε ανταμείβει.

Λίγη παραπάνω ακρίβεια στο βάρος του γκαζιού είναι αρκετή για να ορμήσω στις προκλητικές στροφές αλλά και στις σφιχτές φουρκέτες του N44 χωρίς να αγγίξω το πεντάλ του φρένου. Ομως η ικανότητα του Ioniq 5 Ν να επιτίθεται και να ζωγραφίζει με μαεστρία κάθε στροφή κρύβει πολλά περισσότερα από την έξυπνη τεχνολογία ανάκτησης.

Το τετραγωνισμένο, βαρύ hatch back των 2,2 τόνων είναι τόσο όμορφα ισορροπημένο και ευέλικτο που μου θυμίζει το Ford Focus RS Mk3 – κάτι που βέβαια δεν είνα τόσο τυχαίο γνωρίζοντας πως ο Tyrone Johnson έχει επιβλέψει την εξέλιξη και των δύο μοντέλων. Είναι λιγότερο αιχμηρό και ακριβές από το Civic Type R, αλλά σαφώς πιο μυώδες και απίθανα αποτελεσματικό στην πίεση.

Για να μην αναφέρουμε πόσο πρόθυμο και χαρούμενο είναι πηγαίνοντας με το… πλάι. Για να αποκτήσει όλα αυτά τα ταλέντα το Ioniq 5 N, η Hyundai δεν άφησε τίποτα στην τύχη. Το αμάξωμα, τα υποπλαίσια, όπως και οι βάσεις των κινητήρων και της μπαταρίας ενισχύθηκαν στα καίρια σημεία.

Τα ημιαξόνια είναι παχύτερα ώστε να αντέχουν τη σημαντικά υψηλότερη ροπή, η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση έχει παραμετροποιηθεί ανάλογα με τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, ενώ το ίδιο έχει γίνει και με την κρεμαγιέρα που έχει ενισχυθεί και αποκτήσει διαφορετική ρύθμιση στην υποβοήθηση αλλά και πιο γρήγορο βήμα.

Και όλα τα παραπάνω αποτυπώνονται απόλυτα στον δρόμο. Το επενδυμένο με αλκαντάρα τιμόνι του Ioniq 5 N είναι ακριβές, ζωντανό και με μπόλικη πληροφορία βάζοντας το κερασάκι στον δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ αυτοκινήτου και οδηγού και δίνοντας κάθε στιγμή μια ξεκάθαρη εικόνα για την πρόσφυση και τις διαθέσεις τού εμπρός αλλά και του πίσω μέρους.

Μακάρι τα φρένα να ενέπνεαν αντίστοιχη εμπιστοσύνη! Εχουν τη δύναμη να δαμάσουν την ταχύτητα, όμως η μαλακή και σπογγώδης αίσθηση του πεντάλ σίγουρα δεν ταιριάζει στο υπόλοιπο ύφος του αυτοκινήτου.

Οι εντυπώσεις από την πρώτη οδηγική συμβίωση για το Ioniq 5 N είναι τόσο σαρωτικά θετικές που σχεδόν μοιάζουν πολύ καλές για να είναι αληθινές. Ναι, υπάρχουν ταχύτερα ηλεκτρικά μοντέλα υψηλών επιδόσεων, όμως κανένα δεν μπορεί να προσφέρει ούτε κατά διάνοια τη συμμετοχικότητα, τη δυναμική ικανότητα ή τη διασκέδαση του Ioniq 5 N.

Χαρακτηριστικά όπως το N e-shift και το N Pedal βοηθούν καθοριστικά στη δημιουργία του ξεχωριστού χαρακτήρα, όμως ακόμα και χωρίς αυτά έχουμε να κάνουμε με ένα αξιόλογο αυτοκίνητο επιδόσεων.

Η κορεάτικη παροιμία που λέει «Ο δράκος αναδύεται από ένα μικρό ρυάκι» χρησιμοποιείται για να απεικονίσει τον ισχυρό που έχει μια ταπεινή αρχή. Το Hyundai Ioniq 5 N είναι η απόλυτη μεταφορά αυτής της παροιμίας στην πραγματικότητα.

Γιατί ποιος θα μπορούσε να σκεφτεί πριν από μία δεκαετία, όταν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα άρχισαν να μπαίνουν στη ζωή μας, ότι η Hyundai των Getz και Matrix θα ήταν η εταιρεία πίσω από το πρώτο πραγματικό σε επιδόσεις και χαρακτήρα ηλεκτρικό hot hatch στον κόσμο;

TECH

ΑΜΑΞΩΜΑ: Για την ενίσχυση της στρεπτικής ακαμψίας του πλαισίου το αμάξωμα του 5 N έχει 42 περισσότερες συγκολλήσεις καθώς και 2,1 μέτρα πρόσθετης κόλλας σε σχέση με αυτό των απλών εκδόσεων. Αντίστοιχης φιλοσοφίας είναι και η ενίσχυση των βάσεων έδρασης των ηλεκτροκινητήρων και της μπαταρίας καθώς και η αύξηση της ακαμψίας των υποπλαισίων της ανάρτησης για μείωση των μεταβολών της γεωμετρίας υπό φορτίο.

ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Το ύψος του 5 N από το έδαφος έχει μειωθεί κατά 20 mm σε σχέση με την απλή έκδοση ενώ ειδική παραμετροποίηση έχουν τα χαρακτηριστικά απόσβεσης της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης ώστε η λειτουργία της να είναι αντίστοιχα αποτελεσματική τόσο στον δρόμο όσο και στην πίστα.

ΣΤΑΘΕΡΗ ΑΠΟΔΟΣΗ: Η διατήρηση της απόδοσης για μεγάλο διάστημα σε συνθήκες πίεσης υπήρξε βασικό ζητούμενο για τους μηχανικούς της Hyundai. Ως σημείο αναφοράς τέθηκε το Nürburgring και ως ζητούμενο η συμπλήρωση δύο γύρων με το Ioniq 5 N χωρίς πτώση ισχύος. Γι’ αυτό τον λόγο ιδιαίτερο βάρος δόθηκε στην ψύξη των μπαταριών ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρχει υπερθέρμανση.

ΦΡΕΝΑ: Ενα αυτοκίνητο με βάρος που πλησιάζει στους 2,2 τόνους και φτάνει στους 650 PS πρέπει να επιβραδύνει το ίδιο καλά όσο και όταν επιταχύνει. Το Ioniq 5 N έχει μεγαλύτερα φρένα (διαμέτρου 400 και 360 mm εμπρός και πίσω, αντίστοιχα) από την απλή έκδοση καθώς και ειδικά παραμετροποιημένο σύστημα ανάκτησης ενέργειας.

Ν GAMES: Η λίστα με τα εξειδικευμένα συστήματα και προγράμματα με την υπογραφή του τμήματος Ν είναι πραγματικά τεράστια. Το N Grin Boost προκαλεί αύξηση της ισχύος από τους 609 στους 650 PS για 10’’. Το N e-shift μιμείται τη λειτουργία κιβωτίου ταχυτήτων οκτώ σχέσεων, διακόπτοντας στιγμιαία την παροχή ροπής υπό τη συνοδεία ενός τεχνητού ήχου. Το N Pedal ενεργοποιεί μια ειδική παραμετροποίηση στο σύστημα ανάκτησης ενέργειας προσφέροντας επιβράδυνση έως και 0,6g στη λειτουργία one-pedal.

Tο N Torque Distribution ρυθμίζει τη ροπή κάθε άξονα προσφέροντας δυνατότητα διαμόρφωσης του Ioniq 5 N σε προσθιοκίνητο, τετρακίνητο ή πισωκίνητο. Το N Drift Optimiser, σε συνδυασμό με το πίσω διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, διευκολύνει τη διατήρηση του ντριφταρίσματος, ενώ η λειτουργία Torque Kick Drift διευκολύνει την πρόκληση υπερστροφής δημιουργώντας ένα στιγμιαίο κλότσημα στον πίσω άξονα, όπως αυτό με συμπλέκτη σε χειροκίνητο πισωκίνητο.

Το N Launch Control βελτιστοποιεί την κατανομή ροπής ανάλογα με την παρεχόμενη πρόσφυση του οδοστρώματος για την ταχύτερη εκκίνηση από στάση. Τέλος, το N Active Sound+ δημιουργεί έναν τεχνητό ήχο (με τρία διαφορετικά ηχητικά θέματα) που συνδέεται με τη δυναμική κατάσταση του αυτοκινήτου, βελτιώνοντας έτσι την οδηγική εμπειρία.

TECH – Hyundai Ioniq 5 Ν

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 2xΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ, 650 PS, 770 Nm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ 84 kWh
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (Ε), ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 3,4”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 260 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST: 21,2 kWh/100 km (WLTP)
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 448 km (WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.715/1.940/1.585 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.000 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 480 lt
ΒΑΡΟΣ: 2.275 kg
ΤΙΜΗ: Αναμένεται