Δοκιμή: BYD Dolphin Surf 157 PS
ΔΟΚΙΜΕΣ
Το BYD Dolphin Surf έχει όλα τα τεχνολογικά δεδομένα να σε κάνει να στραφείς προς την ηλεκτροκίνηση. Ας δούμε γιατί.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως όταν η κουβέντα αφορά στους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων, η σκέψη των περισσότερων πηγαίνει στην BYD Auto, την οποία τη διακρίνουν.
WHAT CAR
Κάτι που ισχύει πλέον και στη χώρα μας. Η εταιρεία, σε σύντομο χρονικό διάστημα, έχει ήδη δημιουργήσει μια πολύ καλή εικόνα στην ελληνική αγορά και έχει καταφέρει να διακριθεί.
Αυτό χάρη στα μοντέλα που διαθέτει στην γκάμα της, στην τεχνολογία τους και στη φιλοσοφία κατασκευής που εφαρμόζει.

Ένα από αυτά είναι το Dolphin Surf. Το καινούργιο σχετικά μικρών διαστάσεων αμιγώς ηλεκτρικό όχημα πόλης -που μόλις έφτασε στη χώρα μας- με το οποίο οι άνθρωποι της εταιρείας θα προσπαθήσουν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους επί ευρωπαϊκού εδάφους (και στην Ελλάδα, φυσικά).
Ειδησεογραφικά, το γνωρίσαμε ως Seagull, δηλαδή με την ονομασία με την οποία διατίθεται στην κινεζική αγορά.
Ωστόσο, για τη Γηραιά Ήπειρο, τα στελέχη της BYD Auto επέλεξαν να το προσαρμόσουν τεχνολογικά στα δεδομένα αυτής και να το μετονομάσουν σε Dolphin Surf, για να είναι περισσότερο αποδεκτό από τους υποψήφιους πελάτες της εδώ.

Επίσης, λόγω της επιχειρηματικής στρατηγικής που έχουν επιλέξει τα στελέχη της, η ονομασία του έπρεπε να είναι τέτοια που να το εντάσσει στη σειρά «Ocean Series». Όπως εξήγησαν, αυτή περιλαμβάνει μοντέλα το όνομα των οποίων είναι εμπνευσμένο από τη θαλάσσια πανίδα.
Έτσι, έχουν προηγηθεί τα Seal και Sealion 7 και τώρα έχουμε να κάνουμε με το Dolphin Surf, το οποίο πωλείται ως Dolphin Mini στις χώρες της Λατινικής Αμερικής.
Φυσικά, δεν μπορούσαν να διατηρήσουν την ονομασία αυτή και στην Ευρώπη λόγω νομικού κολλήματος με τη MINI και το ομώνυμο μοντέλο της.
Ο χαρακτηρισμός «Surf» του νέου αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου δεν πληροί μόνο το ουσιαστικό (γραμματικά) που χρειάζεται να παραπέμπει προφανώς στη θάλασσα (όπως είναι η σανίδα του σερφ).
Τα τέσσερα γράμματα της λέξης εξυπηρετούν απόλυτα και για λόγους μάρκετινγκ, για την ενίσχυση της ύπαρξής του και των πλεονεκτημάτων του.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι τη χρησιμοποίησαν και ως αρκτικόλεξο για να τονίσουν τα τέσσερα βασικά στοιχεία του: Safety (την παρεχόμενη ασφάλεια), Urban (για τον αστικό χαρακτήρα του ως όχημα πόλης), Reliable (για την αξιοπιστία του και το ότι μπορείς να βασίζεσαι σε αυτό για τις μετακινήσεις σου) και Fun (για το γεγονός ότι μπορεί να είναι διασκεδαστικό, τόσο για τον οδηγό όσο και για τους συνεπιβάτες του).
Ευρωπαϊκός αέρας
«Στη Ρώμη, συμπεριφέρεσαι ως Ρωμαίος» θέλει η γνωστή ρήση και αυτό προσπάθησαν να κάνουν οι άνθρωποι της BYD Auto. Δηλαδή να προσαρμοστούν στο αυτοκινητικό έθος των Ευρωπαίων και να προσαρμόσουν και το Dolphin Surf στα ζητούμενα και στις απαιτήσεις τους.
Κατά συνέπεια, η εκδοχή του μοντέλου για τη Γηραιά Ήπειρο έχει τροποποιηθεί σημαντικά από το Seagull ώστε ανταποκρίνεται στα πρότυπα ασφάλειας και στις προσδοκίες των υποψήφιων αγοραστών αυτής.
Έτσι, επανασχεδίασαν το μοντέλο βάσει της φιλοσοφίας «Ocean Aesthetics» που έχουν επιλέξει να εφαρμόζουν στην εταιρεία.

Το αποτέλεσμα δικαίωσε τις ιδέες και τις επιλογές των σχεδιαστών της καθώς το Dolphin Surf ψηφίστηκε ως «Παγκόσμιο Αστικό Αυτοκίνητο 2025» («World Urban Car 2025») από τα World Car Awards.
Το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε στην Κίνα αλλά με την επίβλεψη και τις αλλαγές που πρότειναν οι Ευρωπαίοι που ανήκουν στο δυναμικό της BYD Auto.
Έτσι, το αποτέλεσμα είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο διατηρεί την αισθητική της χώρας καταγωγής του αλλά, ταυτόχρονα, είναι αποδεκτό από τους Ευρωπαίους. Μάλιστα, έχει τη δική του ταυτότητα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που το προσδιορίζουν.
Η γενικότερη γραμμή του αμαξώματος παραπέμπει σε αυτή της σφήνας, με το «αιχμηρό» εμπρός μέρος και ψηλότερο πίσω, συγκριτικά.

Στην εντύπωση αυτή συμβάλλει και η γενικότερη σχεδίασή του. Η γραμμή στο κάτω μέρος των παραθύρων, η οποία ανασηκώνεται προς τα πίσω, το σχήμα των πίσω φώτων, το μαύρο πλαστικό στην πίσω κολώνα του οχήματος και αυτό των εκεί φώτων, το κάνουν να δείχνει σφηνοειδές.
Εμπρός, τα τραπεζοειδή φώτα με τα χαρακτηριστικά διπλά LED φώτα ημέρας και η διαμόρφωση του εκεί προφυλακτήρα είναι χαρακτηριστικά του νέου μοντέλου.
Στην άκρη της μάσκας διακρίνεται εμφανώς η ονομασία της BYD, όχι μόνο όσο προσδιοριστικό της εταιρείας της οποίας αποτελεί δημιούργημα το αυτοκίνητο αλλά και ως δηλωτικό αυτοπεποίθησης της παρουσίας του.

Στο πίσω μέρος του, ξεχωρίζει η αεροτομή οροφής η οποία είναι διαμορφωμένη σε δύο τμήματα και δίνει μια πιο «σπορτίφ» εικόνα στο σύνολο, πέραν της πρακτικής λειτουργίας της που είναι η βελτίωση του αεροδυναμικού συντελεστή οπισθέλκουσας.
Οι ζάντες είναι διάστασης 15 ιντσών ή 16 ιντσών και έχουν ιδιότυπη σχεδίαση. Μάλιστα συνδυάζονται με το μαύρο προστατευτικό πλαστικό στους θόλους των τροχών που κάνουν το Dolphin Surf να δείχνει ότι το δάπεδό του είναι ψηλότερο απ’ ό,τι στην πράξη.
Επίσης, η προσθήκη προστατευτικού πλαστικού στο πλάι και στα μαρσπιέ με τον τρόπο που βλέπουμε στις φωτογραφίες, αποτελεί ακόμα ένα άμεσο χαρακτηριστικό αναγνώρισης του νέου μοντέλου της BYD Auto.
Εσωτερικός κόσμος
Η κινεζική εταιρεία έχει τη δική της ταυτότητα και στη διαμόρφωση του εσωτερικού των μοντέλων και το Dolphin Surf δεν θα μπορούσε να εξαιρείται από τον συγκεκριμένο κανόνα.
Κύριο στοιχείο του είναι η κυματοειδής διαμόρφωση του ταμπλό, την οποία οι σχεδιαστές εμπνεύστηκαν από το σώμα του δελφίνου, σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας. Φυσικά, πέραν αυτού, παραπέμπει και σε κύμα (σύμφωνα με σχεδιαστική φιλοσοφία «Ocean Aesthetics»).
Στον πίνακα οργάνων υπάρχει έγχρωμη οθόνη LCD 7,0 ιντσών και στο κέντρο η οθόνη αφής 10,1 ιντσών η οποία είναι περιστρεφόμενη κατά 90 μοίρες.

Έτσι, ο οδηγός και οι συνεπιβάτες του μπορούν να την έχουν είπε σε οριζόντια είτε σε κάθετη θέση, αναλόγως της επιθυμίας τους. Αυτό γίνεται τόσο από τον αντίστοιχο διακόπτη στο τιμόνι όσο και από το αντίστοιχο σύμβολο στην οθόνη.
Κάτω από αυτή υπάρχουν φυσικοί διακόπτες για την επιλογή της φοράς κίνησης του οχήματος, για το σύστημα «Drive Mode», για τον κλιματισμό, για την ενεργοποίηση των «αλάρμ» και του αέρα για το ξεθάμπωμα του παρμπρίζ, όπως και για τη ρύθμιση της έντασης του ηχοσυστήματος.
Κάτω από αυτούς υπάρχουν οι κεντρικοί αεραγωγοί οι οποίοι είναι σχετικά μικροί σε ύψος (για να μην διαταράσσουν την αναλογία όγκων), αλλά ικανοποιητικότατοι στην απόδοσή τους.
Η «αιωρούμενη» κονσόλα έχει ανωφερή κλίση στην άκρη της, τμήμα που ενσωματώνει επιφάνεια ασύρματης φόρτισης smartphone. Πίσω από αυτό υπάρχουν δύο ποτηροθήκες και καλυπτόμενος χώρος για μικροαντικείμενα.

Επίσης, κάτω από την κονσόλα έχει διαμορφωθεί ένας ανοιχτός χώρος για την τοποθέτηση αντικειμένων, ενώ υπάρχει μία θύρα USB 18 Watt Type A και μία θύρα USB 60 W Type C.
Το τιμόνι έχει σχετικά παχιά στεφάνη, διαθέτει τρεις ευμεγέθεις ακτίνες και είναι επίπεδο στο κάτω μέρος του.
Οπτικά, το ταμπλό είναι λιτό αλλά έχει σχετική κομψότητα και είναι πρακτικό για τους εμπρός επιβάτες. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι ανακυκλωμένα σε μεγάλο ποσοστό. Τα καθίσματα είναι καλυμμένα με vegan υλικό, ενώ ο συνδυασμός σκληρού πλαστικού και μαλακού υλικού είναι καλός.

Γενικά, το εσωτερικό δείχνει καλοκατασκευασμένο για τα δεδομένα της κατηγορίας και η ποιότητα των υλικών καλή σε όψη και αφή.
Τα εμπρός καθίσματα είναι διαμορφωμένα με τρόπο ώστε να έχουν καλή πλευρική στήριξη, ενώ το γεγονός ότι το προσκέφαλό τους είναι ενσωματωμένο σε αυτά τα κάνει να δείχνουν πιο «σπορτίφ» από ό,τι αναμένεις σε ένα όχημα πόλης.
Το πίσω κάθισμα είναι τοποθετημένο σχετικά χαμηλά, χάρη στο επίπεδο πάτωμα του Dolphin Surf. Αυτό επιτρέπει να έχουν οι εκεί επιβάτες πολύ καλό ωφέλιμο ύψος, ενώ ικανοποιητικό είναι και το ωφέλιμο μήκος για τα πόδια τους.
Τέλος, το πορτμπαγκάζ είναι σχετικά βαθύ. Η χωρητικότητά του είναι 308 λίτρα, όμως όταν διπλωθούν οι πλάτες του πίσω καθίσματος (σε αναλογία 50:50) φτάνει ως τα 1.037 λίτρα.
Μπαταρία, ηλεκτροκινητήρας
Το Dolphin Surf βασίζεται στην σύγχρονη πλατφόρμα «e-Platform 3.0» της BYD Auto η οποία επιτρέπει τη δημιουργία μοντέλων που ενσωματώνουν πολλά συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, όπως και ψηφιακές εφαρμογές.
Το αυτοφερόμενο πλαίσιο του νέου αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου αποτελείται από χάλυβα υψηλής αντοχής σε ποσοστό 68,2%, σύμφωνα με την εταιρεία. Στο πάτωμά του υπάρχει η μπαταρία τεχνολογίας «Blade» η οποία είναι τύπου LFP.

Θυμίζουμε ότι, αναλόγως της έκδοσης του Dolphin Surf, αυτή έχει ενεργειακή χωρητικότητα 30,0 kWh είτε 43,2 kWh, αντίστοιχα.
Στην πρώτη περίπτωση -που αφορά στη βασική έκδοση του μοντέλου- έχει μέση τυποποιημένη αυτονομία 220 χλμ. (κατά WLTP) ή 356 χλμ. μόνο σε αστική χρήση (κατά WLTP).
Στην εκδοχή με τον συσσωρευτή των 43,2 kWh, η μέση τυποποιημένη αυτονομία είναι είτε 322 χλμ. (κατά WLTP) είτε 310 χλμ. (κατά WLTP), στην κορυφαία εξοπλιστική έκδοση «Comfort». Αποκλειστικά, εντός πόλης η αυτονομία φτάνει τα 507 χλμ. (κατά WLTP) ή τα 460 χλμ. (κατά WLTP), αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά στον χρόνο φόρτισης, η μπαταρία των 30,0 kWh χρειάζεται 3,5 ώρες για το 0%-100% σε AC 11 kW. Σε ταχυφορτιστή DC 65 kW χρειάζεται 25 λεπτά της ώρας για το 30%-80%.

Ο συσσωρευτής των 43,2 kWh χρειάζεται πέντε ώρες για το 0%-100% σε AC 11 kW, ενώ σε ταχυφορτιστή DC 85 kW θέλει 22 λεπτά της ώρας για το 30%-80%, αντίστοιχα.
Η βασική έκδοση του Dolphin Surf (σημ.: «Active») έχει σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη τεχνολογίας «8 σε 1» ο οποίος αποδίδει 89 ίππους και μέγιστη ροπή 175 Nm.
Στις υπόλοιπες δύο διαθέσιμες (σημ.: «Boost» και «Comfort») η απόδοσή του είναι 89 ίπποι και 175 Nm -επίσης- και αυξάνεται στους 157 ίππους και η μέγιστη ροπή στα 220 Nm στην κορυφαία.
Οδηγικές εντυπώσεις
Πλέον, υπάρχει μια σχετική εμπειρία για το τι να αναμένεις από ένα καινούργιο μοντέλο της BYD Auto το οποίο εισαγάγεται στην Ελλάδα κάθε φορά και προστίθεται στην γκάμα της.
Η περιέργεια, ίσως και ο σκεπτικισμός, που υπήρχαν πριν από έναν χρόνο εξακολουθούν να υφίστανται, όμως δεν έχουν την ίδια πηγή. Υπάρχουν αλλά έχει μεταβληθεί άρδην η ποιότητά τους.

Η περιέργεια επικεντρώνεται όχι στο τι άγνωστο θα αντιμετωπίσουμε από μία κινεζική εταιρεία αλλά στο τι νέο, καινοτόμο και πρωτοποριακό θα παρουσιάσει αυτή.
Ο σκεπτικισμός δεν αφορά πλέον στην ίδια την εταιρεία (και στα αυτοκίνητά της) αλλά στο γιατί οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές δεν το έκαναν πρώτοι ή εάν είναι σε θέση να αντιδράσουν έγκαιρα και με το αντίστοιχο αποτέλεσμα.
Έχοντας την επαφή και την πρότερη γνώση από το τι προσφέρουν και πώς είναι κατασκευασμένα τα μοντέλα της BYD Auto που διατίθενται ήδη στη χώρα μας, κάποιος αναμένει με ενδιαφέρον τον «Βενιαμίν» αυτής.
Βλέποντας το αμάξωμα του Dolphin Surf, το οποίο διατίθεται σε τέσσερα διαφορετικά χρώματα, καταλαβαίνεις ότι οι άνθρωποι της εταιρείας θέλουν να διαφοροποιούν σχετικά το κάθε μοντέλο τους, διατηρώντας μια κοινή σχεδιαστική ταυτότητα, ωστόσο.

Ως επιβάτης, θα βολευτείς αμέσως στο εσωτερικό του. Οι πόρτες του ανοίγουν υπό ευρεία γωνία και το σχετικά χαμηλό πάτωμα επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση σε αυτό.
Ως οδηγός, θα ρυθμίσεις εύκολα το κάθισμά σου και το τιμόνι όπως σε βολεύει και θα έχεις καλή ορατότητα εμπρός και προς το πλάι και σχετικά περιορισμένη προς τα πίσω.
Όμως, το τελευταίο δεν είναι ιδιαίτερο πρόβλημα, καθώς οι σχετικά μεγάλοι εξωτερικοί καθρέφτες και η (προαιρετική) κάμερα οπισθοπορείας σού επιτρέπουν να γνωρίζεις τι βρίσκεται πίσω ή πλησίον του οχήματος.
Ακουμπάς τα χέρια σου στο τιμόνι και καταλαβαίνεις ότι το υλικό του είναι ποιοτικό για τα δεδομένα της κατηγορίας. Πιέζεις τον διακόπτη για να ενεργοποιήσεις το σύστημα κίνησης και οι δύο οθόνες δείχνουν αμέσως τις πληροφορίες που χρειάζεσαι.
Επιλέγεις κάποιο από τα τέσσερα προγράμματα στο σύστημα «Drive Mode» (σημ.: «Eco», «Normal», «Sport», και «Snow», αντίστοιχα) και ετοιμάζεσαι να ξεκινήσεις την πορεία σου.

Να σημειώσουμε ότι το πρόγραμμα «Snow» ενεργοποιείται από ξεχωριστό διακόπτη και όχι από αυτόν που βρίσκεται στο ταμπλό για να μην υπάρχει απότομη μείωση της ροπής στους τροχούς σε περίπτωση που ο οδηγός το επιλέξει εκ παραδρομής.
Η ανάρτηση του Dolphin Surf είναι σφιχτή σε ρυθμίσεις αλλά παραμένει σχετικά άνετη. Η διάταξή της είναι γόνατα MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδος εμπρός και ημιάκαμπτος άξονας πίσω.
Ο τρόπος που απορροφά τις κακοτεχνίες του δρόμου είναι καλός για τα δεδομένα ενός αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος πόλης και ανταποκρίνεται καλά στην αλλαγή πορείας, όταν ο οδηγός αποφασίσει να κινηθεί με πιο σβέλτο ρυθμό.
Η ποιότητα κύλισης είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο και το επίπεδο θορύβου χαμηλό και σε ταχύτητα ταξιδίου. Εντός πόλης, είναι ευκολοδήγητο χάρη στις σχετικά μικρές διαστάσεις του, στο μικρό κύκλο στροφής (σημ.: 9,9 μέτρα) και στην καλή απόδοση της ροπής του.
Η τελευταία βοηθά τον οδηγό να επιταχύνει γρήγορα αλλά με ομαλό τρόπο και χωρίς να προκαλεί ανησυχία. Η αίσθηση του τιμονιού είναι μέτρια, ενώ το σύστημα πέδησης θέλει λίγη περισσότερη πίεση στο πεντάλ του φρένου για να μειώσει την ταχύτητά του οχήματος.
Η πρακτικότητα του και οι χώροι για μικροαντικείμενα εντάσσονται στα θετικά του αυτοκινήτου, όπως και το υψηλό επίπεδο ασφάλειας που προσφέρουν τα συστήματα «ADAS».

Να σημειώσουμε ότι αυτό που ελέγχει τον οδηγό για απόσπαση της προσοχής του από τον δρόμο είναι σχετικά ευαίσθητο και ενεργοποιείται όταν διαπιστώσει όταν αυτός δεν κοιτά εμπρός, στον δρόμο.
Αυτό είναι χρήσιμο και απαραίτητο όταν έχει αφαιρεθεί από το έργο του (οδηγός). Όμως, τον ανακαλεί στην τάξη κάθε φορά που αυτός χρειάζεται να κοιτάξει προς το πλάι για να ελέγξει για διερχόμενη κίνηση ή για πεζό ή για να σιγουρευτεί για κάτι, με αποτέλεσμα να προκαλεί «ενόχληση» με τη συχνότητα που παρεμβαίνει.
Ο ψηφιακός βοηθός ενεργοποιείται με τη φράση «Hi, BYD» και ανταποκρίνεται αποτελεσματικά κάθε φορά που ο οδηγός ζητά από το σύστημα να εκτελέσει μια εντολή, ακόμα και όταν η εκφορά του λόγου δεν είναι ορθή ή γίνεται βιαστικά.
Επίσης, να σημειώσουμε ότι στον εξοπλισμό περιλαμβάνεται και η δυνατότητα συνδεσιμότητας smartphone Android Auto και Apple CarPlay.

Ως επίλογο θα σημειώσουμε ότι το Dolphin Surf θα σε κερδίσει με αυτό που είναι και με αυτά που προσφέρει. Σε μια περίοδο όπου ο ανταγωνισμός και στην κατηγορία του είναι έντονος, έχει την τεχνολογική προίκα της και την ευρύτητα επιλογών της BYD Auto.
Αυτά είναι αρκετά για να το κάνουν να έχει τη δυνατότητα να διακριθεί τόσο μεταξύ των Ευρωπαίων, των Ιαπώνων και των Νοτιοκορεατών όσο και των ομοεθνών του (Κινέζων).
Ωστόσο, δεν είναι μόνο το δημιούργημα καθαυτό. Η επιτυχία του εξαρτάται και από το πόσο οικονομικά προσιτό είναι.
Από την επίσημη ελληνική αντιπροσωπεία ανακοινώθηκε ότι οι πωλήσεις του στη χώρα μας έχουν ξεκινήσει.

Η βασική τιμή πώλησης του Dolphin Surf με τον συσσωρευτή των 30,0 kWh και τους 89 ίππους ξεκινά από τις 20.790 ευρώ ή από τις 15.760 ευρώ με το όφελος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ».
Τέλος, η βασική τιμή πώλησης του Dolphin Surf με την μπαταρία των 43,2 kWh και τους 157 ίππους ξεκινά από τις 23.790 ευρώ ή από τις 18.034 ευρώ με το όφελος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ».
Τεχνικά χαρακτηριστικά – BYD Dolphin Surf 157 PS
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας, σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη
Μέγιστη ισχύς: 157 PS
Μέγιστη Ροπή: 220 Nm
Μέγιστη χωρητικότητα μπαταρίας: 43,2 kWh
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο, μίας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 9,1 sec
Τελική ταχύτητα: 150 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/δοκιμής: – kWh/100 km/13.9 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή: Έως 310 km (μικτή, κατά WLTP «Comfort»), έως 460 km (εντός πόλης, κατά WLTP)
Εκπομπές CΟ2: 0
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 3.990/1.720/1.590 mm
Μεταξόνιο: 2.500 mm
Βάρος: 1.390 kg
Χώρος αποσκευών: 308-1.037 lt
Τιμή: Από 25.990 ευρώ («Comfort»), από 19.702 ευρώ με κρατική επιδότηση