Δοκιμή: Audi Q8 50 TDI quattro | NewsAuto.gr
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Audi Q8 50 TDI quattro

Q (question) cars: Τα αυτοκίνητα που εμφανισιακά ελάχιστα τραβούν την προσοχή, αλλά στην πραγματικότητα είναι τόσο γρήγορα που σε υποχρεώνουν να αναρωτηθείς τι διάολο ήταν αυτό που σε πέρασε. Το Audi Q8 δεν είναι ένα από αυτά…

Του Ντίνου Παπαγιαννόπουλου
Φωτογραφίες: Χρήστος Καραγιωργάκης

Διότι με το Q8 με το που το βλέπεις αναρωτιέσαι «τι διάολο είναι αυτό;» με ανυπόκριτο θαυμασμό και απορία συνάμα. Λοιπόν, «αυτό» είναι το Q8 και είναι η πρώτη φορά που δοκιμάζεται στην Ελλάδα – από το CAR φυσικά. Το οποίο Q8, για να αρχίζω σιγά-σιγά να σας βάζω στο νόημα, είναι ένα πολυτελές (εξ ορισμού) SUV coupé, πιο κοντό και χαμηλότερο από το Q7, αλλά συνολικά φαρδύτερο. Και σαφώς πιο εντυπωσιακό εμφανισιακά. Παρότι αυτή η μόδα των κουπέ SUV εξακολουθεί να με βρίσκει μαγκωμένο, η αγορά δείχνει ότι δεν συμμερίζεται τις αντιρρήσεις μου και τα έχει υποδεχτεί ασμένως. Λογικό από μια άποψη: ο οπτικός αντίκτυπος που έχουν είναι ανάλογος με μιας ορχήστρας με χάλκινα που κάνει βόλτα στο κέντρο της πόλης. Δεν έχει σημασία αν είναι συντονισμένη, θα τραβήξει την προσοχή. Συνήθως η συγκεκριμένη ενορχήστρωση έχει προβλήματα. Δεν έχει σωστή αντίστιξη. Μπερδεύει τα κλειδιά, τις κλίμακες, δεν βρίσκει πατήματα στις συγχορδίες και στις αναστροφές τους.

Πώς να συνδυάσεις θηριώδη αμαξώματα με μεγάλη απόσταση από το έδαφος και αντικειμενικά διαφορετική αποστολή με γραμμές που να παραπέμπουν σε κουπέ αυτοκίνητα χωρίς να καταλήξεις σε ένα ελαφρώς (ή και βαρέως) γκροτέσκο αποτέλεσμα; Υπάρχουν μεγάλα και ακριβά κουπέ SUV που -στα μάτια μου τουλάχιστον- αντικατοπτρίζουν μια σχεδόν προκλητική επίδειξη δια της υπερβολής. Τα συγκεκριμένα, βέβαια, είναι και τα πιο επιτυχημένα. Διότι μάλλον κατανοούν τη δύναμη της φιλοδοξίας ή της ματαιοδοξίας. Αλλά το Q8 οφείλω να ομολογήσω ότι δεν ανήκει σε αυτές τις περιπτώσεις. Όχι ότι δεν είναι μεγάλο. Για την ακρίβεια, βρίσκεται στο όριο του θηριώδους: Έχει μήκος 4,986 m, πλάτος 1,995 m και ύψος 1,705 m. Το, δε, μεταξόνιο του αγγίζει τα 3 μέτρα (2.995 mm). Ωστόσο οι σχεδιαστές της Audi έχουν πετύχει κάτι σπάνιο: το Q8 είναι μυώδες αλλά και αξιοθαύμαστα εκλεπτυσμένο. Έχει σωστές αναλογίες και δεν συγκεντρώνει τις μάζες του σε συγκεκριμένα σημεία παρά τις διαχέει με ομοιόμορφο τρόπο. Τα στοιχεία εντυπωσιασμού είναι σωστά ενσωματωμένα και εξυπηρετούν το σύνολο. Είναι αυτό ακριβώς το σύνολο που μαγνητίζει τη ματιά σου. Ο θαυμασμός γίνεται ανυπόκριτος και όχι «υποχρεωτικός». Το κυριότερο, όμως, είναι ότι οι πιο μυημένοι θα διακρίνουν ευθύς αμέσως τον σχεδιαστικό απόηχο του πρώτου, εμβληματικού πλέον, Quattro. Οσοι διαβάζετε τώρα, κάντε τον κόπο να γκουγκλάρετε «Ur.Quattro» και θα καταλάβετε τι εννοώ. To Q8 είναι αυτή τη στιγμή, κατά τη γνώμη μου, το ομορφότερο Audi και το πιο όμορφο SUV στην κατηγορία του. Χαώδης η αισθητική διαφορά του από τον «δεινόσαυρο» σε διαστάσεις και όψη Q7. Η τεράστια μάσκα που προεξέχει, οι πολλές ευθείες γραμμές, οι έντονες ακμές, η γραμμή της οροφής που σβήνει με γλυκό τρόπο και δεν κατακρημνίζεται, θυσία στον βωμό της «κουπεδοποίησης», το τεράστιο ίχνος του στον δρόμο, με τους θηριώδεις τροχούς των 21” ακροβολισμένους στις άκρες του αμαξώματος. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που ξεχωρίζει και επιβάλλεται όχι τόσο δια του όγκου του ή της macho εμφάνισης, αλλά κυρίως από το συνολικά επιβλητικό και ραφιναρισμένο παρουσιαστικό του. Πετυχαίνει, όντως, να μην περνάς απαρατήρητος ούτε στο 3ο υπόγειο του γκαράζ, αλλά δεν εκφοβίζει. Αντιθέτως βγάζει μια ξεκάθαρα φουτουριστική αύρα. Και αυτή, κατά τη γνώμη μου, είναι η πιο σημαντική συνεισφορά των σχεδιαστών. Το Q8, κοντολογίς, είναι σαφώς πιο ενδιαφέρον και ρηξικέλευθο και από την BMW X6 και από τη Mercedes GLE Coupé και από την ομογάλακτη Porsche Cayenne.

Audi-Q8-inter-tsiro-640

Ισχύει το ίδιο και σε άλλους τομείς; Τι γίνεται στο εσωτερικό, για παράδειγμα; Λοιπόν, το εσωτερικό μπορεί να σε κάνει να ξεμείνεις από επιθετικούς προσδιορισμούς. Παγιώνει την εξωτερική σχεδιαστική υπέρβαση ή μάλλον τη συμπληρώνει με έναν πολύ εύστοχο και διορατικό τρόπο. Οι οριζόντιες γραμμές, οι αεραγωγοί που (φαίνονται σαν να) διατρέχουν όλο το πλάτος του ταμπλό, η μείξη υλικών όπως το δέρμα, το σφυρήλατο αλουμίνιο, τα κορυφαίας ποιότητας πλαστικά, ακόμα και η διακριτική και διακριτή μυρωδιά, σε τοποθετούν σε ένα περιβάλλον που πρωτίστως σε απομονώνει από το εξωτερικό περιβάλλον. Η ησυχία είναι σχεδόν εκκωφαντική. Οι άνθρωποι έχουν κάνει σοβαρή δουλειά με την ηχομόνωση. Για παράδειγμα, το παρμπρίζ έχει διπλή επίστρωση, ενώ ο συντελεστής οπισθέλκουσας είναι ένα αξιοπρεπέστατο για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου cd:0.34. Η ποιότητα κατασκευής είναι απλώς κορυφαία. Νομίζεις ότι μπροστά σου δεν έχεις συναρμολογημένα κομμάτια, αλλά ένα σμιλεμένο ταμπλό πάνω σε ένα ενιαίο κομμάτι. Αυτό, όμως, που ουσιαστικά διαφοροποιεί το εσωτερικό του Q8 είναι αυτή η αύρα της προχωρημένης τεχνολογίας που αποπνέει.
Η Audi έχει τοποθετήσει το πιο πρόσφατο εξελικτικό στάδιο της πλατφόρμας διεπαφής, το MMI touch response. Δεν πρόκειται βέβαια για την πρεμιέρα του συστήματος. Αυτή έγινε το 2017 στο A8 και σταδιακά εφαρμόστηκε και σε άλλο μοντέλα, όπως το A7. Οι Η κεντρική οθόνη στην κεντρική κονσόλα, με διαγώνιο 10,1” και τεχνολογία black panel, εκτός από το φαίνεσθαι, εξυπηρετεί και ελέγχει το μεγαλύτερο μέρος των λειτουργιών του Q8. Και όταν δεν λειτουργεί «χάνεται» κάτω από τη λακαριστή μαύρη οθόνη. Αλλά το θέμα είναι ότι όταν λειτουργεί το κάνει με αξιοσημείωτη προσήνεια προς τον χρήστη.

Audi-Q8-tsiro-530

Η ανάλυση της οθόνης, κατ’ αρχάς, που φτάνει τα 1.540×720 pixels. Έπειτα η καλή ομαδοποίηση των διαφόρων λειτουργιών (πλοήγηση, media, έλεγχος των λειτουργιών του αυτοκινήτου, όπως τα διάφορα οδηγικά προγράμματα κ.ά.). Αλλά προπαντός η απτική της λειτουργία. Όταν ακουμπάς με το δάχτυλο την οθόνη, αυτή δεν ενεργοποιεί απευθείας την επιλογή σου. Πρέπει να ακουστεί ένα χαρακτηριστικό κλικ, όπως θα γινόταν με έναν φυσικό διακόπτη ή πλήκτρο. Αυτός ο μηχανικός παλμός βεβαιώνει τον οδηγό ότι επέλεξε το σωστό κουμπί χωρίς να χρειαστεί να πάρει τα μάτια του από τον δρόμο.

Η οθόνη ακριβώς από κάτω είναι επίσης απτική, με διαγώνιο 8,6” και ελέγχει τον 4ζωνικό κλιματισμό. Μετατρέπεται όμως και σε οθόνη γραφής με το δάχτυλο ή με εικονικό keyboard. Το όλο σύστημα είναι τόσο πυκνό σε πληροφόρηση και στοιχεία που χρειάζεται να του αφιερώσεις χρόνο για να το μάθεις και να εκμεταλλευτείς όλο το εύρος των δυνατοτήτων του. Το ευχάριστο είναι ότι μπαίνεις στη λογική αρκετά γρήγορα. Φυσικά ο πίνακας οργάνων είναι και αυτός ψηφιακός, με διαμόρφωση της διάταξης κατά το δοκούν. Και ασφαλώς ο εξοπλισμός είναι όσο συβαριτικός οφείλει να είναι σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Από το Bang & Olufsen ηχοσύστημα με τα 23 ηχεία μέχρι τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα, θερμαινόμενα και ψυχόμενα καθίσματα. Όσο για τους χώρους, εντάξει, μιλάμε για ένα μεταξόνιο στα 3 μέτρα, πόσο κακοί θα μπορούσαν να είναι; Η διαφορά του Q8 με άλλα κουπέ SUV είναι ότι εδώ οι πίσω επιβάτες δεν βιώνουν την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα που επιβάλλουν οι φαρδιές πίσω κολόνες και η κεκλιμένη οροφή. Κοντολογίς, δύο άνθρωποι μπορούν να καθίσουν, όπως σε μια λιμουζίνα, ενώ και ένας τρίτος δεν θα αισθανθεί ανεπιθύμητος, δεδομένου και του επαρκέστατου (sic) πλάτους του αυτοκινήτου. Πάντως τα 605 lt του χώρου αποσκευών δεν φαντάζουν πολλά, κάτι που οφείλεται ασφαλώς στην κλίση της πόρτας και τον περιορισμό του ύψους. Να σημειώσουμε ωστόσο ότι τα πίσω καθίσματα έχουν τη δυνατότητα μετακίνησης εμπρός – πίσω.

Το αμάξωμα του νέου Q8 είναι χτισμένο πάνω στο πλαίσιο ASF (Audi Space Frame) και αποτελείται από διαφορετικά υλικά, κυρίως αλουμίνιο και θερμικά επεξεργασμένο χάλυβα. Παρά το γεγονός ότι ένα ικανό ποσοστό της ανάρτησης (15%), όπως οι βάσεις των γονάτων και τα υποπλαίσια, αλλά και πολλά μέρη του αμαξώματος (τα πλαϊνά πάνελ, η οροφή, όλες οι πόρτες και τα εμπρός φτερά) είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο, το Q8 με τον 3λιτρο V6 ντίζελ (50 TDI σύμφωνα με τη νέα ονοματοδοσία της Audi) φτάνει αισίως στα 2.145 kg.

Σχετικά ελαφρύς για τα κυβικά του (190 kg), με κούφιους εκκεντροφόρους, ξεχωριστά κυκλώματα ψύξης για τον στροφαλοφόρο και τις κυλινδροκεφαλές και δύο τουρμπίνες με υπερπλήρωση μέχρι 2,0 bar, ο 3.0 TDI αποδίδει 286 PS και 61,2 kgm ροπής μεταξύ 2.250 και 3.250 rpm. Η Audi δίνει μέση κατανάλωση 6,8 lt/100 km, αλλά η πραγματική ζωή έχει άλλη άποψη: υπολογίστε κοντά στα 11,2 lt/100 km για να είστε μέσα. Η κίνηση μεταδίδεται μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου οχτώ σχέσεων στον προαναφερθέντα κεντρικό συμπλέκτη, ο οποίος σε κανονικές συνθήκες μοιράζει τη ροπή 40:60 εμπρός – πίσω. Ανάλογα με τις ανάγκες, η ροπή μπορεί να φτάσει στο 70% μπροστά ή μέχρι το 85% στους πίσω τροχούς. Δεν μπορείς να παραπονεθείς για τη διαθέσιμη δύναμη. Παρά το αυξημένο βάρος του, το Q8 ακουμπάει πάνω στη μεγάλη ροπή του κινητήρα και την πλήρη εκμετάλλευσή της από το πυκνό κιβώτιο και πηγαίνει αέρα. Κάποιες φορές μάλιστα παρασύρεσαι και φτάνεις με περισσότερα km/h απ’ όσα θα ήθελες στη στροφή. Το κιβώτιο κάποιες φορές είναι λίγο νευρικό στις αλλαγές, αλλά συνολικά δουλεύει πιο ομαλά από το διπλοσύμπλεκτο S tronic.

Audi-Q8-tsiro-640

Το Q8 μοιάζει, όντως, με υπερυψωμένο, μεταμοντέρνο Quattro. Όσο το έβλεπα τόσο αναγνώριζα τις αναλογίες. Ή μπορεί να ήταν και αυθυποβολή. Οι 22 πόντοι απόστασης από το έδαφος, πάντως, είναι απολύτως πραγματικοί. Οι εκδόσεις με αερανάρτηση χαμηλώνουν κατά 1,5 cm, αλλά η απόσταση μπορεί να αυξομειωθεί κατά 90 mm και να φτάσει στα 254 mm στο μέγιστο. Θα μου πείτε και που να το πας με τροχούς 21”. Είναι σαν το επιχείρημα όλων όσοι ζούμε στην Αθήνα: «Μπορώ να βγω όποτε θέλω και να πάω οπουδήποτε». Δεν βγαίνεις σχεδόν ποτέ. Έχεις τη δυνατότητα αλλά όχι τη βούληση. Η τετρακίνηση με το μηχανικό κεντρικό διαφορικό, η αερανάρτηση, τα ειδικά οδηγικά προγράμματα offroad και allroad του Q8 έχουν τη δυνατότητα. Τη βούληση περιμένουν.

Ασφαλώς όμως δεν είναι αυτός ο προορισμός του Q8. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο υψηλού πρεστίζ που μπορεί να σε κατεβάσει ατσαλάκωτο μετά από εκατοντάδες χιλιόμετρα. Μπορεί ακόμα να χρησιμεύει και ως ένας χώρος αναστοχασμού όσο είσαι κολλημένος στην κίνηση της πόλης. Διότι σε αυτή την περίπτωση επιλέγεις το traffic jam assist, που ακολουθεί σαν πιστός σκύλος την κίνηση, φρενάρει και σταματάει μόνο του και επανεκκινεί για να συρθεί στα επόμενα λίγα μέτρα, ενώ φροντίζει να σε διατηρεί στη λωρίδα σου. Τότε μπορείς να βολευτείς στο αναπαυτικό δερμάτινο κάθισμα και να ασχοληθείς με τις δεκάδες επιλογές συνδεσιμότητας που σου παρέχει ή απλώς να σκέφτεσαι τη μάλλον άνετη ζωή σου, αφού έχεις μπορέσει να εκταμιεύσεις τα 96.360 ευρώ που χρειάζονται ως τιμή εκκίνησης αγοράς. Το συγκεκριμένο, με τον δεδομένο εξοπλισμό (η αερανάρτηση, ας πούμε, ανήκει στον επιπλέον εξοπλισμό), υπερβαίνει κατά πολύ το τριψήφιο νούμερο. Θα πρέπει βέβαια να προσέξεις να μην μπλεχτείς αργότερα σε στενά διότι το Q8 με το πλάτος του και τα 13,3 μέτρα κύκλου στροφής τα αντιπαθεί σφόδρα.

Q8 extra

Πρακτικά όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι το Q8 σου βγάζει μια αίσθηση οδοστρωτήρα. Μπορείς να ταξιδέψεις με εξαιρετική ευθυβολία και άνεση, με τον V6 ντίζελ να γουργουρίζει κάπου στο βάθος. Οποιαδήποτε δυσκολία αντιμετωπίζεται με αταραξία Βούδα: οι καμπές πρακτικά δεν υπάρχουν, το ίδιο και οι υψομετρικές διαφορές, ενώ η ανάρτηση απομονώνει οποιαδήποτε ανωμαλία. Μόνο στις πολύ υψηλές ταχύτητες περνάει ένας αεροδυναμικός θόρυβος από τα δίχως πλαίσια παράθυρα. Θα πρότεινα επίσης να μη διαλέξετε το πρόγραμμα comfort, πρώτον, διότι οι διαφορές με το dynamic σε καλό οδόστρωμα πρακτικά είναι μη εντοπίσιμες και, δεύτερον, διότι με το πρώτο πρόγραμμα να ορίζει τον αλγόριθμο της αερανάρτησης κάποιες τάσεις πλεύσης σε συνεχόμενες ταλαντώσεις δεν θα τις αποφύγεις. Στην πόλη, βέβαια, με το comfort ή το efficiency κουμπωμένο νομίζεις ότι έχουν γίνει έργα οδοποιίας και έχουν στρωθεί με φρέσκια άσφαλτο όλοι οι δρόμοι. Οι πιο παρατηρητικοί θα έχετε προσέξει ότι ήδη ανέφερα έξι προγράμματα που παραμετροποιούν τις λειτουργίες του κινητήρα, του συστήματος διεύθυνσης, του κιβωτίου και της ανάρτησης. Υπάρχει άλλο ένα το auto, το οποίο μάλλον είναι και το προτιμότερο γενικά. Αλλά στο επαρχιακό δίκτυο το dynamic είναι σχεδόν μονόδρομος. Η ανάρτηση σφίγγει αρκετά για να διαχειριστεί το μεγάλο βάρος. Τη βοηθά αρκετά και το σύστημα wheel-selective torque control, που φρενάρει ελαφρά τους εσωτερικούς τροχούς μέσα στη στροφή και κάπως έτσι το Q8 κινείται με έναν πολύ καλό ρυθμό για τον όγκο του. Πολλή αίσθηση από το τιμόνι δεν θα βρεις και σε πιο στενά κομμάτια με συνεχείς μεταφορές βάρους είναι ξεκάθαρο ότι δυσανασχετεί, αλλά η γενική εικόνα είναι θετική. Αρκεί να έχεις στο μυαλό σου το είδος του αυτοκινήτου. Εκτός δρόμου, τώρα, οι τεράστιοι τροχοί με τα φουλ ασφάλτινα λάστιχα δεν αφήνουν πολλά περιθώρια, αλλά οι δυνατότητες είναι φανερό ότι υπάρχουν. Η αερανάρτηση καταπίνει και τις πιο δύσκολες ανωμαλίες, η απόσταση από το έδαφος είναι αντικειμενικά μεγάλη και η τετρακίνηση δεν χαζεύει. Σε καλό πατημένο χώμα το Q8 μπορεί να ταξιδέψει με το πλάι χωρίς να κάνει «κιχ», έτσι για να τιμήσει το ένδοξο αγωνιστικό παρελθόν.

Μου άρεσε το Q8, δεν το κρύβω. Πρόκειται για ένα ψαγμένο από κάθε άποψη SUV με δυναμική αλλά όχι χυδαία εμφάνιση, με κορυφαία ποιότητα και τεχνολογία που σε κάποια σημεία ορίζει τις εξελίξεις. Προφανώς είναι ακριβό. Αλλά το κοινό στο οποίο απευθύνεται, ένα κοινό προφανώς ευκατάστατο, με ροπή προς τη νεωτερικότητα θα βρει πολλά σημεία που θα εκτιμήσει.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙKA

Κινητήρας: 2.967 cc
Ισχύς: 286ps /5.000 rpm
Ροπή: 61,2 kgm/2.250-3.250 rpm
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο, 8 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 6.3 sec
Τελική ταχύτητα: 245 km/h
Μεικτή κατανάλωση: 11,2
Εκπομπές CO2: 178
Βάρος: 2.145 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.986/1.995/1.705 mm
Μεταξόνιο: 2.995 mm
Χώρος αποσκευών: 605 lt
Τιμή: Από 96.360 ευρώ

Η δοκιμη εγινε με καυσιμα ελιν
Elin logo copy1

Log In or Create an account