Menu
Live Κίνηση | Mazda CX-30 Renault Clio | Τιμές αυτοκινήτων

ΔΟΚΙΜΕΣ

300 χλμ. στην εθνική με ένα ηλεκτρικό. Γίνεται;

  • Σπύρος Χώτος (sh@newsauto.gr), Φωτογραφίες: Γιώργος Σβολόπουλος

Θέλοντας να απαντήσουμε στο ερώτημα της πραγματικής αυτονομίας των ηλεκτρικών, πήραμε το EV μοντέλο με μια από τις υψηλότερες αυτονομίες, το Audi e-tron, και γεμάτοι άγχος απέναντι στο άγνωστο της ηλεκτροκίνησης προσπαθήσαμε να κάνουμε 300 χλμ. στο δυσκολότερο πεδίο: Την εθνική οδό!

Τα ηλεκτρικά μπαίνουν ολοένα και περισσότερο στη «ζωή» μας. Για λόγους που έχουμε αναλύσει πολλές φορές, αποτελούν πλέον το αδιαμφισβήτητο μέλλον της αυτοκίνησης. Και κάθε χρόνο, όλο και περισσότερα θα έρχονται στην αγορά, φιλοδοξώντας να αποσπούν αντίστοιχα, όλο και υψηλότερα μερίδια πωλήσεων έναντι των παραδοσιακών αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (diesel και βενζίνης).

Κύριο πεδίο δράσης αυτή τη στιγμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είναι η πόλη. Η τωρινή τεχνολογία τους επιτρέπει να πραγματοποιούν σε πραγματικές συνθήκες έως και πάνω από 350 χιλιόμετρα με μια πλήρη φόρτιση, εκμεταλλευόμενα το γεγονός ότι μέσα στην πόλη τα συνεχή «σταμάτα-ξεκίνα» επιτρέπουν στο σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση και επιβράδυνση να φορτίζει ουσιαστικά εν κινήσει σε ένα βαθμό την μπαταρία. Φυσικά, σημαντικό ρόλο παίζει και το γεγονός ότι η ταχύτητα του αυτοκινήτου μέσα στην πόλη είναι χαμηλή, χωρίς να απαιτεί από τον οδηγό να πατά συχνά τέρμα το γκάζι. Τα νούμερα αυτά και η αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος αυτού, έχουν επιβεβαιωθεί και στην πράξη από τις δοκιμές μας.

Όμως τι γίνεται στο πεδίο της εθνικής; Πώς τα καταφέρνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκεί όπου οι ταχύτητες αυξάνονται και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση και πέδησης ουσιαστικά δεν λειτουργεί;

Εμείς, θέλοντας να δούμε στην πράξη το τι συμβαίνει, επιλέξαμε να βάλουμε δύσκολα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο της αγοράς και να προσπαθήσουμε να κάνουμε μαζί του 300 χλμ. με μια φόρτιση αποκλειστικά και μόνο κινούμενοι στην εθνική, σε ταχύτητες φυσικά αποδεκτές ώστε να μην αποτελέσουμε κινούμενο εμπόδιο στους υπόλοιπους οδηγούς.

Το αυτοκίνητο που επιλέξαμε ήταν το ολοκαίνουργιο Audi e-tron, το πρώτο ηλεκτρικό SUV στην ιστορία της γερμανικής μάρκας, το οποίο εφοδιάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες 408 ίππων, μπαταρία ιόντων λιθίου 95 kWh και έχει αυτονομία με πλήρη φόρτιση έως και 411 km (κατά τον κύκλο μέτρησης WLTP). Ωστόσο, η Audi –όπως φυσικά και όλοι οι κατασκευαστές– δεν δημοσιεύει πόση είναι η αυτονομία όταν το αυτοκίνητο κινείται μόνο στην εθνική, κάτι που από μόνο του όταν πας να πετύχεις 300 χλμ. με μια φόρτιση στον αυτοκινητόδρομο είναι μια απουσία πληροφόρησης που σε αγχώνει πολύ…

Άγχος, στρες και… ηρεμία!

Η προετοιμασία για μια δοκιμή αυτονομίας ενός ηλεκτρικού στην εθνική, έχοντας θέσει ως στόχο τη διάνυση 300 χιλιομέτρων με μια ρεαλιστική ταχύτητα, δεν είναι εύκολη. Πρέπει να διαβάσεις πολύ ώστε να είσαι έτοιμος να εκμεταλλευτείς όλες τις δυνατότητες που σου δίνει το αυτοκίνητο για να πετύχεις το στόχο σου, να επιλέξεις σωστά τη διαδρομή ώστε να βρεις γρήγορο φορτιστή στα 300 χλμ. απόστασης από το σημείο εκκίνησης (δυστυχώς το δίκτυο φόρτισης στη χώρα μας είναι ακόμη ελλιπές), βάζοντας βέβαια πάντα στο παιχνίδι και όλες τις ανάγκες της παραγωγής του θέματος (φωτογράφιση, βιντεοσκόπηση κ.ο.κ.).

Σε ό,τι αφορά στη διαδρομή, μετά από πολύ σκέψη επιλέξαμε να κατευθυνθούμε προς την Ιονία Οδό, εκεί όπου πρόσφατα (διαβάστε εδώ) ο Όμιλος Motor Oil σε συνεργασία με την NRG εγκατέστησε στα πρατήρια της Avin και της Shell νέους ταχυφορτιστές ισχύος 50 kW, οι οποίοι θα μπορούσαν να φορτίσουν όσο το δυνατόν πιο άμεσα το αυτοκίνητό μας. Ειδικότερα, ο ταχυφορτιστής του πρατηρίου της Shell στο ΣΕΑ Αμβρακίας βρισκόταν ακριβώς στα 295 χιλιόμετρα από την εκκίνησή μας, τα γραφεία του Newsauto στο Μαρούσι και, όπως μας πληροφόρησαν οι πολύ εξυπηρετικοί άνθρωποι του Τμήματος Δημοσίων Σχέσεων του Ομίλου, ήταν στη διάθεσή μας για να φορτίσουμε το e-tron. Μάλιστα, για το φόβο των… Ιουδαίων, είχαμε σε ετοιμότητα και τον σταθμό φόρτισης της NRG στο πρατήριο της Avin στο ΣΕΑ Ευηνοχωρίου, ο οποίος βρισκόταν λίγο πιο κοντά, στα 250 χλμ. από το σημείο εκκίνησής μας.

Για τις ανάγκες της παραγωγής του θέματος, εκτός από τον γράφοντα που είχε την ευθύνη πραγματοποίησης του τεστ (και της οδήγησης για σχεδόν 600 χλμ. του e-tron), ο Γιώργος Σαργιαννίδης μαζί με το φωτογράφο μας, τον Γιώργο Σβολόπουλο, είχαν στη διάθεσή τους το DS 7 Crossback με τον 1.500άρη diesel κινητήρα φορτωμένο με όλα τα απαραίτητα για να ακολουθήσουν το e-tron σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής, να φωτογραφήσουν, να βιντεοσκοπήσουν κ.ο.κ., έχοντας όμως μια ρητή εντολή: Να μην… διαταράξουν την ηρεμία του οδηγού –και του e-tron– από την προσεκτική οδήγηση που απαιτούσε η επίτευξη των 300 χιλιομέτρων. Σε περίπτωση δε που η ενέργεια της μπαταρίας «σωνόταν» πριν τους προγραμματισμένους προορισμούς, το άνετο και ευρύχωρο DS 7 θα έπαιρνε το ρόλο του κινητού motorhome και για τον οδηγό, αφού μοιραία το Audi e-tron θα έπρεπε να πάρει το δρόμο της επιστροφής πάνω στο γερανό…

Διαδρομή 1η: Αθήνα (Μαρούσι)-ΣΕΑ Αμβρακίας

Η ώρα της μεγάλης στιγμής έφθασε και τα ξημερώματα της Πέμπτης 10 Οκτωβρίου, ξεκινώ από τα γραφεία του Newsauto με το Audi e-tron πλήρως φορτισμένο και μια ανησυχία ζωγραφισμένη στο πρόσωπό μου: Η σχετική ένδειξη του trip computer δείχνει ότι η μπαταρία επαρκεί για 265 χιλιόμετρα και όχι για τα 295 χιλιόμετρα που έχω σχεδιάσει να διανύσω, κάτι που και το Σύστημα πλοήγησης του αυτοκινήτου μου το επιβεβαιώνει, μιας και κάθε φορά που του βάζω ως προορισμό το ΣΕΑ Αμβρακίας, με μεγάλα γράμματα μου γράφει: «Η ενέργεια της μπαταρίας δεν επαρκεί για τον προορισμό σας – θέλετε να βρούμε κάποιον φορτιστή στη διαδρομή;» Σίγουρα, η διαβεβαίωση των ευγενέστατων ανθρώπων της Audi στην Karenta Αμαρουσίου το προηγούμενο απόγευμα από όπου παρέλαβα το e-tron ότι το αυτοκίνητο θα τα καταφέρει, δεν με αφήνει να… ασπρίσω από την αγωνία μου, ωστόσο αν μη τι άλλο το άγχος της προετοιμασίας για το εγχείρημα επιστρέφει και ήδη νιώθω… πεταλούδες στο στομάχι μου.

Βγαίνοντας στην Αττική Οδό και ξεκινώντας το ταξίδι προς το ΣΕΑ Αμβρακίας, αποφασίζω να διατηρήσω μια χαμηλή ταχύτητα. Επιλέγω στο cruise control 95 χλμ./ώρα για να δω τι μπορώ να κερδίσω σε αυτονομία. Με τον κλιματισμό στο «οff» και το πρόγραμμα οδήγησης «efficiency» επιλεγμένο, παρατηρώ ότι τα χιλιόμετρα της αυτονομίας μειώνονται με πιο βραδύ ρυθμό από ό,τι αυξάνονται τα χιλιόμετρα της διαδρομής. Κάπως έτσι λοιπόν και φθάνοντας λίγο πριν την Κόρινθο καταφέρνω τελικά να… πείσω το Σύστημα πλοήγησης να δεχθεί να πάρει τη διαδρομή που θέλω, αφού η υπολειπόμενη αυτονομία φθάνει για να καταλήξω στον προορισμό μου. Λίγο πριν το Αίγιο αποφασίζω να αυξήσω τα χιλιόμετρα της ταχύτητάς μου ανεβαίνοντας στα 105 km/h, αφού βλέπω ότι η αυτονομία επαρκεί για να φθάσω. Μάλιστα, περνώντας τη γέφυρα στο Ρίο-Αντίρριο βάζω σε λειτουργία και τον κλιματισμό, ο οποίος μου «τρώει» περίπου 10 km αυτονομίας όπως με πληροφορεί το αυτοκίνητο. Φθάνοντας στο ΣΕΑ Αμβρακίας στα 295 χλμ. διαδρομής συνειδητοποιώ ότι η ενέργεια στη μπαταρία του αυτοκινήτου είναι αρκετή για άλλα 40-50 χλμ. με αυτό πάντα το ρυθμό, αφού η σχετική ένδειξη αναγράφει ότι χρησιμοποίησα το 79% της μπαταρίας. Αν μη τι άλλο, στην επιστροφή μπορώ να δοκιμάσω με περισσότερα χιλιόμετρα σκέφτομαι και βγάζω το φορτιστή από το εμπρόσθιο τμήμα του αυτοκινήτου για να ξεκινήσω τη φόρτιση.

Τα στοιχεία της 1ης διαδρομής

Απόσταση: 295 χιλιόμετρα
Μέση ταχύτητα: 95 km/h
Εξωτερική θερμοκρασία: 18-25o C
Χρήση κλιματισμού: από το χλμ. 210 μέχρι και το χλμ. 295
Υπολειπόμενη μπαταρία στο τέλος: 21%
Κατανάλωση: 24,5 kWh/100 km

Διαδρομή 2η: ΣΕΑ Αμβρακίας-Αθήνα (Μαρούσι)

Αναμένοντας στο φιλόξενο χώρο του πρατηρίου της Shell στο ΣΕΑΑ Αμβρακίας να φορτίσει μέχρι το 100% της μπαταρίας το e-tron (σε 1 ώρα και 21 λεπτά με πληροφορεί ο φορτιστής), παρατηρώ το αυτοκίνητο. Εξωτερικά το e-tron δεν δείχνει ότι πρόκειται για ένα τόσο προηγμένο, ηλεκτρικό μοντέλο. Τουναντίον, οι γραμμές του και η γενικότερη αισθητική το τοποθετούν πετυχημένα στη γκάμα των «συμβατικών» SUV της Audi ως ένα από τα πιο καλαίσθητα μοντέλα του είδους. Μόνο οι πιο προσεκτικοί θα παρατηρήσουν τα σχετικά λογότυπα, το καπάκι για τη φόρτιση στο πλάι και μπροστά από την πόρτα του οδηγού, αλλά και τις περίφημες –έξτρα– πλαϊνές κάμερες στη θέση των παραδοσιακών καθρεπτών. Στο εσωτερικό, το e-tron παραδίδει μαθήματα υψηλής ποιότητας, ενώ παράλληλα είναι άνετο για τον οδηγό του και λειτουργικό. Οι οθόνες στα πλαϊνά στις οποίες προβάλλουν οι κάμερες το τι συμβαίνει γύρω από το αυτοκίνητο απαιτούν κάποια ώρα συνήθειας ιδίως όταν κινείσαι μέσα στην πόλη, όμως στην εθνική είναι πραγματικά άκρως βολικές. Όσο για το πώς είναι το e-tron στο ταξίδι; Υπέρ-άνετο, στιβαρό, ασφαλές και ήσυχο σε σημείο εκνευρισμού. Πραγματικά, η εμπειρία του ταξιδιού με ένα ηλεκτρικό της τάξεως του e-tron στην εθνική είναι τόσο ξεκούραστη, ώστε συχνά ο οδηγός να παρακαλά να έρθει σύντομα η στιγμή που η αυτόνομη οδήγηση θα πάρει τα ηνία, για να μπορέσει να ταξιδεύει ακόμη πιο ξεκούραστα στο δρόμο.

Η ώρα όμως περνά και πλέον, με τη μπαταρία γεμάτη ξεκινώ τη δεύτερη διαδρομή μου, αυτή της επιστροφής προς την Αθήνα, απόστασης 297 χιλιομέτρων. Με βάση τα δεδομένα της προηγούμενης διαδρομής αποφασίζω να αυξήσω την ταχύτητα που κινούμαι και βάζω στο cruise control 105 km/h. Προς το παρόν λέω «όχι» στον κλιματισμό θέλοντας να δω πως θα πάει με την αυτονομία. Φθάνοντας στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και βλέποντας από τη σχετική ένδειξη ότι η ενέργεια στη μπαταρία φθάνει για τον προορισμό μου, αποφασίζω να ενεργοποιήσω και τον ενεργοβόρο κλιματισμό. Όπως συνέβη και στην 1η διαδρομή η αυτονομία αμέσως μειώνεται σχεδόν κατά 10 χιλιόμετρα. Κατεβαίνοντας προς Αθήνα και λίγο πριν το Αίγιο αυξάνω την ταχύτητα στο cruise control του e-tron στα 110 km/h και την κρατάω μέχρι και το τέλος της διαδρομής. Αφότου βγαίνω από την Αττική Οδό και φθάνω λίγο πριν τον τερματισμό έχει ήδη ανάψει το λαμπάκι (πρακτικά γίνεται κίτρινη η σχετική ένδειξη) που με προειδοποιεί να φορτίσω το αυτοκίνητο. Στον τερματισμό, το γκαράζ του Newsauto, η σχετική ένδειξη μου γράφει ότι υπολείπεται ακόμη μόνο 12% ενέργειας στην μπαταρία. Θα μπορούσα σίγουρα να έρθω με λίγο υψηλότερη ταχύτητα (π.χ. η μέση να ήταν 110 km/h) και στο τέλος να είχα ένα 5-6% να υπολείπεται στην μπαταρία. Δεν ήθελα όμως να το ρισκάρω… Τέλος καλό, όλα καλά λοιπόν λέω στον εαυτό μου, αφού το e-tron τα κατάφερε και στις δύο διαδρομές μου χωρίς να χρειαστεί να το αποχαιρετίσω πάνω στο γερανό.

Εν κατακλείδι…

Εάν μόλις πριν λίγους μήνες μου έλεγε κανείς ότι με ένα ηλεκτρικό που πωλείται στην Ελλάδα θα μπορούσα να κάνω 300 χιλιόμετρα με μια φόρτιση στην εθνική, θα του έλεγα σίγουρα ότι είναι τρελός  – Ναι, με ένα Tesla μπορείς να το πετύχεις πιο εύκολα εδώ και αρκετό καιρό, ωστόσο στη χώρα μας η Tesla δεν υφίσταται. Η τεχνολογία όμως της ηλεκτροκίνησης αναπτύσσεται ραγδαία και, παρότι αυτή τη στιγμή η απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου συνεχίζει να θέτει όρια κίνησης, σύντομα θα φθάσουμε στο σημείο που τα όρια αυτά απλώς δεν θα υπάρχουν. Και, πιστέψτε με, η στιγμή αυτή δεν αργεί τόσο όσο νομίζουμε…

Τα στοιχεία της 2ης διαδρομής

Απόσταση: 297 χιλιόμετρα
Μέση ταχύτητα: 107 km/h
Εξωτερική θερμοκρασία: 21-25o C
Χρήση κλιματισμού: από το χλμ. 85 μέχρι και το χλμ. 297
Υπολειπόμενη μπαταρία στο τέλος: 12%
Κατανάλωση: 27,5 kWh/100 km

Πόσο είναι το κόστος φόρτισης;

Σε ό,τι αφορά στο κόστος φόρτισης, αυτό εξαρτάται από το που θα φορτίσετε το ηλεκτρικό. Για παράδειγμα, στο σπίτι το κόστος είναι 0,0946 ευρώ/kWh+13% ΦΠΑ, ενώ σε ταχυφορτιστές θα πρέπει να υπολογίζετε 2-2,5 ευρώ για το πάρκινγκ + κάποια λεπτά του ευρώ ανά λεπτό φόρτισης.

Τεχνικά χαρακτηριστικά Audi e-tron

Ισχύς εμπρόσθιου ηλεκτροκινητήρα: 170 PS
Ισχύς πίσω ηλεκτροκινητήρα: 190 PS
Συνδυαστική ισχύς: 360 PS
Συνδυαστική ισχύς με boost: 408 PS
Ροπή εμπρόσθιου ηλεκτροκινητήρα: 247 Nm
Ροπή πίσω ηλεκτροκινητήρα: 314 Nm
Συνδυαστική ροπή: 561 Nm
Συνδυαστική ροπή με boost: 664 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 95 kWh
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσεως
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 5.7 sec
Επιτάχυνση 0-100 km/h με boost: 6.6 sec
Τελική ταχύτητα: 200 km/h
Μεικτή κατανάλωση: 22,9 – 26,4 kWh/100 km (εργοστασιακή τιμή WLTP)
Αυτονομία με μια φόρτιση: Έως 411 km (εργοστασιακή τιμή WLTP)
Εκπομπές CO2: 0 gr/km
Τέλη κυκλοφορίας: 0,0 €
Βάρος: 2.490 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.901/1.935/1.616 mm
Μεταξόνιο: 2.928 mm
Χώρος αποσκευών: 660 lt
Τιμή: 84.300€

Δημοφιλή στο Protothema.gr