Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Car Of The Year | newsautoCHOICE: Crossover

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Τα καλύτερα αυτοκίνητα των ‘90s – Ποιο θα επέλεγες;

  • Αναστάσης Γαλάνης (ag@newsauto.gr)

Μια εποχή απαλλαγμένη από τις “σκοτούρες” περί κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων, όπου οι λέξεις “υβριδικό”, “ηλεκτρικό” και “αυτόνομο” ήταν παντελώς άγνωστες.

Καταναλώσεις, ηλεκτροκινητήρες, επαναφορτιζόμενες μπαταρίες. Λέξεις ιδιαίτερα άγνωστες κατά τη δεκαετία του ’90. Χρόνια τόσο μακρινά, αλλά συνάμα τόσο οικεία. Ποιος ξεχνάει άλλωστε τον ρομαντισμό που εξέπεμπε εκείνη η εποχή;

Που δεν δίναμε δεκάρα για την κατανάλωση καυσίμου, που οι ανάγκες για μείωση των εκπομπών ρύπων δεν είχαν… δέσει τα χέρια των αυτοκινητοβιομηχανιών, που ξεφυλλίζαμε τα περιοδικά, μετρώντας επιταχύνσεις και τελικές ταχύτητες.

Επειδή αδυνατούμε να ξεχάσουμε, “γκαζάρουμε” προς το παρελθόν, επιλέγοντας τα καλύτερα μοντέλα που κυκλοφόρησαν στα ‘90s, δημιουργώντας πιστούς οπαδούς σε Ευρώπη και Ελλάδα.

Προς αποφυγή… παρεξηγήσεων, η παρακάτω λίστα είναι δομημένη με αλφαβητική σειρά. Ας δούμε, λοιπόν, τα αυτοκίνητα που έλαμψαν στα ‘90s.

Audi TT

Πρόκειται ίσως για το πιο… σέξι κατασκεύασμα του ομίλου VW που σαγήνευε τα πλήθη κατά τη δεκαετία του 1990, αν και επικρίθηκε για την οδηγική του συμπεριφορά και συγκεκριμένα για την αδυναμία ελέγχου του πίσω μέρους κατά τους ελιγμούς σε υψηλές ταχύτητες. Η πρώτη γενιά του Audi TT κυκλοφόρησε μεταξύ 1998 και 2006, παραγόμενη στις εγκαταστάσεις του ομίλου στην Ουγγαρία (Gyor). Το δημοφιλές στη νεολαία μοντέλο βασίστηκε στην πλατφόρμα A του VW group. Λανσαρίστηκε ως 4θεσιο κουπέ και 2-θέσιο roadster, τόσο σε 2κίνητες, όσο και σε 4κίνητες εκδόσεις με ισχυρότερη την 3.2 quattro των 250 ίππων και των 320 Nm ροπής.

BMW E36

Παρήχθη μεταξύ 1990 και 2000, ούσα η τρίτη γενιά της ήδη επιτυχημένης Σειράς 3. Συγκριτικά με την E30 έφερε ριζικές αισθητικές αλλαγές, υιοθετώντας ένα πιο σφηνοειδές προφίλ, προς όφελος της αεροδυναμικής. Επηρεασμένη από τις αρνητικές κριτικές περί έντονες τάσεις υπερστροφής στην E30, η BMW εξόπλισε την E36 με ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω άξονα και πέτυχε ιδανική κατανομή βάρους 50/50. Μεγάλη απήχηση γνώρισε η βενζινοκίνητη έκδοση 318is με τους 140 ίππους και τα 180 Nm ροπής.

Citroen Saxo (VTS)

Οι απαρχές κυκλοφορίας του ιδιαίτερα αγαπητού μοντέλου στη θερμόαιμη νεολαία, εντοπίζονται το 1996, πρώτα σε 3θυρη έκδοση και λίγο αργότερα σε 5θυρη. Εντός του έτους πέρασε τη γραμμή συναρμολόγησης και το Citroen Saxo VTS, το οποίο ήταν και το μοναδικό Saxo με 16βάλβιδο κινητήρα -όλες οι υπόλοιπες εκδόσεις έφεραν 8βάλβδιδους 4κύλινδρους σε σειρά. Το κορυφαίο Saxo 1.6i 16V VTS απέδιδε 120 άλογα και 145 Nm ροπής ενώ θεωρείται ένα από τα καλύτερα μικρά σπορ μοντέλα που κατασκευάστηκαν ποτέ.

Fiat Coupe

Τα εύσημα για το ελκυστικό design του Fiat Coupe (1993-2000) πρέπει να αποδοθούν στον Chris Bangle, ο οποίος γρήγορα κεφαλαιοποίησε την επιτυχία του μοντέλου, παίρνοντας «μεταγραφή» στη BMW. Το Fiat Coupe είχε ένα ριζοσπαστικό λουκ για την εποχή, πολλές ακμές και αρκετές στρογγυλεμένες γωνίες, ενώ το εσωτερικό του είχε μια «αύρα» που παρέπεμπε σε upper market εταιρείες. Διατίθετο με 16βαλβιδους 4κύλινδρους σε σειρά κινητήρες των 2.0 και 1.8 λίτρων, όπως και σε 20βάλβιδες εκδόσεις (5κυλίνδρων) με κορωνίδα την έκδοση 2.0 20V Turbo (220 ps, 310 Nm ροπής).

Ford Focus

Ένα ακόμη μοντέλο που άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του κατά τα ‘90s ήταν το Ford Focus πρώτης γενιάς, το οποίο κυκλοφόρησε στη Γηραιά Ήπειρο το καλοκαίρι του 1988, ενώ το 1999 κέρδισε το ευρωπαϊκό βραβείο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς. Το συναντήσαμε στους δρόμους ως 3θυρο και 5θυρο hatchback, 4θυρο σεντάν και 5θυρο στέσιον βάγκον, και κυκλοφόρησε σε κινητήρες των 1,4, 1,6, 1,8 και 2,0 λίτρων.

Mazda MX-5

Ένα αυτοκίνητο «θρύλος», που έφερε τα πάνω κάτω στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και αποτέλεσε το «καμάρι» της Mazda. Το ξεχωριστό design του πρώτης γενιάς “Miata” (1990-1997) συνεχίζει μέχρι και σήμερα να εξιτάρει τους φίλους των 2θέσιων μοντέλων που αναζητούν κάτι «παιχνιδιάρικο» για τον ελεύθερό τους χρόνο. Ξεχώριζε, μεταξύ άλλων για τα αναδιπλούμενα φωτιστικά σώματα, τις έντονες καμπύλες, ενώ έφερε βάρος μόλις 950 κιλά. Διατίθετο σε κινητήρες 1.600 cc  (90 και 115 ps) και 1.800 cc (132 ps) και εξακολουθεί να αποτελεί μια «καυτή» επιλογή στον κόσμο των μεταχειρισμένων.

Mercedes SLK

Μιας και μιλάμε για κάμπριο μοντέλα, μία θέση στην τοπ-10 λίστα των ‘90s δικαιωματικά ανήκει στην πρώτη γενιά της SLKClass, aka Mercedes-Benz SLK-Class R170. Είχε την τιμή να είναι το παρθενικό μοντέλο της εταιρείας με μεταλλική αναδιπλούμενη οροφή και κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 1996. Προσφερόταν σε 5 κινητήρες, ισχύος από 136 έως 354 ps, ενώ τη γραμμή της παραγωγής πέρασαν περισσότερα από 311.000 αντίτυπα.

Skoda Octavia

Φιγουράροντας στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων σε Ευρώπη και Ελλάδα, η Octavia πρώτης γενιάς δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από τη λίστα. Διακρινόμενη από απαράμιλλη αξιοπιστία, λανσαρίστηκε τον Νοέμβριο του 1996 βασιζόμενη στην πλατφόρμα του Audi A3. O αεροδυναμικός συντελεστής Cd της Octavia ήταν 0,31, ενώ αποτέλεσε ελκυστική επιλογή σε οικογενειάρχες και επαγγελματίες οδηγούς -μεταξύ άλλων- ελέω της χωρητικότητας του πορτ-παγκάζ στα 528 λίτρα. Από τον Ιούνιο του 1998 απέκτησε και έκδοση στέισον βαγκον (Octavia Combi) με όγκο αποσκευών στα 548 λίτρα.

Peugeot 106 (Rallye)

Επιστρέφοντας στην κατηγορία των μοντέλων που εξάπτουν τα… άγρια ένστικτα, αντικρύζουμε το επιθετικό Peugeot 106. Από το 1991 όταν και μας πρωτο-συστήθηκε πούλησε γύρω στα 3.000.000 αντίτυπα. Αποτέλεσε… τον άσπονδο εχθρό του Citroen Saxo, με το τελευταίο να εισπράττει σφοδρές κριτικές για… αντιγραφή του 106. Ας αποχωρήσουμε, όμως, από αυτή την… αιματηρή, αέναη διαμάχη επιστρέφοντας στο ζωηρό μοντέλο της Peugeot.  Αρχικά διατίθετο αποκλειστικά σε 3-πορτη hatchback εκδοχή αμαξώματος, αλλά στις αρχές Οκτωβρίου του 1992 παρουσιάστηκε και μια 5-πορτη hatchback εκδοχή που εισήλθε αμέσως στην παραγωγή, αυξάνοντας έτσι σημαντικά την εμπορική απήχηση του 106. Δημοφιλέστερη έκδοση ήταν η «καυτή» 106 Rallye, που από τον Ιανουάριο του 1993 έως τον Απρίλιο του 1996 ήταν κυβισμού 1.3 λίτρων, ενώ από τον Μάιο του 1996 έως το 2003 ήταν 1.6 λίτρων.

Toyota RAV4

Για «επιδόρπιο» αφήσαμε ένα μοντέλο που από πολλούς θεωρήθηκε ο… πατριάρχης των SUV. Ο λόγος για το RAV4 που εκκίνησε την εμπορική του πορεία τον Μάιο του 1994, ξεχωρίζοντας για το αίσθημα αυτοπεποίθησης που προσέδιδε στον οδηγό χάρη στην υψηλή θέση οδήγησης και την οδηγική συμπεριφορά ενός μεγάλου SUV. Αρχικά ήταν τρίθυρο και ενσωμάτωνε έναν ισχυρό 16βαλβιδο 2λιτρο κινητήρα, ενώ αργότερα παρήχθη και 4θυρη έκδοση με το ίδιο μοτέρ. Η σχεδίαση του εκτιμήθηκε δεόντως, ενώ κοσμείτο από αρκετά ελκυστικά στοιχεία, όπως τα ανθεκτικά προστατευτικά από καουτσούκ. Το 1998 παρουσιάστηκε και RAV4 με ανοιχτή οροφή, ένα στοιχείο που… έσβησε με το πέρασμα του χρόνου.

Διαβάστε επίσης:

Ελλάδα: Εμφανίστηκαν και οι αυτοκινούμενοι οίκοι ανοχής

Lockdown: Πώς μπορείτε να πάτε σε έκθεση ΙΧ και συνεργείο

VW: Γιατί είπε “όχι” στο εργοστάσιο της Τουρκίας

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto  

Δημοφιλή στο Protothema.gr