Live Κίνηση
Περισσότερα
MIRROR

Έντι Βαν Άλλεν: Ο Μότσαρτ της ηλεκτρικής κιθάρας

Ελλάδα 10:49
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Έντι Βαν Άλλεν: Ο Μότσαρτ της ηλεκτρικής κιθάρας

MIRROR

Έντι Βαν Άλλεν: Ο Μότσαρτ της ηλεκτρικής κιθάρας

MIRROR

Στιγμές από την διαδρομή του χαρισματικού μουσικού που έδωσε άλλη ώθηση στο παίξιμο του συγκεκριμένου οργάνου με σόλα που έγραψαν ιστορία όπως αυτό στο «Beat it» του Μάικλ Τζάκσον

Advertisement
Advertisement

Ήταν μια ζεστή και υγρή μέρα προς τα τέλη του καλοκαιριού το 1982 και ο Έντι Βαν Άλλεν χαλάρωνε στο σπίτι του στο Λος Άντζελες, όταν χτύπησε το τηλέφωνο. «Ποιος είναι;» ρώτησε ο κιθαρίστας των Van Halen και η φωνή στην άλλη άκρη της γραμμής απάντησε «Ο Κουίνσι», ένα όνομα που δεν έλεγε τίποτε στον Έντι. «Ποιος Κουίνσι;» ρώτησε, ο διάσημος μουσικός παραγωγός είπε «Ο Κουίνσι Τζόουνς είμαι» και ο κιθαρίστας εκνευρισμένος πέταξε ένα «Fuck off» και έκλεισε το τηλέφωνο. Ο άνθρωπος που ετοίμαζε το Thriller του Μάικλ Τζάκσον χρειάστηκε να πάρει άλλες τρεις φορές τον Βαν Άλλεν που νόμιζε ότι κάποιος του κάνει φάρσα και να τον πείσει ότι είναι ο Q όπως τον έλεγαν οι φίλοι του.

Κωνσταντίνος Αργυρός: Το ζεϊμπέκικο που αλλάζει την διαδρομή του

Όταν αυτό ξεκαθαρίστηκε ο Τζόουνς του ζήτησε να παίξει το σόλο σε ένα ροκ τραγούδι που είχε τον τίτλο «Beat it» και ο κιθαρίστας αρχικά φάνηκε πολύ επιφυλακτικός. Ο λόγος ήταν ότι ως μέλος των Van Halen είχε συμφωνήσει μαζί με τους υπόλοιπους τρεις ότι κανένα μέλος του γκρουπ δεν θα συμμετείχε σε ηχογραφήσεις άλλων ή θα έκανε solo δουλειά. Όμως το κύρος και η θέση του Κουίνσι Τζόουνς στην δισκογραφία ως ένας από τους καλύτερους παραγωγούς του κόσμου ήταν αρκετά για να κάμψουν την όποια αντίσταση του. Όταν τηλεφώνησε στον Q του είπε ότι θα το κάνει υπό τρεις όρους. Πρώτον, το όνομά του δεν θα αναφερόταν στον δίσκο επειδή δεν ήθελε να το μάθουν οι van Halen. Δεύτερος όρος ήταν να μην πληρωθεί για το solo επειδή το έκανε σαν χάρη στον Κουίνσι και το μόνο που ήθελε ήταν ένα κιβώτιο μπίρες.

Θανάσης Γιαννακόπουλος: Η ζωή του όλη το Τριφύλλι

Advertisement
Advertisement

Τέλος σαν τρίτο όρο έβαλε να του κάνει κάποια στιγμή μαθήματα χορού ο Μάικλ Τζάκσον, όποτε αυτός θα είχε τον χρόνο. Ο Τζόουνς συμφώνησε γελώντας σε όλα και έτσι λίγες ημέρες μετά ο Έντι κατέφτασε στο θρυλικό Westlake audio, το στούντιο που ηχογραφούσε τη νέα του δουλειά ο Τζάκσον. Εκτός από την κιθάρα του είχε μαζί του τις μπίρες του και μόλις μπήκε μέσα ζήτησε να ακούσει το κομμάτι, κάτι που έγινε και όταν τελείωσε γύρισε και είπε στον Κουνίσι: «Είναι αδύνατο να σολάρω έτσι όπως είναι το κομμάτι». Ο παραγωγός του ανταπάντησε «κάνε ότι θέλεις» και ο κιθαρίστας ενορχήστρωσε ξανά το κομμάτι αλλάζοντας κάποια μέρη, ώστε να μπορεί να κάνει το σόλο.

Πήρε φωτιά το ηχείο!

Όταν ο Τζάκσον που έλειπε μπήκε στο στούντιο ο Βαν Άλλεν τον ενημέρωσε για τις αλλαγές που έκανε, τις οποίες ο σταρ της ποπ βρήκε πολύ καλές και τον ευχαρίστησε. Μετά φόρεσε τα ακουστικά και μπήκε στον θάλαμο του στούντιο για να παίξει αυτό που χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα καλύτερα σόλο κιθάρας όλων των εποχών. Ήταν τέτοια η ορμή και ή ένταση στο παίξιμό του που σύμφωνα με τον αστικό μύθο στάθηκε αιτία να πιάσει φωτιά ένα ηχείο της κονσόλας και ο ηχολήπτης ψέλλισε για το συμβάν: «Αυτό το σόλο πρέπει να είναι πολύ καλό». Το ηχογράφησε δύο φορές μέσα σε είκοσι λεπτά αυτός ο Μότσαρτ της κιθάρας όπως τον αποκάλεσαν και μετά έφυγε αγνοώντας ότι αυτές οι νότες θα έμεναν για πάντα.

Ο «άπιαστος» αρχηγός της Κόζα Νόστρα που δολοφόνησε και μικρό παιδί

Advertisement

Όταν οι άλλοι τρεις το γκρουπ έμαθαν τι έκανε, θύμωσαν και τον είπαν ανόητο μόνο για δύο πράγματα: Που δεν ζήτησε αμοιβή και ποσοστά από τα πνευματικά δικαιώματα του τραγουδιού!
Ο ίδιος όμως αισθανόταν όμορφα και όταν του είπαν ότι ότι τον χρησιμοποίησαν ξεκαθάρισε ότι συμμετείχε επειδή το ήθελε ο ίδιος και ότι ήξερε πολύ καλά τι έκανε. Τα Χριστούγεννα του 1982, όταν ο Έντι μπήκε σε ένα μαγαζί δίσκων το «Thriller» είχε αρχίσει να σαρώνει και τα ηχεία του καταστήματος έπαιζαν το «Beat it». Κάποιοι πιτσιρικάδες που το άκουγαν άρχισαν να λένε γελώντας ότι ο τύπος που έπαιξε κιθάρα στο τραγούδι μιμείται τον Βαν Άλλεν, ο οποίος ειρήσρω εν παρόδω στεκόταν από πίσω τους και δεν κρατήθηκε: «Εγώ παίζω κι ας μην αναφέρεται στον δίσκο».

Το ρέκβιεμ του στην υποκριτική είναι μια ταινία για την σφαγή των Καλαβρύτων

Ο ίδιος μάλλον δεν φανταζόταν ποτέ ότι η τεχνική του στο tapping όπως λέγεται το συγκεκριμένο παίξιμο πήγε την κιθάρα σε άλλο επίπεδο και έγραψε ιστορία. Το «Jump» το «Panama», το «Ain’t talking about love», η διασκευή στο «You reallky got me» και άλλα τραγούδια των Van Halen σημαδεύτηκαν από τα σόλο αυτού του τύπου, που τα έκανε όλα. Μέχρι να παντρευτεί ήταν ένα party animal που έπινε, έβγαινε πολύ και μέτραγε γυναίκες να περνούν συνήθως για ένα ή δυο βράδια, σύνηθες φαινόμενο για τους ροκ σταρ της δεκαετίας του ’80. Ο καρκίνος του λάρυγγα τον χτύπησε πριν από χρόνια αλλά ο Έντι τον πάλεψε παληκαρίσια μέχρι την Τρίτη που έφυγε στα 65 του χρόνια σκορπίζοντας θλίψη στην παγκόσμια μουσική σκηνή.

Advertisement

Από τον Όζι Όμπουρν και τον Τζιν Σίμμονς μέχρι τον Ντέιβιντ Λι Ροθ-τραγουδιστή των Van Halen την περίοδο της μεγάλης τους δόξας-τον Μπίλι Άιντολ και τον Φλι των Red Hot Chili Peppers, όλοι θρήνησαν την απώλειά του. Όμως η πιο συγκλονιστική ίσως ανάρτηση ήταν αυτή του Λένι Κράβιτς που έγραψε ότι «Ο παράδεισος θα ηλεκτριστεί απόψε το βράδυ», κάτι μάλλον δεδομένο με τον Έντι Βαν Άλλεν εκεί ψηλά.