Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Να γιατί καταργούνται οι diesel στα μικρά αυτοκίνητα

  • Σπύρος Χώτος (sh@newsauto.gr)

Εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα των πρώτων ανεξάρτητων δοκιμών ρύπων σε πραγματικές συνθήκες, που απέδειξαν ότι τα μεγάλα diesel SUV εκπέμπουν ακόμη και 20 φορές λιγότερα NOx από τα πιο δημοφιλή μικρά μοντέλα.

Οι δοκιμές πραγματοποιήθηκαν από τον ανεξάρτητο οργανισμό AIR (Allow Independent Road-testing), ο οποίος έχει συσταθεί από επιστήμονες και ειδικούς στις δοκιμές ρύπων ώστε να προωθήσει την πραγματοποίηση δοκιμών για τους ρύπους των αυτοκινήτων από ανεξάρτητους φορείς και όχι από τους κατασκευαστές όπως γίνεται σήμερα.

Εξ ου και οι πρώτες δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν έγιναν μέσα στην πόλη –εκεί δηλαδή όπου υπάρχει το μεγαλύτερο πρόβλημα με τους ρύπους – και ακολουθώντας τον τρόπο μέτρησης CWA 17379, που μόλις πριν από 1 ½ μήνα εκδόθηκε από την Ε.Ε. ώστε να στανταροποιήσει τον τρόπο μέτρησης των ρύπων των αυτοκινήτων στο δρόμο και όχι στο εργαστήριο.

Ο AIR δοκιμάζει στις ίδιες συνθήκες και με βάση αυτό το τεστ 2 διαφορετικά αυτοκίνητα του ίδιου ακριβώς μοντέλου (τύπος, κινητήρας, κιβώτιο κ.ο.κ.), εφοδιασμένα με ειδικές φορητές συσκευές μέτρησης που συνδέονται στην εξάτμιση και πραγματοποιώντας τουλάχιστον 5 διαφορετικές διαδρομές μέσα στην πόλη απόστασης κάθε μια εξ αυτών 10 χιλιομέτρων.

Οι δοκιμές εστιάζουν κυρίως στις εκπομπές NOx (οξείδιο του αζώτου), οι οποίες έχουν αποδειχθεί ότι επιβαρύνουν περισσότερο όχι μόνο το περιβάλλον, αλλά και την υγεία των ανθρώπων – και βάσει τις οποίες άλλωστε είχε ξεσπάσει το γνωστό σκάνδαλο Dieselgate του Ομίλου VW.

Ανάλογα λοιπόν με τις εκπομπές NOx του, κάθε ένα μοντέλο που δοκιμάζεται κατατάσσεται σε 5 διαφορετικές κατηγορίες (A, B, C, D και Ε), με το A να αφορά στα πιο καθαρά αυτοκίνητα, δηλαδή σε αυτά που εκπέμπουν από 0 έως και 80 mg NOx ανά km. To B αφορά στα αυτοκίνητα που εκπέμπουν από 80-168 mg/km, το C σε αυτά από 168-270 mg/km, το D από 270-600 mg/km και το E σε αυτά που εκπέμπουν πάνω από 600 mg/km.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο νεότερο πρότυπο Euro6 που ισχύει για όλα τα καινούργια αυτοκίνητα, στα diesel το ανώτατο όριο NOx είναι 80 mg/km, ενώ στα βενζινοκίνητα 60 mg/km. Όμως εδώ οι μετρήσεις γίνονται σε εργαστήριο, σε αντίθεση με τις μετρήσεις του AIR, που όπως είπαμε γίνονται σε πραγματικές συνθήκες στην πόλη.

Τι έδειξαν όμως οι δοκιμές των πρώτων μοντέλων; Το κυριότερο στοιχείο που απέδειξαν είναι ότι σε αντίθεση με ό,τι πιστεύουμε, τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα στην πόλη εκπέμπουν λιγότερα βλαβερά NOx από ότι τα μικρότερα.

Ειδικότερα, το 4κίνητο Land Rover Discovery 3.0 TDI 4X4 (2018) στις δοκιμές του AIR αξιολογήθηκε με Α (δηλαδή εκπέμπει κάτω από 80 mg NOx/km) σε αντίθεση με το Renault Clio 1.5 dCi (2017), που πήρε το χαμηλότερο Ε βαθμό, έχοντας 20 φορές πιο «βρώμικους» ρύπους σε σχέση με το Discovery!

Στη δεύτερη χειρότερη βαθμίδα D κατατάσσονται επίσης αρκετά άλλα μικρότερα diesel μοντέλα όπως το Nissan Micra 1.5 dCi (2017), το Ford Focus 1.5 TDCi (2017) ή το Dacia Duster 1.5 dCi (2018).

Όπως ανακοινώνουν οι ερευνητές του AIR, σε αντίθεση με ό,τι πιστεύουν πολλοί τα μεγαλύτερα diesel αυτοκίνητα στις πόλεις εκπέμπουν σημαντικά λιγότερα NOx από τα μικρότερα, όντας από τα πιο «καθαρά» αυτοκίνητα που υπάρχουν.

Στόχος μάλιστα του AIR είναι ο οργανισμός αυτός να καθιερωθεί σε ό,τι αφορά στις δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες των εκπομπών ρύπων και να γίνει ό,τι είναι αυτή τη στιγμή ο EuroNCAP για την ασφάλεια των σύγχρονων αυτοκινήτων, δοκιμάζοντας όλα τα νέα μοντέλα.

Εξ ου και στο πόρισμα των ερευνών του ο AIR εκφράζει τις επιφυλάξεις του για τα αποτελέσματα των δοκιμών NOx και λοιπών ρύπων που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές, αφού με βάση τις δικές του δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες τα μικρά αυτοκίνητα αποδεικνύεται ότι εκπέμπουν περισσότερους ρύπους σε σχέση με τα μεγαλύτερα, ερχόμενος σε ευθεία αντιπαράθεση με ό,τι ανακοινώνουν οι κατασκευαστές.

Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων αυτών έρχεται λίγο μόλις διάστημα μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων δοκιμών ρύπων στο δρόμου του γερμανικού ADAC, που απέδειξαν ότι μια καινούργια diesel Mercedes C220d Euro6 είχε μηδενικές εκπομπές ΝΟx σε πραγματικές συνθήκες, μια BMW 520d Touring είχε εκπομπές NOx μόλις 1 mg/km και ένα Opel Astra 1.6 D επίσης 1 mg/km.

Πλέον, τίθενται πολλά ερωτήματα στο κατά πόσο ισχύει ότι τα μεγαλύτερα diesel αυτοκίνητα έχουν πιο επιβλαβείς ρύπους μέσα στην πόλη σε σχέση με τα μικρότερα. Παράλληλα, δικαιώνουν πολλούς κατασκευαστές και απαντούν στο ερώτημα του γιατί αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Toyota (στο Yaris), η Audi (στο A1) ή η Skoda (στη Fabia) δεν προσφέρουν πλέον στα μικρά τους μοντέλα diesel κινητήρες.

Δημοφιλή στο Protothema.gr