Η Toyota θέλει να τσακίσει την Tesla
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία θα βιώσει σύντομα ακόμα μία επική αναμέτρηση….
Η Tesla επί χρόνια δέσποζε ανενόχλητη στην ηλεκτρική εποχή. Τώρα, όμως, η Toyota περνάει στην αντεπίθεση και θέλει να την «τελειώσει». Με σαρωτικό σχέδιο και επιθετικές κινήσεις σε όλα τα μέτωπα, ο ιαπωνικός κολοσσός μπαίνει δυνατά στο παιχνίδι της ηλεκτροκίνησης – και στοχεύει κατευθείαν στην καρδιά της Tesla…
WHAT CAR
Από τη μία πλευρά, η Tesla – ο αδιαμφισβήτητος έως τώρα «βασιλιάς» των ηλεκτρικών οχημάτων – και από την άλλη, η Toyota – ο ιαπωνικός γίγαντας που ξυπνά και αντεπιτίθεται. Η αντιπαλότητα των δύο κορυφαίων εταιρειών ανεβαίνει σε ένταση, καθώς η Toyota στοχεύει να εκθρονίσει την Tesla από την κορυφή της ηλεκτροκίνησης. Πρόκειται για μια μάχη γιγάντων, γεμάτη στρατηγικές κινήσεις, τεχνολογικές καινοτομίες, αλλά και προκλήσεις αξιοπιστίας, που θυμίζει αγώνα δρόμου για το μέλλον της αυτοκίνησης.
Η Toyota σχεδιάζει μέχρι το 2027 να παρουσιάσει 15 νέα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, τόσο με το δικό της σήμα όσο και με τη Lexus. Στοχεύει σε ετήσια παραγωγή άνω του 1 εκατομμυρίου EV έως τότε, αυξάνοντας κατά επτά φορές την τρέχουσα δυναμικότητά της.
Τα εργοστάσια της Ιαπωνίας, της Ταϊλάνδης, της Αργεντινής και των ΗΠΑ αναβαθμίζονται. Ειδικά στην Αμερική, ξεκινούν δύο νέα μεγάλα εργοστάσια στο Κεντάκι και την Ιντιάνα για την κατασκευή μεγάλων ηλεκτρικών SUV και pickup, όπως το επταθέσιο Toyota bZ Large SUV, που θα απευθύνεται άμεσα σε οικογένειες – το παραδοσιακό κοινό της Tesla. Επιπλέον, το πρώτο ηλεκτρικό Hilux θα παράγεται από φέτος, φέρνοντας την Toyota στα σκληροπυρηνικά pick-up – εκεί όπου το Cybertruck της Tesla κινείται ακόμα με αργά βήματα.
Νέα εργοστασιακή φιλοσοφία: «Area 35»
Η Toyota επανασχεδιάζει τη συναρμολόγηση των αυτοκινήτων της, μειώνοντας τον χώρο παραγωγής κατά 35% και επιταχύνοντας τις διαδικασίες. Σε 10 εργοστάσια στην Ιαπωνία, αυτό το νέο μοντέλο αύξησε ήδη την παραγωγή κατά 80.000 μονάδες χωρίς επέκταση εγκαταστάσεων. Μέχρι το 2030, 54 εργοστάσια παγκοσμίως θα λειτουργούν με το νέο σύστημα. Το πλεονέκτημα της Toyota; Μπορεί να παράγει περισσότερα ηλεκτρικά, χωρίς να διαλύει την ήδη κερδοφόρα γραμμή των υβριδικών και θερμικών οχημάτων.
Solid-state μπαταρίες: Η κίνηση-ματ
Η Toyota ρίχνει δισεκατομμύρια στην εξέλιξη solid-state μπαταριών. Οι νέες μπαταρίες της υπόσχονται αυτονομία έως 1.000 χλμ και φόρτιση σε λιγότερο από 10 λεπτά. Τα πρώτα μοντέλα αναμένονται πριν το 2028. Αν επιτύχει, θα προσφέρει ηλεκτρικά που φορτίζουν ταχύτερα και ταξιδεύουν μακρύτερα από κάθε Tesla. Η Tesla ακόμα βασίζεται σε αναβαθμίσεις των κλασικών μπαταριών ιόντων λιθίου, με τις 4680 κυψέλες να υπόσχονται βελτιώσεις, αλλά χωρίς το επόμενο «άλμα» που ονειρεύονται οι καταναλωτές.
Η Tesla υποχωρεί στο μέτωπο της αξιοπιστίας
Η Tesla παραμένει ηγέτης σε πωλήσεις EV, παραδίδοντας σχεδόν 1,8 εκατ. αυτοκίνητα μέσα στο 2024. Όμως το κόστος αυτής της ανάπτυξης αρχίζει να φαίνεται: το Model 3 καταγράφει υψηλά ποσοστά βλαβών σε φρένα, ανάρτηση και φώτα. Οι αναφορές για προβλήματα σε ηλικία μόλις 2-3 ετών δημιουργούν ρωγμές στην εικόνα αξιοπιστίας.
Αντίθετα, η Toyota διατηρεί την κορυφαία της φήμη για αντοχή και ποιότητα. Σε μια αγορά που ωριμάζει, η αξιοπιστία παίζει μεγαλύτερο ρόλο από τη μόδα και την τεχνολογική επίδειξη.
Η Tesla, βλέποντας την πίεση να ανεβαίνει, έχει εξαπολύσει πόλεμο τιμών, μειώνοντας τις τιμές όλων των μοντέλων της για να κρατήσει μερίδιο. Όμως αυτή η στρατηγική «καίει» τα κέρδη της και υποβαθμίζει το premium προφίλ της.
Η Toyota μπαίνει στην αγορά με ηλεκτρικά που θα έχουν ανταγωνιστικές τιμές, εκμεταλλευόμενη την παραγωγική της δύναμη και το κόστος κλίμακας.
Ποιος θα κερδίσει;
Η Toyota δεν ήρθε για να συμμετέχει – ήρθε για να κερδίσει. Με νέα μοντέλα, πρωτοποριακή τεχνολογία και την αξιοπιστία όπλο, στήνει ολομέτωπη επίθεση στην Tesla. Από την άλλη, η Tesla έχει ακόμα προβάδισμα σε κλίμακα και φανατικό κοινό, αλλά βλέπει για πρώτη φορά σοβαρό αντίπαλο να την απειλεί σε όλα τα μέτωπα.
Η μάχη για τον θρόνο της ηλεκτροκίνησης μόλις άρχισε. Και αυτή τη φορά, δεν θα υπάρξουν εύκολοι νικητές.
newsauto.gr | TOYOTA | TESLA |
Ετήσιες πωλήσεις EV (2024) | ~100.000 | ~1.760.000 |
Παραγωγή EV (στόχος 2027) | 1.000.000+ | 2.000.000+ |
Καινοτομίες | Solid-state μπαταρίες, νέα γραμμή Area 35 | Αυτόνομη οδήγηση, γιγαεργοστάσια |
Αξιοπιστία | Πολύ Υψηλή | Μέτρια |
Νέα Μοντέλα | 15 νέα EV, 7θέσιο SUV, Hilux EV | Cybertruck, Model 2 (μικρό EV) |