Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Τα έξυπνα φρένα της Porsche Taycan

  • car magazine team

Ο καθένας μπορεί να προικίσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπόλικη τεχνολογία, όμως χρειάζεται και μηχανολογική ευφυΐα ώστε η οδήγησή του να έχει αναλογική απόχρωση.

 

Τα νούμερα που συνοδεύουν την Porsche Taycan είναι άκρως εντυπωσιακά. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που αγγίζει τους δύο τόνους αλλά μπορεί να επιταχύνει από στάση στα 100 km/h σε λιγότερο από 3’’ και να φρενάρει με αντίστοιχα πειστικό τρόπο. Οι δαγκάνες των εμπρός φρένων της Turbo και Turbo S είναι δεκαπίστονες, ενώ της 4 S εξαπίστονες, όμως οι σχεδόν εξωπραγματικές δυνάμεις επιβράδυνσης δεν οφείλονται αποκλειστικά στην τριβή που αναπτύσσουν τα τακάκια επάνω στους τεράστιους δίσκους. Αντίστοιχη ευθύνη γι’ αυτό το αποτέλεσμα έχει και η δύναμη πέδησης από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας, το οποίο αντιστρέφει τη λειτουργία των ηλεκτροκινητήρων ώστε η κινητική ενέργεια να χρησιμοποιείται για τη φόρτιση των μπαταριών.

Το πάντρεμα μηχανικού και ηλεκτρικού φρεναρίσματος προϋποθέτει βέβαια μια πολύπλοκη μηχανολογική δομή που λειτουργεί κάτω από αντίστοιχα σύνθετους αλγόριθμους, όμως τελικά η αίσθηση έχει μια φυσικότητα που ενθουσιάζει. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ένα από τα τρία προγράμματα ανάκτησης ενέργειας μέσω ενός διακόπτη στο τιμόνι. Στο πρώτο από αυτά η ανάκτηση προσφέρει μια πέδηση αντίστοιχη με αυτήν του φρεναρίσματος από έναν συμβατικό κινητήρα. Στο δεύτερο η ανάκτηση απενεργοποιείται, ενώ στο τρίτο μεταβάλλεται συνεχώς με βάση την επεξεργασία δεδομένων που προκύπτουν από μια εμπρόσθια κάμερα. Σε αντίθεση με τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι η Taycan δίνει προτεραιότητα στη διατήρηση της ταχύτητας και όχι στην ανάκτηση ενέργειας. Σύμφωνα με την Porsche αυτό είναι ενεργειακά πιο αποδοτικό, ενώ προσφέρει στον οδηγό και μια πιο φυσική αίσθηση που είναι πολύ κοντά στα γνώριμα δεδομένα των συμβατικών μοντέλων. Οταν δεν υπάρχει κάποιο εμπόδιο στην πορεία του αυτοκινήτου, το ενεργό σύστημα μεταβολής του ποσοστού ανάκτησης προσφέρει μια πέδηση αντίστοιχη με αυτήν ενός θερμικού κινητήρα, ενώ όταν διαγνωστεί ότι το αυτοκίνητο συναντά κίνηση, αυτή η ανάκτηση γίνεται πιο έντονη. Στον μέγιστο βαθμό ανάκτησης η ενέργεια που διοχετεύεται στις μπαταρίες φτάνει τα 265 kW, ενώ η επιβράδυνση αγγίζει τα 0,4 g .

Αξίζει να σημειώσουμε πως όλες οι εκδόσεις της Taycan έχουν δισκόφρενα με την τεχνολογία Porsche Surface Coated Brake η οποία χάρη στην ειδική επίστρωση βολφραμίου μειώνει τη φθορά και εμποδίζει τη διάβρωση. Η Porsche υπολογίζει πως το 90% του φρεναρίσματος στις καθημερινές μετακινήσεις θα γίνεται με τη βοήθεια του ενεργητικού συστήματος ανάκτησης, κάτι που σημαίνει πως εάν υπήρχαν απλοί συμβατικοί δίσκοι θα αυξάνονταν οι πιθανότητες διάβρωσής τους. Επιπλέον, λόγω της περιορισμένης χρήσης των φρένων το διάστημα ελέγχου για τα τακάκια έχει οριστεί στα έξι χρόνια. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, πως τα πανίσχυρα φρένα της Taycan είναι πρακτικά το δευτερεύον σύστημα πέδησης, καθώς η Porsche έχει βρει τον τρόπο να αξιοποιεί στο μέγιστο τη δυναμική του συστήματος ανάκτησης ενέργειας, δίνοντας όμως στα χαρακτηριστικά λειτουργίας τη φυσικότητα της αίσθησης των συμβατικών φρένων. Ετσι είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντιληφθείς την ανάκτηση όταν απλά σηκώνεις το πόδι από το γκάζι, ενώ είναι αντίστοιχα δύσκολο πατώντας το πεντάλ του φρένου να καταλάβεις πόσο από το ποσοστό φρεναρίσματος οφείλεται στην ανάκτηση και πόσο στα συμβατικά φρένα.

Τελικά δουλεύει;
Ναι. Η λειτουργία ενεργής ρύθμισης του ποσοστού ανάκτησης είναι ιδιαίτερα εύστοχη καθώς η ένταση της επιβράδυνσης έχει απόλυτη φυσικότητα σε όλες τις συνθήκες. Δεν προκύπτει καμία ανάγκη επαναπροσδιορισμού στον χειρισμό του γκαζιού ή του φρένου όπως συμβαίνει συνήθως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κάνοντας την οδήγηση πιο απολαυστική.

ΕΝΕΡΓΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΑΝΑΚΤΗΣΗΣ

ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Η ενεργή ρύθμιση επιλέγεται μέσω ενός διακόπτη στο τιμόνι. Υπάρχουν επιπλέον τα προγράμματα για σταθερό ποσοστό ανάκτησης ή για πλήρη απενεργοποίηση

ΚΟΙΤΩΝΤΑΣ ΜΠΡΟΣΤΑ
Το σύστημα ρυθμίζει το ποσοστό ανάκτησης -και κατά συνέπεια την ένταση της επιβράδυνσης όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι- με βάση τις πληροφορίες που συλλέγονται από μια εμπρόσθια κάμερα.

ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΣΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ
Εάν ο δρόμος μπροστά είναι ελεύθερος, η ανάκτηση ενέργειας είναι πολύ χαμηλή ώστε το αυτοκίνητο να διατηρεί την ταχύτητά του. Οταν, όμως, μπροστά υπάρχουν αυτοκίνητα, η ανάκτηση αυξάνεται και η επιβράδυνση είναι πιο έντονη κάθε φορά που ο οδηγός αφήνει το γκάζι

Δημοφιλή στο Protothema.gr