Live Κίνηση
Περισσότερα
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Η ιστορία των τροχών της Skoda

Ελλάδα 9:27
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η ιστορία των τροχών της Skoda

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Η ιστορία των τροχών της Skoda

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Ο τροχός είναι μια από τις σημαντικότερες εφευρέσεις στην ιστορία της ανθρωπότητας και είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την εξέλιξη του αυτοκινήτου στο πέρασμα των ετών. Ας δούμε πώς φτάσαμε στους σημερινούς τροχούς με την βοήθεια της Skoda.

Advertisement
Advertisement

Για τους λάτρεις της αυτοκίνησης η εξέλιξη των τροχών σε σχέση με την εξέλιξη του αυτοκινήτου είναι τουλάχιστον γοητευτική. Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν από την αρχή της αυτοκίνησης μέχρι σήμερα, οι αλλαγές στον τρόπο σχεδίασης, η μείωση του βάρους και τους κόστους παραγωγής, η αύξηση της αντοχής, η συνεισφορά τους στην βελτίωση των επιδόσεων και της ασφάλειας, η εξέλιξη του design. Από τους ξύλινους τροχούς των κάρων φτάσαμε στους σημερινούς μεταλλικούς -και όχι μόνο- τροχούς που αποτελούν εξέχοντα παραδείγματα της εξέλιξης του ίδιου του αυτοκινήτου που χαρακτηρίζονται από υψηλή τεχνολογία και μοναδικά σχέδια. Ας δούμε όμως μαζί τί έχει να μας πει για αυτό η Skoda μέσα από την δική της ιστορία.

1905: Το ξύλο κυριαρχεί

Advertisement
Advertisement

Όπως και τα περισσότερα αυτοκίνητα εκείνης της εποχής έτσι και το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδίασαν οι Vaclav Laurin και Vaclav Klement, το Voiturette A του 1905, χρησιμοποιούσε ξύλινους τροχούς. Οι τροχοί δεν ήταν ενιαίοι αλλά χωρισμένοι σε κομμάτια, με τα ξύλινα μπράτσα να συγκρατούνται μεταξύ τους χάρη στην μεταλλική εξωτερική “στεφάνη” -απαραίτητη για την τοποθέτηση του ελαστικού- και το μεταλλικό κέντρο με τις βίδες. Αυτοί οι τροχοί έδεναν στον άξονα με ένα κεντρικό μπουλόνι. Εναλλακτικά οι πελάτες της Skoda είχαν τη δυνατότητα επιλογής των ακτινωτών μεταλλικών τροχών της διάσημης αγγλικής εταιρίας Rudge–Whitworth.

1911: Η ρεζέρβα κάνει την εμφάνισή της

Advertisement

Οι κακής ποιότητας δρόμοι εκείνης της εποχής συνέβαλλαν στο συχνό σκάσιμο των ελαστικών με ανάλογη ταλαιπωρία για τους επιβαίνοντες. Οι κατασκευαστές αντέδρασαν στις παρατηρήσεις των πελατών τους με την τοποθέτηση ρεζέρβας στα αυτοκίνητα τους, είτε πάνω στην πόρτα του πορτμπαγκάζ, είτε πίσω από τα φτερά των εμπρός τροχών, όπως στο Laurin & Klement S του 1911 που βλέπετε στην φωτογραφία. Αρχικά οι κατασκευαστές προμήθευαν μόνο το ελαστικό και την σαμπρέλα κάτι που σήμαινε ότι η αλλαγή απαιτούσε πολύ περισσότερο χρόνο από ό,τι σήμερα αλλά και περισσότερες γνώσεις για την αφαίρεση του ελαστικού και της σαμπρέλας και την τοποθέτηση των νέων.

Advertisement

1929: Διαιρούμενοι τροχοί για μεγαλύτερη ευκολία

Η εμφάνιση των διαιρούμενων τροχών που έκανε σημαντικά ευκολότερη την αλλαγή των ελαστικών ήταν θέμα χρόνου, όπως άλλωστε και η χρησιμοποίησή τους από την Skoda. Πολύ απλά η μεταλλική στεφάνη πάνω στην οποία “καθόταν” το ελαστικό έδενε με το ξύλινο κεντρικό κομμάτι με βίδες σε έξι σημεία, όπως βλέπουμε και σε αυτό το Laurin & Klement του 1929 Skoda 110. Έτσι για την αντικατάσταση του ελαστικού έπρεπε να αφαιρεθεί μόνο η μεταλλική στεφάνη, κάτι που έκανε τα πράγματα σαφώς πιο εύκολα.

Advertisement

1930: Οι τροχοί γίνονται μεταλλικοί

Η εξελίξεις στην επεξεργασία μετάλλου οδήγησαν φυσικά και στην εξέλιξη των τροχών. Το ξύλο άρχισε να εγκαταλείπεται σαν υλικό και οι πρώτοι ενιαίοι μεταλλικοί τροχοί άρχισαν να εμφανίζονται σημειώνοντας ένα σημαντικό βήμα στην εξέλιξή τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι τροχοί του Skoda 645 του 1930. Είναι πρεσαριστοί από ενιαίο μεταλλικό φύλλο, μια μέθοδος που συνέβαλλε στην μαζική τους παραγωγή μειώνοντας παράλληλα σημαντικά και το κόστος τους.

1934: Μείωση του βάρους

Η εξέλιξη οδηγεί σε ακόμη ελαφρύτερους τροχούς μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Παράλληλα σιγά-σιγά αρχίζουν να κάνουν την εμφάνιση τους και τα “ανοίγματα”. Τα τελευταία μειώνουν ακόμη περισσότερο το βάρος ενώ επιτρέπουν παράλληλα και την καλύτερη ψύξη των φρένων, όπως φαίνεται και από τον τροχό του Skoda Popular Monte Carlo του 1934. Το βάψιμο των ώμων του ελαστικού με λευκή λωρίδα συνεχίζει να βρίσκεται μέσα στη μόδα της εποχής, ενώ την εμφάνισή του κάνει και το γνωστό τάσι που καλύπτει τα μπουλόνια και χαρίζει μια πιο εκλεπτυσμένη εμφάνιση.

1937: Ολόκληρη η ρεζέρβα στο πορτμπαγκάζ

Οι κατασκευαστές πλέον δημιουργούν αρκετό χώρο στο πορτμπαγκάζ ώστε να τοποθετείται εκεί η ρεζέρβα και όχι εξωτερικά στο αμάξωμα. Μάλιστα οι τάσεις της εποχής θέλουν δύο ρεζέρβες μαζί και το Skoda Popular Monte Carlo μπορεί να αποθηκεύσει και τις δύο στον χώρο αποσκευών του. Οι εν λόγω τροχοί χρησιμοποιήθηκαν για πολλά χρόνια από την Skoda σε μετέπειτα μοντέλα της.

1960: Νέα σχεδίαση τροχών

Στις αρχές της δεκαετίας του 60′ η SKoda δημιουργεί μια νέα γενιά από ατσάλινους τροχούς. Το τάσι μεγαλώνει σε διαστάσεις, όπως βλέπουμε σε αυτή την Oktavia 985 του 1960, ενώ το λευκό χρώμα αντικαθιστά το μαύρο, δίνοντας έτσι περισσότερο στιλ. Ο συγκεκριμένος τύπος ζάντας χρησιμοποιήθηκε από την τσέχικη εταιρία μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 70′, σε μοντέλα της όπως τα Felicia, 1000 MB, 100 και 120.

1981: To πλαστικό κάνει την εμφάνιση του

Το πλαστικό έχει εξελιχθεί σε σημαντικό βαθμό πλέον και στις αρχές της δεκαετίας του 80′ κάνει την εμφάνισή του στη νέα γενιά ζαντών της Skoda με διάμετρο 13 ίντσες που βλέπουμε και στο μοντέλο 125 L. Συγκεκριμένα αντικαθιστά το μεταλλικό τάσι μειώνοντας περισσότερο το βάρος, ενώ στη νέα σχεδίαση της ζάντας έχουν ενσωματωθεί ακόμη μεγαλύτερα ανοίγματα που βοηθούν περαιτέρω στην σωστή ψύξη και καλή απόδοση των φρένων.

1990: Διαθέσιμο και το αλουμίνιο

H δεκαετία του 90′ βλέπει την ραγδαία εξάπλωση στις ζάντες που έχουν κατασκευαστεί από αλουμίνιο, οι οποίες έχουν αρχίσει και γίνονται πιο προσιτές στο ευρύ κοινό. Το Skoda Favorit του 1990 εξακολουθεί να χρησιμοποιεί ατσάλινους τροχούς σαν στάνταρ, όπως άλλωστε και τα περισσότερα μοντέλα της κατηγορίας του εκείνη την περίοδο. Η ζάντα ωστόσο έχει εξελιχθεί ακόμη περισσότερο με τα ανοίγματα για την ψύξη των φρένων να έχουν μεγαλώσει σε σχέση με το παρελθόν, ενώ στον έξτρα εξοπλισμό ο ενδιαφερόμενος μπορεί να επιλέξει πλέον και ζάντα από αλουμίνιο που είναι στάνταρ στις ειδικές εκδόσεις του Favorit.

2018: Εντυπωσιακό design και τεχνολογία

Ο τροχός των αυτοκινήτων βρίσκεται πλέον στην πιο ώριμη περίοδο της εξέλιξής του. Το αλουμίνιο κυριαρχεί ως υλικό κατασκευής, το ατσάλι φυσικά εξακολουθεί και υπάρχει ενώ την εμφάνισή τους ως υλικά κατασκευής έχουν κάνει κάνει τα ανθρακονήματα και το μαγνήσιο, έχοντας βρει τον δρόμο τους από τους αγώνες στους δημόσιους δρόμους. Οι εντυπωσιακές αλουμινένιες ζάντες του Skoda Karoq είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα της εξέλιξης του τροχού, ο οποίος πλέον καθηλώνει με το design, τις διαστάσεις αλλά και τις προδιαγραφές του. Μικρότερο βάρος από ποτέ, χιλιάδες σχέδια για να διαλέξει κανείς και επίπεδα αξιοπιστίας και κατά επέκταση ασφάλειας που θα ήταν ανήκουστα στις αρχές του προηγούμενου αιώνα συνοψίζουν ουσιαστικά τους σημερινούς τροχούς που θα εξέπλητταν ευχάριστα ακόμη και τους ιδρυτές της Skoda!