Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Το όχημα του ψυχρού πολέμου Skoda Type 998

Ελλάδα 21:25
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Το όχημα του ψυχρού πολέμου Skoda Type 998

ΝΕΑ

Το όχημα του ψυχρού πολέμου Skoda Type 998

ΝΕΑ

Πρωταγωνίστησε σε μιούζικαλ αν και σχεδιάστηκε για τον ψυχρό πόλεμο και τα πεδία μάχης ή την «μάχη» στα χωράφια. Ο λόγος το: Type 998 «Agromobil» του 1962. Ένα ελαφρύ, συμπαγές όχημα εκτός δρόμου, για χρήση στη γεωργία, την δασοκομία αλλά και τον στρατό, με παραγωγή μόλις 13 αντιτύπων αλλά με… κινηματογραφική καριέρα.

Advertisement
Advertisement

 

Στο τέλος της δεκαετίας του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του 1960, η Skoda είχε ήδη δεκαετίες εμπειρίας στην κατασκευή επαγγελματικών οχημάτων. Ακόμη και εκτός δρόμου, όμως όλα ήταν μεγάλα φορτηγά. Στην τότε Τσεχοσλοβακία υπήρχε έλλειψη συμπαγών, ευέλικτων/ελαφρών οχημάτων παντός εδάφους. Για το λόγο αυτό, το Υπουργείο Γεωργίας ζήτησε από την Skoda αν ήταν δυνατόν να σχεδιαστεί ένα μοντέλο που θα πληροί τις απαιτήσεις για γεωργικές εργασίες, την δασοκομία και σε εξορύξεις. Ένα μήνα μετά στις προδιαγραφές προστέθηκε και η χρήση από τον στρατό, Βλέπετε κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, αυτό ήταν συχνά μια επιπρόσθετη ή ακόμη και βασική απαίτηση για την δημιουργία οχημάτων.

Advertisement
Advertisement

Η Skoda άρχισε να αναπτύσσει τον τύπο 998 «Agromobil» τον Ιανουάριο του 1961 και συνεργάστηκε με την εταιρεία Česká zbrojovka Strakonice, παραγωγό περίστροφων, ποδηλάτων και μοτοσικλετών (γνωστή ως ČZ). Το νέο μοντέλο επρόκειτο να παραχθεί στις εγκαταστάσεις της. Ωστόσο, τα τρία πρώτα πρωτότυπα 998 κατασκευάστηκαν στο Mladá Boleslav και χρησιμοποιούσαν πολλά εξαρτήματα από τα τυποποιημένα μοντέλα της Skoda.Η πρωταρχική αρχή στο σχεδιασμό του «Agromobil» ήταν η λειτουργικότητα. Το συμπαγές όχημα είχε μήκος 3,47 μέτρα και πλάτος 1,70 μέτρα και είχε αυτοφερόμενο πλαίσιο με αμάξωμα σε σχήμα πλατφόρμας καλυμμένο με μουσαμά, το οποίο εκτεινόταν  πάνω από την καμπίνα για τον οδηγό και τον επιβάτη. Το χαρακτηριστικό του ήταν η εύκολη πρόσβαση στην καρότσα (για εύκολη φόρτωση) αλλά και πρόσβαση σε αυτήν όταν το όχημα μετέφερε επιβάτες (υπήρχε η επιλογή να τοποθετηθούν δύο πάγκοι, χωρητικότητας έως και οκτώ ατόμων).

Ένα από τα ειδικά χαρακτηριστικά αυτού του ευπροσάρμοστου οχήματος εκτός δρόμου ήταν το αναδιπλούμενο παρμπρίζ. Έτσι το ύψος του «Agromobil» μειωνόταν από 1,94 σε 1,41 μέτρα – ιδανικό για ταξίδια στο δάσος ή κατά τη μεταφορά με αεροπλάνο. Οι εκτός δρόμου ικανότητες επιτεύχθηκαν κυρίως χάρη στο μεταξόνιο μόλις 1,90 μέτρα και τις κοντές προεξοχές αμαξώματος, οι οποίες έδωσαν μια σχεδόν ίδια γωνία κλίσης 45 μοιρών τόσο μπροστά όσο και πίσω. Η απόσταση από το έδαφος ήταν 290 mm όταν το όχημα ήταν άδειο και 230 mm όταν ήταν πλήρως φορτωμένο συνέβαλε επίσης στις δυνατότητες εκτός δρόμου. Οι τροχοί έχουν ανεξάρτητη ανάρτηση εμπρός και πίσω.Ένας τετρακύλινδρο υγρόψυκτο μοτέρ 1221 κ.εκ. 45 ίππων από το Skoda 1202 «station wagon» παρείχε την κίνηση και στους τέσσερις τροχούς μέσω 4τάχυτου κιβωτίου. Το «Agromobil» μπορούσε επίσης να χρησιμοποιήσει εξοπλισμό για εργασίες μέσω ενός άξονα PTO στο πίσω μέρος. Το βάρος χωρίς φορτίο των 936 κιλών ήταν 46% πάνω από τον πίσω άξονα.

Advertisement

Από τα τρία πρωτότυπα που κατασκευάστηκαν αρχικά, δύο από αυτά πήγαν στην ČZ στο εργοτάξιο στο Strakonice. Το τρίτο «Agromobil» παρέμεινε στο Mladá Boleslav και υποβλήθηκε σε αυστηρές δοκιμές εκεί. Σε μόλις 79 ημέρες, κάλυψε μια απόσταση 29.953 χιλιομέτρων. Μετά από μία δοκιμή που πραγματοποιήθηκε σε στρατιωτικό κέντρο «οδήγησε» στην κατασκευή δέκα ακόμη οχημάτων τύπου 998. Η επιτροπή του στρατού αξιολόγησε την ικανότητα εκτός δρόμου του «Agromobil» ως «καλό» και το Skoda ξεπέρασε ακόμη και το σοβιετικό GAZ 69, το οποίο ήταν το βασικό όχημα των στρατών του Συμφώνου της Βαρσοβίας εκείνη την εποχή. Οι λόγοι για τους οποίους δεν ξεκίνησε ποτέ η σειρά παραγωγής τύπου 998 οφείλονται κυρίως στην αδυναμία παραγωγής μεγάλου όγκου οχημάτων από την CZ αλλά και στην  έλλειψη επιρροής του τσεχοσλοβάκικου στρατού.

Advertisement

Το ευρύ κοινό δεν γνώριζε τίποτα για το όχημα έως τις 29 Ιανουαρίου 1965, που έγινε η πρεμιέρα του μιούζικαλ «Kdyby tisíc klarinetů» («If a thousand clarinets»). Σε μια σκηνή αυτής της αντιπολεμικής ταινίας, ένας κομάντο του στρατού οδηγώντας ένα «Agromobil» κυνηγά έναν ειρηνιστή ερημίτη. Ο τότε 26χρονος ηθοποιός Jiří Menzel απέδειξε επίσης το μεγάλο του ταλέντο ως σκηνοθέτης λίγο αργότερα με την κωμωδία του “Closely Watched Trains” (Τσεχική: Ostře sledované vlaky). Η ταινία κέρδισε το Όσκαρ Ξενόγλωσσης ταινίας  στα 40α  Όσκαρ του 1968. Ένα από τα τρία πρωτότυπα του “Agromobil” είναι τώρα μέρος της συλλογής του Μουσείου Skoda στο Mladá Boleslav.