Menu
LIVE η κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE: EV | LR Defender

Τι σημαίνει για την τσέπη μας το ηλεκτρικό αυτοκίνητο

  • Σπύρος Χώτος

Με αργά αλλά σταθερά βήματα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κερδίζουν συνεχώς έδαφος, προετοιμάζοντάς μας για ένα μέλλον όπου ο ηλεκτρισμός θα είναι το κύριο καύσιμο του οχήματός μας. Τι σημαίνει όμως ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για την τσέπη μας;
ΣΠΥΡΟΣ ΧΩΤΟΣ (sh@newsauto.gr)

Κατ’ αρχάς μια παραδοχή. Λόγω υψηλής τεχνολογίας, αλλά και της μη μαζικότητας της παραγωγής του, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ακόμη ακριβό. Για παράδειγμα, το e-up!, το μικρό ηλεκτρικό της VW, κοστίζει σήμερα 28.900 ευρώ (19.950 ευρώ με την έκπτωση της Protergia). Όταν η τιμή ενός συμβατικού up! με κινητήρα βενζίνης ξεκινά από τα 9.990 ευρώ.

Αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν πολλά. Το LEAF, το ηλεκτρικό οικογενειακό της Nissan, κοστίζει από 32.990 ευρώ. To i3, το πρωτοπόρο μικρό ηλεκτρικό της BMW από 39.790 ευρώ, κ.ο.κ.

Όμως αυτό θα αλλάξει. Εξελισσόμενες τις τεχνολογίες των ηλεκτρικών, σε συνδυασμό και με την σταδιακή αύξηση των πωλήσεών τους, οι εταιρείες θα μειώσουν τις τιμές των πιο «οικολογικών» μοντέλων τους.

Ήδη, στο ανώτερο κομμάτι τιμών, υπάρχουν ηλεκτρικές προτάσεις οι οποίες, εκμεταλλευόμενες και το γεγονός ότι πολλές χώρες (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα) επιδοτούν με λιγότερη φορολογία τα ηλεκτρικά, είναι εν τέλει όχι μόνο πιο φθηνές από την αντίστοιχη πρόταση με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά και λόγω της χαμηλής τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, προσφέρουν ένα τεράστιο όφελος στην τσέπη του αγοραστή από την κατανάλωση.

Πάρτε για παράδειγμα το νέο Audi e-tron. Το μεγάλο ηλεκτρικό SUV που μόλις παρουσιάστηκε από τη γερμανική μάρκα. Το κόστος του στην Ελλάδα θα φθάνει τα 85.000 ευρώ (έρχεται τον Ιανουάριο), όντας έτσι φθηνότερο κατά 8.700 ευρώ από το αντιστοίχων διαστάσεων Audi Q7 3.0 TDI quattro (93.740 ευρώ).

Audi e-tron

Όμως δεν είναι αυτό μόνο το οικονομικό πλεονέκτημα του νέου μοντέλου. Ή μάλλον, δεν είναι το πιο σημαντικό. Ας δούμε λίγο τα της κατανάλωσης. Το νέο Audi e-tron έχει σύμφωνα με τη γερμανική μάρκα αυτονομία κίνησης 400 χλμ. κατά WLTP. Η μπαταρία του έχει χωρητικότητα 95 kWh. Αυτό σημαίνει ότι «καίει» 23,75 kWh/100 χλμ. Ή, με βάση την τωρινή τιμή της κιλοβατώρας (0,0946 ευρώ+13% φόρος), μόλις 2,5 ευρώ/100 χλμ.!

Απέναντί του, το Audi Q7 3.0 TDI «καίει» στον πιο ελαστικό κύκλο NEDC, 6.5 lt./100 km. Ή, με βάση την τωρινή τιμή του diesel (1,426 ευρώ/lt.), 9,3 ευρώ/100 χλμ.

Audi Q7

Ανάγοντας τις δύο αυτές τιμές σε ετήσια βάση και υπολογίζοντας ότι κάποιος διανύει με τα δύο αυτοκίνητα 15.000 χλμ./χρόνο, βλέπουμε ότι ο κάτοχος του e-tron θα χρειαστεί μόλις 375 ευρώ σε καύσιμο (!) ανά έτος, όταν με το Q7 3.0 TDI το αντίστοιχο ποσόν είναι σχεδόν 4πλάσιο (1.395 ευρώ). Και φυσικά, όσα περισσότερα χιλιόμετρα διανύει κάποιος, τόσο η διαφορά μεγαλώνει.

Άρα λοιπόν, με βάση τα παραπάνω γίνεται κατανοητό ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα προσφέρουν μεγάλο όφελος σε όποιον τα αποκτήσει. Και ίσως στην πράξη, το όφελος αυτό από την κατανάλωση είναι ακόμη μεγαλύτερο από ό,τι οι μετρήσεις WLTP/NEDC κ.ο.κ. αφήνουν να φανεί.

Οπότε, μπορεί μεν σήμερα το ηλεκτρικό αυτοκίνητο να παραμένει ακριβό να το αποκτήσει κανείς, όμως στο υψηλότερο κομμάτι της αυτοκίνησης, ίσως αυτό το «ακριβό» να είναι πλέον σχετικό. Ιδίως εάν συγκριθεί, όπως στην περίπτωση των δύο Audi, ένα ηλεκτρικό premium μεγάλο αυτοκίνητο με ένα premium μεγάλο αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Εκεί όπου φαίνεται ότι η πλάστιγγα του συμφέροντος μάλλον γέρνει πλέον προς το ηλεκτρικό…

Υ.Γ. Με βάση τις πληροφορίες μας από τους αναλυτές της αγοράς, σε 7 χρόνια από τώρα, το 2025, αναμένεται η τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου mainstream κατηγορίας να είναι αντίστοιχη με αυτή ενός αντιστοίχων διαστάσεων diesel. Άρα, το προνόμιο αυτό δεν θα αφορά μόνο στα ακριβά αυτοκίνητα όπως στην περίπτωση των e-tron/Q7 σήμερα, που πάντως μας δείχνουν από τώρα ποια είναι τα πλεονεκτήματα οικονομίας ενός ηλεκτρικού οχήματος.

Audi e-tron

Δημοφιλή στο Protothema.gr