Θα πρέπει να ξεχάσουμε τα μικρά και φθηνά αυτοκίνητα;
ΝΕΑΘα πρέπει να ξεχάσουμε τα μικρά και φθηνά αυτοκίνητα;
ΝΕΑΗ εποχή που τα μικρά αυτοκίνητα εξυπηρετούσαν τις βασικές μετακινήσεις μας δείχνει να οδεύει προς το τέλος της. Τι θα τα αντικαταστήσει όμως;
Με την παγκόσμια οικονομία να αντιμετωπίζει τεράστιες προκλήσεις, είναι προφανές ότι και η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε ένα μεγάλο σταυροδρόμι.
WHAT CAR
Ο πόλεμος στην Ουκρανία και τα προβλήματα που δημιούργησε στον τομέα της ενέργειας, τις ελλείψεις σε κρίσιμα υλικά και την αύξηση του πληθωρισμού σε ιστορικά επίπεδα, δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ.
Σε συνδυασμό με την στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, πολλά από τα δεδομένα δεκαετιών στην αυτοκίνηση φαίνεται να αλλάζουν. Και ένα από αυτά σχετίζεται με τα μικρά αυτοκίνητα.
Τα άλλοτε πιο δημοφιλή μοντέλα της ευρωπαϊκής αγοράς βρίσκονται πλέον στην κόψη του ξυραφιού, με κάποιες εταιρίες να έχουν ήδη ανακοινώσει ότι θα σταματήσουν την παραγωγή τους. Όπως για παράδειγμα θα κάνει η Ford με το Fiesta.
Το πρόβλημα με τα μικρά αυτοκίνητα είναι ότι λόγω πληθωριστικών τάσεων έχουν ανέβει πολύ οι τιμές τους. Ενώ παράλληλα τα περιθώρια κέρδους των εταιριών έχουν συρρικνωθεί, προσπαθώντας να διατηρήσουν την τιμή προς τον καταναλωτή σε κάποια στοιχειωδώς προσιτά επίπεδα.
Εκτός όλων αυτών, η επικράτηση των SUV έχει στρέψει το κοινό σε αυτού του τύπου τα οχήματα, με αποτέλεσμα κλασικά μοντέλα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας να αντιμετωπίζουν το φάσμα της κατάργησης.
Είναι προφανές πλέον ότι οι περισσότερες εταιρίες βρίσκονται στο σημείο στο οποίο που μελετούν αν υπάρχει λόγος πλέον να κατασκευάζονται αυτοκίνητα σε αυτές τις μικρές κατηγορίες.
Ένας ακόμα σχεδόν ανυπέρβλητος παράγοντας για τα μικρά αυτοκίνητα είναι ότι αποτελούν σοβαρό πονοκέφαλο για τις εταιρίες που τα παράγουν σε ό,τι έχει να κάνει με τις εκπομπές CO2.
Όσο πιο μικρό είναι ένα αυτοκίνητο τόσο πιο δύσκολο είναι να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων. Αν μάλιστα πωλούνται σε μεγάλους αριθμούς επιβαρύνουν τον μέσο όρο της κάθε εταιρίας, με ότι αυτό συνεπάγεται σε πρόστιμα ή σε έξτρα έξοδα για την εξέλιξη πιο καθαρών μεγάλων μοντέλων.
Η μόνη λύση που μπορεί να δοθεί σε αυτή την φάση είναι να στραφούν σε πιο premium χαρακτηριστικά έτσι ώστε να καταφέρουν να επιβιώσουν. Όχι πλέον ως φθηνές λύσεις αλλά ως επιλογή για κάποιον που χρειάζεται ένα πραγματικά μικρό και ευέλικτο αυτοκίνητο για την κίνηση στην πόλη.
Όσο για την ηλεκτροκίνηση θα πάρει αρκετό ακόμα χρόνο για να φθάσει να είναι προσιτή σε ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης. Ακόμα και αν η μέση τιμή της kWh στις μπαταρίες πέσει κάτω από τα 100 δολάρια ή και ακόμα πιο χαμηλά (κάτι που δεν πρόκειται να γίνει άμεσα), μία μέση μπαταρία των 40 kWh θα κοστίζει τουλάχιστον 3.500 με 4.000 ευρώ.
Άρα η κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με κόστος κοντά στα 10.000 ευρώ είναι ένα μακρινό όνειρο. Τουλάχιστον για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, μιας και οι Κινέζοι έχουν ήδη κάνει τις πρώτες απόπειρες προς αυτή την κατεύθυνση.
Σε κάθε περίπτωση, τα μικρά αυτοκίνητα θα επιβιώσουν με τον ένα ή τον άλλον τρόπο. Όμως ποτέ δεν θα επιστρέψουμε στην εποχή που αυτοκίνητα όπως το Fiesta γέμιζαν τους δρόμους της Ευρώπης και μας έκαναν να απολαμβάνουμε με φθηνό τρόπο την χαρά της οδήγησης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Στο «σφυρί» δεκάδες μικρά αυτοκίνητα πόλης από 500 ευρώ!
Ποια είναι τα πρώτα σε πωλήσεις μικρά αυτοκίνητα παγκοσμίως;
Να γιατί καταργούνται οι diesel στα μικρά αυτοκίνητα