ΝΕΑ

Τα φανάρια αποκτούν τεχνητή νοημοσύνη – Αρκεί αυτό;

Ελλάδα 6:49
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Τα φανάρια αποκτούν τεχνητή νοημοσύνη – Αρκεί αυτό;

ΝΕΑ

Τα φανάρια αποκτούν τεχνητή νοημοσύνη – Αρκεί αυτό;

ΝΕΑ

Μπορεί η τεχνολογία να γίνει ένας ισχυρός σύμμαχος στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού χάους.

Advertisement
Advertisement

Οι φωτεινοί σηματοδότες δεν είναι μόνος οι εγγυητές της οδικής ασφάλειας και της ομαλότητας των καθημερινών μετακινήσεων, εφόσον βέβαια οι οδηγούν τηρούν πιστά τις σημάνσεις.

Δεδομένης της κυκλοφοριακής συμφόρησης στις μεγαλουπόλεις, έχουν εξελιχθεί πια σε ρυθμιστές της ίδιας της ζωής και της… ψυχικής μας υγείας.

Και τούτο γιατί αν αναλογιστεί κάποιος πόσες ώρες περνά «εγκλωβισμένος» στο αυτοκίνητό του, μπορεί εύκολα να διαπιστώσει ότι ο χρόνος κυλά στους δρόμους, για να πάει και να επιστρέψει από τη εργασία του, παρά για να ασχοληθεί με την οικογένειά του ή και τον εαυτό του.

Advertisement
Advertisement

Έτσι, τα φανάρια δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι έχουν γίνει ο… απαραίτητος καθημερινός «φίλος» ή «εχθρός» κάθε οδηγού, ρόλοι που ασφαλώς εναλλάσσονται διαρκώς.

Το ερώτημα, λοιπόν, διαμορφώνεται, ως εξής: Μπορεί η αναβάθμιση του δικτύου των φωτεινών σηματοδοτών  να αποτελέσει λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα των μεγάλων αστικών κέντρων;

Μιλώντας στο «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» ο Περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς, είχε αναφέρει πως η λύση πρέπει να είναι «μητροπολιτική», δηλαδή με τη συνεργασία κράτους και τοπικής αυτοδιοίκησης, σε όλα τα επίπεδα.

Advertisement

«Χρηματοδοτούμε 58 μεγάλα έργα οδοποιίας, διαθέτοντας 233 εκατ. ευρώ από διάφορες πηγές χρηματοδότησης. Το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας μας επιτρέπει να συντονίζουμε τις παρεμβάσεις μας, άμεσα και επιτόπου, είτε με προειδοποιήσεις στους οδηγούς, είτε με τα βαν που διαθέτουμε, είτε με άμεσες ενέργειες σε θέματα φωτεινής σηματοδότησης», τόνισε ο κ. Χαρδαλιάς.

Παράλληλα, προανήγγειλε τον έξυπνο συντονισμό για τους φωτεινούς σηματοδότες μέσω εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης, ώστε η λειτουργία τους στις διασταυρώσεις να προσαρμόζεται ακαριαία ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες της κίνησης.

Advertisement

Η ιστορία τους και πότε ήρθαν στην Ελλάδα

Γυρνώντας πίσω στον χρόνο, βρίσκουμε τον πρώτο σηματοδότη να τοποθετείται το 1868, στο Λονδίνο, στη διασταύρωση των Bridge Street και Great George Street, ο οποίος βασιζόταν στα συστήματα σηματοδοσίας των αγγλικών σιδηροδρόμων. Η πατέντα αποδίδεται στον μηχανικό Τζον Πικ Νάιτ, ο οποίος, τροποποιώντας ένα τέτοιο σύστημα, δημιούργησε το πρώτο φανάρι με δύο λαμπτήρες που εναλλάσσονταν χειροκίνητα, ενώ ως καύσιμο χρησιμοποιούσε το γκάζι.

Αυτό το μοντέλο όμως δεν μακροημέρευσε, καθώς λίγο μετά την τοποθέτησή του, λόγω διαρροής του γκαζιού, έγινε έκρηξη, με αποτέλεσμα τον σοβαρό τραυματισμό (κατά άλλες πηγές, τον θάνατο) του αστυνομικού που είχε επιφορτιστεί με τον χειρισμό. Η συνέχεια γράφτηκε αρκετά χρόνια αργότερα, στο Σικάγο, το 1910, όταν τοποθετήθηκε ένα αυτοματοποιημένο σύστημα φαναριών με δύο περιστρεφόμενες πινακίδες, «Proceed» και «Stop».

Advertisement

Αργότερα, στις αρχές της δεκαετίας του 1920, έκανε την εμφάνισή του στην 5η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης ένας φωτεινός σηματοδότης με δύο λαμπτήρες που ρύθμιζε κωδικοποιημένα την κυκλοφορία, με διαφορετικά όμως χρώματα σε σχέση με σήμερα.

Τον Ιούλιο του 1936 τοποθετήθηκε το πρώτο φανάρι στην Ελλάδα, στη συμβολή των οδών Σταδίου και Πεσματζόγλου, το οποίο ήταν από τότε εξοπλισμένο με τα τρία χρώματα-εντολές προς τους οδηγούς: το πράσινο για πορεία, το κίτρινο για αυξημένη προσοχή και το κόκκινο για άμεση ακινητοποίηση.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, αυτό το πρώτο φανάρι έχει αγοραστεί από τη Γερμανία, αντί 70.000 δραχμών και λειτουργούσε από νωρίς το πρωί μέχρι το βράδυ.

Το επόμενο φανάρι τοποθετήθηκε στη συμβολή των οδών Σταδίου και Αιόλου, για να ακολουθήσουν πολλά ακόμη σε άλλα κρίσιμα σημεία και πολυσύχναστες διασταυρώσεις. «Γερμανική» όμως ήταν και η συνέχεια καθώς το 1960 η Siemens, -με παρουσία στην Ελλάδα από το 1902-, ανέλαβε με απευθείας ανάθεση την εργολαβία για όλους τους φωτεινούς σηματοδότες της Αθήνας.

Μία από τις βασικές αιτίες, όπου ο ακριβής αριθμός των φαναριών στη χώρα μας είναι αδιευκρίνιστος, αποτελεί το πολύκροτο σκάνδαλο της Siemens, στις αρχές του 2000, αλλά και το γεγονός ότι ακολούθησε η μεγάλη οικονομική κρίση και η αναστολή των περισσότερων έργων υποδομής. Σύμφωνα, πάντως, με τα στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής, για το Λεκανοπέδιο υπολογίζεται ότι ο αριθμός αυτός ανέρχεται στις περίπου 37.000.