Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Στην… πρίζα τα εργοστάσια αυτοκινήτων της Ανατολικής Ευρώπης!

Ελλάδα 10:42
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Στην… πρίζα τα εργοστάσια αυτοκινήτων της Ανατολικής Ευρώπης!

ΝΕΑ

Στην… πρίζα τα εργοστάσια αυτοκινήτων της Ανατολικής Ευρώπης!

ΝΕΑ

Οι μονάδες παραγωγής στις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ πρέπει να αλλάξουν αλλιώς θα… «πεθάνουν».

Advertisement
Advertisement

Σε ένα χυτήριο πίσω από ένα αιωνόβιο τσεχικό ζυθοποιείο, ένας μηχανικός βραχίονας ρίχνει λιωμένο αλουμίνιο σε ένα τεράστιο ρομποτικό καλούπι. Μέσα σε δευτερόλεπτα, τα λαμπερά καπάκια για κινητήρες diesel είναι έτοιμα για έλεγχο.

Η υπερσύγχρονη γραμμή παραγωγής της Motor Jikov Group στο České Budějovice, κοντά στα σύνορα με τη Γερμανία και την Αυστρία, παράγει με πλήρη ταχύτητα κινητήρες για τα φορτηγά Scania του ομίλου Volkswagen.

Advertisement
Advertisement

Αλλά οι αναβαθμίσεις που κοστίζουν εκατομμύρια δολάρια αντιπροσωπεύουν περισσότερο από την επιτυχία μιας καλά διαχειριζόμενης μεσαίας επιχείρησης. Οι ανώτεροι υπάλληλοι τα βλέπουν ως ζήτημα ζωής και θανάτου σε μια βιομηχανία που διακατέχεται από υπαρξιακό φόβο.

Περισσότερες από εκατό εταιρείες όπως η Motor Jikov είναι διάσπαρτοι σε όλη την Τσεχική Δημοκρατία, ένα φρούριο της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και έναν πυλώνα της εθνικής οικονομίας. Εξυπηρετούν εργοστάσια που κατασκευάζουν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης – και συμπιέζονται από την ανάπτυξης αλλά και την άνοδο της ηλεκτροκίνησης.

«Είναι θέμα των εταιρειών που μπορούν να επιβιώσουν. Για εμάς, αυτό σημαίνει κυρίως μια τεράστια επένδυση, προκειμένου να φτάσουμε στο επίπεδο ενός εντελώς καινούργιου τύπου προϊόντων», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της Motor Jikov, Μ. Dvorak.

Advertisement

Η Τσεχία και η Σλοβακία, κάνουν περισσότερα αυτοκίνητα ανά άτομο από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο. Ο τεράστιος ιστός κατασκευαστών εξαρτημάτων απασχολεί σχεδόν διπλάσιο αριθμό ανθρώπων από τα ίδια τα εργοστάσια αυτοκινήτων.

Οι ξένες επενδύσεις, που προσελκύονται από το φτηνό εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό και την εγγύτητα στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, έχουν δημιουργήσει μια βιομηχανία που αναδύει εκατομμύρια αυτοκίνητα που φέρουν τα λογότυπα Volkswagen, Skoda, Hyundai, Kia, Peugeot και Land Rover.

Advertisement

Η ανατροπή μιας βιομηχανίας που κυριαρχείται από παραδοσιακά αυτοκίνητα εδώ και 120 χρόνια δημιουργεί προβλήματα στους προμηθευτές μεταξύ τους, ενώ παράλληλα μειώνει τις παραγγελίες.

Τελικά, αυτή η τεκτονική αλλαγή θα τους αναγκάσει να αντικαταστήσουν περίπου το ήμισυ της συνολικής τους παραγωγής, σύμφωνα με τον Dvorak. Οι πωλήσεις κατασκευαστών τσεχικών ανταλλακτικών αυτοκινήτων ανήλθαν πέρυσι σε περίπου 20 δις. δολάρια, εκ των οποίων τα τρία τέταρτα ήταν εξαγωγές.

Η προώθηση των καινοτομιών και οι αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανόνες αναδεικνύουν τα νέα δεδομένα στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Advertisement

Μόλις πριν από δύο εβδομάδες, ο Elon Musk ανακοίνωσε ότι η Tesla θα κατασκευάσει το νέο της εργοστάσιο στη Γερμανία, τη γενέτειρα των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

 

Η τάση αυτή κινδυνεύει να δημιουργήσει οικονομικές και κοινωνικές διαταραχές στην Τσεχική Δημοκρατία και τη Σλοβακία, όπου οι επενδύσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία αποτέλεσαν κυρίαρχο παράγοντα μετασχηματισμού μετά την πτώση του κομμουνισμού πριν από 30 χρόνια.

 

Αύξηση συνεισφοράς

«Είμαστε τώρα σε μια αρκετά επικίνδυνη περίοδο. Για τα επόμενα δύο ή τρία χρόνια, τα πράγματα μπορεί να εξελίσσονται. Αλλά τότε μπορεί να δούμε μεγάλες διαταραχές», δήλωσε ο Petr Knap, εταίρος της Ernst & Young στην Πράγα.

Ένας από τους κινητήριους μοχλούς της αλλαγής είναι το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 40% από τα επίπεδα του 1990 μέσα σε μια δεκαετία ενώ οι μεγαλύτερες οικονομίες σε ΗΠΑ και ΕΕ θέλουν άμεσα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αποτελέσουν το 30% του συνόλου της αγοράς.

Ο πυρήνας του προβλήματος είναι το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν ένα κλάσμα από τα εκτιμώμενα 2.000 μέρη που χρειάζονται για μια μηχανή εσωτερικής καύσης. Αυτό σημαίνει περισσότερος ανταγωνισμός για λιγότερα τμήματα και απειλή για τους παραγωγούς που ειδικεύονται σε κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Η τσεχική κυβέρνηση εκτιμά ότι περίπου 40.000 θέσεις εργασίας εξαρτώνται από του κινητήρες εσωτερικής καύσης, και απαιτούν προγράμματα για την επανεκπαίδευση τουλάχιστον ορισμένων από αυτούς τους εργαζόμενους επάνω σε ηλεκτρικές πλατφόρμες.

«Η αλυσίδα εφοδιασμού δεν μπορεί να επιβιώσει με πολλούς συμμετέχοντες με τη σημερινή μορφή τους», προειδοποίησε ο Knap της Ernst & Young.

Ακόμη και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως με περισσότερους οικονομικούς πόρους θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες προσαρμογής.

«Τώρα θέλουν να αλλάξουμε ολόκληρη τη βιομηχανία. Φυσικά, είμαστε φοβισμένοι. Οι προμηθευτές μας δεν έχουν καμία σαφήνεια κατά πόσο οι επιχειρήσεις και οι επενδύσεις τους πρόκειται να αποπληρωθούν», δήλωσε ο Robert Kiml , ανώτερος διευθυντής της τσεχικής επιχείρησης που παράγει Toyota, Peugeot και Citroen.

Διαβάστε επίσης:

Ορδές από «σαπάκια» στα τελωνεία της χώρας!

Επιβεβαίωση newsauto: Τελειώνουν τα τεκμήρια και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης στα ΙΧ

Φορολογικό νομοσχέδιο: Λάθος ο οικονομικός περιορισμός στα ΙΧ…