SOS: Πάνω από 700.000 αυτοκίνητα στην Ελλάδα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ
ΝΕΑ
Χιλιάδες αυτοκίνητα με σοβαρές ελλείψεις στη συντήρηση κινούνται καθημερινά στους ελληνικούς δρόμους, αγνοώντας τον τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ και εκθέτοντας σε κίνδυνο την οδική ασφάλεια.
Περισσότερα από 700.000 αυτοκίνητα κυκλοφορούν στην Ελλάδα χωρίς να έχουν περάσει τον υποχρεωτικό τεχνικό έλεγχο, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία από τις αρμόδιες αρχές. Ο αριθμός αυτός αποτυπώνει ένα βαθύ και χρόνιο πρόβλημα: έναν μεγάλο και ανεξέλεγκτο όγκο οχημάτων που κινούνται χωρίς να πληρούν τις βασικές τεχνικές προδιαγραφές ασφαλείας.
WHAT CAR
Η υποχρέωση για έλεγχο ΚΤΕΟ κάθε δύο χρόνια (ή κάθε ένα έτος για επαγγελματικά οχήματα) προβλέπεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ωστόσο η συμμόρφωση παραμένει προβληματική. Το πρόβλημα επιτείνεται από την ελλιπή διασταύρωση στοιχείων μεταξύ των υπηρεσιών του Δημοσίου, γεγονός που επιτρέπει σε αρκετούς ιδιοκτήτες να διατηρούν σε κυκλοφορία αυτοκίνητα χωρίς έλεγχο, χωρίς ασφάλιση ή ακόμη και χωρίς καταβολή τελών κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με πηγές από το Υπουργείο Μεταφορών, το πρόβλημα αγγίζει όλο το φάσμα του στόλου: από παλαιά οχήματα άνω των 30 ή 40 ετών που φαίνονται ακόμα ενεργά στο σύστημα, μέχρι αυτοκίνητα που έχουν ακινητοποιηθεί ή καταστραφεί, χωρίς όμως αυτό να έχει δηλωθεί επίσημα. Ορισμένα εξ αυτών εμφανίζονται κανονικά ασφαλισμένα στα μητρώα, ενώ στην πραγματικότητα βρίσκονται εκτός κυκλοφορίας ή δεν υφίστανται καν.
Η κατάσταση αυτή δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα. Καταρχάς, επιβαρύνει την οδική ασφάλεια, καθώς ένα όχημα που δεν έχει ελεγχθεί ενδέχεται να φέρει σοβαρές βλάβες στα φρένα, στο σύστημα διεύθυνσης, στα φώτα ή στην ανάρτηση – στοιχεία κρίσιμα για την ασφαλή οδήγηση. Επιπλέον, υπονομεύεται η προσπάθεια ανανέωσης του στόλου, καθώς αρκετά από αυτά τα οχήματα είναι πολύ παλιά και επιβαρύνουν και το περιβάλλον με υψηλούς ρύπους.

Παράλληλα, υπάρχει και οικονομική διάσταση: η απώλεια εσόδων από τα τέλη, τα πρόστιμα και την ασφαλιστική κάλυψη δημιουργεί στρέβλωση στην αγορά και ανισότητα μεταξύ των συμμορφωμένων και των παραβατών.
Οι υπηρεσίες Μεταφορών και Οικονομικών προσπαθούν να προχωρήσουν σε διασταυρώσεις στοιχείων, ώστε να αποστέλλονται ειδοποιήσεις στους ιδιοκτήτες των οχημάτων που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ ή δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας. Ωστόσο, η αποστολή ειδοποιήσεων είναι συχνά αναποτελεσματική, αφού πολλές περιπτώσεις αφορούν αυτοκίνητα που έχουν αλλάξει χέρια ή βρίσκονται σε αχρηστία, χωρίς να έχουν δηλωθεί οι σχετικές αλλαγές.
Η κυβέρνηση μελετά πλέον τη δημιουργία ενός ενιαίου μητρώου οχημάτων, με στόχο τη διασύνδεση όλων των εμπλεκόμενων βάσεων δεδομένων: Υπουργείο Μεταφορών, ΑΑΔΕ, ΕΛΑΣ, ασφαλιστικές εταιρείες και ΚΤΕΟ. Σκοπός είναι να υπάρχει πλήρης εικόνα για κάθε όχημα που έχει καταχωρηθεί στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως της κατάστασής του.
Ένα τέτοιο ψηφιακό μητρώο θα επιτρέψει καλύτερη εποπτεία και θα διευκολύνει τη διαδικασία επιβολής κυρώσεων στους παραβάτες. Προς το παρόν, το μόνο μέτρο πίεσης είναι το πρόστιμο των 150 ευρώ για μη έγκαιρο τεχνικό έλεγχο, το οποίο όμως συχνά δεν αποδίδει, είτε λόγω έλλειψης ελέγχων είτε λόγω πρακτικής αδυναμίας εντοπισμού των οχημάτων.
Η Ελλάδα αντιμετωπίζει έτσι έναν «αόρατο» στόλο, αποτελούμενο από εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που κινούνται εκτός πλαισίου νομιμότητας, χωρίς επαρκή συντήρηση και με άγνωστο τεχνικό ιστορικό. Ένα πρόβλημα που δεν μπορεί πλέον να αντιμετωπιστεί αποσπασματικά, αλλά απαιτεί συστημικές λύσεις, πολιτική βούληση και τεχνολογική υποδομή.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
«Αθήνα χωρίς αυτοκίνητο»: Ποιοι δρόμοι του κέντρου κλείνουν και πότε;
Που έπεσε το πρώτο πρόστιμο από τις νέες AI κάμερες;
Γέμισαν τις εκθέσεις αυτοκινήτων οι Έλληνες μετά τις διακοπές