ΣΟΚ από νέα μελέτη: Τα παιδιά κινδυνεύουν από τα SUV
ΝΕΑ
Τα ογκώδη SUV αν και αρέσουν στους αγοραστές δημιουργούν νέα δεδομένα για την ασφάλεια, ιδίως των μικρών παιδιών.
Η περιβαλλοντική οργάνωση Transport & Environment (T&E), σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Loughborough, προειδοποιεί για έναν αθέατο αλλά σοβαρό κίνδυνο στους ευρωπαϊκούς δρόμους: την περιορισμένη ορατότητα που προκαλείται από τις ψηλές καμπίνες των σύγχρονων SUV και pick-up.
WHAT CAR
Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, παιδιά έως εννέα ετών μπορεί να βρίσκονται ακριβώς μπροστά από τέτοια οχήματα και να παραμένουν πλήρως αόρατα στον οδηγό, γεγονός που αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο ατυχημάτων, ειδικά σε κατοικημένες περιοχές, κατά το παρκάρισμα ή την έξοδο από ιδιωτικούς χώρους.
Η ορατότητα βελτιώνεται μόνο όταν η μάσκα είναι χαμηλότερη από 85 εκατοστά. Ωστόσο, δημοφιλή μοντέλα όπως το RAM TRX (130 εκ.) και το Land Rover Defender (115 εκ.) υπερβαίνουν κατά πολύ το όριο αυτό.
Σε αντίθεση, ένα συμβατικό όχημα όπως το VW Golf, με τη μάσκα στα 75 εκατοστά, προσφέρει σαφώς καλύτερη ορατότητα.
Η τάση είναι αυξητική: από το 2010 έως το 2023, το μέσο ύψος της μάσκας στην ΕΕ αυξήθηκε από 76,9 στα 83,8 εκατοστά, με προβλέψεις να φτάσει τα 92 εκ. έως το 2040, εφόσον δεν υπάρξει παρέμβαση.

Η κατάσταση επιβαρύνεται από την αδυναμία των υφιστάμενων προτύπων ασφαλείας να αξιολογήσουν τον κίνδυνο αυτό.
Οι δοκιμές Euro NCAP εστιάζουν κυρίως στην προστασία επιβατών και όχι στην εξωτερική ορατότητα.
Τα υποχρεωτικά πλέον συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος (AEB) δεν επαρκούν για την αναγνώριση στατικών εμποδίων -ιδίως παιδιών- σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού ή κακοκαιρίας.
Η T&E ζητά θεσμική παρέμβαση σε ευρωπαϊκό επίπεδο με τρία βασικά μέτρα: ανώτατο επιτρεπτό ύψος εμπρός μάσκας τα 85 εκ. από το 2035, αναγραφή της τιμής αυτής στα έγγραφα των οχημάτων από το 2030 και δημιουργία υποχρεωτικού τεστ ορατότητας παιδιών για όλα τα νέα μοντέλα.
Η οργάνωση τονίζει ότι η ρύθμιση αυτή δεν αφορά μόνο την ασφάλεια, αλλά την ίδια τη δυνατότητα των πόλεων να λειτουργήσουν με ανθρώπινη κλίμακα.
Χωρίς άμεση δράση, ο κίνδυνος για τους πιο ευάλωτους θα συνεχίσει να αυξάνεται, παράλληλα με τα μεγέθη των οχημάτων.