Πως λειτουργεί το turbo μεταβλητής γεωμετρίας;
ΝΕΑΠως λειτουργεί το turbo μεταβλητής γεωμετρίας;
ΝΕΑΤα συστήματα υπερτροφοδότησης μεταβλητής γεωμετρίας κυριαρχούν στους κινητήρες diesel αλλά ποτέ δεν μπόρεσαν να καθιερωθούν και στους βενζινοκινητήρες λόγω της υψηλότερης θερμοκρασίας των καυσαερίων.
ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ (nima244@gmail.com)
WHAT CAR
Παρότι στους μεγάλους κυρίως κινητήρες υπάρχουν διπλά turbo οι στροβιλοσυμπιεστές VTG (Variable Turbine Geometry) αποτελούν μία απλή και άξιας ανάλυσης μηχανολογική επινόηση. Βλέπετε, η υπερτροφοδότηση είναι μία λύση που βρίσκει το τελευταίο διάστημα τεράστια εφαρμογή στους κινητήρες εσωτερικής καύσης και για να φτάσουμε στα συστήματα παράλληλης ή σειραϊκής λειτουργίας, με τους διπλούς στροβιλοσυμπιεστές, πέρασαν πολλά στάδια εξέλιξης. Ένα από αυτά, είναι το σύστημα υπερτροφοδότησης με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας που χρησιμοποιείται σήμερα ευρέως στους κινητήρες diesel.
Κακά τα ψέματα αλλά χωρίς υπερτροφοδότηση οι πετρελαιοκινητήρες ήταν αδύνατο να βελτιώσουν την ειδική τους ισχύ και να πλησιάσουν την ιπποδύναμη των βενζινοκινητήρων. Tα συστήματα υπερτροφοδότησης με μεταβλητής γεωμετρίας πτερύγια (VTG ή Variable Turbine Geometry) βρίσκουν ευρεία εφαρμογή στους κινητήρες diesel με στόχο την μείωση του turbo lag και την βελτιστοποίηση της ισχύος αλλά και την εφαρμογή επανακυκλοφορίας καυσαερίων (EGR ή Exhaust Gas Recirculation) μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων.