Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

Ο Jacques Chirac και το αυτοκίνητο

  • Γιώργος Σκευοφύλαξ (gs@newsauto.gr)

Ο Jacques Chirac (1932-2019) δεν είχε ποτέ έντονο ενδιαφέρον για τα αυτοκίνητα, αλλά συνδέθηκε με την αυτοκίνηση. Βλέπετε ο πρώην Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας έζησε και ενήργησε πολιτικά σε μια εποχή, που τα τετράτροχα κατέκλυσαν την χώρα του.

 

Ως νέος Υπουργός Οικονομικών στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ο Chirac είδε τις πρώτες προσπάθειες ανάπτυξης των Γάλλων κατασκευαστών. Ως Πρόεδρος της Δημοκρατίας,  έκανε την οδική ασφάλεια το «μεγάλο στοίχημα» της δεύτερης θητείας του. Επίσης παραμένει η διάσημη εικόνα του, να χαιρετά το πλήθος από το πίσω παράθυρο ενός Citroen CX, μια νύχτα εκλογικής νίκης.

Δύο κρίσεις και ένα ατύχημα

Το 1967, ως νεαρός γραμματέας του Υπουργείου κοινωνικής ασφάλισης, στην κυβέρνηση, εμφανίστηκε στην πολιτική σκηνή με ένα υπηρεσιακό Peugeot 403. Τον Μάιο του 1968, τα κινήματα των φοιτητών τον παρασύρουν πολιτικά και βρίσκεται στην μέση της κρίσης στην αυτοκινητοβιομηχανία. Μάλιστα καλείτε να δώσει λύση στις κινητοποιήσεις των εργατών της  Renault στο Billancourt.Οι αλλαγές στην πολιτική σκηνή (ο θάνατος του Georges Pompidou και η άνοδος του Valéry Giscard d’Estaing στην προεδρία της Δημοκρατίας) έφεραν τον Jacques Chirac νωρίτερα στην πρωθυπουργία (1974) όπου έπρεπε να λύσει όχι μόνο το πρόβλημα της Γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και την πετρελαϊκή κρίση. Τα κατάφερε κρατικοποιώντας την Renault και βάζοντας τα θεμέλια για την ένωση της Citroen με την Peugeot. Παράλληλα για να αντιμετωπίσει την κρίση στα καύσιμα αποφάσισε να περάσει κάποιες φοροαπαλλαγές σε όσους έκαναν οικονομία καυσίμου.

Εκλέχθηκε δήμαρχος στο Παρίσι το 1978, μοιράζει τις δυνάμεις του μεταξύ της πρωτεύουσας και του εκλογικού οχυρού του στο Corrèze. Προς αυτή την κατεύθυνση είχε  ένα σοβαρό ατύχημα στις 26 Νοεμβρίου του 1978.Ο οδηγός του χάνει τον έλεγχο της Citroën CX (υπηρεσιακό αυτοκίνητο), η οποία τον μετέφερε πατώντας πάγο κοντά στον Saint-Angel, λίγα χιλιόμετρα από το Meymac. Ο πολιτικός τραυματίζεται σοβαρά στα πόδια και την πλάτη. Στο κρεβάτι του νοσοκομείου στο Παρίσι, ξεκίνησε τον προεκλογικό του αγώνα.

Στην διάρκεια του αγώνα του χρησιμοποίησε τα… όρια ταχύτητας. Λέγοντας: «Όταν βλέπω, με πόση μανία, παρακολουθούμε τους οδηγούς, για την ταχύτητα, αντί να παρακολουθούμε τους κακοποιούς τρομάζω. Χρησιμοποιούμε υψηλό εξοπλισμό για να πιάσουμε αυτούς που ξεπερνούν τα 120 ή 130 χλμ / ώρα και ξεχνάμε να ενισχύσουμε αυτό που είναι απαραίτητο: Την ασφάλεια στις μεγάλες πόλεις ή στην ύπαιθρο».

Η καταδίωξη με την Citroen CX και ο χαιρετισμός

Tο 1995 ο Jacques Chirac κέρδισε τον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών. Δύο ώρες μετά την ανακοίνωση των πρώτων εκτιμήσεων, με μία Citroën CX Prestige (υπηρεσιακό και πάλι αυτοκίνητο) έφυγε από το Δημαρχείο του Παρισιού. Πάνω σε μία μοτοσυκλέτα, ο δημοσιογράφος Benoît Duquesne προσπαθεί να πάρει την πρώτη δήλωση του μελλοντικού προέδρου για το κανάλι France 2, ενώ το αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα. Χαμογελώντας, με το χέρι έξω από το παράθυρο, ο νικητής των εκλογών αρνείται να απαντήσει στον δημοσιογράφο αλλά χαιρετά τους υποστηρικτές του. Σημείωση: Εκείνο το βράδυ, παρά την καταδίωξη το αυτοκίνητο σταματούσε στους σηματοδότες.

Από την CX στην Citroen SM και ο αποχαιρετισμός με την C6

Η εικόνα του Jacques Chirac στα Ηλύσια Πεδία να χαιρετά το πλήθος πάνω σε μία ανοιχτή Citroen SM, επικυρώνει την άνοδο του πολιτικού στο ανώτατο αξίωμα. Το αυτοκίνητο μάλιστα είχε κατασκευάσει το 1972 ο Henri Chapron για τον πρόεδρο Georges Pompidou, μέντορα του Chirac.

Μετά τη νίκη του το 2002, ο Chirac ανακοίνωσε το πρόγραμμα της προληπτικής πολιτικής για την οδική ασφάλειας, το «μεγάλο έργο» της πενταετούς θητείας του. Ο τότε Υπουργός Εσωτερικών, Nicolas Sarkozy, ήταν υπεύθυνος για την εκπόνησή του. Το αποτέλεσμα ήταν η μείωση των θανάτων από αυτοκινητιστικά δυστυχήματα από 7.000 ετησίως σε 4.000 μέσα σε πέντε χρόνια.

Στα 12 χρόνια της προεδρίας του ο Chirac χρησιμοποίησε για την μετακίνησή του τα Renault Safrane, Peugeot 607 και Citroën C6 (όλα υπηρεσιακά). Με την τελευταία μάλιστα αποχαιρέτησε και τα Ηλύσια Πεδία. Η ειρωνεία ήταν πως πήγε εκεί με την CX και έφυγε με την αντικαταστάτρια της C6.

Δημοφιλή στο Protothema.gr