Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Μόνο οι Ελληνες ταξιτζήδες δε θέλουν ηλεκτρικά ταξί

Ελλάδα 21:53
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ
        string(95) "Μόνο οι Ελληνες ταξιτζήδες δε θέλουν ηλεκτρικά ταξί"
    

Μόνο οι Ελληνες ταξιτζήδες δε θέλουν ηλεκτρικά ταξί

ΝΕΑ

Από την 1η Ιανουαρίου 2026 τίθεται σε εφαρμογή σημαντική ρύθμιση για τον κλάδο των ταξί, κάτι που δημιουργεί την έντονη αντίδραση και τις απεργίες των αυτοκινητιστών ταξί.

Advertisement
Advertisement

Σύμφωνα με το άρθρο 12 του σχεδίου για τον Εθνικός Κλιματικός Νόμος, εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρεια Αττικής και της Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας οι νέες ταξινομήσεις οχημάτων κατηγορίας Ε.Δ.Χ. (ΤΑΞΙ) θα πρέπει να αφορούν αποκλειστικά οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Σημειώστε πως η ρύθμιση αυτή αφορά μόνο τα νέα ταξί και δεν επηρεάζει αυτά που κυκλοφορούν, ενώ έρχεται σε αποτέλεσμα και τις μεγάλης επιδοτήσεις των περίπου 25.000 ευρώ για αντικατάσταση και αγορά ηλεκτρικού ταξί, την οποία ελάχιστοι αυτοκινητιστές χρησιμοποίησαν.  

Συγκεκριμένα, τα νέα ταξί που θα λάβουν άδεια από 1/1/2026 πρέπει να είναι ηλεκτρικά ή αντίστοιχης μορφής χωρίς εκπομπές. Επίσης, το 1/3 (ένα τρίτο) των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για εκμίσθωση σε τρίτους θα πρέπει να είναι επίσης μηδενικών εκπομπών. Η ρύθμιση δεν αφορά επί του παρόντος ολόκληρη τη χώρα αλλά τις προαναφερόμενες περιοχές και εξαιρείται το καθεστώς των νησιωτικών ΟΤΑ Α΄ βαθμού.

Η επιβολή της υποχρέωσης αυτής για τον κλάδο των ταξί είναι ένας από τους κυρίους λόγους για τους οποίους οι οδηγοί του κλάδου κινητοποιούνται και συμμετέχουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις. Ο κλάδος επισημαίνει ότι η υποχρέωση αντικατάστασης με οχήματα μηδενικών εκπομπών χωρίς επαρκείς ενισχύσεις ή υποδομές συνεπάγεται σημαντικό κόστος και δυσκολίες.

Advertisement
Advertisement

Σε ό,τι αφορά την τρέχουσα κατάσταση της ηλεκτροκίνησης στον στόλο των ταξί στην Ελλάδα, η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων παραμένει εξαιρετικά χαμηλή με το ποσοστό των ταξί στην Ελλάδα που είναι ηλεκτρικά να είναι στο περίπου 1%. Αντιθέτως, στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων (γενικότερα) τα ολοκληρωτικά ηλεκτρικά οχήματα (BEV) καταλαμβάνουν μερίδιο περίπου 15% στις νέες ταξινομήσεις.

Η διαφορά ανάμεσα στην ελληνική πραγματικότητα και την ευρωπαϊκή τάση δείχνει πόσο μεγάλο είναι το «χάσμα» στο χώρο της ηλεκτροκίνησης για τα ταξί στην Ελλάδα. Οι οδηγοί του κλάδου προβάλλουν ως βασικά ζητήματα: το υψηλό κόστος αγοράς ηλεκτρικού οχήματος, η έλλειψη επαρκούς υποδομής φόρτισης, καθώς και η έλλειψη κινήτρων που θα κάνουν πιο προσιτή τη μετάβαση.

Με άλλα λόγια, η νέα ρύθμιση θέτει προοπτικά το επαγγελματικό ταξί στο πλαίσιο της μετάβασης προς μηδενικές εκπομπές, αλλά σε συνθήκες που ο κλάδος θεωρεί ότι δεν είναι έτοιμος πλήρως να ανταποκριθεί. Οι αντιδράσεις και οι κινητοποιήσεις δείχνουν ότι η εφαρμογή της από 1/1/2026 θεωρείται από πολλούς ως πρόωρη ή ανεπαρκώς υποστηριζόμενη.

Advertisement

Ελλάδα: μόλις 1%, δηλαδή δεκαπλάσια απόσταση από τον μέσο όρο.
Παρά την μεγαλύτερη επιδότηση που έτρεξε στην Ε.Ε. για αντικατάσταση παλαιών ταξί με νέα ηλεκτρικά μηδενικών εκπομπών ρύπων, η εικόνα αποτυπώνει ξεκάθαρα το χάσμα που έχει να καλύψει η ελληνική αγορά. Με δεδομένο ότι από 1/1/2026 οι νέες ταξινομήσεις ταξί σε Αττική και Θεσσαλονίκη θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι ηλεκτρικές, η Ελλάδα καλείται μέσα σε έναν χρόνο να περάσει σε μια πλήρη ενεργειακή μετάβαση.

Χώρα / ΠόληΠοσοστό ηλεκτρικών ταξί επί του στόλουΠαρατηρήσεις
Ελλάδα1%Ελάχιστη διείσδυση – μόλις 300 ηλεκτρικά ταξί πανελλαδικά.
Ολλανδία (σύνολο)23%Ηγετική θέση στην Ε.Ε., με ευνοϊκή φορολογία και δημοτικά κίνητρα.
Δανία (Κοπεγχάγη)>50%Πάνω από τα μισά ταξί του στόλου είναι πλέον ηλεκτρικά.
Γαλλία (Παρίσι)10–12%“Ολυμπιακή” ώθηση και αντικατάσταση υδρογονοκίνητων με BEV.
Γερμανία (Βερολίνο / Αμβούργο)8–10%Ταχεία αύξηση χάρη σε επιδοτήσεις και περιοχές χαμηλών εκπομπών.
Ισπανία (Μαδρίτη / Βαρκελώνη)12–14%Υποχρεωτικά τα ηλεκτρικά ταξί για νέες άδειες από το 2025.
Σουηδία (Στοκχόλμη)30%Εθνικό πλάνο για πλήρη μετάβαση των ταξί σε μηδενικές εκπομπές έως το 2030.
Φινλανδία (Ελσίνκι)20%Ισχυρά φορολογικά κίνητρα
Αυστρία (Βιέννη)9%Υποχρεωτικός στόχος 100% ηλεκτρικών νέων ταξί το 2026, παρόμοιος με Ελλάδα.


ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Τραβούν χειρόφρενο οι οδηγοί ταξί – Τα αιτήματα του κλάδου

Πάνω από το 90% των ταξί στη Νορβηγία είναι ηλεκτρικά. Στην Ελλάδα μόλις το 1%!

Οδηγοί supercars οι πρώτοι παραβάτες, που «τσίμπησαν» οι έξυπνες κάμερες (+video)


Advertisement